Yeterlilik Kodu | TR0030045484 | |
Yeterlilik Adı | İngiliz Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Dört yıllık İngilizce, İngiliz Dili ve Edebiyatı, İngiliz Mütercim ve Tercümanlık | |
Başarma Şartları | İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında kronolojik olarak başlangıcından 21. yy. dek İngiliz şiiri, tiyatrosu, romanı ve diğer düzyazı türleri ve bu yapıtların ortaya konulmalarına neden olan tarihsel, sosyal, ekonomik, siyasi, felsefi, bilimsel ve edebi gelişmeler konusunda kapsamlı bilgiye sahip olur. Edebi/Yazınsal türlere ilişkin temel bilgi sahibi olur ve eserleri bu bağlamda değerlendirir. İngiliz Edebiyatının tarihi, evreleri ve bunların ayırt edici edebi, biçimsel ve biçemsel özelliklerini tanır. İngiliz Edebiyatı eserlerini klasik ve çağdaş edebi eleştiri kuramları doğrultusunda değerlendirir . İngiliz Dilinin farklı ortamlarda, farklı amaçlarla ve biçimlerde -günlük dil, resmi dil, bilim dili, edebi dil v.b- kullanımını kavrar, İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak ustalıkla kullanır. İngilizce metinleri okur ve dilsel özellikleri, biçim, biçem, içerik ve anlam çerçevesinde inceler. İngilizcenin sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilgisel, anlambilimsel ve etimolojik özellikleri konusunda temel bilgiye sahip olur. İngilizce metinleri Türkçeye ve Türkçe metinleri İngilizceye çevirir. Araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme yapma ve bunları İngilizce yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında yapılan araştırmaları değerlendirir, araştırmalardaki sorunları tanımlar ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. İngiliz Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları yapar. Bilgi teknolojilerini İngiliz Dili ve Edebiyatı’nın öğretim planlamasında ve öğrenme sürecinde etkin olarak kullanır. Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışması yapar. Bölüm müfredatından 240 AKTS tamamlayan öğrenciler mezun olabilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045484
- İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında kronolojik olarak başlangıcından 21. yy. dek İngiliz şiiri, tiyatrosu, romanı ve diğer düzyazı türleri ve bu yapıtların ortaya konulmalarına neden olan tarihsel, sosyal, ekonomik, siyasi, felsefi, bilimsel ve edebi gelişmeler konusunda kapsamlı bilgiye sahip olur.
- Edebi/Yazınsal türlere ilişkin temel bilgi sahibi olur ve eserleri bu bağlamda değerlendirir.
- İngiliz Edebiyatının tarihi, evreleri ve bunların ayırt edici edebi, biçimsel ve biçemsel özelliklerini tanır.
- İngiliz Edebiyatı eserlerini klasik ve çağdaş edebi eleştiri kuramları doğrultusunda değerlendirir.
- İngiliz Dilinin farklı ortamlarda, farklı amaçlarla ve biçimlerde -günlük dil, resmi dil, bilim dili, edebi dil v.b- kullanımını kavrar, İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak ustalıkla kullanır.
- İngilizce metinleri okur ve dilsel özellikleri, biçim, biçem, içerik ve anlam çerçevesinde inceler.
- İngilizcenin sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilgisel, anlambilimsel ve etimolojik özellikleri konusunda temel bilgiye sahip olur.
- İngilizce metinleri Türkçeye ve Türkçe metinleri İngilizceye çevirir.
- Araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme yapma ve bunları İngilizce yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.
- İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında yapılan araştırmaları değerlendirir, araştırmalardaki sorunları tanımlar ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
- İngiliz Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları yapar.
- Bilgi teknolojilerini İngiliz Dili ve Edebiyatı’nın öğretim planlamasında ve öğrenme sürecinde etkin olarak kullanır.
- Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışması yapar.
- Öğrenciler dönem içi bir vize sınavı ve dönem sonu bir final sınavına tabii tutulurlar.
- İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında kronolojik olarak başlangıcından 21. yy. dek İngiliz şiiri, tiyatrosu, romanı ve diğer düzyazı türleri ve bu yapıtların ortaya konulmalarına neden olan tarihsel, sosyal, ekonomik, siyasi, felsefi, bilimsel ve edebi gelişmeler konusunda kapsamlı bilgiye sahip olur.
- Edebi/Yazınsal türlere ilişkin temel bilgi sahibi olur ve eserleri bu bağlamda değerlendirir.
- İngiliz Edebiyatının tarihi, evreleri ve bunların ayırt edici edebi, biçimsel ve biçemsel özelliklerini tanır.
- İngiliz Edebiyatı eserlerini klasik ve çağdaş edebi eleştiri kuramları doğrultusunda değerlendirir .
- İngiliz Dilinin farklı ortamlarda, farklı amaçlarla ve biçimlerde -günlük dil, resmi dil, bilim dili, edebi dil v.b- kullanımını kavrar, İngilizceyi sözlü ve yazılı olarak ustalıkla kullanır.
- İngilizce metinleri okur ve dilsel özellikleri, biçim, biçem, içerik ve anlam çerçevesinde inceler.
- İngilizcenin sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilgisel, anlambilimsel ve etimolojik özellikleri konusunda temel bilgiye sahip olur.
- İngilizce metinleri Türkçeye ve Türkçe metinleri İngilizceye çevirir.
- Araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme yapma ve bunları İngilizce yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.
- İngiliz Dili ve Edebiyatı alanında yapılan araştırmaları değerlendirir, araştırmalardaki sorunları tanımlar ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
- İngiliz Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları yapar.
- Bilgi teknolojilerini İngiliz Dili ve Edebiyatı’nın öğretim planlamasında ve öğrenme sürecinde etkin olarak kullanır.
- Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışması yapar.
Dört yıllık İngilizce, İngiliz Dili ve Edebiyatı, İngiliz Mütercim ve Tercümanlık
- Mezunlar, Turizm, Kültür ve Dışişleri Bakanlıkları, Yabancı dil bilgisi gerektiren branşlarda özellikle dış ticaret uzmanı, reklamcılık sektörü, bankacılık sektörü, kitle iletişim araçları sektörlerinde ve birçok kamu ve özel kuruluşta iş bulabilmektedirler.
- Öğretmenlik sertifikasına sahip olanlar resmi ve özel okullarda öğretmen olarak görev alabilirler.
- Ayrıca Almanca, İngilizce, Fransızca ile ilgili diğer alanlarda iş olanağına sahip olan mezunlarımız, üniversitelerimizde akademisyenlik ve okutmanlık yapabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045484 | |
Qualification Title | İngiliz Dili ve Edebiyatı License | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Gain extensive chronological knowledge of English Language and Literature, from the emergence of English poetry, drama, novel and prose up to the 21st Century, as well as the historical, social, economic developments leading to the production of these works. Gain basic knowledge of literary genres and acquire the ability to appreciate literary works in this respect. Identify the history and phases of English Literature, alongside literary, formal and stylistic features specific to each period. Interpret works of English Literature in line with classical and contemporary theories of literary criticism. Comprehend the use of English language for various purposes, in different contexts and forms -daily language, official language, scientific language and literary language- and master spoken and written English. Read and examine texts in English with specific focus on their linguistic, formal, stylistic and semantic features. Gain basic knowledge of phonetic, phonological, morphological, semantic and etymological features. Translate English texts into Turkish, and vice versa. Acquire the necessary skills to plan and conduct research, and to present it in spoken and written English. Assess research done in the field of English Language and Literature, recognise problems and offer solutions. Conduct comparative literary studies based on their knowledge of and skills regarding English Language and Literature. Make use of information technologies effectively, both in the planning of curriculum and the process of learning. Participate in intradisciplinary and interdisciplinary study groups. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The students take a midterm exam and final exam. 1. Gain extensive chronological knowledge of English Language and Literature, from the emergence of English poetry, drama, novel and prose up to the 21st Century, as well as the historical, social, economic developments leading to the production of these works. 2. Gain basic knowledge of literary genres and acquire the ability to appreciate literary works in this respect. 3. Identify the history and phases of English Literature, alongside literary, formal and stylistic features specific to each period. 4. Interpret works of English Literature in line with classical and contemporary theories of literary criticism. 5. Comprehend the use of English language for various purposes, in different contexts and forms -daily language, official language, scientific language and literary language- and master spoken and written English. 6. Read and examine texts in English with specific focus on their linguistic, formal, stylistic and semantic features. 7. Gain basic knowledge of phonetic, phonological, morphological, semantic and etymological features. 8. Translate English texts into Turkish, and vice versa. 9. Acquire the necessary skills to plan and conduct research, and to present it in spoken and written English. 10. Assess research done in the field of English Language and Literature, recognise problems and offer solutions. 11. Conduct comparative literary studies based on their knowledge of and skills regarding English Language and Literature. 12. Make use of information technologies effectively, both in the planning of curriculum and the process of learning. 13. Participate in intradisciplinary and interdisciplinary study groups. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Undergraduates (Bachelor Degree) who are the students of English, English Language and Literature, English Translation departments. | |
Conditions for Success | 1. Gain extensive chronological knowledge of English Language and Literature, from the emergence of English poetry, drama, novel and prose up to the 21st Century, as well as the historical, social, economic developments leading to the production of these works. 2. Gain basic knowledge of literary genres and acquire the ability to appreciate literary works in this respect. 3. Identify the history and phases of English Literature, alongside literary, formal and stylistic features specific to each period. 4. Interpret works of English Literature in line with classical and contemporary theories of literary criticism. 5. Comprehend the use of English language for various purposes, in different contexts and forms -daily language, official language, scientific language and literary language- and master spoken and written English. 6. Read and examine texts in English with specific focus on their linguistic, formal, stylistic and semantic features. 7. Gain basic knowledge of phonetic, phonological, morphological, semantic and etymological features. 8. Translate English texts into Turkish, and vice versa. 9. Acquire the necessary skills to plan and conduct research, and to present it in spoken and written English. 10. Assess research done in the field of English Language and Literature, recognise problems and offer solutions. 11. Conduct comparative literary studies based on their knowledge of and skills regarding English Language and Literature. 12. Make use of information technologies effectively, both in the planning of curriculum and the process of learning. 13. Participate in intradisciplinary and interdisciplinary study groups. The students who complete 240 ECTS of the department syllabus may graduate from the program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work at Ministries of Tourism, Internal and Foreign Affairs, fields requesting Foreign Language such as foreign trade speciality, advertising, banking, mass communication, and various public and private institutions. The ones who have teaching formation can work as teachers at state and private schools. Also, they can work as academicians at universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045484
Gain extensive chronological knowledge of English Language and Literature, from the emergence of English poetry, drama, novel and prose up to the 21st Century, as well as the historical, social, economic developments leading to the production of these works. Gain basic knowledge of literary genres and acquire the ability to appreciate literary works in this respect. Identify the history and phases of English Literature, alongside literary, formal and stylistic features specific to each period. Interpret works of English Literature in line with classical and contemporary theories of literary criticism. Comprehend the use of English language for various purposes, in different contexts and forms -daily language, official language, scientific language and literary language- and master spoken and written English. Read and examine texts in English with specific focus on their linguistic, formal, stylistic and semantic features. Gain basic knowledge of phonetic, phonological, morphological, semantic and etymological features. Translate English texts into Turkish, and vice versa. Acquire the necessary skills to plan and conduct research, and to present it in spoken and written English. Assess research done in the field of English Language and Literature, recognise problems and offer solutions. Conduct comparative literary studies based on their knowledge of and skills regarding English Language and Literature. Make use of information technologies effectively, both in the planning of curriculum and the process of learning. Participate in intradisciplinary and interdisciplinary study groups.
The students take a midterm exam and final exam. 1. Gain extensive chronological knowledge of English Language and Literature, from the emergence of English poetry, drama, novel and prose up to the 21st Century, as well as the historical, social, economic developments leading to the production of these works. 2. Gain basic knowledge of literary genres and acquire the ability to appreciate literary works in this respect. 3. Identify the history and phases of English Literature, alongside literary, formal and stylistic features specific to each period. 4. Interpret works of English Literature in line with classical and contemporary theories of literary criticism. 5. Comprehend the use of English language for various purposes, in different contexts and forms -daily language, official language, scientific language and literary language- and master spoken and written English. 6. Read and examine texts in English with specific focus on their linguistic, formal, stylistic and semantic features. 7. Gain basic knowledge of phonetic, phonological, morphological, semantic and etymological features. 8. Translate English texts into Turkish, and vice versa. 9. Acquire the necessary skills to plan and conduct research, and to present it in spoken and written English. 10. Assess research done in the field of English Language and Literature, recognise problems and offer solutions. 11. Conduct comparative literary studies based on their knowledge of and skills regarding English Language and Literature. 12. Make use of information technologies effectively, both in the planning of curriculum and the process of learning. 13. Participate in intradisciplinary and interdisciplinary study groups.
Undergraduates (Bachelor Degree) who are the students of English, English Language and Literature, English Translation departments.
Graduates can work at Ministries of Tourism, Internal and Foreign Affairs, fields requesting Foreign Language such as foreign trade speciality, advertising, banking, mass communication, and various public and private institutions. The ones who have teaching formation can work as teachers at state and private schools. Also, they can work as academicians at universities.
Qualification is continuous