Yeterlilik Kodu | TR0030006261 | |
Yeterlilik Adı | İşletme Yönetimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bağbaşı, Şht. Sahir Kurutluoğlu Cd. No: 100, 40100 Kırşehir Merkez/Kırşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ahi Evran Üniversitesi “Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” uygulanmaktadır. 1) Ön lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmek için; Ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarması, 2) 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olması, • 30 iş günü (08 AKTS kredisi) boyunca yaz stajının tamamlanması gerekir. Detaylı bilgi için Ahi Evran Üniversitesi Önlisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak sınavları başarmış olmak zorundadır.Program 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında ÖSYM TYT puan türünde 40 kontenjan sayısı kadar öğrenci alacaktır. | |
Başarma Şartları | 1) Ön lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmek için; Ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarması,2) 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olması, • 30 iş günü (08 AKTS kredisi) boyunca yaz stajının tamamlanması gerekir. Detaylı bilgi için Ahi Evran Üniversitesi Önlisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav YönetmeliğiProgramı başarıyla tamamlamak için mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek, hiçbir dersten FF ve FD notu almamış olmak ve zorunlu stajı başarıyla tamamlamak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olanlar için iş imkânları hem özel hem de kamu sektörlerinde oldukça fazladır. Mezunlarımız kişisel ilgi alanları ve tercihlerine göre serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirlik bürolarında, büyük ve küçük işletmelerde finansman, muhasebe, pazarlama, personel, satın alma ve halkla ilişkiler bölümlerinde, çeşitli devlet kuruluşlarının muhasebe, personel bölümlerinde ve vergi dairelerinde, yatırım ve finans kurumlarında, kamu ve özel bankalarda iş bulma olanağına sahiptirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030006261
- İnkılâp tarihi alanında bilgili, Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli, Türk istiklal ve cumhuriyetine bağlı, tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk ve evrensel, toplumsal, mesleki etik bilincine sahip olur.
- İşletmenin hukuki sorumluluklarını yerine getirebilecek, ilgili mevzuatı takip edip uygulayabilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
- Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, Internet teknolojileri ve ofis yazılımlarını kullanır.
- Piyasanın ihtiyaç duyduğu nitelikli elemanlarda aranan mesleki etik değerlere sahip olur, yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanır.
- İşletmecilik alanında ihtiyaç duyacağı temel matematik ve istatistik bilgilerini kullanır.
- Bir yabancı dili kullanarak işletme alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşları ile iletişim kurar.İşletmenin temel fonksiyonları ( yönetim, insan kaynakları, üretim, halkla ilişkiler, finans, muhasebe, pazarlama ve AR-GE ) ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve/veya uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar.
- İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri/etkileşimleri kavrar.
- İşletme ve işlevleri konusunda temel ilkelere sahiptir. İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların sürekli iyileştirilmesine yönelik öneriler geliştirir.
- Temel iktisat ve işletme iktisadı bilgilerini kullanabilir. İşletmede ekonomik faaliyetleri ayrıntılarıyla bilir ve yürütür.
- Girişimcilik fikirlerini ticarileştirerek iş modellerine dönüştürür. Yenilikçi yaklaşımlarla iş fikirleri üretir.
- Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahiptir.
- Etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olur.
- Banka, sigorta, ekonomi ve finans konularında temel bilgiye sahiptir. İthalat ve İhracat konularında teorik bilgilere sahiptir.
- Dış Ticaret işlemlerini gerçekleştirir.
- Alanı ile ilgili bilimsel olarak veri toplar ve analiz eder; araştırma sonuçlarına yönelik rapor oluşturur ve sunar.
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Ahi Evran Üniversitesi “Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” uygulanmaktadır.
1) Ön lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmek için; Ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarması,
2) 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olması, • 30 iş günü (08 AKTS kredisi) boyunca yaz stajının tamamlanması gerekir. Detaylı bilgi için Ahi Evran Üniversitesi Önlisans - Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak sınavları başarmış olmak zorundadır.Program 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında ÖSYM TYT puan türünde 40 kontenjan sayısı kadar öğrenci alacaktır.
Programdan mezun olanlar için iş imkânları hem özel hem de kamu sektörlerinde oldukça fazladır. Mezunlarımız kişisel ilgi alanları ve tercihlerine göre serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirlik bürolarında, büyük ve küçük işletmelerde finansman, muhasebe, pazarlama, personel, satın alma ve halkla ilişkiler bölümlerinde, çeşitli devlet kuruluşlarının muhasebe, personel bölümlerinde ve vergi dairelerinde, yatırım ve finans kurumlarında, kamu ve özel bankalarda iş bulma olanağına sahiptirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030006261 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Bussines Management | |
Awarding Body | Kırşehir Ahi Evran University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Becomes conscious about Ataturk´s principles, informed in the field of history of reforms, depending on the Turkish Independence and Republic, respectful to historical values, professional, social and universal ethics and responsibilities. Have proficiency for performing legal responsibilities of business, following and appliying legislation. With the knowledge of basic computer usage, students can use internet technologies and office software. He/she has vocational ethical value that market needs in qualified staff, can use Turkish effectively in writing and speaking communication. Use basic mathematical and statistical information that will be required in the field of business.Using a foreign language, you can follow the business information and communicate with your colleagues. Define advanced level of theoretical and factual knowledge of basic functions of business (administration, human resources, production, public relations, finance, accounting, marketing, research-development.). Comprehend the relations and interactions between the basic functions of business. Has features and functions of the basic principles of business. Evaluate business practices and develops suggestions for the continuous improvement of existing practices. Having the ability to use basic knowledge of economics; to put theoretical knowledge into practice. Transforming business ideas into business models with commercialization. Producing business ideas with innovative approaches. Acquires work safety, employee health and environmental sensitivity information and cognition about the issues related to field. Ethical values and social security rights will have the knowledge and awareness. The students have basic knowledge of the Bank, insurance, economics and finance issues. Has theoretical knowledge about Importing and Exporting. Has knowledge on how to perform foreign trade operations. Ability to collect and analyze the scientific data in the field and write and present reports according to the gathered data. Inform people and institutions on issues related to the field of Business Administration, expresses their ideas and solution proposals for problems in writing and verbally. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Ahi Evran, University Associate Degree and Bachelor Degree Education and Examination Regulations is applied 1) In order for a student to graduate from BUSINESS ADMINISTRATION program the following conditions must to be met: Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades. 2) Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00. • Completion of a 30 working days (08 ECTS credits) of summer practice For detailed information: Please see Ahi Evran Universitys Rules & Regulations for Undergraduate Education . | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students who register with the department, the universitys academic and complete the legal processes under the legislation specified by ÖSYM / exams must be managed.Program 2018-2019 Academic year, Student Selection and Placement Center students will receive up to 40 quota students. | |
Conditions for Success | 1) In order for a student to graduate from BUSINESS ADMINISTRATION program the following conditions must to be met: Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades. 2) Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00. • Completion of a 30 working days (08 ECTS credits) of summer practice For detailed information: Please see Ahi Evran Universitys Rules & Regulations for Undergraduate Education .To accomplish the program successfully, student should achieve all courses (total 120 ETCS) that must taken by them and is required to have Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00/4.00, must successfully accomplish compulsory vocational training. | |
Progression Paths (Relationship Type) | There are a lot of job opportunities for our graduates in both private and public sectors. Based on their skills and preferences, our graduates can work in/as free accountant, public accountant and chartered accountant firms, large and small businesses in finance, accounting, marketing, personnel, purchasing and public relations departments, various government agencies, accounting, personnel departments, and tax offices, investment and financial institutions, public and private banks. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030006261
Becomes conscious about Ataturk´s principles, informed in the field of history of reforms, depending on the Turkish Independence and Republic, respectful to historical values, professional, social and universal ethics and responsibilities. Have proficiency for performing legal responsibilities of business, following and appliying legislation. With the knowledge of basic computer usage, students can use internet technologies and office software. He/she has vocational ethical value that market needs in qualified staff, can use Turkish effectively in writing and speaking communication. Use basic mathematical and statistical information that will be required in the field of business.Using a foreign language, you can follow the business information and communicate with your colleagues. Define advanced level of theoretical and factual knowledge of basic functions of business (administration, human resources, production, public relations, finance, accounting, marketing, research-development.). Comprehend the relations and interactions between the basic functions of business. Has features and functions of the basic principles of business. Evaluate business practices and develops suggestions for the continuous improvement of existing practices. Having the ability to use basic knowledge of economics; to put theoretical knowledge into practice. Transforming business ideas into business models with commercialization. Producing business ideas with innovative approaches. Acquires work safety, employee health and environmental sensitivity information and cognition about the issues related to field. Ethical values and social security rights will have the knowledge and awareness. The students have basic knowledge of the Bank, insurance, economics and finance issues. Has theoretical knowledge about Importing and Exporting. Has knowledge on how to perform foreign trade operations. Ability to collect and analyze the scientific data in the field and write and present reports according to the gathered data. Inform people and institutions on issues related to the field of Business Administration, expresses their ideas and solution proposals for problems in writing and verbally.
Ahi Evran, University Associate Degree and Bachelor Degree Education and Examination Regulations is applied 1) In order for a student to graduate from BUSINESS ADMINISTRATION program the following conditions must to be met: Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades. 2) Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00. • Completion of a 30 working days (08 ECTS credits) of summer practice For detailed information: Please see Ahi Evran Universitys Rules & Regulations for Undergraduate Education .
Students who register with the department, the universitys academic and complete the legal processes under the legislation specified by ÖSYM / exams must be managed.Program 2018-2019 Academic year, Student Selection and Placement Center students will receive up to 40 quota students.
There are a lot of job opportunities for our graduates in both private and public sectors. Based on their skills and preferences, our graduates can work in/as free accountant, public accountant and chartered accountant firms, large and small businesses in finance, accounting, marketing, personnel, purchasing and public relations departments, various government agencies, accounting, personnel departments, and tax offices, investment and financial institutions, public and private banks.
Qualification is continuous