Yeterlilik Kodu

TR0030008845

Yeterlilik Adı
İşletme Lisans Diploması
Sorumlu KurumTokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiGaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gop.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

0413

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İşletme Lisans Programının Eğitim Amaçları:
1- Etik değerleri özümsemiş, çağın gereksinimlerine uygun temel işletmecilik bilgisine (Yönetim, muhasebe, finans, üretim, pazarlama, hukuk, sayısal yöntemler vb) sahip, kamu sektörünün ve özel sektörün beklentilerini karşılayabilecek yeterliliklere sahip mezunlar yetiştirmek.

2- Bilimsel düşünce metodolojisiyle edinilen bilgileri değerlendiren, eleştirel düşünme becerilerine sahip, yeni bilgilere ulaşma konusunda merak gösteren ve geleceğin yöneticilik anlayışına uyum sağlayan profesyonel yöneticiler yetiştirmek.
3- Potansiyel fırsatları ve tehditleri sezebilen, sürekli gelişim hedefiyle hareket eden, takım çalışmasına yatkın, işletmelerin iç ve dış paydaşları ile olan ilişkilerinde stratejik yönlendirmeler yapabilen girişimciler yetiştirmek.
4- İşletmelerin karar alma süreçlerinde yalnızca kar odaklı bir bakış açısıyla hareket etmek yerine kararların çevresel ve toplumsal etkileri de göz önünde bulundurabilen, sürdürülebilirlik ve kurumsal sosyal sorumluluk konularına hakim profesyoneller yetiştirmek.
5- Teknoloji alanındaki güncel trendleri takip eden, yenilikçi çözümler geliştirme becerisi kazanan, dijital araçları etkili bir şekilde kullanabilen ve iş dünyasındaki dijitalleşmeye uyum sağlayabilen yeni nesil mezunlar yetiştirmek.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç duyulması halinde, üniversitemizin sağlamış olduğu teknik altyapı sayesinde uzaktan eğitim yöntemiyle de eğitim verilebilmektedir. Aynı zamanda bölümümüzün özel sektörle olan işbirliği vasıtasıyla uygulamalı eğitimler ve staj eğitimleri gerçekleştirilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1- İşletmeciliğin temel kavramlarını bilir ve işletmenin temel görevleri olan yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finans alanlarından birinde uzmanlık bilgisine sahip olur.

2- İşletmenin çeşitli alanlarındaki yeni nesil teknolojiler, uygulamalar ve bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve dijital araçlar ile yazılımları kullanarak işletmeyle ilgili problemler konusunda yenilikçi çözüm önerileri geliştirme becerisine sahip olur.

3- Bilgi teknolojilerini kullanarak işletmeyi ilgilendiren konularda araştırma yapma, veri toplama, veriyi işleme ve kullanma becerisine sahip olur.

4- Bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgilerin toplar, güncel bilgilerin takip eder, yerli ve yabancı iş çevreleri ile iletişimi sağlar.

5- Planlama, örgütleme, yöneltme, eşgüdümleme ve denetim fonksiyonlarının örgütsel yapı içerisindeki anlamını ve önemini kavrar.

6- Bilimsel düşünce anlayışına ve eleştirel düşünme becerilerine sahip olur, insan davranışı, zihin ve deneyimleri konusunda ilgi ve merak geliştirebilir, edinilen bilgileri değerlendirip analiz edebilir.

7- İmalat ve hizmet işletmelerinde, ürün, süreç ve üretim sistemlerinin planlanması, kurulması, denetlenmesi, iyileştirilmesi ve ilgili kararların alınması ile ilgili bilgi sahibi olur.

8- Yönetim süreci, yöneticilik, stratejik yönetim, entelektüel sermaye, örgüt kültürü, motivasyon ve iletişim teknikleri gibi kavramların işletme başarısı üzerindeki etkisi hakkında bilgi sahibi olur.

9- Elde ettiği bilgiyi girişimci bir bakış açısıyla işletme kurabilmek, piyasadaki iş fırsatlarını görebilmek, işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir.

10- Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi etik ilkelere bağlı kalarak teşvik edebilir.

11- Bir işletmede ya da kurumda pazarlama faaliyetlerinin planlanması ve yönetilmesi ile ilgili kararların alınması konusunda bilgi sahibi olur.

12- Nicel ve nitel verileri, matematiksel ve istatistiksel modellerle birleştirip, multidisipliner bakış açısıyla işletme problemlerine çözüm bulacak bilgiye sahip olur.

13- Çağın gerektirdiği bilgiyi üretmek ve uygulamaya dönüştürmek suretiyle, kamu ve özel sektörün beklentilerine uygun işletmecilik bilgisine, iş etiği ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.

14- Bir işletmede doğru ve isabetli finansal kararların alınabilmesi için muhasebe-finans sorunlarını tanıma ve çözme yeteneğine hâkim olur.

15- Mali raporlar hazırlama, analiz etme, denetleme ve bunları işletme sorunlarının çözümünde kullanabilme bilgisine sahip olur.

16- Temel hukuk kavramlarına ve işletmelerin hukuki sorunlarına çözüm üretebilen alan bilgisine sahip olur.

17- Maliyet ve Yönetim Muhasebesi alanındaki bilgi ve becerileri stratejik yönetim kararlarında kullanma yeteneğine sahip olur.

18- Karar alma ve strateji geliştirme süreçlerinde gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakma vizyonuyla hareket edebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1- Okuma yazma yetkinliği

2- Çoklu dil yetkinliği

3- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4- Dijital yetkinlik

5- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6- Vatandaşlık yetkinliği

7- Girişimcilik yetkinliği

8- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine tabidir. Yönetmelik m. 28’e göre bir dersin başarı notu, dönem içi değerlendirmesinin %40’ı ile dönem sonu değerlendirmesinin %60’ı toplanarak hesaplanır. Dönem içi değerlendirmesi en az bir ara sınav, dönem sonu değerlendirmesi ise bir dönem/yıl sonu/bütünleme sınavından oluşabileceği gibi çoklu yöntem de kullanılabilir. Yönetmeliğe uygun olarak öğrencilerin girdiği ara sınavın %40’ı ve dönem sonu (final) sınavının %60’ı alınarak başarı değerlendirmesi yapılır. Değerlendirme neticesinde başarısız sayılan öğrencilere bütünleme sınavına girme hakkı tanınır. Ayrıca mezuniyet aşamasında bir dersten başarısız olduğu için mezun olamayan öğrencilere tek ders sınav hakkı tanınır. Ölçme ve değerlendirmede, dersin öğretim elemanının isteği halinde yönetmeliğe uygun olarak ödev ve uygulama yöntemleri de uygulanabilmektedir.

Yönetmelik m. 29’da öğrencilerin başarı derecelerinden bahsedilmektedir. 100 üzerinden verilen başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayı karşılıkları aşağıda verilmiştir:

Başarı Notu    Derecesi         Harf Karşılığı             Katsayısı

90 – 100          Pekiyi             AA                  4.00

85 - 89            Pekiyi             BA                  3.50

75 - 84            İyi                   BB                  3.00

70 - 74            İyi                   CB                  2.50

60 - 69            Orta                CC                  2.00

55 - 59            Başarısız         DC                  1.50

45 - 54            Başarısız         DD                  1.00

40 - 44            Başarısız         FD                   0.50

0 - 39              Başarısız         FF                   0.00

DZ                  Devamsız       DZ                  0.00

GR                  Girmedi          GR                  0.00

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sosyal Beşeri Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STARAK)

Akreditasyon Başlangıç Tarihi: 6.3.2025

Akreditasyon Bitiş Tarihi: 6.3.2028

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Ayrıca yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde ders alabilirler.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin dört yıllık eğitim planında yer alan tüm dersleri (toplam 240 AKTS karşılığı) başarılı olarak tamamlamaları gerekir. Ders değerlendirme sistemine göre yeterli puan alan öğrenciler başarılı sayılır. Dereceyi alabilmek için akademik yılsonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını izleyen özel bir dönem sonu sınavı veya yeterlilik sınav dönemi yoktur. Öğrencilerden, eğitim planında yer alan Lisans Tezi derslerini 7. ve 8. yarıyıllarda başarıyla sunmaları istenmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrencilerin, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde yer alan şartları sağlamaları durumunda lisansüstü programlara başvurabilmeleri mümkündür.

Yasal Dayanağı

1- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ve ilgili mevzuat

2- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

3- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030008845


Yeterlilik Adı
İşletme Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

0413


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

0413


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İşletme Lisans Programının Eğitim Amaçları:
1- Etik değerleri özümsemiş, çağın gereksinimlerine uygun temel işletmecilik bilgisine (Yönetim, muhasebe, finans, üretim, pazarlama, hukuk, sayısal yöntemler vb) sahip, kamu sektörünün ve özel sektörün beklentilerini karşılayabilecek yeterliliklere sahip mezunlar yetiştirmek.

2- Bilimsel düşünce metodolojisiyle edinilen bilgileri değerlendiren, eleştirel düşünme becerilerine sahip, yeni bilgilere ulaşma konusunda merak gösteren ve geleceğin yöneticilik anlayışına uyum sağlayan profesyonel yöneticiler yetiştirmek.
3- Potansiyel fırsatları ve tehditleri sezebilen, sürekli gelişim hedefiyle hareket eden, takım çalışmasına yatkın, işletmelerin iç ve dış paydaşları ile olan ilişkilerinde stratejik yönlendirmeler yapabilen girişimciler yetiştirmek.
4- İşletmelerin karar alma süreçlerinde yalnızca kar odaklı bir bakış açısıyla hareket etmek yerine kararların çevresel ve toplumsal etkileri de göz önünde bulundurabilen, sürdürülebilirlik ve kurumsal sosyal sorumluluk konularına hakim profesyoneller yetiştirmek.
5- Teknoloji alanındaki güncel trendleri takip eden, yenilikçi çözümler geliştirme becerisi kazanan, dijital araçları etkili bir şekilde kullanabilen ve iş dünyasındaki dijitalleşmeye uyum sağlayabilen yeni nesil mezunlar yetiştirmek.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç duyulması halinde, üniversitemizin sağlamış olduğu teknik altyapı sayesinde uzaktan eğitim yöntemiyle de eğitim verilebilmektedir. Aynı zamanda bölümümüzün özel sektörle olan işbirliği vasıtasıyla uygulamalı eğitimler ve staj eğitimleri gerçekleştirilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1- İşletmeciliğin temel kavramlarını bilir ve işletmenin temel görevleri olan yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finans alanlarından birinde uzmanlık bilgisine sahip olur.

2- İşletmenin çeşitli alanlarındaki yeni nesil teknolojiler, uygulamalar ve bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve dijital araçlar ile yazılımları kullanarak işletmeyle ilgili problemler konusunda yenilikçi çözüm önerileri geliştirme becerisine sahip olur.

3- Bilgi teknolojilerini kullanarak işletmeyi ilgilendiren konularda araştırma yapma, veri toplama, veriyi işleme ve kullanma becerisine sahip olur.

4- Bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgilerin toplar, güncel bilgilerin takip eder, yerli ve yabancı iş çevreleri ile iletişimi sağlar.

5- Planlama, örgütleme, yöneltme, eşgüdümleme ve denetim fonksiyonlarının örgütsel yapı içerisindeki anlamını ve önemini kavrar.

6- Bilimsel düşünce anlayışına ve eleştirel düşünme becerilerine sahip olur, insan davranışı, zihin ve deneyimleri konusunda ilgi ve merak geliştirebilir, edinilen bilgileri değerlendirip analiz edebilir.

7- İmalat ve hizmet işletmelerinde, ürün, süreç ve üretim sistemlerinin planlanması, kurulması, denetlenmesi, iyileştirilmesi ve ilgili kararların alınması ile ilgili bilgi sahibi olur.

8- Yönetim süreci, yöneticilik, stratejik yönetim, entelektüel sermaye, örgüt kültürü, motivasyon ve iletişim teknikleri gibi kavramların işletme başarısı üzerindeki etkisi hakkında bilgi sahibi olur.

9- Elde ettiği bilgiyi girişimci bir bakış açısıyla işletme kurabilmek, piyasadaki iş fırsatlarını görebilmek, işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir.

10- Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi etik ilkelere bağlı kalarak teşvik edebilir.

11- Bir işletmede ya da kurumda pazarlama faaliyetlerinin planlanması ve yönetilmesi ile ilgili kararların alınması konusunda bilgi sahibi olur.

12- Nicel ve nitel verileri, matematiksel ve istatistiksel modellerle birleştirip, multidisipliner bakış açısıyla işletme problemlerine çözüm bulacak bilgiye sahip olur.

13- Çağın gerektirdiği bilgiyi üretmek ve uygulamaya dönüştürmek suretiyle, kamu ve özel sektörün beklentilerine uygun işletmecilik bilgisine, iş etiği ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.

14- Bir işletmede doğru ve isabetli finansal kararların alınabilmesi için muhasebe-finans sorunlarını tanıma ve çözme yeteneğine hâkim olur.

15- Mali raporlar hazırlama, analiz etme, denetleme ve bunları işletme sorunlarının çözümünde kullanabilme bilgisine sahip olur.

16- Temel hukuk kavramlarına ve işletmelerin hukuki sorunlarına çözüm üretebilen alan bilgisine sahip olur.

17- Maliyet ve Yönetim Muhasebesi alanındaki bilgi ve becerileri stratejik yönetim kararlarında kullanma yeteneğine sahip olur.

18- Karar alma ve strateji geliştirme süreçlerinde gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakma vizyonuyla hareket edebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1- Okuma yazma yetkinliği

2- Çoklu dil yetkinliği

3- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4- Dijital yetkinlik

5- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6- Vatandaşlık yetkinliği

7- Girişimcilik yetkinliği

8- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine tabidir. Yönetmelik m. 28’e göre bir dersin başarı notu, dönem içi değerlendirmesinin %40’ı ile dönem sonu değerlendirmesinin %60’ı toplanarak hesaplanır. Dönem içi değerlendirmesi en az bir ara sınav, dönem sonu değerlendirmesi ise bir dönem/yıl sonu/bütünleme sınavından oluşabileceği gibi çoklu yöntem de kullanılabilir. Yönetmeliğe uygun olarak öğrencilerin girdiği ara sınavın %40’ı ve dönem sonu (final) sınavının %60’ı alınarak başarı değerlendirmesi yapılır. Değerlendirme neticesinde başarısız sayılan öğrencilere bütünleme sınavına girme hakkı tanınır. Ayrıca mezuniyet aşamasında bir dersten başarısız olduğu için mezun olamayan öğrencilere tek ders sınav hakkı tanınır. Ölçme ve değerlendirmede, dersin öğretim elemanının isteği halinde yönetmeliğe uygun olarak ödev ve uygulama yöntemleri de uygulanabilmektedir.

Yönetmelik m. 29’da öğrencilerin başarı derecelerinden bahsedilmektedir. 100 üzerinden verilen başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayı karşılıkları aşağıda verilmiştir:

Başarı Notu    Derecesi         Harf Karşılığı             Katsayısı

90 – 100          Pekiyi             AA                  4.00

85 - 89            Pekiyi             BA                  3.50

75 - 84            İyi                   BB                  3.00

70 - 74            İyi                   CB                  2.50

60 - 69            Orta                CC                  2.00

55 - 59            Başarısız         DC                  1.50

45 - 54            Başarısız         DD                  1.00

40 - 44            Başarısız         FD                   0.50

0 - 39              Başarısız         FF                   0.00

DZ                  Devamsız       DZ                  0.00

GR                  Girmedi          GR                  0.00


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sosyal Beşeri Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STARAK)

Akreditasyon Başlangıç Tarihi: 6.3.2025

Akreditasyon Bitiş Tarihi: 6.3.2028


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Ayrıca yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde ders alabilirler.


Başarma Şartları
Öğrencilerin dört yıllık eğitim planında yer alan tüm dersleri (toplam 240 AKTS karşılığı) başarılı olarak tamamlamaları gerekir. Ders değerlendirme sistemine göre yeterli puan alan öğrenciler başarılı sayılır. Dereceyi alabilmek için akademik yılsonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını izleyen özel bir dönem sonu sınavı veya yeterlilik sınav dönemi yoktur. Öğrencilerden, eğitim planında yer alan Lisans Tezi derslerini 7. ve 8. yarıyıllarda başarıyla sunmaları istenmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Öğrencilerin, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde yer alan şartları sağlamaları durumunda lisansüstü programlara başvurabilmeleri mümkündür.


Yasal Dayanağı

1- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ve ilgili mevzuat

2- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

3- Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030008845

Qualification Title
Bachelor of Business Administration
Awarding BodyTokat Gaziosmanpaşa University
Awarding Body ContactResponsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat
Awarding Body Urlhttp://www.gop.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

0413

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Educational Objectives of the Business Administration Undergraduate Program:

1- To train graduates who have internalized ethical values, have basic business administration knowledge (management, accounting, finance, production, marketing, law, quantitative methods, etc.) in accordance with the requirements of the age, and have the competencies to meet the expectations of the public and private sectors.

2- To educate professional managers who evaluate the information obtained with scientific thinking methodology, have critical thinking skills, show curiosity in accessing new information and adapt to the management understanding of the future.

3- To train entrepreneurs who can sense potential opportunities and threats, act with the goal of continuous development, are prone to teamwork, and can make strategic directions in the relations of businesses with internal and external stakeholders.

4- To train professionals who can take into account the environmental and social impacts of decisions instead of acting only from a profit-oriented perspective in the decision-making processes of businesses, and who are aware of sustainability and corporate social responsibility issues.

5- To raise a new generation of graduates who follow current trends in the field of technology, gain the ability to develop innovative solutions, use digital tools effectively and adapt to digitalization in the business world.

Learning Environments

Education and training are carried out in formal education. If needed, education can also be provided by distance education method thanks to the technical infrastructure provided by our university. At the same time, applied trainings and internship trainings are carried out through the cooperation of our department with the private sector.

Description

1- Knows the basic concepts of business administration and has specialized knowledge in one of the fields of management, marketing, production, accounting, finance, which are the basic tasks of the business.

2- To have knowledge about new generation technologies, applications and information systems in various fields of business and to have the ability to develop innovative solutions to business problems by using digital tools and software.

3- To have the ability to conduct research, collect data, process and use data on issues related to business by using information technologies.

4- Collects professional information using a foreign language, follows current information, communicates with local and foreign business circles.

5- Understands the meaning and importance of planning, organizing, directing, coordinating and control functions in organizational structure.

6- Have the understanding of scientific thinking and critical thinking skills, can develop interest and curiosity about human behavior, mind and experiences, can evaluate and analyze the information obtained.

7- Have knowledge about planning, establishing, supervising, improving and making decisions about product, process and production systems in manufacturing and service enterprises.

8- Have knowledge about the impact of concepts such as management process, management, strategic management, intellectual capital, organizational culture, motivation and communication techniques on business success.

9- To be able to apply the knowledge gained to establish a business with an entrepreneurial perspective, to see business opportunities in the market, to manage the whole or part of the business.

10- Promote innovation and continuous improvement in the organization to which he/she is affiliated by adhering to ethical principles.

11- To have knowledge about making decisions about planning and managing marketing activities in a business or organization.

12- Have the knowledge to find solutions to business problems by combining quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models from a multidisciplinary perspective.

13- By producing the knowledge required by the age and transforming it into practice, it has the knowledge of business administration, business ethics and social responsibility awareness in accordance with the expectations of the public and private sectors.

14- To be able to recognize and solve accounting-finance problems in order to make correct and accurate financial decisions in a business.

15- Have the knowledge of preparing, analyzing, auditing financial reports and using them in solving business problems.

16- Have the knowledge of basic legal concepts and field knowledge that can produce solutions to the legal problems of businesses.

17- Have the ability to use the knowledge and skills in the field of Cost and Management Accounting in strategic management decisions.

18- Have the knowledge and equipment to act with the vision of leaving a livable world to future generations in decision-making and strategy development processes.

Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

1- Literacy competence

2- Multilingual competence

3- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4- Digital competence

5- Personal, social and learning to learn competence

6- Citizenship competence

7- Entrepreneurship competence

             8- Cultural awareness and expression competence

Further Info

Students are subject to the provisions of Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. According to Article 28 of the Regulation, the success grade of a course is calculated by adding 40% of the mid-term evaluation and 60% of the final evaluation. The mid-term evaluation may consist of at least one mid-term exam and the final evaluation may consist of a semester/end-of-year/completion exam, or multiple methods may be used. In accordance with the regulation, 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are taken and success is evaluated. Students who are deemed unsuccessful as a result of the evaluation are given the right to take the make-up exam. In addition, students who cannot graduate because they fail a course at the graduation stage are given the right to take a single course exam. In measurement and evaluation, homework and application methods can also be applied in accordance with the regulation if the instructor wishes.

Article 29 of the Regulation mentions students' grades of achievement. The grades out of 100 and their coefficient equivalents are given below:

Grade              Degree                        Letter Equivalent       Coefficient

90 – 100          Very good                  AA                              4.00

85 - 89            Very good                  BA                              3.50

75 - 84            Good                           BB                              3.00

70 - 74            Good                           CB                              2.50

60 - 69            Average                      CC                              2.00

55 - 59            Failed                         DC                              1.50

45 - 54            Failed                         DD                              1.00

40 - 44            Failed                         FD                              0.50

0 - 39              Failed                         FF                               0.00

DZ                  Absent                        DZ                              0.00

GR                  Missed the exam        GR                              0.00

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.

Social Humanities Basic Sciences Accreditation and Rating Association (STARAK)

Accreditation Start Date: 6.3.2025

Accreditation End Date: 6.3.2028

Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) within the framework of the academic and legal legislation of the university and must have passed the exams. In addition, a student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The acceptance of students is examined and evaluated before the start of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree to which they apply. Students from abroad can take courses in the department within the scope of student exchange programs approved by the University and whose limits are determined by an agreement.

Conditions for SuccessStudents are required to successfully complete all courses in the four-year education plan (total 240 ECTS credits). Students who get enough points according to the course evaluation system are considered successful. In order to obtain the degree, there is no special final exam or qualification exam period that must be held at the end of the academic year or following the completion of the program. Students are required to successfully present the Bachelor Thesis courses in the 7th and 8th semesters.
Progression Paths (Relationship Type)

Students can apply to graduate programs if they meet the requirements of Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations.

Legal Basis

1- Higher Education Law No. 2547 and related legislation

2- Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations

3- Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030008845


Qualification Title
Bachelor of Business Administration

Awarding Body
Tokat Gaziosmanpaşa University

Awarding Body Contact
Responsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

0413


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

0413


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Educational Objectives of the Business Administration Undergraduate Program:

1- To train graduates who have internalized ethical values, have basic business administration knowledge (management, accounting, finance, production, marketing, law, quantitative methods, etc.) in accordance with the requirements of the age, and have the competencies to meet the expectations of the public and private sectors.

2- To educate professional managers who evaluate the information obtained with scientific thinking methodology, have critical thinking skills, show curiosity in accessing new information and adapt to the management understanding of the future.

3- To train entrepreneurs who can sense potential opportunities and threats, act with the goal of continuous development, are prone to teamwork, and can make strategic directions in the relations of businesses with internal and external stakeholders.

4- To train professionals who can take into account the environmental and social impacts of decisions instead of acting only from a profit-oriented perspective in the decision-making processes of businesses, and who are aware of sustainability and corporate social responsibility issues.

5- To raise a new generation of graduates who follow current trends in the field of technology, gain the ability to develop innovative solutions, use digital tools effectively and adapt to digitalization in the business world.


Learning Environments

Education and training are carried out in formal education. If needed, education can also be provided by distance education method thanks to the technical infrastructure provided by our university. At the same time, applied trainings and internship trainings are carried out through the cooperation of our department with the private sector.


Description

1- Knows the basic concepts of business administration and has specialized knowledge in one of the fields of management, marketing, production, accounting, finance, which are the basic tasks of the business.

2- To have knowledge about new generation technologies, applications and information systems in various fields of business and to have the ability to develop innovative solutions to business problems by using digital tools and software.

3- To have the ability to conduct research, collect data, process and use data on issues related to business by using information technologies.

4- Collects professional information using a foreign language, follows current information, communicates with local and foreign business circles.

5- Understands the meaning and importance of planning, organizing, directing, coordinating and control functions in organizational structure.

6- Have the understanding of scientific thinking and critical thinking skills, can develop interest and curiosity about human behavior, mind and experiences, can evaluate and analyze the information obtained.

7- Have knowledge about planning, establishing, supervising, improving and making decisions about product, process and production systems in manufacturing and service enterprises.

8- Have knowledge about the impact of concepts such as management process, management, strategic management, intellectual capital, organizational culture, motivation and communication techniques on business success.

9- To be able to apply the knowledge gained to establish a business with an entrepreneurial perspective, to see business opportunities in the market, to manage the whole or part of the business.

10- Promote innovation and continuous improvement in the organization to which he/she is affiliated by adhering to ethical principles.

11- To have knowledge about making decisions about planning and managing marketing activities in a business or organization.

12- Have the knowledge to find solutions to business problems by combining quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models from a multidisciplinary perspective.

13- By producing the knowledge required by the age and transforming it into practice, it has the knowledge of business administration, business ethics and social responsibility awareness in accordance with the expectations of the public and private sectors.

14- To be able to recognize and solve accounting-finance problems in order to make correct and accurate financial decisions in a business.

15- Have the knowledge of preparing, analyzing, auditing financial reports and using them in solving business problems.

16- Have the knowledge of basic legal concepts and field knowledge that can produce solutions to the legal problems of businesses.

17- Have the ability to use the knowledge and skills in the field of Cost and Management Accounting in strategic management decisions.

18- Have the knowledge and equipment to act with the vision of leaving a livable world to future generations in decision-making and strategy development processes.


Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

1- Literacy competence

2- Multilingual competence

3- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4- Digital competence

5- Personal, social and learning to learn competence

6- Citizenship competence

7- Entrepreneurship competence

             8- Cultural awareness and expression competence


Further Info

Students are subject to the provisions of Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. According to Article 28 of the Regulation, the success grade of a course is calculated by adding 40% of the mid-term evaluation and 60% of the final evaluation. The mid-term evaluation may consist of at least one mid-term exam and the final evaluation may consist of a semester/end-of-year/completion exam, or multiple methods may be used. In accordance with the regulation, 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are taken and success is evaluated. Students who are deemed unsuccessful as a result of the evaluation are given the right to take the make-up exam. In addition, students who cannot graduate because they fail a course at the graduation stage are given the right to take a single course exam. In measurement and evaluation, homework and application methods can also be applied in accordance with the regulation if the instructor wishes.

Article 29 of the Regulation mentions students' grades of achievement. The grades out of 100 and their coefficient equivalents are given below:

Grade              Degree                        Letter Equivalent       Coefficient

90 – 100          Very good                  AA                              4.00

85 - 89            Very good                  BA                              3.50

75 - 84            Good                           BB                              3.00

70 - 74            Good                           CB                              2.50

60 - 69            Average                      CC                              2.00

55 - 59            Failed                         DC                              1.50

45 - 54            Failed                         DD                              1.00

40 - 44            Failed                         FD                              0.50

0 - 39              Failed                         FF                               0.00

DZ                  Absent                        DZ                              0.00

GR                  Missed the exam        GR                              0.00


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with YÖKAK legislation.

Social Humanities Basic Sciences Accreditation and Rating Association (STARAK)

Accreditation Start Date: 6.3.2025

Accreditation End Date: 6.3.2028


Access Requirements

Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) within the framework of the academic and legal legislation of the university and must have passed the exams. In addition, a student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for transfer. The acceptance of students is examined and evaluated before the start of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree to which they apply. Students from abroad can take courses in the department within the scope of student exchange programs approved by the University and whose limits are determined by an agreement.


Conditions for Success
Students are required to successfully complete all courses in the four-year education plan (total 240 ECTS credits). Students who get enough points according to the course evaluation system are considered successful. In order to obtain the degree, there is no special final exam or qualification exam period that must be held at the end of the academic year or following the completion of the program. Students are required to successfully present the Bachelor Thesis courses in the 7th and 8th semesters.

Progression Paths (Relationship Type)

Students can apply to graduate programs if they meet the requirements of Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations.


Legal Basis

1- Higher Education Law No. 2547 and related legislation

2- Tokat Gaziosmanpaşa University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations

3- Tokat Gaziosmanpaşa University Graduate Education and Training Regulations


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode