Yeterlilik Kodu | TR0030018916 | |
Yeterlilik Adı | İnşaat Teknolojisi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Gedik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cumhuriyet Mahallesi İlkbahar Sokak No: 1-3-5 Yakacık 34876 Kartal İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gedik.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İnşaat ve inşaat mühendisliği | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Tam burslu eğitim sağlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin ve uygulamaların en az %70ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notu; ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, uygulama vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı ve yarıyıl sonu sınavının katkısı hesaplanarak belirlenir. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarının ağırlığı %40-%60 arasında olacak şekilde dersi okutan öğretim elemanı tarafından belirlenir. 1Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak. 2Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. 3Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 4Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. 5Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. 6Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. 7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. 8Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirmek; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilmek 9Çalışma hayatında iş sağlığının ve iş güvenliğinin önemi bilincine sahip olmak, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kurallara her zaman uymak, çalıştığı tezgah-sistem- birim ile ilgili risk analizleri yapabilmek, acil durumlarda yapılacakları ve ilk yardım uygulamalarını bilmek ve gerektiğinde yapabilme yeteneğine sahip olmak. 10Çalıştığı işletme ve birimde her kademede çalışanlarla iletişim kurabilmek, mesleki, toplumsal etik değerlere ve gerekli araştırmaları teknolojik imkanları kullanarak yapma yeteneğine sahip olmak, takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilmek 11Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. 12İnşaat teknolojileri ve şantiye hakkında bilgi sahibi olmak. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Öğrencilerin ÖSYM tarafından uygulanan üniversite sınavına girmeleri ve ÖSYM tarafından yerleştirilmeleri gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | 1Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak.2Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak.3Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.4Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.5Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.6Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.8Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirmek; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilmek9Çalışma hayatında iş sağlığının ve iş güvenliğinin önemi bilincine sahip olmak, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kurallara her zaman uymak, çalıştığı tezgah-sistem- birim ile ilgili risk analizleri yapabilmek, acil durumlarda yapılacakları ve ilk yardım uygulamalarını bilmek ve gerektiğinde yapabilme yeteneğine sahip olmak.10Çalıştığı işletme ve birimde her kademede çalışanlarla iletişim kurabilmek, mesleki, toplumsal etik değerlere ve gerekli araştırmaları teknolojik imkanları kullanarak yapma yeteneğine sahip olmak, takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilmek11Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.12İnşaat teknolojileri ve şantiye hakkında bilgi sahibi olmak.İnşaat Teknolojisi Programında mevcut olan (toplam 120 AKTS kredisi karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden, 30 iş günü yaz stajını tamamlayan ve 8 adet kültürel etkinliğe katılan öğrenciler, İnşaat Teknolojisi Programından ön lisans diploması alarak mezun olmaya hak kazanırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İnşaat Teknolojisi Programı mezunları İnşaat Teknikeri ünvanı alırlar. Program mezunları ülkemizin en önemli sektörü olan inşaat sektöründe İnşaat Teknikeri olarak; gerek kamu sektöründe (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı; Orman ve Su İşleri Bakanlığı ve bu bakanlıklara bağlı kuruluşlar, Devlet Su İşleri, Türkiye Cumhuriyeti Kara Yolları, İller Bankası,il ve ilçe belediyeleri vb.), gerekse özel sektörde istihdam olanaklarına sahiptirler. Havayolları inşaatları, karayolu, demiryolu, köprü gibi ulaştırma yapıları inşaatları, içme suyu, kanalizasyon, arıtma tesisi gibi alt yapı inşaatları liman, dalgakıran, iskele gibi kıyı liman yapıları, öngerilmeli beton ve betonarme sektörü, ahşap ev sektörü, restorasyon firmaları, çimento fabrikaları, yapı dekorasyon sektörü, seramik, granit ve mermer sektörü, kil ve killi ürünler sektörü, maket sektörü, inşaat demiri sektörü, zemin teknolojileri sektörü, çelik yapı sektörü, millî saraylar, prefabrik yapı sektörü, ahşap doğrama atölyeleri, PVC imalat ve montaj sektörü, cephe sistemleri sektörü, yalıtım sektörü, çatı sistemleri sektörü, kalıp sistemleri sektörü, beton santralleri, inşaat laboratuvarları, inşaat firmaları, yapı denetim firmaları, zemin iyileştirme firmaları, petrol araştırma firmaları, beton üreten tesislerde ve yapı malzemesi laboratuvarlarında, statik, mimari, betonarme, geoteknik proje büroları vb. yerlerde teknik personel olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018916
Tam burslu eğitim sağlamaktadır.
- Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak.
- Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
- Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
- Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
- Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirmek; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilmek.
- Çalışma hayatında iş sağlığının ve iş güvenliğinin önemi bilincine sahip olmak, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kurallara her zaman uymak, çalıştığı tezgah-sistem- birim ile ilgili risk analizleri yapabilmek, acil durumlarda yapılacakları ve ilk yardım uygulamalarını bilmek ve gerektiğinde yapabilme yeteneğine sahip olmak.
- Çalıştığı işletme ve birimde her kademede çalışanlarla iletişim kurabilmek, mesleki, toplumsal etik değerlere ve gerekli araştırmaları teknolojik imkanları kullanarak yapma yeteneğine sahip olmak, takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilmek.
- Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.İnşaat teknolojileri ve şantiye hakkında bilgi sahibi olmak.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin ve uygulamaların en az %70ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notu; ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, uygulama vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı ve yarıyıl sonu sınavının katkısı hesaplanarak belirlenir. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarının ağırlığı %40-%60 arasında olacak şekilde dersi okutan öğretim elemanı tarafından belirlenir.
1Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak.
2Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak.
3Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
4Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
5Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
6Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
8Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirmek; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilmek
9Çalışma hayatında iş sağlığının ve iş güvenliğinin önemi bilincine sahip olmak, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kurallara her zaman uymak, çalıştığı tezgah-sistem- birim ile ilgili risk analizleri yapabilmek, acil durumlarda yapılacakları ve ilk yardım uygulamalarını bilmek ve gerektiğinde yapabilme yeteneğine sahip olmak.
10Çalıştığı işletme ve birimde her kademede çalışanlarla iletişim kurabilmek, mesleki, toplumsal etik değerlere ve gerekli araştırmaları teknolojik imkanları kullanarak yapma yeteneğine sahip olmak, takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilmek
11Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
12İnşaat teknolojileri ve şantiye hakkında bilgi sahibi olmak.
Öğrencilerin ÖSYM tarafından uygulanan üniversite sınavına girmeleri ve ÖSYM tarafından yerleştirilmeleri gerekmektedir.
İnşaat Teknolojisi Programı mezunları İnşaat Teknikeri ünvanı alırlar. Program mezunları ülkemizin en önemli sektörü olan inşaat sektöründe İnşaat Teknikeri olarak; gerek kamu sektöründe (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı; Orman ve Su İşleri Bakanlığı ve bu bakanlıklara bağlı kuruluşlar, Devlet Su İşleri, Türkiye Cumhuriyeti Kara Yolları, İller Bankası,il ve ilçe belediyeleri vb.), gerekse özel sektörde istihdam olanaklarına sahiptirler. Havayolları inşaatları, karayolu, demiryolu, köprü gibi ulaştırma yapıları inşaatları, içme suyu, kanalizasyon, arıtma tesisi gibi alt yapı inşaatları liman, dalgakıran, iskele gibi kıyı liman yapıları, öngerilmeli beton ve betonarme sektörü, ahşap ev sektörü, restorasyon firmaları, çimento fabrikaları, yapı dekorasyon sektörü, seramik, granit ve mermer sektörü, kil ve killi ürünler sektörü, maket sektörü, inşaat demiri sektörü, zemin teknolojileri sektörü, çelik yapı sektörü, millî saraylar, prefabrik yapı sektörü, ahşap doğrama atölyeleri, PVC imalat ve montaj sektörü, cephe sistemleri sektörü, yalıtım sektörü, çatı sistemleri sektörü, kalıp sistemleri sektörü, beton santralleri, inşaat laboratuvarları, inşaat firmaları, yapı denetim firmaları, zemin iyileştirme firmaları, petrol araştırma firmaları, beton üreten tesislerde ve yapı malzemesi laboratuvarlarında, statik, mimari, betonarme, geoteknik proje büroları vb. yerlerde teknik personel olarak çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030018916 | |
Qualification Title | İnşaat Teknolojisi Associate | |
Awarding Body | Gedik University | |
Awarding Body Contact | Cumhuriyet Neighborhood, İlkbahar Street, No: 1-3-5, Yakacık, 34876 Kartal, Istanbul, Türkiye | |
Awarding Body Url | http://www.gedik.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Building and civil engineering | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Acquiring enough conceptual and applied knowledge in Mathematics, Science and Basic Engineering issues related to his/her fieldBecome skillful at making designs by means of technical and computer-aided drawings and simulation programs, and by using various software programs to be able to choose systems and components required in by the field apart from making the basic sizing computations and drawing the architectural and static projects and detailsHave the ability to evaluate and interpret the data, to define and analyze the problems, to make solution suggestions based on evidence and proofs by using the basic knowledge and skills acquired in his/her field of studyChoose and use efficiently contemporary techniques and means as well as information technologies required for the applications related to the field of studyGain the ability to produce solutions to unforeseen situations, take responsibility in teams and to have the skill to conduct individual worksHave a command of communication skills and foreign language in order to communicate efficiently and follow the latest developments in his/her field of studyAchieve an awareness of the necessity of lifelong learning and consistently self-improving besides of following the developments in science and technologyEvaluate the information obtained in the learning process by using cause-effect relationships, to predict what information where, when and why to be needed.Being aware of the importance of occupational health and safety, complying with the rules at all times, trying to make the counter-system-analysis of risk (associated with the unit in case of emergency), doing first aid applications, having the ability to know them if necessary.Be able to communicate with employees at all levels, to learn vocational, social and ethical values, be capable of doing the necessary research and technological facilities, to take role in team work if necessary.Have the consciousness of professional, social and universal ethics and responsibilities and show respect to historical valuesHave information about construction technologies and construction site. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students must register for courses in the program at the beginning of each semester. They are required to attend in at least 70% of the classes and the practical training. Students are assessed by at least one mid-term and one final exam. Their grade are determined by calculating the contribution of mid-term ( grades from homework, laboratory exam and practical works can also be regarded as mid-term grade) and final exam. Contribution of the mid-term and the final exam is determined between 40%-60% by the lecturer of the course.1Acquiring enough conceptual and applied knowledge in Mathematics, Science and Basic Engineering issues related to his/her field2Become skillful at making designs by means of technical and computer-aided drawings and simulation programs, and by using various software programs to be able to choose systems and components required in by the field apart from making the basic sizing computations and drawing the architectural and static projects and details3Have the ability to evaluate and interpret the data, to define and analyze the problems, to make solution suggestions based on evidence and proofs by using the basic knowledge and skills acquired in his/her field of study4Choose and use efficiently contemporary techniques and means as well as information technologies required for the applications related to the field of study5Gain the ability to produce solutions to unforeseen situations, take responsibility in teams and to have the skill to conduct individual works6Have a command of communication skills and foreign language in order to communicate efficiently and follow the latest developments in his/her field of study7Achieve an awareness of the necessity of lifelong learning and consistently self-improving besides of following the developments in science and technology8Evaluate the information obtained in the learning process by using cause-effect relationships, to predict what information where, when and why to be needed.9Being aware of the importance of occupational health and safety, complying with the rules at all times, trying to make the counter-system-analysis of risk (associated with the unit in case of emergency), doing first aid applications, having the ability to know them if necessary.10Be able to communicate with employees at all levels, to learn vocational, social and ethical values, be capable of doing the necessary research and technological facilities, to take role in team work if necessary.11Have the consciousness of professional, social and universal ethics and responsibilities and show respect to historical values12Have information about construction technologies and construction site. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The students are required to take the university exam administered by ÖSYM and to be placed by ÖSYM. | |
Conditions for Success | 1Acquiring enough conceptual and applied knowledge in Mathematics, Science and Basic Engineering issues related to his/her field2Become skillful at making designs by means of technical and computer-aided drawings and simulation programs, and by using various software programs to be able to choose systems and components required in by the field apart from making the basic sizing computations and drawing the architectural and static projects and details3Have the ability to evaluate and interpret the data, to define and analyze the problems, to make solution suggestions based on evidence and proofs by using the basic knowledge and skills acquired in his/her field of study4Choose and use efficiently contemporary techniques and means as well as information technologies required for the applications related to the field of study5Gain the ability to produce solutions to unforeseen situations, take responsibility in teams and to have the skill to conduct individual works6Have a command of communication skills and foreign language in order to communicate efficiently and follow the latest developments in his/her field of study7Achieve an awareness of the necessity of lifelong learning and consistently self-improving besides of following the developments in science and technology8Evaluate the information obtained in the learning process by using cause-effect relationships, to predict what information where, when and why to be needed.9Being aware of the importance of occupational health and safety, complying with the rules at all times, trying to make the counter-system-analysis of risk (associated with the unit in case of emergency), doing first aid applications, having the ability to know them if necessary.10Be able to communicate with employees at all levels, to learn vocational, social and ethical values, be capable of doing the necessary research and technological facilities, to take role in team work if necessary.11Have the consciousness of professional, social and universal ethics and responsibilities and show respect to historical values12Have information about construction technologies and construction site.Students who have successfully completed all courses in the Construction Technology Program (equivalent to 120 ECTS credits), have at least 2.00 on a 4.00 weighted grade point average, have completed their summer internship for 30 working days and participate in 8 cultural events are eligible to graduate with a pre-license degree in Construction Technology Program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of the Construction Technology Program receive the title of Construction Technician. The program graduates have employment opportunities as Construction Technician in construction sector which is the most important sector of our country; both in the public sector (Environment and Urban Planning Ministry, Transport, Maritime Affairs and Communications Ministry, Forestry and Water Affairs Ministry and organizations affiliated to these ministries, State Hydraulic Works, Turkish Republic Highways, Provincial Bank, provincial and district municipalities, etc.), and in the private sector.Graduates can work in airways constructions, construction of transportation structures such as roads, railways, bridges, infrastructure structures such as drinking water, sewage, treatment plant, coastal harbor structures such as harbor, breakwater, pier, prestressed concrete and reinforced concrete sector, wooden house sector, restoration companies, cement factories, building decoration sector, ceramics, granite and marble sector, clay and clay products sector, model sector, rebar sector, ground technologies sector, steel structure sector, national palaces, prefabricated building sector, wooden joinery workshops, PVC manufacturing and installation sector , facade systems sector, insulation sector, roof systems sector, formwork systems sector, concrete plants, construction laboratories, construction companies, building audit companies, soil improvement companies, oil research companies, concrete plants and construction material laboratories, project offices producing static, architectural, reinforced concrete and geotechnical projects etc. as technical personnel. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018916
Acquiring enough conceptual and applied knowledge in Mathematics, Science and Basic Engineering issues related to his/her fieldBecome skillful at making designs by means of technical and computer-aided drawings and simulation programs, and by using various software programs to be able to choose systems and components required in by the field apart from making the basic sizing computations and drawing the architectural and static projects and detailsHave the ability to evaluate and interpret the data, to define and analyze the problems, to make solution suggestions based on evidence and proofs by using the basic knowledge and skills acquired in his/her field of studyChoose and use efficiently contemporary techniques and means as well as information technologies required for the applications related to the field of studyGain the ability to produce solutions to unforeseen situations, take responsibility in teams and to have the skill to conduct individual worksHave a command of communication skills and foreign language in order to communicate efficiently and follow the latest developments in his/her field of studyAchieve an awareness of the necessity of lifelong learning and consistently self-improving besides of following the developments in science and technologyEvaluate the information obtained in the learning process by using cause-effect relationships, to predict what information where, when and why to be needed.Being aware of the importance of occupational health and safety, complying with the rules at all times, trying to make the counter-system-analysis of risk (associated with the unit in case of emergency), doing first aid applications, having the ability to know them if necessary.Be able to communicate with employees at all levels, to learn vocational, social and ethical values, be capable of doing the necessary research and technological facilities, to take role in team work if necessary.Have the consciousness of professional, social and universal ethics and responsibilities and show respect to historical valuesHave information about construction technologies and construction site.
Students must register for courses in the program at the beginning of each semester. They are required to attend in at least 70% of the classes and the practical training. Students are assessed by at least one mid-term and one final exam. Their grade are determined by calculating the contribution of mid-term ( grades from homework, laboratory exam and practical works can also be regarded as mid-term grade) and final exam. Contribution of the mid-term and the final exam is determined between 40%-60% by the lecturer of the course.1Acquiring enough conceptual and applied knowledge in Mathematics, Science and Basic Engineering issues related to his/her field2Become skillful at making designs by means of technical and computer-aided drawings and simulation programs, and by using various software programs to be able to choose systems and components required in by the field apart from making the basic sizing computations and drawing the architectural and static projects and details3Have the ability to evaluate and interpret the data, to define and analyze the problems, to make solution suggestions based on evidence and proofs by using the basic knowledge and skills acquired in his/her field of study4Choose and use efficiently contemporary techniques and means as well as information technologies required for the applications related to the field of study5Gain the ability to produce solutions to unforeseen situations, take responsibility in teams and to have the skill to conduct individual works6Have a command of communication skills and foreign language in order to communicate efficiently and follow the latest developments in his/her field of study7Achieve an awareness of the necessity of lifelong learning and consistently self-improving besides of following the developments in science and technology8Evaluate the information obtained in the learning process by using cause-effect relationships, to predict what information where, when and why to be needed.9Being aware of the importance of occupational health and safety, complying with the rules at all times, trying to make the counter-system-analysis of risk (associated with the unit in case of emergency), doing first aid applications, having the ability to know them if necessary.10Be able to communicate with employees at all levels, to learn vocational, social and ethical values, be capable of doing the necessary research and technological facilities, to take role in team work if necessary.11Have the consciousness of professional, social and universal ethics and responsibilities and show respect to historical values12Have information about construction technologies and construction site.
The students are required to take the university exam administered by ÖSYM and to be placed by ÖSYM.
The graduates of the Construction Technology Program receive the title of Construction Technician. The program graduates have employment opportunities as Construction Technician in construction sector which is the most important sector of our country; both in the public sector (Environment and Urban Planning Ministry, Transport, Maritime Affairs and Communications Ministry, Forestry and Water Affairs Ministry and organizations affiliated to these ministries, State Hydraulic Works, Turkish Republic Highways, Provincial Bank, provincial and district municipalities, etc.), and in the private sector.Graduates can work in airways constructions, construction of transportation structures such as roads, railways, bridges, infrastructure structures such as drinking water, sewage, treatment plant, coastal harbor structures such as harbor, breakwater, pier, prestressed concrete and reinforced concrete sector, wooden house sector, restoration companies, cement factories, building decoration sector, ceramics, granite and marble sector, clay and clay products sector, model sector, rebar sector, ground technologies sector, steel structure sector, national palaces, prefabricated building sector, wooden joinery workshops, PVC manufacturing and installation sector , facade systems sector, insulation sector, roof systems sector, formwork systems sector, concrete plants, construction laboratories, construction companies, building audit companies, soil improvement companies, oil research companies, concrete plants and construction material laboratories, project offices producing static, architectural, reinforced concrete and geotechnical projects etc. as technical personnel.
Qualification is continuous