Yeterlilik Kodu | TR0030008257 | |
Yeterlilik Adı | İşletme Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İncivez, Üniversite Cd., 67100 Zonguldak Merkez/Zonguldak | |
Sorumlu Kurum URL | https://w3.beun.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | 120 AKTS ders kredisinden az olmamak koşulu ile en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasını başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumu senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. Tezli yüksek lisans programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıl bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İşletme bölümü iş alanı olarak oldukça geniş olanaklara sahip bir bölümdür. İşletme Bölümü mezunları aldıkları eğitim programının çerçevesi gereği, her türlü işletmede iş bulma olanağına sahiptir.Kamu ve özel bankaların da içinde bulunduğu finans sektöründe, müfettişlikten gişe memurluğuna hemen her türlü alanda işletme mezunlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca mali müşavirlik sınavlarında başarı gösteren mezunlar Serbest Mali Müşavir belgesi ile kendi bürolarını açabilmektedir. Mezunlarımız sanayi kuruluşlarının yanı sıra hizmet sektöründe tüm özel sektör işletmelerinde pazarlama, finansman, muhasebe, insan kaynakları vb. fonksiyonlarında orta ve üst düzey yöneticilikleri de kapsayan uzmanlıklarda çalışabilmektedir.Özel sektörün yanı sıra Merkez Bankası, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Sermaye Piyasası Kurulu, Sanayi ve Ticaret Odaları, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme Birimi gibi kamu kuruluşlarında da çalışma olanağı da bulabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030008257
ISCO:08
ISCO:08
Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.
- Bir bilim dalı, iş veya öğrenme alanında özgün fikirlerin oluşturulmasına veya araştırma yapılmasına temel teşkil edebilecek ileri üstü düzeyde bilgiye ve uzmanlık bilgisine sahiptir.
- Bir öğrenme alanı ve bunun etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ait bilgileri eleştirebilecek düzeyde farkındalığa sahiptir.
- Yeni bir bilgi veya prosedür geliştirmek veya farklı alanlardaki bilgileri bütünleştirmek için bir iş veya öğrenme alanına özgü araştırma ve inovasyon yapma becerilerine sahiptir.
- Alanıyla ilgili çalışmaları yönetir, uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
- Belirlenen stratejik hedeflere ulaşılmasını temin etmek üzere içinde yer aldığı ekiplerin, meslekı̂ bilgi ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi için sorumluluk alır.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini ileri üstü düzeyde kullanır.
- Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri ve çalışmaları, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanda uzman veya uzman olmayan gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun davranır.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bu ilişkilere yönelik politikaların tasarlanmasında sorumluluk alır.
- Temel haklar, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
- Sağlıklı yaşam tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu değerleri, tarihi ve kültürel milli alt yapısını, içinde yaşadığı toplumda doğru olmayı ve doğru sosyal hüviyeti önceler.
- Ülkesinin sosyal ve ekonomik sorunlarına ülkenin milli stratejilerini dikkate alarak çözüm getiren ileri üstü düzeyde beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
- Toplumun örf ve adetlerine riayet eden, topluma has şekil ve özellikleri, milli kültürü, milli birlik ve beraberliği önceleyen ruh ve irade bilincine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
- Alanıyla ilgili yazılan tezin ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı bulunması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Lisans diplomasına sahip olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav puanına sahip olmak.
- Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve ana sanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.
İşletme bölümü iş alanı olarak oldukça geniş olanaklara sahip bir bölümdür. İşletme Bölümü mezunları aldıkları eğitim programının çerçevesi gereği, her türlü işletmede iş bulma olanağına sahiptir.Kamu ve özel bankaların da içinde bulunduğu finans sektöründe, müfettişlikten gişe memurluğuna hemen her türlü alanda işletme mezunlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca mali müşavirlik sınavlarında başarı gösteren mezunlar Serbest Mali Müşavir belgesi ile kendi bürolarını açabilmektedir. Mezunlarımız sanayi kuruluşlarının yanı sıra hizmet sektöründe tüm özel sektör işletmelerinde pazarlama, finansman, muhasebe, insan kaynakları vb. fonksiyonlarında orta ve üst düzey yöneticilikleri de kapsayan uzmanlıklarda çalışabilmektedir.Özel sektörün yanı sıra Merkez Bankası, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Sermaye Piyasası Kurulu, Sanayi ve Ticaret Odaları, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme Birimi gibi kamu kuruluşlarında da çalışma olanağı da bulabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030008257 | |
Qualification Title | Master of Business Administration with Thesis | |
Awarding Body | Zonguldak Bülent Ecevit University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://w3.beun.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Passing grade is achieved through not only evaluation of a final exam but also the students mid-term work and the midterm exams evaluation. Contribution of mid-term exams and the work of the semester to the final grade shall be determined by the Graduate School Board of Directors as between 40% - 60%. In order to be successful in a course, the general exam as well as final grade must be at least 65 out of 100. 1.Based on the qualifications at bachelor’s level, improves and deepens his level of knowledge in the same or different fields to the mastery level. 2.Explains the interaction of the disciplines with which the area is related. 3.Has the ability to transfer area-specific knowledge to colleagues and team members. 4.Has the ability to analyze area-specific knowledge analytically and systematically and to comment on and evaluate them. 5.Has the ability to comment on and analyze data, take decisions, perform analyses, determine problems and offer means of solutions making use of the area-specific knowledge acquired in the process of decision making and application. 6Conducts a study requiring mastery in certain subjects in the field individually. 7.Takes on responsibility adhering to the aims as project manager or participant 8.Determines vision, aims and objectives for the organization / institution. 9.Critically evaluates the knowledge and skills he has acquired. 10.Transfers his thoughts at the level of the knowledge and skills specific to the area and suggestions to the authorities in written and oral form. 11.Communicates with peers conducting research in the field. 12.Communicates in written and oral from using a language at B2 level of European Language Portfolio. 13.Uses computer software, information and communication technologies at an advanced level sufficient to enter the data of his studies and perform the analyses in the area of study. 14.Behaves respectfully to organization/institution, work and social ethic criteria. 15.Analyses the organization/institution’s relations with stakeholders and manages it efficiently. 16.Provides originality and contribution to studies to be carried out in the field. 17.Has the adequate consciousness about the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, protecting the environment, occupational health and safety. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | About ProgrammeQualification AwardedLevel of QualificationSpecific Admission RequirementsSpecific Arrangements for Recognition of Prior LearningQualification Requirements & RegulationsProfile of The ProgrammeKey Learning OutcomesOccupational Profiles of Graduates with ExamplesAccess to Further StudiesCourse Structure Diagram with CreditsExamination Regulations, Assessment and GradingGraduation RequirementsMode of StudyCourse-Program L.O. RelationsProgramme Director & ECTS CoordinatorNondept. Elective CoursesimageInformation for StudentsimageDiploma SupplementimageErasmus Policy StatementimageBologna CommissionimageNational CompetenciesHome Masters Degree Business Administration (With thesis) Specific Admission RequirementsADMISSION REQUIREMENTS FOR TURKISH STUDENTSIn the framework of the regulations determined by Higher Education Council of Turkey (YÖK), student admission to this undergraduate program is carried out through a university entrance examination named ÖSYS. Following the submission of students’ academic program preferences, they are placed into the relevant program according to the score they get from ÖSYS by Student Selection and Placement Center (ÖSYM).FOR INTERNATIONAL STUDENTSInternational students are accepted to the program according to the score of one of the international exams they have taken such as SAT I,ACT, GCE etc. or according to their scores of the International Student Examination held by Turkish universities within the admission requirements on condition that their score is sufficient.FOR EXCHANGE STUDENTSExchange student admission is carried out according to the requirements determined by bilateral agreements (ERASMUS, Farabi, Mevlana or General Academic Memorandum) signed by BEU and the partner university.FOR VISITING STUDENTSVisiting students can enroll for the courses offered in programs upon the confirmation of the related academic unit. Additionally, students need to submit proof of their English language level for enrollment since the medium of instruction in some lectures is English.FOR MASTER’S DEGREEStudents must apply the related Institutes with the required documents within the dates announced in the BEU website. Requirements for application and documents required have been determined in the BEU regulation of Postgraduate Education and Examination. | |
Conditions for Success | 1.Based on the qualifications at bachelor’s level, improves and deepens his level of knowledge in the same or different fields to the mastery level. 2.Explains the interaction of the disciplines with which the area is related. 3.Has the ability to transfer area-specific knowledge to colleagues and team members. 4.Has the ability to analyze area-specific knowledge analytically and systematically and to comment on and evaluate them. 5.Has the ability to comment on and analyze data, take decisions, perform analyses, determine problems and offer means of solutions making use of the area-specific knowledge acquired in the process of decision making and application. 6.Conducts a study requiring mastery in certain subjects in the field individually. 7.Takes on responsibility adhering to the aims as project manager or participant 8.Determines vision, aims and objectives for the organization / institution. 9.Critically evaluates the knowledge and skills he has acquired. 10.Transfers his thoughts at the level of the knowledge and skills specific to the area and suggestions to the authorities in written and oral form 11.Communicates with peers conducting research in the field. 12.Communicates in written and oral from using a language at B2 level of European Language Portfolio. 13.Uses computer software, information and communication technologies at an advanced level sufficient to enter the data of his studies and perform the analyses in the area of study.14Behaves respectfully to organization/institution, work and social ethic criteria. 15.Analyses the organization/institution’s relations with stakeholders and manages it efficiently. 16.Provides originality and contribution to studies to be carried out in the field. 17Has the adequate consciousness about the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, protecting the environment, occupational health and safety.In order to be awarded with a Master’s Degree (Full time / with thesis), students are required to pass their thesis examination and to have completed all the courses (equivalent of 120 ECTS) in the program successfully and to have a Cumulative Grade Points Average (Cum.GPA) of not less than 3.00/4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Business administration department has a very broad spectrum of employment options. Graduates of business administration department has the opportunity of finding job in every businesses, as a consequence of their education program. Business administration graduates are needed in finance sector which contains public and private banks as from tellers to inspectors. Besides, graduates can open their own offices as free financial advisor with succeeding financial advisor exams.Our graduates can work as specialists at middle and top level management in service sector at marketing, finance, accounting, human resources etc. functions, besides industry organizations.Apart from private sector, they can find opportunities in public sector as Central Bank, the Treasury, the Undersecretariat of Foreign Trade, State Planning Organization, the Capital Markets Board, Chambers of Commerce and Industry, Small and Medium Enterprises Development Unit. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030008257
Passing grade is achieved through not only evaluation of a final exam but also the students mid-term work and the midterm exams evaluation. Contribution of mid-term exams and the work of the semester to the final grade shall be determined by the Graduate School Board of Directors as between 40% - 60%. In order to be successful in a course, the general exam as well as final grade must be at least 65 out of 100.
1.Based on the qualifications at bachelor’s level, improves and deepens his level of knowledge in the same or different fields to the mastery level.
2.Explains the interaction of the disciplines with which the area is related.
3.Has the ability to transfer area-specific knowledge to colleagues and team members.
4.Has the ability to analyze area-specific knowledge analytically and systematically and to comment on and evaluate them.
5.Has the ability to comment on and analyze data, take decisions, perform analyses, determine problems and offer means of solutions making use of the area-specific knowledge acquired in the process of decision making and application.
6Conducts a study requiring mastery in certain subjects in the field individually.
7.Takes on responsibility adhering to the aims as project manager or participant
8.Determines vision, aims and objectives for the organization / institution.
9.Critically evaluates the knowledge and skills he has acquired.
10.Transfers his thoughts at the level of the knowledge and skills specific to the area and suggestions to the authorities in written and oral form.
11.Communicates with peers conducting research in the field.
12.Communicates in written and oral from using a language at B2 level of European Language Portfolio.
13.Uses computer software, information and communication technologies at an advanced level sufficient to enter the data of his studies and perform the analyses in the area of study.
14.Behaves respectfully to organization/institution, work and social ethic criteria.
15.Analyses the organization/institution’s relations with stakeholders and manages it efficiently.
16.Provides originality and contribution to studies to be carried out in the field.
17.Has the adequate consciousness about the universality of social rights, social justice, quality and cultural values, protecting the environment, occupational health and safety.
About ProgrammeQualification AwardedLevel of QualificationSpecific Admission RequirementsSpecific Arrangements for Recognition of Prior LearningQualification Requirements & RegulationsProfile of The ProgrammeKey Learning OutcomesOccupational Profiles of Graduates with ExamplesAccess to Further StudiesCourse Structure Diagram with CreditsExamination Regulations, Assessment and GradingGraduation RequirementsMode of StudyCourse-Program L.O. RelationsProgramme Director & ECTS CoordinatorNondept. Elective CoursesimageInformation for StudentsimageDiploma SupplementimageErasmus Policy StatementimageBologna CommissionimageNational CompetenciesHome Masters Degree Business Administration (With thesis) Specific Admission RequirementsADMISSION REQUIREMENTS FOR TURKISH STUDENTSIn the framework of the regulations determined by Higher Education Council of Turkey (YÖK), student admission to this undergraduate program is carried out through a university entrance examination named ÖSYS. Following the submission of students’ academic program preferences, they are placed into the relevant program according to the score they get from ÖSYS by Student Selection and Placement Center (ÖSYM).FOR INTERNATIONAL STUDENTSInternational students are accepted to the program according to the score of one of the international exams they have taken such as SAT I,ACT, GCE etc. or according to their scores of the International Student Examination held by Turkish universities within the admission requirements on condition that their score is sufficient.FOR EXCHANGE STUDENTSExchange student admission is carried out according to the requirements determined by bilateral agreements (ERASMUS, Farabi, Mevlana or General Academic Memorandum) signed by BEU and the partner university.FOR VISITING STUDENTSVisiting students can enroll for the courses offered in programs upon the confirmation of the related academic unit. Additionally, students need to submit proof of their English language level for enrollment since the medium of instruction in some lectures is English.FOR MASTER’S DEGREEStudents must apply the related Institutes with the required documents within the dates announced in the BEU website. Requirements for application and documents required have been determined in the BEU regulation of Postgraduate Education and Examination.
Business administration department has a very broad spectrum of employment options. Graduates of business administration department has the opportunity of finding job in every businesses, as a consequence of their education program. Business administration graduates are needed in finance sector which contains public and private banks as from tellers to inspectors. Besides, graduates can open their own offices as free financial advisor with succeeding financial advisor exams.Our graduates can work as specialists at middle and top level management in service sector at marketing, finance, accounting, human resources etc. functions, besides industry organizations.Apart from private sector, they can find opportunities in public sector as Central Bank, the Treasury, the Undersecretariat of Foreign Trade, State Planning Organization, the Capital Markets Board, Chambers of Commerce and Industry, Small and Medium Enterprises Development Unit.
Qualification is continuous