Yeterlilik Kodu | TR0030030396 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | İlk ve Acil Yardım Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Sakarya Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kemalpaşa, Esentepe Kampüsü, Üniversite Cd., 54050 Serdivan/Sakarya | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.sakarya.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde, sağlık problemlerini en iyi ve hızlı şekilde saptayıp çözebilecek yeterliliğe kazanmış, hasta ve yaralılara temel ve ileri yaşam desteği uygulayabilen, çok çeşitli sistem travmasını tanıyıp uygun acil yaklaşımı uygulayabilen; acil bakımları yapılmış hasta veya yaralıların ambulansla güvenli bir şekilde hastanelere ulaşmasını sağlayan, ekip ile işbirliği yapabilen sağlık kuruluşları başta olmak üzere diğer kurum ve kuruluşların acil sağlık hizmeti veren birimlerinde görev yapacak nitelikli sağlık teknikeri yetiştirmektir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | 1. Eğitim ve öğretim örgün, uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde, endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj ve iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uygulanır. 2. Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, uygulama, proje, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “ Eğitim Bilgi Sistemi” nde ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. 3. Öğrencilerin aldıkları derslerde gösterdikleri başarı notları harf ile gösterilir. Değerlendirmeler, mutlak veya bağıl değerlendirme ölçütlerine göre yapılır ve Sakarya Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Yönergesine göre yürütülür. Başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akredite eden kurum; Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) Başlangıç-Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı`nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrenciler, kayıtlı olunan programda öğretim planındaki bütün çalışmalardan başarılı olmaları, ön lisans düzeyinde yüz yirmi (120) AKTS krediyi tamamlamaları, genel ağırlıklı not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmaları halinde öğrenimlerini bitirmiş sayılırlar ve diploma verilir. Ayrıca 20 iş günü yaz stajını yüksekokulca uygun görülen bir kuruluşda tamamlamaları gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında İlk ve Acil Yardım alanında ön lisans derecesi ve “İlk ve Acil Yardım Teknikeri (Paramedik)” ünvanına sahip olunur. Sağlık Bakanlığına bağlı kamu ve özel yataklı/yataksız sağlık kurum ve kuruluşlarının Acil Servisleri, 112 Acil İstasyonları, 112 Komuta Kontrol Merkezleri, özel Ambulans Hizmetleri vb. birimler istihdam alanlarıdır. Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) göre İlk ve Acil Yardım Teknikeri (Paramedik) olarak atanabilmektedirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030030396
ISCO 08
ISCO 08
Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde, sağlık problemlerini en iyi ve hızlı şekilde saptayıp çözebilecek yeterliliğe kazanmış, hasta ve yaralılara temel ve ileri yaşam desteği uygulayabilen, çok çeşitli sistem travmasını tanıyıp uygun acil yaklaşımı uygulayabilen; acil bakımları yapılmış hasta veya yaralıların ambulansla güvenli bir şekilde hastanelere ulaşmasını sağlayan, ekip ile işbirliği yapabilen sağlık kuruluşları başta olmak üzere diğer kurum ve kuruluşların acil sağlık hizmeti veren birimlerinde görev yapacak nitelikli sağlık teknikeri yetiştirmektir.
1. Eğitim ve öğretim örgün, uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde, endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj ve iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
2. Bu programda "Birinci Öğretim" olarak eğitim verilmektedir.
- Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
- Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
- Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular.
- Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır.
- Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir.
- Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1. Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uygulanır.
2. Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, uygulama, proje, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “ Eğitim Bilgi Sistemi” nde ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
3. Öğrencilerin aldıkları derslerde gösterdikleri başarı notları harf ile gösterilir. Değerlendirmeler, mutlak veya bağıl değerlendirme ölçütlerine göre yapılır ve Sakarya Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Yönergesine göre yürütülür. Başarı düzeyine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:
Başarı Derecesi |
Başarı Notu |
Harfli Başarı Notu |
Katsayı |
Pekiyi |
90,00 - 100,00 |
AA |
4.00 |
İyi-Pekiyi |
85,00 - 89,99 |
BA |
3.50 |
İyi |
80,00 - 84,99 |
BB |
3.00 |
Orta-İyi |
75,00 - 79,99 |
CB |
2.50 |
Orta |
65,00 - 74,99 |
CC |
2.00 |
Zayıf-Orta |
58,00 - 64,99 |
DC |
1.50 |
Zayıf |
50,00 - 57,99 |
DD |
1.00 |
Başarısız |
40,00 - 49,99 |
FD |
0.50 |
Başarısız |
0 - 39,99 |
FF |
0.00 |
Devamsız |
-- |
DZ |
0.00 |
Sınava Girmedi |
-- |
GR |
0.00 |
Yeterli |
-- |
YT |
-- |
Yetersiz |
-- |
YZ |
-- |
Muaf |
-- |
MU |
-- |
Eksik |
-- |
E |
-- |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akredite eden kurum;
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)
Başlangıç-Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2028
Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır.
Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir.
Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı`nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir.
Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında İlk ve Acil Yardım alanında ön lisans derecesi ve “İlk ve Acil Yardım Teknikeri (Paramedik)” ünvanına sahip olunur.
Sağlık Bakanlığına bağlı kamu ve özel yataklı/yataksız sağlık kurum ve kuruluşlarının Acil Servisleri, 112 Acil İstasyonları, 112 Komuta Kontrol Merkezleri, özel Ambulans Hizmetleri vb. birimler istihdam alanlarıdır. Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) göre İlk ve Acil Yardım Teknikeri (Paramedik) olarak atanabilmektedirler.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Dikey Geçiş Sınavı ile Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi , Sosyal Hizmet alanlarında lisans programına başvurabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030030396 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | First and Emergency Aid Associate Degree | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Sakarya University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Kemalpaşa, Esentepe Campus, Üniversitesi Cd., 54050 Serdivan/Sakarya | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.sakarya.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The aim of this program is to train qualified health technicians who are competent enough to detect and solve health problems in the best and fastest way in pre-hospital emergency health services, who can apply basic and advanced life support to patients and injured people, who can recognize a wide range of system traumas and apply the appropriate emergency approach, who can ensure that patients or injured people who have received emergency care reach hospitals safely by ambulance, and who can cooperate with the team to work in emergency health service units of other institutions and organizations, especially in health institutions. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | 1. Education and training are provided in the form of formal and distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions, in industry, health institutions and workplaces as internships and workplace training. 2. Education is provided as "First Education" in this program. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | 1. Has basic, up-to-date and applied knowledge about his/her profession. 2. Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes. 3. Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively. 4. Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession. 5. Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present solution proposals. 6. Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable way. 7. Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field. 8. Has awareness about career management and lifelong learning. 9. Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing data related to his/her field. 10. Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues. 11. Explains and applies basic and advanced life support. 12. Identifies and uses equipment used in the provision of emergency health services. 13. Ensures and manages the safety of self, patient and scene in the provision of emergency health services. 14. Explains legal regulations regarding emergency health services. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1. Sakarya University Undergraduate and Associate Degree Education-Teaching and Examination Regulations are applied. 2. Different methods such as midterm exams, quizzes, applications, projects, homework and final exams are used in measurement and evaluation. The measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail in the "Education Information System". 3. The success grades of students in the courses they take are shown with letters. Evaluations are made according to absolute or relative evaluation criteria and are carried out in accordance with the Sakarya University Measurement and Evaluation Directive. Letter grades and coefficients related to the level of success are given below:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Accrediting institution; Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) Start-End Date: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by ÖSYM / pass the exams within the framework of the academic and legal regulations of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer. The acceptance of students is examined and evaluated individually before the beginning of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree he/she applied for. Students coming from abroad can take courses given in English in the department within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement. If the student has Turkish language proficiency, he/she can enroll in any Turkish course specified in the Course Plan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students are considered to have completed their education and are given a diploma if they are successful in all the studies in the curriculum of the registered program, complete one hundred and twenty (120) ECTS credits at the associate degree level, and increase their general weighted grade point average to at least 2.00. They are also required to complete a 20-day summer internship at an institution approved by the college. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | When the program is successfully completed and the program qualifications are met, an associate degree in First and Emergency Aid and the title of “First and Emergency Aid Technician (Paramedic)” is obtained. Emergency Services of public and private inpatient/non-inpatient healthcare institutions and organizations affiliated with the Ministry of Health, 112 Emergency Stations, 112 Command Control Centers, private Ambulance Services, etc. are the employment areas. According to the Public Personnel Selection Exam (KPSS), they can be appointed as First and Emergency Aid Technician (Paramedic). Students who successfully complete the program can apply to undergraduate programs in Emergency Aid and Disaster Management, Nursing, Health Management, and Social Service with the Vertical Transfer Exam (DGS). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030030396
The aim of this program is to train qualified health technicians who are competent enough to detect and solve health problems in the best and fastest way in pre-hospital emergency health services, who can apply basic and advanced life support to patients and injured people, who can recognize a wide range of system traumas and apply the appropriate emergency approach, who can ensure that patients or injured people who have received emergency care reach hospitals safely by ambulance, and who can cooperate with the team to work in emergency health service units of other institutions and organizations, especially in health institutions.
1. Education and training are provided in the form of formal and distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions, in industry, health institutions and workplaces as internships and workplace training.
2. Education is provided as "First Education" in this program.
1. Has basic, up-to-date and applied knowledge about his/her profession.
2. Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
3. Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.
4. Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.
5. Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present solution proposals.
6. Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable way.
7. Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.
8. Has awareness about career management and lifelong learning.
9. Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing data related to his/her field.
10. Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.
11. Explains and applies basic and advanced life support.
12. Identifies and uses equipment used in the provision of emergency health services.
13. Ensures and manages the safety of self, patient and scene in the provision of emergency health services.
14. Explains legal regulations regarding emergency health services.
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
1. Sakarya University Undergraduate and Associate Degree Education-Teaching and Examination Regulations are applied.
2. Different methods such as midterm exams, quizzes, applications, projects, homework and final exams are used in measurement and evaluation. The measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail in the "Education Information System".
3. The success grades of students in the courses they take are shown with letters. Evaluations are made according to absolute or relative evaluation criteria and are carried out in accordance with the Sakarya University Measurement and Evaluation Directive. Letter grades and coefficients related to the level of success are given below:
Success Level | Success Grade | Letter Success | Grade Coefficient |
Pekiyi |
90,00 - 100,00 |
AA |
4.00 |
İyi-Pekiyi |
85,00 - 89,99 |
BA |
3.50 |
İyi |
80,00 - 84,99 |
BB |
3.00 |
Orta-İyi |
75,00 - 79,99 |
CB |
2.50 |
Orta |
65,00 - 74,99 |
CC |
2.00 |
Zayıf-Orta |
58,00 - 64,99 |
DC |
1.50 |
Zayıf |
50,00 - 57,99 |
DD |
1.00 |
Başarısız |
40,00 - 49,99 |
FD |
0.50 |
Başarısız |
0 - 39,99 |
FF |
0.00 |
Devamsız |
-- |
DZ |
0.00 |
Sınava Girmedi |
-- |
GR |
0.00 |
Yeterli |
-- |
YT |
-- |
Yetersiz |
-- |
YZ |
-- |
Muaf |
-- |
MU |
-- |
Eksik |
-- |
E |
-- |
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Accrediting institution;
Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)
Start-End Date: 01.01.2025 / 31.12.2028
Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by ÖSYM / pass the exams within the framework of the academic and legal regulations of the university.
A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer. The acceptance of students is examined and evaluated individually before the beginning of the semester, taking into account the conditions of each student and the degree he/she applied for.
Students coming from abroad can take courses given in English in the department within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement. If the student has Turkish language proficiency, he/she can enroll in any Turkish course specified in the Course Plan.
When the program is successfully completed and the program qualifications are met, an associate degree in First and Emergency Aid and the title of “First and Emergency Aid Technician (Paramedic)” is obtained.
Emergency Services of public and private inpatient/non-inpatient healthcare institutions and organizations affiliated with the Ministry of Health, 112 Emergency Stations, 112 Command Control Centers, private Ambulance Services, etc. are the employment areas. According to the Public Personnel Selection Exam (KPSS), they can be appointed as First and Emergency Aid Technician (Paramedic).
Students who successfully complete the program can apply to undergraduate programs in Emergency Aid and Disaster Management, Nursing, Health Management, and Social Service with the Vertical Transfer Exam (DGS).
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board