Yeterlilik Kodu

TR0030018159

Yeterlilik Adı
İlk ve Acil Yardım (Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKTO Karatay Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAkabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE
Sorumlu Kurum URLhttps://karatay.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Sağlık sektörünün beklentileri ve ihtiyacı doğrultusunda yaşam boyu gelişme eğilimi gösteren, farklılık yaratan ve alanında yeterli bilgi ve beceriye sahip paramedikleri yetiştirmeye yönelik eğitimimiz, öğrencilerimize mesleki bilgi ve becerilerin yanı sıra etkin iletişim kurma, ekip içerisinde çalışabilme, sorunları fark edebilme ve çözme yeteneği kazandırmayı da amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim öğretim örgün ve uzaktan eğitim şeklinde yapılmaktadır.
Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve sağlık kurumlarında uygulamalı eğitim olarak yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • İlk ve Acil Yardım teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir.
  • Hastanın tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgiyi yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir.
  • İlaçların etki mekanizmasını, oluşabilecek komplikasyonları tanır, buna yönelik acil tedavi uygulama becerisine sahip olur
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder.
  • Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • İş sağlığı ve güvenliği, iletişim, çevre ve afet bilinci, kalite süreçleri ve aile ve toplum sağlığı hakkında bilgi sahibi olur.
  • llk ve Acil Yardım alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme.
  • Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.
  • Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
  • Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
  • Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları.
  • Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kişisel anlamda kullanabilme yetisine sahip olur.
  • Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular.
  • Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır.
  • Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir.
  • Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir. Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Bu programa kabul edilebilmek için lise veya muadili bir eğitimi tamamlayarak diploma almış olmak ve Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) yeterli TYT puanı almış olmak gerekmektedir. Programa Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre öğrenci kabul edilir. Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olması gerekir.

Başarma ŞartlarıProgramda öngörülen tüm dersleri, uygulamaları ve stajları başarı ile tamamlayan ve toplam en az 120 AKTS kredisi almış olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır. Mezuniyet başarı derecesi genel ağırlıklı puan ortalaması ile belirlenir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunlarının 112 ambulanslarında veya özel ambulans şirketlerinde ve özel hastane acil servislerinde iş olanakları bulunmaktadır. Önlisans eğitimini tamamlayan adaylar, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavına girerek ÖSYM tarafından belirlenmiş lisans programlarına başvurabilirler. Tercih Yapılabilecek Lisans Programları: Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi ve Sosyal Hizmet.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030018159


Yeterlilik Adı
İlk ve Acil Yardım (Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
KTO Karatay Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Akabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Sağlık sektörünün beklentileri ve ihtiyacı doğrultusunda yaşam boyu gelişme eğilimi gösteren, farklılık yaratan ve alanında yeterli bilgi ve beceriye sahip paramedikleri yetiştirmeye yönelik eğitimimiz, öğrencilerimize mesleki bilgi ve becerilerin yanı sıra etkin iletişim kurma, ekip içerisinde çalışabilme, sorunları fark edebilme ve çözme yeteneği kazandırmayı da amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim öğretim örgün ve uzaktan eğitim şeklinde yapılmaktadır.
Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve sağlık kurumlarında uygulamalı eğitim olarak yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • İlk ve Acil Yardım teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir.
  • Hastanın tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgiyi yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir.
  • İlaçların etki mekanizmasını, oluşabilecek komplikasyonları tanır, buna yönelik acil tedavi uygulama becerisine sahip olur
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder.
  • Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • İş sağlığı ve güvenliği, iletişim, çevre ve afet bilinci, kalite süreçleri ve aile ve toplum sağlığı hakkında bilgi sahibi olur.
  • llk ve Acil Yardım alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyet'e gelen süreci genel hatlarıyla açıklayabilme ve dünya tarihi içerisindeki konumunu tespit edebilme.
  • Milletimizin ait olduğu medeniyeti tanımak ve meslek ahlakıyla hareket edebilmek ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak.
  • Türk dilinin yazılı ve sözlü anlatım biçimlerinde meydana gelebilecek anlatım bozukluklarının tespiti, giderilmesi ve doğru cümleler ile anlamlı konuşma metinlerinin üretimi ve bilimsel araştırma yöntemleri konularında yetkinleşebilme
  • Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır.
  • Öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin ve verimli bir şekilde kullanarak akademik ve profesyonel hayatlarında karşılaştıkları problemleri çözme yetkinliği kazanmaları.
  • Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kişisel anlamda kullanabilme yetisine sahip olur.
  • Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular.
  • Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır.
  • Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir.
  • Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir. Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Bu programa kabul edilebilmek için lise veya muadili bir eğitimi tamamlayarak diploma almış olmak ve Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) yeterli TYT puanı almış olmak gerekmektedir. Programa Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre öğrenci kabul edilir. Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olması gerekir.


Başarma Şartları
Programda öngörülen tüm dersleri, uygulamaları ve stajları başarı ile tamamlayan ve toplam en az 120 AKTS kredisi almış olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır. Mezuniyet başarı derecesi genel ağırlıklı puan ortalaması ile belirlenir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunlarının 112 ambulanslarında veya özel ambulans şirketlerinde ve özel hastane acil servislerinde iş olanakları bulunmaktadır. Önlisans eğitimini tamamlayan adaylar, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen Dikey Geçiş Sınavına girerek ÖSYM tarafından belirlenmiş lisans programlarına başvurabilirler. Tercih Yapılabilecek Lisans Programları: Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi ve Sosyal Hizmet.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018159

Qualification Title
First and Emergency Aid Associate Degree
Awarding BodyKTO Karatay University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://karatay.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasMedical diagnostic and treatment technology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

Our education, which aims to train paramedics who show a tendency to develop throughout their lives in line with the expectations and needs of the health sector, who make a difference and who have sufficient knowledge and skills in their field, also aims to provide our students with professional knowledge and skills as well as the ability to communicate effectively, work in a team, and recognize and solve problems.

Learning Environments

Education and training is provided in the form of formal and distance education.
In addition, applied training is provided as applied training in laboratories and health institutions within higher education institutions.

Description
  • He/she has basic, current and practical information about his/her profession.
  • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to his/her field.
  • Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and to propose solutions.
  • Knows the powers and responsibilities of the First and Emergency Aid technician profession and knows the concepts of professional ethics and morality.
  • Be aware of the patient's medical, social and psychological problems and can effectively present information that can help patients through written and verbal communication.
  • Recognize the mechanism of action of drugs and possible complications and have the ability to apply emergency treatment accordingly.
  • Follows current developments and practices for his/her profession and uses them effectively.
  • Uses Turkish effectively and in accordance with its rules, follows national and international literature related to his/her field.
  • Expresses by establishing a connection between at least two different non-field courses that contribute to the individual's general culture.
  • Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to the field, applying it and announcing the results.
  • Have knowledge about occupational health and safety, communication, environmental and disaster awareness, quality processes and family and community health.
  • Transfers the theoretical knowledge and skills acquired in the field of First Aid and Emergency Aid to practice in the field.
  • Follows up on information in his/her field and communicates with colleagues using a foreign language.
  • Uses information technologies (software, programs, animations, etc.) related to his/her profession effectively.
  • Has awareness of career management and lifelong learning.
  • To be able to explain in general terms the process from the Ottoman Empire to the Republic of Türkiye and to determine its position in world history.
  • To know the civilization to which our nation belongs and to act with professional ethics and to have a sense of social responsibility.
  • Identifying and eliminating the expression errors that may occur in the written and oral forms of the Turkish language, and becoming competent in the production of correct sentences and meaningful speech texts and scientific research methods.
  • Selects and uses OHS-related information and appropriate methods and tools in solving problems encountered to create a healthy and safe working environment.
  • To enable students to gain the competence to solve problems they encounter in their academic and professional lives by using information technologies effectively and efficiently.
  • The individual has the ability to use the information he/she obtains from different disciplines in line with his/her interests and abilities in a personal way.
  • Explains and applies basic and advanced life support.
  • Identifies and uses the equipment used in the provision of emergency health services.
  • Ensures and manages the safety of himself, the patient and the scene in the provision of emergency health services.
  • Explains the legal regulations regarding emergency health services.
Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

In this program, different assessment methods such as midterm exams, homework, exercises, projects, applications and final exams are applied. Assessment methods may include classic exams, multiple choice exams, homework, performance evaluation and product evaluation. A course grade is determined by evaluating the above elements and is given as a letter. Letter grades and the coefficient of each grade are given below. Students are given one of the following letter grades as a success grade by the relevant faculty member for each course they take.

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements

In order to be accepted to this program, it is necessary to have completed high school or equivalent education and received a diploma and to have received a sufficient TYT score in the Higher Education Institutions Exam (YKS). Students are accepted to the program according to the principles determined by the Council of Higher Education. Foreign students must be placed in the relevant unit of the University in that academic year through the central placement system as a result of the Foreign Student Exam (YÖS).

Conditions for SuccessStudents who successfully complete all courses, practices and internships foreseen in the program and have received at least 120 ECTS credits in total are entitled to receive a diploma. Graduation success is determined by the general weighted score average.
Progression Paths (Relationship Type)

Program graduates have job opportunities in 112 ambulances or private ambulance companies and private hospital emergency services. Candidates who complete their associate degree education can apply to undergraduate programs determined by ÖSYM by taking the Vertical Transfer Exam conducted by ÖSYM. Undergraduate Programs to Choose from: Emergency Aid and Disaster Management, Nursing, Health Management and Social Service.

Legal Basis

1.Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2.Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018159


Qualification Title
First and Emergency Aid Associate Degree

Awarding Body
KTO Karatay University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

Our education, which aims to train paramedics who show a tendency to develop throughout their lives in line with the expectations and needs of the health sector, who make a difference and who have sufficient knowledge and skills in their field, also aims to provide our students with professional knowledge and skills as well as the ability to communicate effectively, work in a team, and recognize and solve problems.


Learning Environments

Education and training is provided in the form of formal and distance education.
In addition, applied training is provided as applied training in laboratories and health institutions within higher education institutions.


Description
  • He/she has basic, current and practical information about his/her profession.
  • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to his/her field.
  • Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and to propose solutions.
  • Knows the powers and responsibilities of the First and Emergency Aid technician profession and knows the concepts of professional ethics and morality.
  • Be aware of the patient's medical, social and psychological problems and can effectively present information that can help patients through written and verbal communication.
  • Recognize the mechanism of action of drugs and possible complications and have the ability to apply emergency treatment accordingly.
  • Follows current developments and practices for his/her profession and uses them effectively.
  • Uses Turkish effectively and in accordance with its rules, follows national and international literature related to his/her field.
  • Expresses by establishing a connection between at least two different non-field courses that contribute to the individual's general culture.
  • Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting data related to the field, applying it and announcing the results.
  • Have knowledge about occupational health and safety, communication, environmental and disaster awareness, quality processes and family and community health.
  • Transfers the theoretical knowledge and skills acquired in the field of First Aid and Emergency Aid to practice in the field.
  • Follows up on information in his/her field and communicates with colleagues using a foreign language.
  • Uses information technologies (software, programs, animations, etc.) related to his/her profession effectively.
  • Has awareness of career management and lifelong learning.
  • To be able to explain in general terms the process from the Ottoman Empire to the Republic of Türkiye and to determine its position in world history.
  • To know the civilization to which our nation belongs and to act with professional ethics and to have a sense of social responsibility.
  • Identifying and eliminating the expression errors that may occur in the written and oral forms of the Turkish language, and becoming competent in the production of correct sentences and meaningful speech texts and scientific research methods.
  • Selects and uses OHS-related information and appropriate methods and tools in solving problems encountered to create a healthy and safe working environment.
  • To enable students to gain the competence to solve problems they encounter in their academic and professional lives by using information technologies effectively and efficiently.
  • The individual has the ability to use the information he/she obtains from different disciplines in line with his/her interests and abilities in a personal way.
  • Explains and applies basic and advanced life support.
  • Identifies and uses the equipment used in the provision of emergency health services.
  • Ensures and manages the safety of himself, the patient and the scene in the provision of emergency health services.
  • Explains the legal regulations regarding emergency health services.

Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

In this program, different assessment methods such as midterm exams, homework, exercises, projects, applications and final exams are applied. Assessment methods may include classic exams, multiple choice exams, homework, performance evaluation and product evaluation. A course grade is determined by evaluating the above elements and is given as a letter. Letter grades and the coefficient of each grade are given below. Students are given one of the following letter grades as a success grade by the relevant faculty member for each course they take.


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.


Access Requirements

In order to be accepted to this program, it is necessary to have completed high school or equivalent education and received a diploma and to have received a sufficient TYT score in the Higher Education Institutions Exam (YKS). Students are accepted to the program according to the principles determined by the Council of Higher Education. Foreign students must be placed in the relevant unit of the University in that academic year through the central placement system as a result of the Foreign Student Exam (YÖS).


Conditions for Success
Students who successfully complete all courses, practices and internships foreseen in the program and have received at least 120 ECTS credits in total are entitled to receive a diploma. Graduation success is determined by the general weighted score average.

Progression Paths (Relationship Type)

Program graduates have job opportunities in 112 ambulances or private ambulance companies and private hospital emergency services. Candidates who complete their associate degree education can apply to undergraduate programs determined by ÖSYM by taking the Vertical Transfer Exam conducted by ÖSYM. Undergraduate Programs to Choose from: Emergency Aid and Disaster Management, Nursing, Health Management and Social Service.


Legal Basis

1.Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2.Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode