Yeterlilik Kodu | TR0030003586 | |
Yeterlilik Adı | İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Aksaray Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %30, yarıyıl içi çalışmanın katkısı %20 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait en çok iki dersten bütünleme sınavına girebilir.İlköğretim matematik öğretmenliği programındaki dersleri başarı ile tamamlamak. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak, Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)ndan yeterli puanı almak. | |
Başarma Şartları | İlköğretim matematik öğretmenliği programındaki dersleri başarı ile tamamlamak.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere İLÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ alanında lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Devlet ve özel ilk öğretim okullarında istihdam edilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030003586
- Alanıyla ilgili olarak yeterli düzeyde alan bilgisine sahip olur, yan alanlarıyla (Fen Bilgisi, Fizik, vb.) ilgili yeterli derecede alan bilgisine sahip olur.
- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini, ölçme değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini Matematik öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
- İlköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
- Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
- Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan ve bunlara mesleğinde duyarlılık gösteren evrensel değerlere açık bir öğretmen olur.
- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
- Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur ve matematiği farklı disiplinlerle ilişkilendirebilir.
- Türkçeyi kurallarına uygun düzgün, etkili kullanabilme, öğrencilerle ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
- Matematik öğretim programının temel öğrenme alanları ve kazanımları hakkında bilgi sahibi olur.
- Matematiksel iletişim, problem çözme, akıl yürütme ve ilişkilendirme becerilerine sahip olur.
- Matematik alan bilgisini eğitim-öğretim sürecinde etkili kullanabilir.
- Kendi öz değerlendirmesini yapar, bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, sosyal ve kültürel etkinliklere katılır.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %30, yarıyıl içi çalışmanın katkısı %20 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait en çok iki dersten bütünleme sınavına girebilir.İlköğretim matematik öğretmenliği programındaki dersleri başarı ile tamamlamak.
Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak,
Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)ndan yeterli puanı almak.
Devlet ve özel ilk öğretim okullarında istihdam edilir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030003586 | |
Qualification Title | İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ License | |
Awarding Body | Aksaray University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Have enough content area knowledge about their main field and have enough knowledge about the sub fields (Science, Physics etc).Have pedagogical knowledge about teacher profession and their field and know and apply contemporary teaching methods and techniques, assessment and evaluation methods.Have knowledge of foreign language as much as they can follow the foreign resources related to their field.Have ability to use Information and Communication Technologies effectively in mathematics teaching.Know elementary second level student’s developmental properties and learning styles and do effective planning, material development and applications proper to these features. Know enough knowledge about the structure of Turkish Education System and its historical development.Become a teacher who is devoted to Atatürk’s Principles and Turkish Revolution; believe democracy, being aware of the Turkish national, moral, ethical and cultural values and sensitive to these in occupation and appreciate the national culture and universal values.Have scientific and analytical thinking abilities; know scientific research methods and techniques and use them in-class applications.Have enough knowledge about the nature and historical development of mathematics and relate mathematics to other disciplines.Have the ability of using Turkish appropriate to the rules and effectively; establishing productive communication with students and colleagues. Know the basic learning fields and objectives of the mathematics curriculum.Have the skills of mathematical communication, problem solving, reasoning and relating. Utilize the mathematical content knowledge in an effective manner during the learning and teaching process.Do self-evaluation; assume responsibility in individual and group tasks and actively participate in social and cultural events.Develop a positive attitude towards life-long learning. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The examination, assessment and grading regulations have been set up for the university by the University Senate and the Department of Elementary Mathematics Education is bound by these regulations. Each course is assessed via a midterm exam, a second mid-term exam composed of quizzes, homeworks and assignments, and a final end-of-term exam, with contributions of 30%, 20% and 50% respectively. The marking is made out of 100. Grades of 81-100 is assigned a letter grade of AA, 76-80 BA, 70-75 BB, 60-69 CB, 50-59 CC, 45-49 DC, 40-44 DD, 30-39 FD and 0-29 FF. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass, DD to FF fail, and DC is conditional pass and requires a CGPA of at least 2.0 for that term. The details given for each course in the programme include the detailed assessment methods together with a description of the second mid-term exam.Completing all coursess in elemantary mathematics education programme. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | 1- To have high school diploma, 2- To be successful and get enough grade at OSS exam ( Student Selection Exam) | |
Conditions for Success | Completing all coursess in elemantary mathematics education programme.Students who are successful from all courses and have 2.00 (from 0-4 level) average and above from all courses get undergraduate diploma at the field of Elementary Mathematics Education | |
Progression Paths (Relationship Type) | Both public and private elementary schools. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030003586
Have enough content area knowledge about their main field and have enough knowledge about the sub fields (Science, Physics etc).Have pedagogical knowledge about teacher profession and their field and know and apply contemporary teaching methods and techniques, assessment and evaluation methods.Have knowledge of foreign language as much as they can follow the foreign resources related to their field.Have ability to use Information and Communication Technologies effectively in mathematics teaching.Know elementary second level student’s developmental properties and learning styles and do effective planning, material development and applications proper to these features. Know enough knowledge about the structure of Turkish Education System and its historical development.Become a teacher who is devoted to Atatürk’s Principles and Turkish Revolution; believe democracy, being aware of the Turkish national, moral, ethical and cultural values and sensitive to these in occupation and appreciate the national culture and universal values.Have scientific and analytical thinking abilities; know scientific research methods and techniques and use them in-class applications.Have enough knowledge about the nature and historical development of mathematics and relate mathematics to other disciplines.Have the ability of using Turkish appropriate to the rules and effectively; establishing productive communication with students and colleagues. Know the basic learning fields and objectives of the mathematics curriculum.Have the skills of mathematical communication, problem solving, reasoning and relating. Utilize the mathematical content knowledge in an effective manner during the learning and teaching process.Do self-evaluation; assume responsibility in individual and group tasks and actively participate in social and cultural events.Develop a positive attitude towards life-long learning.
The examination, assessment and grading regulations have been set up for the university by the University Senate and the Department of Elementary Mathematics Education is bound by these regulations. Each course is assessed via a midterm exam, a second mid-term exam composed of quizzes, homeworks and assignments, and a final end-of-term exam, with contributions of 30%, 20% and 50% respectively. The marking is made out of 100. Grades of 81-100 is assigned a letter grade of AA, 76-80 BA, 70-75 BB, 60-69 CB, 50-59 CC, 45-49 DC, 40-44 DD, 30-39 FD and 0-29 FF. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass, DD to FF fail, and DC is conditional pass and requires a CGPA of at least 2.0 for that term. The details given for each course in the programme include the detailed assessment methods together with a description of the second mid-term exam.Completing all coursess in elemantary mathematics education programme.
1- To have high school diploma, 2- To be successful and get enough grade at OSS exam ( Student Selection Exam)
Both public and private elementary schools.
Qualification is continuous