Yeterlilik Kodu | TR0030219007 | |
Yeterlilik Adı | İş Sağlığı ve Güvenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Muş Alparslan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Muş Alparslan Üniversitesi Külliyesi, Diyarbakır Yolu 7. km, 49250 Merkez/Muş | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.alparslan.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İş sağlığı ve güvenliği | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Teorik derslerin sınavları yazılı olarak yapılmaktadır. Uygulamalı derslerin başarı durumunun değerlendirilmesi, ilgili öğretim elemanı tarafından öğrencinin uygulama alanında gözlemlenmesi sonucunda dönem başında hazırlanan formlarda yer alan kriterlere göre yapılmaktadır. Öğretim elemanı uygulama derslerinin başarı durumunu belirlemede gerek gördüğünde teorik sınav yapabilmektedir. Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve yüksek öğretime giriş sınavından sayısal puanda yeterli puanı almış olması gerekir. Ayrıca, yurt içinde eş değer bir programda eğitimine devam eden bir öğrenci Yüksek Öğretim Kurumu nun belirlemiş olduğu kurallara ve mevzuata uygun olarak yatay geçiş yapabilir. | |
Başarma Şartları | Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalamasına sahip olan öğrencilere İş sağlğı ve güvenliği alanında lisans diploması verilir | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kamu ve Özel sektördeki tüm işyerlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği uzmanı olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219007
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Bireyi fizyolojik, psikolojik, sosyal ve kültürel yönden tanır.
- İş sağlığı ve güvenliği ile işyerlerinde verimliliği artırmayla ilgili teorik ve pratik bilgilere sahiptir.
- Bu bağlamda sosyal, fen ve sağlık alanlarına ilişkin bilgileri kullanır.
- Sağlık, iş sağlığı ve güvenliği kavramları, bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur ve bunları kullanabilir.
- İş yerlerinde meslek hastalıkları ve iş yeri kazalarına yönelik muhtemel tehlike ve riskleri belirler, müdahale eder ve gerekli önlemlerin alınmasını sağlar.
- Problemlerin tespitinde ve çözümünde bilimsel bir yaklaşıma sahiptir.
- Çalışma yaşamında sağlığı etkileyecek tehlike ve risk etmenlerinde karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilir.
- Ekip çalışması yapabilir.
- Bu bağlamda empati kurma ve dinleme becerisine değer vererek farklı kültür ve eğitim geçmişine sahip kişiler ile çalışabilir, çalışanlara yönelik bilgilendirme faaliyetleri yapabilir.
- Sağlık, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilgi ve beceriye sahiptir.
- İş yerinde yapılan çalışmalar ve yapılacak değişiklikler ile ilgili olarak tasarım, makine ve diğer teçhizat durumu, bakımı, seçimi ve kullanılan maddeler dahil olmak üzere işin planlanması, organizasyonu ve uygulanması, kişisel koruyucu donanımların seçimi hakkında bilgi ve beceriye sahiptir.
- İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasal mevzuat ve yönetmelikleri bilir, çalıştığı ortamda ilgili mevzuata uygun olarak işlerin yürütülmesini sağlar.
- Yaptığı çalışmalarla ilgili verileri belgeleme, kayıt tutma, rapor hazırlama becerisine sahip olur. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
- Temel düzeyde yabancı dil ve bilgisayar uygulama becerisine sahip olur.
- Bu bağlamda yerli ve yabancı kaynaklardaki bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
- İş sağlığı ve güvenliği alanında araştırma, sunum ve yayın yapabilme yeteneğine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Teorik derslerin sınavları yazılı olarak yapılmaktadır. Uygulamalı derslerin başarı durumunun değerlendirilmesi, ilgili öğretim elemanı tarafından öğrencinin uygulama alanında gözlemlenmesi sonucunda dönem başında hazırlanan formlarda yer alan kriterlere göre yapılmaktadır. Öğretim elemanı uygulama derslerinin başarı durumunu belirlemede gerek gördüğünde teorik sınav yapabilmektedir. Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve yüksek öğretime giriş sınavından sayısal puanda yeterli puanı almış olması gerekir. Ayrıca, yurt içinde eş değer bir programda eğitimine devam eden bir öğrenci Yüksek Öğretim Kurumu nun belirlemiş olduğu kurallara ve mevzuata uygun olarak yatay geçiş yapabilir.
Kamu ve Özel sektördeki tüm işyerlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği uzmanı olarak çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219007 | |
Qualification Title | İş Sağlığı ve Güvenliği Bachelor | |
Awarding Body | MUŞ ALPARSLAN UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.alparslan.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Occupational health and safety | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Recognizes the individual physiologically, psychologically, socially and culturally. He has theoretical and practical knowledge about occupational health and safety and increasing productivity in workplaces. In this context, it uses knowledge related to social, science and health fields. The concepts of health, occupational health and safety have advanced knowledge and understanding supported by scientific resources and can use them. It determines the possible dangers and risks for occupational diseases and workplace accidents in the workplace, intervenes and ensures that the necessary precautions are taken. It has a scientific approach in identifying and solving problems. He/She can take responsibility and produce solutions for unexpected complex situations that she may encounter in danger and risk factors that will affect health in her working life, individually and as a team member. Can do teamwork. In this context, it can work with people from different cultural and educational backgrounds by valuing the ability to empathize and listen, and can conduct informative activities for employees. She/He has sufficient knowledge and skills on health, environment and occupational safety. Has knowledge and skills about the planning, organization and implementation of the work, including the design, machinery and other equipment status, maintenance, selection and materials used in relation to the work done and changes to be made in the workplace, and the selection of personal protective equipment. Knows the legal legislation and regulations related to occupational health and safety, ensures that the works are carried out in accordance with the relevant legislation in the working environment. Have the ability to document data, keep records and prepare reports related to their work. It is aware of the necessity of lifelong learning. Have basic foreign language and computer application skills. In this context, it has the ability to access information in domestic and foreign sources, to follow the developments in science and technology and to constantly renew itself. Has the ability to conduct research, presentation and publication in the field of occupational health and safety. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examinations of theoretical courses are made in written form. The evaluation of the success of the applied courses is made according to the criteria in the forms prepared at the beginning of the semester as a result of the observation of the student in the practice area by the relevant instructor. The lecturer can make a theoretical exam when he deems it necessary to determine the success of the practical courses. Secondary education graduates are registered to the department according to the scores they get from the Undergraduate Placement Exam and their preferences. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | He/she must have a high school or equivalent school diploma and must have obtained sufficient points in the numerical score from the higher education entrance exam. In addition, a student who continues his education in an equivalent program in the country can make a horizontal transfer in accordance with the rules and legislation determined by the Higher Education Institution. | |
Conditions for Success | Secondary education graduates are registered to the department according to the scores they get from the Undergraduate Placement Exam and their preferences. A bachelors degree in Occupational Health and Safety is awarded to students who successfully complete all the courses available in the program (for a total of 240 ECTS) and have a weighted grade point average of at least 2.0 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | They can work as Occupational Health and Safety specialists in all workplaces in the public and private sectors. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219007
Recognizes the individual physiologically, psychologically, socially and culturally. He has theoretical and practical knowledge about occupational health and safety and increasing productivity in workplaces. In this context, it uses knowledge related to social, science and health fields. The concepts of health, occupational health and safety have advanced knowledge and understanding supported by scientific resources and can use them. It determines the possible dangers and risks for occupational diseases and workplace accidents in the workplace, intervenes and ensures that the necessary precautions are taken. It has a scientific approach in identifying and solving problems. He/She can take responsibility and produce solutions for unexpected complex situations that she may encounter in danger and risk factors that will affect health in her working life, individually and as a team member. Can do teamwork. In this context, it can work with people from different cultural and educational backgrounds by valuing the ability to empathize and listen, and can conduct informative activities for employees. She/He has sufficient knowledge and skills on health, environment and occupational safety. Has knowledge and skills about the planning, organization and implementation of the work, including the design, machinery and other equipment status, maintenance, selection and materials used in relation to the work done and changes to be made in the workplace, and the selection of personal protective equipment. Knows the legal legislation and regulations related to occupational health and safety, ensures that the works are carried out in accordance with the relevant legislation in the working environment. Have the ability to document data, keep records and prepare reports related to their work. It is aware of the necessity of lifelong learning. Have basic foreign language and computer application skills. In this context, it has the ability to access information in domestic and foreign sources, to follow the developments in science and technology and to constantly renew itself. Has the ability to conduct research, presentation and publication in the field of occupational health and safety.
Examinations of theoretical courses are made in written form. The evaluation of the success of the applied courses is made according to the criteria in the forms prepared at the beginning of the semester as a result of the observation of the student in the practice area by the relevant instructor. The lecturer can make a theoretical exam when he deems it necessary to determine the success of the practical courses. Secondary education graduates are registered to the department according to the scores they get from the Undergraduate Placement Exam and their preferences.
He/she must have a high school or equivalent school diploma and must have obtained sufficient points in the numerical score from the higher education entrance exam. In addition, a student who continues his education in an equivalent program in the country can make a horizontal transfer in accordance with the rules and legislation determined by the Higher Education Institution.
They can work as Occupational Health and Safety specialists in all workplaces in the public and private sectors.
Qualification is continuous