Yeterlilik Kodu | TR0030015563 | |
Yeterlilik Adı | İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bayburt Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bayburt Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.bayburt.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | İngilizce Öğretmenliği lisans programı ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite seviyelerinde çalışmak üzere İngilizce Öğretmeni yetiştiren dört yıllık bir programdır. Program lise mezunlarını kabul eder. Lisans yerleştirme sınavı sonucu bu programı tercih eden öğrenciler önce dil yeterlilik sınavına girerler. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Kayıtlı olduğu bölüm veya programın öğretim planındaki bütün ders, uygulama ve çalışmalardan başarılı olmaları ve lisans düzeyinde iki yüz kırk (240) AKTS tamamlayarak en az 2.00 GNO’ya sahip olmaları gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olan bütün öğrenciler ilkokul, ortaokul ve liselerde öğretmenlik yapmaya hak kazanmaktadırlar. Bazı öğrenciler üniversitelerde okutman olarak görev yapabilmektedirler. Bazı öğrenciler ise bankacılık ve diğer özel sektörlerde görev alabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030015563
İngilizce Öğretmenliği lisans programı ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite seviyelerinde çalışmak üzere İngilizce Öğretmeni yetiştiren dört yıllık bir programdır. Program lise mezunlarını kabul eder. Lisans yerleştirme sınavı sonucu bu programı tercih eden öğrenciler önce dil yeterlilik sınavına girerler.
- Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder.
- Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder.
- Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler.
- Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir.
- Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir.
- Edebi terimleri tanımlar.
- Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir.
- Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder.
- Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır.
- Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar.
- Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar.
- Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır.
- Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar.
- Öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar.
- Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder.
- Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
- Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar.
- İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir.
- Edebi metinleri çözümler ve yorumlar.
Programdan mezun olan bütün öğrenciler ilkokul, ortaokul ve liselerde öğretmenlik yapmaya hak kazanmaktadırlar. Bazı öğrenciler üniversitelerde okutman olarak görev yapabilmektedirler. Bazı öğrenciler ise bankacılık ve diğer özel sektörlerde görev alabilmektedirler.
Qualification Code | TR0030015563 | |
Qualification Title | Department of Foreign Language Education English teacher | |
Awarding Body | Bayburt University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.bayburt.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | The students will be able to distinguish basic concepts and principles in language teaching. The students will be able to distinguish characteristic features of different age groups. The students will be able to list testing and assessment methods. The students will be able to evaluate course books according to the suitability for students´ profile. The students will be able to gain theoretical knowledge of teaching language skills. The students will be able to define literary terms. The students will be able to gain theoretical knowledge of translation. The students will be able to explain subfields of linguistics, distinguish basic terms and theories. The students will be able to get benefit of basic concepts and principles while practicising. The students will be able to criticise and choose course books from different aspects. The students will be able to translate from native language to foreign language and from foreign language to native language. The students will be able to reflect theoretical knowledge of language teaching skills in practice. The students will be able to interpret how linguistic theories work in various languages. The students will be able to choose among methods and materials according to the needs (age, environment and physical conditions) of students. The students will be able to distinguish methods of material development, use and adaptation. The students will be able to apply appropriate testing and assessment methods within context. The students will be able to transfer knowledge according to the characteristic features of specific age groups. The students will be able to adapt and develop materials according to needs. The students will be able to analyze and interpret literary texts. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In this program, assessment and grading are conducted according to Bayburt University Education and Assessment regulations for Associate and Undergraduate degrees. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Placement through a centralized national university placement examination (ÖSYS). Student Selection and Placement Centre (ÖSYM) is responsible to place students according to their ÖSYS scores. | |
Conditions for Success | To be successful in this program, students are required to successfully complete all the courses to meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum of GPA of 2.00/4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | All graduates of the department are eligible for a teaching position in institutions of elementary and secondary education. The department has graduates already employed as lecturers at various universities throughout the country. Some may also opt for a position in banking and/or other private institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030015563
The students will be able to distinguish basic concepts and principles in language teaching. The students will be able to distinguish characteristic features of different age groups. The students will be able to list testing and assessment methods. The students will be able to evaluate course books according to the suitability for students´ profile. The students will be able to gain theoretical knowledge of teaching language skills. The students will be able to define literary terms. The students will be able to gain theoretical knowledge of translation. The students will be able to explain subfields of linguistics, distinguish basic terms and theories. The students will be able to get benefit of basic concepts and principles while practicising. The students will be able to criticise and choose course books from different aspects. The students will be able to translate from native language to foreign language and from foreign language to native language. The students will be able to reflect theoretical knowledge of language teaching skills in practice. The students will be able to interpret how linguistic theories work in various languages. The students will be able to choose among methods and materials according to the needs (age, environment and physical conditions) of students. The students will be able to distinguish methods of material development, use and adaptation. The students will be able to apply appropriate testing and assessment methods within context. The students will be able to transfer knowledge according to the characteristic features of specific age groups. The students will be able to adapt and develop materials according to needs. The students will be able to analyze and interpret literary texts.
In this program, assessment and grading are conducted according to Bayburt University Education and Assessment regulations for Associate and Undergraduate degrees.
Placement through a centralized national university placement examination (ÖSYS). Student Selection and Placement Centre (ÖSYM) is responsible to place students according to their ÖSYS scores.
All graduates of the department are eligible for a teaching position in institutions of elementary and secondary education. The department has graduates already employed as lecturers at various universities throughout the country. Some may also opt for a position in banking and/or other private institutions.
The document is valid continuously.