Yeterlilik Kodu | TR0030015567 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | İş Sağlığı ve Güvenliği (Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Bayburt Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bayburt Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.bayburt.edu.tr/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İş sağlığı ve güvenliği | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCED (2013) 005.1022.001.001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, İş Sağlığı ve Güvenliği alanında; İş yerlerinde sağlık ve güvenliği tehdit eden riskleri tanıma, analiz etme ve yönetme yetenekleri kazandırmayı hedefler. Bu program, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği alanındaki temel prensipleri anlamalarını, uygulamaları ve mevzuatı öğrenmelerini sağlayarak, işyerlerinde güvenli çalışma ortamlarının oluşturulması ve sürdürülmesine katkıda bulunmalarını amaçlar. Ayrıca, öğrencilerin meslek hayatlarında iş sağlığı ve güvenliği yönetimi konusunda etkili liderlik rolleri üstlenmelerini ve çalışanların sağlık ve güvenliğini korumak için gerekli önlemleri alabilmelerini sağlar. Bu program aynı zamanda öğrencilere, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek için bilinçli kararlar alabilme, risk değerlendirmesi yapabilme ve güvenli çalışma kültürünü teşvik etme yetenekleri kazandırır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, özel sektör ve kamu kurumlarında staj ve işletmede mesleki uygulamalı eğitim olmak üzer uygulamalı eğitimler de yapılır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Mülkiyet Koruma ve Güvenlik Bölümü (İş Sağlığı ve Güvenliği Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri kapsamında; YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir: YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon programı (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri, kalite güvencesini sağladığını göstermektedir. BAYÜ; hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek hem de YÖKAK KAP ve program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak üzere, Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir. Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış, 2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır. Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir. Program olarak da İş Sağlığı ve Güvenliği Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından iki yıl süreyle akredite edilmiştir. Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025/31.12.2026 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | İş Sağlığı ve Güvenliği ön lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmek için, Ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarması 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olması 30 iş günü (2 AKTS kredisi) boyunca yaz stajının tamamlanması gerekir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
- İş Sağlığı ve Güvenliği - İşletme - İşletme Yönetimi - Sağlık Yönetimi - Sosyal Hizmet - Acil Yardım ve Afet Yönetimi bölümlerine dikey geçiş yapabilirler | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik süresiz geçerlidir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030015567
ISCED (2013) 005.1022.001.001
ISCED (2013) 005.1022.001.001
Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, İş Sağlığı ve Güvenliği alanında;
İş yerlerinde sağlık ve güvenliği tehdit eden riskleri tanıma, analiz etme ve yönetme yetenekleri kazandırmayı hedefler. Bu program, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği alanındaki temel prensipleri anlamalarını, uygulamaları ve mevzuatı öğrenmelerini sağlayarak, işyerlerinde güvenli çalışma ortamlarının oluşturulması ve sürdürülmesine katkıda bulunmalarını amaçlar. Ayrıca, öğrencilerin meslek hayatlarında iş sağlığı ve güvenliği yönetimi konusunda etkili liderlik rolleri üstlenmelerini ve çalışanların sağlık ve güvenliğini korumak için gerekli önlemleri alabilmelerini sağlar. Bu program aynı zamanda öğrencilere, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek için bilinçli kararlar alabilme, risk değerlendirmesi yapabilme ve güvenli çalışma kültürünü teşvik etme yetenekleri kazandırır.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, özel sektör ve kamu kurumlarında staj ve işletmede mesleki uygulamalı eğitim olmak üzer uygulamalı eğitimler de yapılır.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında edindikleri bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkin bir şekilde sunabilir ve anlaşılır biçimde ifade edebilir. Bu sayede, mesleki bilgi ve deneyimlerini paylaşarak topluma ve iş dünyasına değer katacak çalışmalar yapabilir.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında temel prensipleri, mevzuatı ve güncel uygulamaları anlayarak bilgi sahibi olur.
- İş sağlığı ve güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri ve uygulamaları etkin bir şekilde takip eder ve bu bilgileri mesleklerinde kullanarak bölgenin ve ülkenin kalkınmasına katkı sağlayacak projelerde etkin rol alır.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak, veri analizi, risk değerlendirme raporları, acil durum eylem planları, eğitim materyalleri oluşturma gibi faaliyetleri gerçekleştirir ve bu sayede işyerlerindeki güvenlik ve sağlık önlemlerinin geliştirilmesine katkı sağlar.
- Çevre bilinci ve kalite süreçleri alanlarında temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında karşılaşabilecekleri mesleki problemleri analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm önerileri sunar.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahip olur. Bu bağlamda, kariyer hedeflerini belirleme, kişisel ve mesleki gelişimlerini planlama, iş dünyasındaki trendleri takip etme ve sürekli olarak öğrenmeye açık olma becerilerini geliştirir. Bu sayede, kendisini sürekli olarak geliştirerek hem bireysel kariyerine katkı sağlar hem de iş sağlığı ve güvenliği alanındaki toplumsal ve bilimsel gelişmelere katkıda bulunur.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında veri toplama, analiz etme, uygulama ve sonuçları duyurma süreçlerinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur. Bu bağlamda, bilimsel yöntemlerle veri toplama ve analiz etme becerilerini geliştirir ve elde ettikleri sonuçları topluma ve iş dünyasına etik ve kültürel değerlere uygun şekilde duyurur.
- İş sağlığı ve güvenliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Bu bağlamda, iş yerlerindeki güvenlik ve sağlık konularında iş birliği yapar, liderlik yeteneklerini geliştirir ve etkin bir şekilde çözüm odaklı yaklaşımlar sergiler.
- İş sağlığı ve güvenliği alanındaki bilgileri takip etmek ve meslektaşları ile etkili iletişim kurmak için bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanabilir
- İş sağlığı ve güvenliği mevzuatını analiz eder.
- İşletmelerde uygulanabilir proaktif ve reaktif politika ve prosedürler geliştirir.
- İş sağlığı ve güvenliği risklerini önceden belirleyerek önleme stratejileri oluşturur ve bu stratejilerin etkin bir şekilde uygulanmasını sağlar.
- İş Sağlığı ve Güvenliği uygulamalarında kayıt ve raporlama faaliyetlerini yürütür.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Akademik okur yazarlık yetkinliği
- Ekip çalışması yetkinliği
- Kayıt ve raporlama yetkinliği
- İletişim becerisi yetkinliği
- Tehlike ve riskleri belirleme ve uygun stratejiler geliştirme yetkinliği
- Kişisel ve mesleki gelişim takip ve uygulama yetkinliği
- Bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanma yetkinliği
- Alana özgü mevzuata hakim olma yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
-
Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir:
Puan
Harf Notu
Katsayı
Başarı Durumu
Not Ortalaması
81-100
AA
4.0
Başarılı
Katılır
76-80
BA
3.5
Başarılı
Katılır
70-75
BB
3.0
Başarılı
Katılır
60-69
CB
2.5
Başarılı
Katılır
50-59
CC
2.0
Başarılı
Katılır
45-49
DC
1.5
Yarıyıl Not Ortalamasına Göre Başarılı/Başarısız
Katılır
40-44
DD
1.0
Başarısız
Katılır
30-39
FD
0.5
Başarısız
Katılır
0-29
FF
0.0
Başarısız
Katılır
0
D
0.0
Devamsız
Katılır
G
Geçer
Katılmaz
K
Kalır
Katılmaz
(2) Harf notlarından;
a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.
c) Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır.
ç) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
d) (Değişik:RG-12/2/2024-32458) (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
e) (Mülga:RG-31/8/2014-29105)
f) (S) harf notu; bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.
g) (Ek:RG-26/2/2017-29991) (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır.
Mülkiyet Koruma ve Güvenlik Bölümü (İş Sağlığı ve Güvenliği Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri kapsamında; YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir:
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır.
YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon programı (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri, kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.
BAYÜ; hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek hem de YÖKAK KAP ve program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak üzere, Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir. Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO 9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış, 2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır. Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir. Program olarak da İş Sağlığı ve Güvenliği Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından iki yıl süreyle akredite edilmiştir.
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025/31.12.2026
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavına (YKS) girip Temel Yeterlilik Testinden (TYT) yeterli puanı almaları halinde puanlarına göre yerleştirilebileceklerdir.
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
- İş Sağlığı ve Güvenliği ön lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler, ÖSYM tarafından her yıl yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları durumda;
- İş Sağlığı ve Güvenliği
- İşletme
- İşletme Yönetimi
- Sağlık Yönetimi
- Sosyal Hizmet
- Acil Yardım ve Afet Yönetimi
bölümlerine dikey geçiş yapabilirler
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği,
- Bayburt Üniversitesi Kalite Komisyonu ve Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi,
- Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
- İlgili diğer mevzuata https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4 adresinden ulaşılabilir.
Yeterlilik süresiz geçerlidir.

Qualification Code | TR0030015567 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Occupational Health and Safety Programme Associate Degree Diploma | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Bayburt University | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.bayburt.edu.tr/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Occupational health and safety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCED (2013) 005.1022.001.001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | Students who graduate from the programme in the near future, in the field of Occupational Health and Safety; It aims to gain the ability to recognise, analyse and manage risks that threaten health and safety in workplaces. This programme aims to enable students to understand the basic principles, practices and legislation in the field of occupational health and safety and to contribute to the creation and maintenance of safe working environments in workplaces. It also enables students to assume effective leadership roles in occupational health and safety management in their professional lives and to take the necessary measures to protect the health and safety of employees. This programme also equips students with the skills to make informed decisions to prevent occupational accidents and occupational diseases, to conduct risk assessments and to promote a safe work culture. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, internship in the private sector and public institutions and vocational practical training in the enterprise, including practical training is also carried out. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Has the following key competences at an advanced level.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | Property Protection and Security Department (Occupational Health and Safety Program) is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma Internal and External Evaluation At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:
In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured. Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;
Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2026 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to graduate from the Occupational Health and Safety associate degree program and gain proficiency in this field, To pass all courses in the course plan with 120 ECTS credits To have a general grade point average of at least 2.00 out of 4.00 To complete a summer internship for 30 working days (2 ECTS credits) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid indefinitely. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030015567
ISCED (2013) 005.1022.001.001
ISCED (2013) 005.1022.001.001
Students who graduate from the programme in the near future, in the field of Occupational Health and Safety;
It aims to gain the ability to recognise, analyse and manage risks that threaten health and safety in workplaces. This programme aims to enable students to understand the basic principles, practices and legislation in the field of occupational health and safety and to contribute to the creation and maintenance of safe working environments in workplaces. It also enables students to assume effective leadership roles in occupational health and safety management in their professional lives and to take the necessary measures to protect the health and safety of employees. This programme also equips students with the skills to make informed decisions to prevent occupational accidents and occupational diseases, to conduct risk assessments and to promote a safe work culture.
Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, internship in the private sector and public institutions and vocational practical training in the enterprise, including practical training is also carried out.
- Can effectively present the knowledge and skills they have acquired in the field of occupational health and safety through written and oral communication and express them clearly. In this way, they can work to add value to the society and business world by sharing their professional knowledge and experience.
- Have knowledge by understanding the basic principles, legislation and current practices in the field of occupational health and safety.
- Effectively follows current developments and practices in the field of occupational health and safety and takes an active role in projects that will contribute to the development of the region and the country by using this information in their profession.
- By using information technologies effectively in the field of occupational health and safety, it carries out activities such as data analysis, risk assessment reports, emergency action plans, creating training materials and thus contributes to the development of safety and health measures in workplaces.
- Have basic, up-to-date and practical knowledge in the fields of environmental awareness and quality processes.
- Evaluates the professional problems that they may encounter in the field of occupational health and safety from an analytical and critical point of view and offers solutions.
- Have awareness of career management and lifelong learning in the field of occupational health and safety. In this context, it develops the skills of determining career goals, planning personal and professional development, following the trends in the business world and being open to continuous learning. In this way, it contributes to both individual career and contributes to social and scientific developments in the field of occupational health and safety by continuously improving itself.
- To have social, scientific, cultural and ethical values in the processes of data collection, analysis, application and announcement of results in the field of occupational health and safety. In this context, they develop the skills of collecting and analysing data with scientific methods and announce the results to the society and business world in accordance with ethical and cultural values.
- Takes responsibility as a team member to solve complex problems encountered in applications in the field of occupational health and safety. In this context, co-operate on safety and health issues in the workplace, develop leadership skills and effectively demonstrate solution-oriented approaches.
- To be able to use a foreign language effectively to follow the information in the field of occupational health and safety and to communicate effectively with colleagues
- Analyses occupational health and safety legislation.
- Develops proactive and reactive policies and procedures applicable in enterprises.
- Identifies occupational health and safety risks in advance, creates prevention strategies and ensures that these strategies are implemented effectively.
- Carries out recording and reporting activities in Occupational Health and Safety practices
Has the following key competences at an advanced level.
- Academic literacy competence
- Team work competence
- Recording and reporting competence
- Communication skills competence
- Competence to identify hazards and risks and develop appropriate strategies
- Personal and professional development follow-up and implementation competence
- Competence to use information technologies effectively
- Competence to master the legislation specific to the field
- Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
- Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
- Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.
-
Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
ARTICLE 23 - (1) (Change: RG-12/2/2024-32458) Exams are evaluated out of 100 points. Letter grades are given by the instructor according to the following grade ranges:
Score
Letter Grade
Coefficent
Achievement Status
Grade Point Average
81-100
AA
4.0
Succeeded
Paticipate
76-80
BA
3.5
Succeeded
Paticipate
70-75
BB
3.0
Succeeded
Paticipate
60-69
CB
2.5
Succeeded
Paticipate
50-59
CC
2.0
Succeeded
Paticipate
45-49
DC
1.5
According to Semester Grade Point Average
Succeeded/Fail
Paticipate
40-44
DD
1.0
Fail
Paticipate
30-39
FD
0.5
Fail
Paticipate
0-29
FF
0.0
Fail
Paticipate
0
D
0.0
Absent
Paticipate
G
Pass
No Participation
K
Stay
No Participation
(2) Letter grades;
a) Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course.
b) Students who receive one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course.
c) Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered successful in courses with a letter grade of (DC). Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered unsuccessful in courses with (DC) letter grade.
ç) (Change: RG-12/2/2024-32458) (G) letter grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.
d) (Change:RG-12/2/2024-32458) (K) letter grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average.
e) (Repealed:RG-31/8/2014-29105)
f) (S) letter grade; It is given for the graduation study and project course that lasts longer than one semester and is successfully continued.
g) (Addition: RG-26/2/2017-29991) (D) letter grade indicates absenteeism and is included in the GPA calculation. The course evaluated with a letter grade of D is taken again in the first semester it is given.
- The measurement and evaluation system of each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Package / Course Catalog (https://ebp.bayburt.edu.tr/?lang=en-US)
Property Protection and Security Department (Occupational Health and Safety Program) is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma
Internal and External Evaluation
At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:
- Annual “University Monitoring and Evaluation Reports” are prepared and published by YÖK based on predetermined criteria.
- As part of continuous monitoring, higher education institutions are required to upload their “Institutional Self-Evaluation Reports (ISER)” for the previous year to the Information System developed by YÖKAK at the beginning of each year.
- YÖKAK prepares and publicly shares a “Institutional Feedback Report” based on the external evaluations conducted.
- At Bayburt University (BAYÜ), the required data and ISER reports are submitted to YÖK and YÖKAK within the specified deadlines and are made publicly accessible through the university’s official website.
In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured.
Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;
- As of March 2024, Bayburt University has been awarded the TS EN ISO 9001-2015 Quality Management System certificate.
- In April 2025, the university successfully completed the preliminary and on-site evaluation processes of YÖKAK's KAP and was granted conditional accreditation for two years.
- The university’s Department of Information Technologies holds the TS EN ISO 27001 Information Security Management System certificate.
- The Occupational Health and Safety Program has been accredited for a two-year period by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)
Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2026
- To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.
- To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.
- Associate degree students have the right to participate in double major programmes offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and if they are successful, they can receive two separate associate degree diplomas.
- Students who successfully complete the Occupational Health and Safety associate degree programme are successful in the Vertical Transfer Examination (DGS) held by ÖSYM every year;
- Occupational Health and Safety
- Business
- Business Management
- Health Management
- Social Service
- Emergency Aid and Disaster Management can make vertical transfer to departments
- Higher Education Law No. 2547
- Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
- Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
- Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
- Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
- Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
- Bayburt University Quality Commission and Quality Coordination Directive,
- Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework
- For other relevant legislation, see the link below;
- https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4
The qualification is valid indefinitely.
