Yeterlilik Kodu | TR0030026890 | |
Yeterlilik Adı | İstatistik Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Yıldız Teknik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Adres: Yıldız, 34349 Beşiktaş/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.yildiz.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İstatistikler | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | 120 AKTS ders kredisinden az olmamak koşulu ile en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasını başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumu senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. Tezli yüksek lisans programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıl bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030026890
Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.
- Bir bilim dalı, iş veya öğrenme alanında özgün fikirlerin oluşturulmasına veya araştırma yapılmasına temel teşkil edebilecek ileri üstü düzeyde bilgiye ve uzmanlık bilgisine sahiptir.
- Bir öğrenme alanı ve bunun etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ait bilgileri eleştirebilecek düzeyde farkındalığa sahiptir.
- Yeni bir bilgi veya prosedür geliştirmek veya farklı alanlardaki bilgileri bütünleştirmek için bir iş veya öğrenme alanına özgü araştırma ve inovasyon yapma becerilerine sahiptir.
- Alanıyla ilgili çalışmaları yönetir, uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
- Belirlenen stratejik hedeflere ulaşılmasını temin etmek üzere içinde yer aldığı ekiplerin, meslekı̂ bilgi ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi için sorumluluk alır.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini ileri üstü düzeyde kullanır.
- Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri ve çalışmaları, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanda uzman veya uzman olmayan gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun davranır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bu ilişkilere yönelik politikaların tasarlanmasında sorumluluk alır.
- Temel haklar, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
- Sağlıklı yaşam tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu değerleri, tarihi ve kültürel milli alt yapısını, içinde yaşadığı toplumda doğru olmayı ve doğru sosyal hüviyeti önceler.
- Ülkesinin sosyal ve ekonomik sorunlarına ülkenin milli stratejilerini dikkate alarak çözüm getiren ileri üstü düzeyde beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
- Toplumun örf ve adetlerine riayet eden, topluma has şekil ve özellikleri, milli kültürü, milli birlik ve beraberliği önceleyen ruh ve irade bilincine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
- Alanıyla ilgili yazılan tezin ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı bulunması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Lisans diplomasına sahip olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav puanına sahip olmak.
- Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve ana sanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.
- Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olanlar doktora programlarına devam edebilirler.
- Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayıldığından doktora programlarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030026890 | |
Qualification Title | M.Sc. Programme in Statistics | |
Awarding Body | Yildiz Technical University | |
Awarding Body Contact | Yildiz Technical University | |
Awarding Body Url | http://www.yildiz.edu.tr/en | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Statistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To develop basic probability and statistics theories and knowledge on their practice which are based on competency of the bachelor level to expertise levelTo be able to use advanced theoretical and practical knowledge on theoretical and applied statisticsTo be able to define and analyze problems concerning the field and propose scientific solutions to themTo be able to apply theoretical and applied statistics methods in real life and to discover self-potentials in application through an interdisciplinary approachTo be able to conduct an independent study requiring expertise on almost each field in which Statistical Methods are usedTo be able to assess and renew knowledge and skills on applied statistics at the expertise level through a critical approachTo be easily able to transfer theoretical and technical information both in a detailed way to experts and in a simple and understandable way to non-expertsTo be able to use national and international (English)academic sources in an effective way and to update self knowledge on the subject, to easily communicate with domestic and foreign colleagues, to follow the periodic literature, to systematically transfer information to groups from the fieldTo be familiar with a common software used in statistics field and able to use at least one of them effectively To be able to behave in accordance with the social, scientific and ethical values in all the projects they are included, and to carry out projects developing in the framework social sensitivityTo be able to effectively assess all processes by being globally equipped and aware and to have and use sufficient awareness on quality management, job safety and environment for the sake of the societyTo be able to link abstract thought that one has to concrete events and to transfer the solutions and examine and interpret the results scientifically by forming experiments and collecting dataTo be able to develop plans, policies and strategies about topics and systems in which Applied Statistics are used, and to evaluate and apply the given results within the framework of quality processesTo be able to assess and discuss important people, events and phenomena which played a role in the development of the Science of Statistics in terms of their impacts on the development of other sciencesTo maintain a study in the field of Theoretical and Applied Statistics as an individual or in a teamwork, to be effective in any phases of independent study, to participate in the process of decision making, to make and carry out the necessary planning using the time efficiently | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) A student has to attend at least 70 per cent of the courses he has added. (2) In one semester, there must at least be two measurements of success. One of these must be a written exam by all means at the discretion of relevant faculty member. In case of on written examination, the other assessment could be an assignment, project, laboratory report or similar kinds of assessment.(3) At the end of the semester, a final exam on the entire course is administered. Achievement grade is calculated taking the work during the semester with a percentage between 40 and 60 and the final exam with a percentage between 60 and 40 into consideration. In case of failure, except for F0, resit exam is granted to the student.(4) Achievement grades are defined as follows:a)Percentage Points AchievementCoefficient90-100AA 4.0080-89 BA 3.5070-79BB 3.0060-69CB 2.5050-59 CC 2.0040-49DC1.5030-39DD 1.0020-29FD0.500-19FF0.00 NAF00.00 b) Grades not included in the Average Scores:1) G: Pass/Successful,2) K: Fail/Unsuccessful,3) M: Exemption,4) E: Incomplete(5) Minimum achievement grade to be successful in a course is CB (2.50).(6) A student can only be successful in all courses if he has scored a minimum GPA of 2.50.(7) The student who has scored CC, DC, DD, FD, FF and F0 are considered to have failed the course. These grades are included in his CGPA (AGNO). (8) G (Pass/Successful) grade indicates that the student has been successful / satisfactory in a course or activity. K (Fail/Unsuccessful) grade indicates that the student has been unsuccessful / unsatisfactory in a course or activity. M (Exemption) grade indicates that the student have exemption for the previous program courses which are deemed equivalent to the courses offered in the program. Decision for the course exemption is made by the relevant faculty committee. G, K and M grades aren’t included in the CGPA (AGNO). E (Incomplete) grade indicates that the faculty member who carries out the course hasn’t entered the grade into the automation system. These grades are entered into the system by the decision of the execute board of the institute. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The general achievement score for all candidates who apply to this programs is calculated by the candidate assessment judges by taking the %60 of ALES the %20 of the CGPA of undergraduate program and the %20 of the entrance exam into account. Candidates are put in an order of achievement and accepted within the limits of the contingency. The admission requirement details a candidate should provide are stated in YTU Regulations on Graduate Studies Article 10 (4-a). For further information, please refer to: http://www.fbe.yildiz.edu.tr/haberler.php?id=121 | |
Conditions for Success | The graduate students in this master program must complete a minimum of 21 local credits (7 courses), a seminar course and a thesis; they must be successful in all of the courses with a minimum achievement grade of CB, must have completed 120 ECTS credits and have scored a minimum GPA of 2.50/4.00 to qualify for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the department can find job opportunities in both the private and public sector. They may apply for posts in the Turkish Statistical Institute, as well as other establishment such as Department of Planning. Other area of work; Research, Finance, Banking, ISE, planning department of the big firm. Thirty percent of our courses are conducted in English enabling our students to develop their language skills and increasing their opportunities to find employment in a variety of different sectors. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030026890
To develop basic probability and statistics theories and knowledge on their practice which are based on competency of the bachelor level to expertise levelTo be able to use advanced theoretical and practical knowledge on theoretical and applied statisticsTo be able to define and analyze problems concerning the field and propose scientific solutions to themTo be able to apply theoretical and applied statistics methods in real life and to discover self-potentials in application through an interdisciplinary approachTo be able to conduct an independent study requiring expertise on almost each field in which Statistical Methods are usedTo be able to assess and renew knowledge and skills on applied statistics at the expertise level through a critical approachTo be easily able to transfer theoretical and technical information both in a detailed way to experts and in a simple and understandable way to non-expertsTo be able to use national and international (English)academic sources in an effective way and to update self knowledge on the subject, to easily communicate with domestic and foreign colleagues, to follow the periodic literature, to systematically transfer information to groups from the fieldTo be familiar with a common software used in statistics field and able to use at least one of them effectively To be able to behave in accordance with the social, scientific and ethical values in all the projects they are included, and to carry out projects developing in the framework social sensitivityTo be able to effectively assess all processes by being globally equipped and aware and to have and use sufficient awareness on quality management, job safety and environment for the sake of the societyTo be able to link abstract thought that one has to concrete events and to transfer the solutions and examine and interpret the results scientifically by forming experiments and collecting dataTo be able to develop plans, policies and strategies about topics and systems in which Applied Statistics are used, and to evaluate and apply the given results within the framework of quality processesTo be able to assess and discuss important people, events and phenomena which played a role in the development of the Science of Statistics in terms of their impacts on the development of other sciencesTo maintain a study in the field of Theoretical and Applied Statistics as an individual or in a teamwork, to be effective in any phases of independent study, to participate in the process of decision making, to make and carry out the necessary planning using the time efficiently
(1) A student has to attend at least 70 per cent of the courses he has added. (2) In one semester, there must at least be two measurements of success. One of these must be a written exam by all means at the discretion of relevant faculty member. In case of on written examination, the other assessment could be an assignment, project, laboratory report or similar kinds of assessment.(3) At the end of the semester, a final exam on the entire course is administered. Achievement grade is calculated taking the work during the semester with a percentage between 40 and 60 and the final exam with a percentage between 60 and 40 into consideration. In case of failure, except for F0, resit exam is granted to the student.(4) Achievement grades are defined as follows:a)Percentage Points AchievementCoefficient90-100AA 4.0080-89 BA 3.5070-79BB 3.0060-69CB 2.5050-59 CC 2.0040-49DC1.5030-39DD 1.0020-29FD0.500-19FF0.00 NAF00.00 b) Grades not included in the Average Scores:1) G: Pass/Successful,2) K: Fail/Unsuccessful,3) M: Exemption,4) E: Incomplete(5) Minimum achievement grade to be successful in a course is CB (2.50).(6) A student can only be successful in all courses if he has scored a minimum GPA of 2.50.(7) The student who has scored CC, DC, DD, FD, FF and F0 are considered to have failed the course. These grades are included in his CGPA (AGNO). (8) G (Pass/Successful) grade indicates that the student has been successful / satisfactory in a course or activity. K (Fail/Unsuccessful) grade indicates that the student has been unsuccessful / unsatisfactory in a course or activity. M (Exemption) grade indicates that the student have exemption for the previous program courses which are deemed equivalent to the courses offered in the program. Decision for the course exemption is made by the relevant faculty committee. G, K and M grades aren’t included in the CGPA (AGNO). E (Incomplete) grade indicates that the faculty member who carries out the course hasn’t entered the grade into the automation system. These grades are entered into the system by the decision of the execute board of the institute.
The general achievement score for all candidates who apply to this programs is calculated by the candidate assessment judges by taking the %60 of ALES the %20 of the CGPA of undergraduate program and the %20 of the entrance exam into account. Candidates are put in an order of achievement and accepted within the limits of the contingency. The admission requirement details a candidate should provide are stated in YTU Regulations on Graduate Studies Article 10 (4-a). For further information, please refer to: http://www.fbe.yildiz.edu.tr/haberler.php?id=121
Graduates of the department can find job opportunities in both the private and public sector. They may apply for posts in the Turkish Statistical Institute, as well as other establishment such as Department of Planning. Other area of work; Research, Finance, Banking, ISE, planning department of the big firm. Thirty percent of our courses are conducted in English enabling our students to develop their language skills and increasing their opportunities to find employment in a variety of different sectors.