Yeterlilik Kodu | TR0030220705 | |
Yeterlilik Adı | İstatistik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırıkkale Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.kku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İstatistikler | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | İstatistik, rasgele olay ve süreçler hakkında modeller kurmada ve bu modellerden sonuçlar çıkarmada gerekli bilgi ve yöntemleri sağlamaktadır. Eğitim sürecinde öğrencilere olasılık ve istatistik teorisi, istatistiksel hesaplama, istatistiksel modelleme, yöneylem araştırması, kalite kontrol, veri analizi, ekonometri, risk analizi, biyoistatistik, sağlık ve nüfus istatistikleri alanlarında , uygulamalı ve teorik olarak yoğun bilgiler verilmektedir. Bu bilgiler çerçevesinde programın amacı, tüm özel ve kamu kuruluşlarında planlama, üretim, araştırma ve diğer alanlar için ihtiyaç duyulan mesleki nitelikli, ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeleri takip edebilecek istatistikçiler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölümümüzde her ders için biri ara sınav diğeri final sınavı olmak üzere 2 sınav yapılmaktadır. Ara sınavın toplam nota katkısı %40 finalinki ise %60 olarak alınmaktadır. Bir dersten başarılı olmak için ders notunun en az 60 olması ve finalden de en az 60 alınması gerekmektedir. Ayrıca, başarısız olan öğrencilere başarısız oldukları derslerden bütünleme hakkı verilmektedir. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. Diş, Vet. 300 AKTS, Tıp 360 AKTS. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Lise diplomasına sahip olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ilgili sınav türünden başarılı olmak. Yatay ve Dikey geçiş için gerekli koşulları sağlamak. | |
Başarma Şartları | Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. Diş, Vet. 300 AKTS, Tıp 360 AKTS. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. Diş, Vet. 300 AKTS, Tıp 360 AKTS. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İstatistik bölümünden mezun olan öğrenciler, İstatistikçi kadrosu bulunan devlet kurumlarında (Türk İstatistik Kurumu, Sermaye Piyasası Kurumu, Rekabet Kurumu vs.) , Özel araştırma şirketlerinde, Bankacılıkla ilgili bölüm olarak kabul edildiğinden pek çok özel ve devlet bankalarında istihdam edilebilmektedirler Ayrıca, üniversitelerin İstatistik, Ekonometri, Enformatik bölümlerinde akademisyen olabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030220705
ISCO:08
ISCO:08
İstatistik, rasgele olay ve süreçler hakkında modeller kurmada ve bu modellerden sonuçlar çıkarmada gerekli bilgi ve yöntemleri sağlamaktadır. Eğitim sürecinde öğrencilere olasılık ve istatistik teorisi, istatistiksel hesaplama, istatistiksel modelleme, yöneylem araştırması, kalite kontrol, veri analizi, ekonometri, risk analizi, biyoistatistik, sağlık ve nüfus istatistikleri alanlarında , uygulamalı ve teorik olarak yoğun bilgiler verilmektedir. Bu bilgiler çerçevesinde programın amacı, tüm özel ve kamu kuruluşlarında planlama, üretim, araştırma ve diğer alanlar için ihtiyaç duyulan mesleki nitelikli, ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeleri takip edebilecek istatistikçiler yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Gerekli matematik yeterliliğe dayalı olarak alanı ile ilgili teorik bilgiye sahip olur
- Rastgelelik olgusu içeren olayları ya da süreçleri modeller ve sonuç çıkarır
- İstatistikî analizlerde hangi tekniğin veya tekniklerin uygulanabileceğini bilir
- Saha uygulamalarında hangi materyal ve yöntemin kullanabileceğini, ne tür aşamaların sonuca götürebileceğini öngörür
- İstatistiksel paket programlarını ve benzetim tekniklerini etkili biçimde kullanır
- Karar verme becerisinin sorunlar karşısındaki yetkinliğini ve yeterliliğini değerlendirir
- İstatistikî verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur
- Grup çalışma mantığını kavrayarak beyin fırtınası tekniği ile katılımlarda bulunur
- Bireysel çalışmalarda konuya odaklanarak sonuca yönelik bir yol haritası çıkarır
- Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır
- Programlama teknikleri ile sorunun çözümünde yeni yaklaşımlarda bulunur
- Verilerin gerek ayıklanarak gerekse dönüşümleri alınarak istatistikî analizlere uygun hale getirilmesini sağlar
- Veri elde etme yöntemlerini kullanarak probleme uygun analiz yöntemini belirler
- Olasılığın felsefesini ve genel özelliklerini gerçek dünyaya yansıtır
- Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir
- Proje ve etkinlikler geliştirerek istatistik biliminin etkili kullanılmasını sağlar
- Diğer bilim alanlarına danışmanlık desteği verir
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bölümümüzde her ders için biri ara sınav diğeri final sınavı olmak üzere 2 sınav yapılmaktadır. Ara sınavın toplam nota katkısı %40 finalinki ise %60 olarak alınmaktadır. Bir dersten başarılı olmak için ders notunun en az 60 olması ve finalden de en az 60 alınması gerekmektedir. Ayrıca, başarısız olan öğrencilere başarısız oldukları derslerden bütünleme hakkı verilmektedir. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. Diş, Vet. 300 AKTS, Tıp 360 AKTS.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Lise diplomasına sahip olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ilgili sınav türünden başarılı olmak. Yatay ve Dikey geçiş için gerekli koşulları sağlamak.
İstatistik bölümünden mezun olan öğrenciler, İstatistikçi kadrosu bulunan devlet kurumlarında (Türk İstatistik Kurumu, Sermaye Piyasası Kurumu, Rekabet Kurumu vs.) , Özel araştırma şirketlerinde, Bankacılıkla ilgili bölüm olarak kabul edildiğinden pek çok özel ve devlet bankalarında istihdam edilebilmektedirler Ayrıca, üniversitelerin İstatistik, Ekonometri, Enformatik bölümlerinde akademisyen olabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030220705 | |
Qualification Title | İstatistik License | |
Awarding Body | Kirikkale University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.kku.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Statistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To obtain the theoretcial knowledge in the related field with the necessary mathematical background. Can model processes or events containing randomness and provide statistical inference. To know which thechnique or techniques can be applied in statistical analyses. Can predict which material and method should be used in field applications and the kind of steps that will lead to succesful results. Can effectively use statistical software and simulation techniques. Evaluates decision-making skills, competence and adequacy in the face of problems. To consider and use social, scientific and ethical values in the stages of collecting statistical data, interpretation and announcement. To grasp the logic of group working and get involved with brainstorming technique. To make a results-oriented road map in individual studies by focusing on the subject. To use time effectively with the ability of analytical thinking in the process of statistical inference. To use new approaches in solving problems by using programming techniques. Can make data available for statistical analysis by filtering and transforming data. Can determine the appropriate method by using data collection methods. Can use the philosophy of probability theory and its general properties in real world problems. To continually improve professional knowledge and skills. To support in effectively using the science of statistics by developing projects and conducting activities. To provide consultancy support in fields of science. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students are subject to a mid-term exam and a final exam in each semester for a course. The criteria (mid-term, final exam) and the ratio taken into consideration for success assessment in the courses are stated in the syllabi distributed to the students at the beginning of each semester and/or published on the web site. This ratio is 40% for mid-term exam, 60% for final exam. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To have a high school diploma and to be successful in the relevant exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). To provide the necessary conditions for horizontal and vertical transition. | |
Conditions for Success | Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The students graduate from Department of Statistics are can be engaged by government service which have statistician staff (for example, Turkish Statistical Institute , Turkish Competition Authority), Private research companies and many private and state banks. Alumni can acadenics in Statistics, Econometrics and information technology department. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030220705
To obtain the theoretcial knowledge in the related field with the necessary mathematical background. Can model processes or events containing randomness and provide statistical inference. To know which thechnique or techniques can be applied in statistical analyses. Can predict which material and method should be used in field applications and the kind of steps that will lead to succesful results. Can effectively use statistical software and simulation techniques. Evaluates decision-making skills, competence and adequacy in the face of problems. To consider and use social, scientific and ethical values in the stages of collecting statistical data, interpretation and announcement. To grasp the logic of group working and get involved with brainstorming technique. To make a results-oriented road map in individual studies by focusing on the subject. To use time effectively with the ability of analytical thinking in the process of statistical inference. To use new approaches in solving problems by using programming techniques. Can make data available for statistical analysis by filtering and transforming data. Can determine the appropriate method by using data collection methods. Can use the philosophy of probability theory and its general properties in real world problems. To continually improve professional knowledge and skills. To support in effectively using the science of statistics by developing projects and conducting activities. To provide consultancy support in fields of science.
Students are subject to a mid-term exam and a final exam in each semester for a course. The criteria (mid-term, final exam) and the ratio taken into consideration for success assessment in the courses are stated in the syllabi distributed to the students at the beginning of each semester and/or published on the web site. This ratio is 40% for mid-term exam, 60% for final exam. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate.
To have a high school diploma and to be successful in the relevant exam conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). To provide the necessary conditions for horizontal and vertical transition.
The students graduate from Department of Statistics are can be engaged by government service which have statistician staff (for example, Turkish Statistical Institute , Turkish Competition Authority), Private research companies and many private and state banks. Alumni can acadenics in Statistics, Econometrics and information technology department.
Qualification is continuous