Yeterlilik Kodu

TR0030016149

Yeterlilik Adı
İletişim Tasarımı Lisans Diploması
Sorumlu KurumBaşkent Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara
Sorumlu Kurum URLhttps://www.baskent.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

•    İletişimin ve iletişim tasarımının ulusal, uluslararası, toplumsal ve kültürlerarası boyutlarını tanır.

•    İletişim ve iletişim tasarımı alanı ile ilgili kuram, kavram, ilke, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.

•    İletişim ve iletişim tasarımı ortam ve araçlarını yetkin bir şekilde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.

•    Kişi, grup, kitle ya da kurumların iletişim özelliklerini, ihtiyaçlarını ya da farklılıklarını dikkate alarak uygun iletişim strateji, yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular.

•     İletişim ve iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

•   İletişim tasarımı alanı ile ilgili güncel bilgileri içeren kaynakları, teori ve uygulamadaki yenilikleri takip eder, uygulama araç-gereçlerindeki yetkinliğini teknolojik     gelişmeleri izleyerek güncel tutar.

•   İletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirerek sunar.

•    Evrensel boyutta etik ile meslek etiği kural ve ilkelerine uygun davranarak, sorumluluk bilincine sahip olarak çözümleyici ve eleştirel düşünür.

•    İletişim tasarımı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

•   İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma konusunda; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinci ile etik davranma becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.

•   Alandaki mesleki çalışmalarında insan hakları, çevre sorunları, kültürel çeşitlilik gibi konularda kamu yararı ile hukuksal sonuçları gözeterek, evrensel ve toplumsal sorumluluk bilinci ile iletişim tasarımı alanında proje geliştirerek toplumla paylaşma duyarlılığı ve becerisine sahiptir.

•  İletişim ve tasarımı alanıyla ilgili özgün fikirleri yaratıcı bir şekilde açıklar. Çok boyutlu araştırma, algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme becerisini geliştirir.

•   Sanat, kültür, tasarım ve estetik alanları ara kesitinde ilişki kurma yetkinliğine sahiptir.

•   İletişim tasarımı alanına özgü sanat ve medya tarihi konusunda bilgi sahibidir.

•   Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir.

•   Sanat ve tasarım yöntem, teknik, yazılım ve donanımları konusunda bilgi sahibidir.

•   İletişim tasarımı alanındaki iş sağlığı ve güvenliği, yasal düzenlemeler, işlemler konusunda bilgi sahibidir.

•   İletişim tasarımı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.

•   Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.

•   Konvansiyonel ve dijital iletişim ortamları için fotografik, tipografik, illüstratif, hareketli ve interaktif ögeleri iletişim tasarımı perspektifiyle hedef kitlesini tanımlayarak alanı ile ilgili çalışmaları gerçekleştirerek paylaşır.

•    letişim tasarımı alanı ile ilgili bir çalışmayı, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak sürdürür.

•    Soyut ve somut kavramları görselleştirerek yaratıcı fikre dönüştürür, yenilikçi ve özgün iletişim tasarımı projeleri gerçekleştirir.

•    Hareketli ve durağan görsel/işitsel/yazılı medya ortamları için kuramsal bilgisini teknolojik yetkinlikleri aracılığıyla uygulama becerisine sahip olur.

•    En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine (Avrupa Dil Portfolyosu B1 Genel Düzeyinde) sahiptir.

•    Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
 

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuryazarlık yetkinliği
  • Sanat ve tasarım yetkinliği
  • Esneklik ve uyum yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başkent Üniversitesi “Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”nin hükümlerine göre; bir yarıyılda her dersten en az bir ara sınav, her yarıyıl sonunda da bir yarıyıl sonu sınavı yapılır. Ayrıca öğretim elemanları kısa yazılı sınav, ödev, proje ve benzeri çalışmaları ara sınav olarak değerlendirebilir.

Yarıyıl başarı notunun verilmesinde tüm sınav sonuçları, yarıyıl içi çalışmalar ile derslere devam ve katılım göz önünde tutulur. İlgili öğretim elemanı tarafından ağırlıklar belirlenerek, derslerin başlamasını izleyen ilk iki hafta içinde bölüm veya program başkanlığına ve öğrencilere duyurulur.

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemi kullanılır. Bir dersten (A), (A+), (A-), (B+), (B), (B-), (C+), (C), (C-), (D+), (D) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. “F1” ve “F2” notları, öğrencinin o dersten başarısız olduğunu gösterir. “F1” derse devam ettiği halde başarısız olan, “F2” ise devamsızlık nedeniyle o dersten başarısız sayılan öğrencilere verilir. Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan öğrenciler yarıyıl sonu sınavına giremezler. “F1” veya “F2” notu alan öğrenciler, o dersi, izleyen yarıyıllarda öncelikle tekrarlarlar. Dönem sonunda genel not ortalaması 2,00 veya üstü olan öğrenci başarılı öğrencidir. Genel not ortalaması 1,99 ve altında olan öğrenci başarısız öğrencidir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  1.  Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2.  Ölçme-Değerlendirme:  Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bu program İLAD tarafından 8 Nisan 2022 tarihinden itibaren 8 Nisan 2024'e kadar 2 yıl süreyle akredite edilmiştir. Sürekli iyileştirme kapsamında gerekli görevlendirmeler yapılmış ve 21-23 Aralık 2023 tarihlerinde İLEDAK tarafından ara değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Değerlendirme sonucunda, mevcut 2 yıllık akreditasyona 3 yıl daha eklenmiş ve İLAD Akreditasyon Sertifikası alınmıştır.

Akreditasyon Başlangıç - Bitiş Tarihi : 08.04.2022 - 08.04.2027

Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)   tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda bu programa yerleştirilmiş olmak.
Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması ve müfredattaki tüm derslerden başarılı olmaları gerekir. Mezuniyet için öğrenci minimum 240 AKTS’yi sağlamalıdır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030016149


Yeterlilik Adı
İletişim Tasarımı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Başkent Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

•    İletişimin ve iletişim tasarımının ulusal, uluslararası, toplumsal ve kültürlerarası boyutlarını tanır.

•    İletişim ve iletişim tasarımı alanı ile ilgili kuram, kavram, ilke, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.

•    İletişim ve iletişim tasarımı ortam ve araçlarını yetkin bir şekilde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.

•    Kişi, grup, kitle ya da kurumların iletişim özelliklerini, ihtiyaçlarını ya da farklılıklarını dikkate alarak uygun iletişim strateji, yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular.

•     İletişim ve iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

•   İletişim tasarımı alanı ile ilgili güncel bilgileri içeren kaynakları, teori ve uygulamadaki yenilikleri takip eder, uygulama araç-gereçlerindeki yetkinliğini teknolojik     gelişmeleri izleyerek güncel tutar.

•   İletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirerek sunar.

•    Evrensel boyutta etik ile meslek etiği kural ve ilkelerine uygun davranarak, sorumluluk bilincine sahip olarak çözümleyici ve eleştirel düşünür.

•    İletişim tasarımı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

•   İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma konusunda; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinci ile etik davranma becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.

•   Alandaki mesleki çalışmalarında insan hakları, çevre sorunları, kültürel çeşitlilik gibi konularda kamu yararı ile hukuksal sonuçları gözeterek, evrensel ve toplumsal sorumluluk bilinci ile iletişim tasarımı alanında proje geliştirerek toplumla paylaşma duyarlılığı ve becerisine sahiptir.

•  İletişim ve tasarımı alanıyla ilgili özgün fikirleri yaratıcı bir şekilde açıklar. Çok boyutlu araştırma, algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme becerisini geliştirir.

•   Sanat, kültür, tasarım ve estetik alanları ara kesitinde ilişki kurma yetkinliğine sahiptir.

•   İletişim tasarımı alanına özgü sanat ve medya tarihi konusunda bilgi sahibidir.

•   Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir.

•   Sanat ve tasarım yöntem, teknik, yazılım ve donanımları konusunda bilgi sahibidir.

•   İletişim tasarımı alanındaki iş sağlığı ve güvenliği, yasal düzenlemeler, işlemler konusunda bilgi sahibidir.

•   İletişim tasarımı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.

•   Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.

•   Konvansiyonel ve dijital iletişim ortamları için fotografik, tipografik, illüstratif, hareketli ve interaktif ögeleri iletişim tasarımı perspektifiyle hedef kitlesini tanımlayarak alanı ile ilgili çalışmaları gerçekleştirerek paylaşır.

•    letişim tasarımı alanı ile ilgili bir çalışmayı, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak sürdürür.

•    Soyut ve somut kavramları görselleştirerek yaratıcı fikre dönüştürür, yenilikçi ve özgün iletişim tasarımı projeleri gerçekleştirir.

•    Hareketli ve durağan görsel/işitsel/yazılı medya ortamları için kuramsal bilgisini teknolojik yetkinlikleri aracılığıyla uygulama becerisine sahip olur.

•    En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine (Avrupa Dil Portfolyosu B1 Genel Düzeyinde) sahiptir.

•    Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
 


Anahtar Yetkinlikler
  • Okuryazarlık yetkinliği
  • Sanat ve tasarım yetkinliği
  • Esneklik ve uyum yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başkent Üniversitesi “Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”nin hükümlerine göre; bir yarıyılda her dersten en az bir ara sınav, her yarıyıl sonunda da bir yarıyıl sonu sınavı yapılır. Ayrıca öğretim elemanları kısa yazılı sınav, ödev, proje ve benzeri çalışmaları ara sınav olarak değerlendirebilir.

Yarıyıl başarı notunun verilmesinde tüm sınav sonuçları, yarıyıl içi çalışmalar ile derslere devam ve katılım göz önünde tutulur. İlgili öğretim elemanı tarafından ağırlıklar belirlenerek, derslerin başlamasını izleyen ilk iki hafta içinde bölüm veya program başkanlığına ve öğrencilere duyurulur.

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemi kullanılır. Bir dersten (A), (A+), (A-), (B+), (B), (B-), (C+), (C), (C-), (D+), (D) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. “F1” ve “F2” notları, öğrencinin o dersten başarısız olduğunu gösterir. “F1” derse devam ettiği halde başarısız olan, “F2” ise devamsızlık nedeniyle o dersten başarısız sayılan öğrencilere verilir. Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılan öğrenciler yarıyıl sonu sınavına giremezler. “F1” veya “F2” notu alan öğrenciler, o dersi, izleyen yarıyıllarda öncelikle tekrarlarlar. Dönem sonunda genel not ortalaması 2,00 veya üstü olan öğrenci başarılı öğrencidir. Genel not ortalaması 1,99 ve altında olan öğrenci başarısız öğrencidir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  1.  Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2.  Ölçme-Değerlendirme:  Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bu program İLAD tarafından 8 Nisan 2022 tarihinden itibaren 8 Nisan 2024'e kadar 2 yıl süreyle akredite edilmiştir. Sürekli iyileştirme kapsamında gerekli görevlendirmeler yapılmış ve 21-23 Aralık 2023 tarihlerinde İLEDAK tarafından ara değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Değerlendirme sonucunda, mevcut 2 yıllık akreditasyona 3 yıl daha eklenmiş ve İLAD Akreditasyon Sertifikası alınmıştır.

Akreditasyon Başlangıç - Bitiş Tarihi : 08.04.2022 - 08.04.2027


Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)   tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda bu programa yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması ve müfredattaki tüm derslerden başarılı olmaları gerekir. Mezuniyet için öğrenci minimum 240 AKTS’yi sağlamalıdır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030016149

Qualification Title
Communication and Design Bachelor's Degree
Awarding BodyBaşkent University
Awarding Body ContactBağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.baskent.edu.tr/en/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides education in the field of healthcare management.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal or, where necessary, distant learning. In addition, applied training are executed in healthcare institutions.

Description
  • Recognize the national international, social and intercultural dimensions of communication and communication design.
  • Has knowledge of theories, concepts, principles, methods, strategies and techniques related to the field of communication and communication design.
  • Has the knowledge and skills to use communication and communication design media and tools competently.
  • Develops and implements appropriate communication strategies, methods and techniques taking into account the communication characteristics, needs or differences of individuals, groups, audiences or institutions.
  • Critically evaluates the knowledge and skills acquired in the field of communication and communication design.
  • Follows the sources containing up-to-date information about the field of communication design, innovations in theory and practice, keeps its  in recent application tools by following technological developments.
  • Using the knowledge and skills acquired in the field of communication design, she interprets and evaluates data, defines and analyzes problems, and presents solutions based on research and evidence.
  • Thinks critically and analytically with a sense of responsibility by acting in accordance with the universal ethics and professional ethics rules and principles.
  • Takes responsibility individually and as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the field of communication design.
  • On having knowledge and experience about applications in business life; develops a positive attitude towards lifelong learning with the awareness of entrepreneurial and innovative approach and the ability to act ethically.
  • In her professional studies in the field, she has the sensitivity and ability to share with the society by developing projects in the field of communication design with the awareness of universal and social responsibility, taking into account the public interest and legal consequences on issues such as human rights, environmental problems and cultural diversity.
  • Creatively explains original ideas in the field of communication and design. Multidimensional research improves the ability to perceive, think, design, analyze and apply.
  • Has the  to establish relationships at the cross section of the fields of art, culture, design and aesthetics.
  • Has information about the history of art and media related to the field of communication design.
  • Has the knowledge of art and design materials
  • Has knowledge about art and design methods, techniques, software and hardware.
  • Has knowledge about occupational health and safety, legal regulations and procedures in the field of communication design.
  • Has knowledge about interdisciplinary interaction with which the field of communication design is related.
  • Has knowledge about research methods.
  • For conventional and digital communication media fields, with the perspective of communication design and by defining the target audience, carries out studies and shares photographic, typographic, illustrative, mobile and interactive elements related to the field.
  • Continues a study in the field of communication design independently and / or in a harmonious and productive attitude within a group.
  • Visualizing abstract and concrete concepts, transforms them into creative ideas, realizing innovative and original communication design projects.
  • Has the ability to apply her theoretical knowledge through her technological competencies for mobile and static audio / visual / written media environments.
  • Has the ability to communicate effectively in oral and written at least one foreign language (at European Language Portfolio B1 General Level).
  • Uses information and communication technologies together with computer software required by the field at least at the advanced level of European Computer Driving License.
Key Competencies
  • Literacy
  • Art and design
  • Flexibility and adaptability
  • Digital
  • Personal, social and learning to learn
  • Entrepreneurial
  • Cultural awareness and expression
Further Info

According to “Başkent University Regulation on Undergraduate Education and Exams”;

for each course, students are given at least one midterm and one final exam at the end of the term. The instructor can give quizzes, consider homeworks, projects, lab, or similar works as a midterm.

 

While assessing term success grade, all the exam results, half-year studies, attendance, and participation is considered. Their percentages are determined by the instructor and declared within two weeks of the course starts to the department or program chairs and students.

 

Letter grading systems are used to evaluate student achievement. At the end of a semester, one of the following letter grades for each course is given to the students with the appreciation of the lecturer. The student who gets one of the grades (A), (A+), (A-), (B+), (B), (B-), (C+), (C), (C-), (D+), (D) is considered to have succeeded in the course. 'F1' and 'F2' grades show that the student has failed the course. 'F1' is given to students who have attended but failed, whereas 'F2' is given to students who have failed the course due to unattendance. The students who have failed due to unattendance cannot take the end-term exam or if it's given resit exam. Students who got an ‘F1’ or ‘F2’ repeat the course in the following terms. A student whose ATGA and GGA is at least 2.00 and has no repeat courses is considered as a successful student, and with an ATGA and GGA of 1.99 and below is considered to be unsuccessful.

Quality Assurance

To observe the quality of higher education programs;

  • CoHE is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by CoHE.
  • Every year, CoHE publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

 

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

 

  1. Creation and Approval of Curricula:
    1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.
    3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the CoHE.
  2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor’s degree.
  4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. THEQC conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

 

This program has been accredited by ILAD for 2 years from April 8, 2022 to April 8, 2024. Necessary assignments were made within the scope of continuous improvement and an interim evaluation was carried out by İLEDAK on December 21-23, 2023. As a result of the evaluation, 3 more years were added to the existing 2-year accreditation and the ILAD Accreditation Certificate was obtained.

Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.
  • To be assigned in this program as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center, whose procedures and principles are determined by CoHE.
Conditions for SuccessFor graduation, students of this program must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum. The minimum ECTS required for graduation is 240. 
Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who have a bachelor’s degree can attend to master’s degree programs and, if they meet the relevant requirements, they will be accepted to doctorate programs by a bachelor’s degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
Legal Basis

1. Act No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Act No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The proficiency is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030016149


Qualification Title
Communication and Design Bachelor's Degree

Awarding Body
Başkent University

Awarding Body Contact
Bağlıca Kampüsü Fatih Sultan Mahallesi Eskişehir Yolu 18.km TR 06790 Etimesgut Ankara

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides education in the field of healthcare management.


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal or, where necessary, distant learning. In addition, applied training are executed in healthcare institutions.


Description
  • Recognize the national international, social and intercultural dimensions of communication and communication design.
  • Has knowledge of theories, concepts, principles, methods, strategies and techniques related to the field of communication and communication design.
  • Has the knowledge and skills to use communication and communication design media and tools competently.
  • Develops and implements appropriate communication strategies, methods and techniques taking into account the communication characteristics, needs or differences of individuals, groups, audiences or institutions.
  • Critically evaluates the knowledge and skills acquired in the field of communication and communication design.
  • Follows the sources containing up-to-date information about the field of communication design, innovations in theory and practice, keeps its  in recent application tools by following technological developments.
  • Using the knowledge and skills acquired in the field of communication design, she interprets and evaluates data, defines and analyzes problems, and presents solutions based on research and evidence.
  • Thinks critically and analytically with a sense of responsibility by acting in accordance with the universal ethics and professional ethics rules and principles.
  • Takes responsibility individually and as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the field of communication design.
  • On having knowledge and experience about applications in business life; develops a positive attitude towards lifelong learning with the awareness of entrepreneurial and innovative approach and the ability to act ethically.
  • In her professional studies in the field, she has the sensitivity and ability to share with the society by developing projects in the field of communication design with the awareness of universal and social responsibility, taking into account the public interest and legal consequences on issues such as human rights, environmental problems and cultural diversity.
  • Creatively explains original ideas in the field of communication and design. Multidimensional research improves the ability to perceive, think, design, analyze and apply.
  • Has the  to establish relationships at the cross section of the fields of art, culture, design and aesthetics.
  • Has information about the history of art and media related to the field of communication design.
  • Has the knowledge of art and design materials
  • Has knowledge about art and design methods, techniques, software and hardware.
  • Has knowledge about occupational health and safety, legal regulations and procedures in the field of communication design.
  • Has knowledge about interdisciplinary interaction with which the field of communication design is related.
  • Has knowledge about research methods.
  • For conventional and digital communication media fields, with the perspective of communication design and by defining the target audience, carries out studies and shares photographic, typographic, illustrative, mobile and interactive elements related to the field.
  • Continues a study in the field of communication design independently and / or in a harmonious and productive attitude within a group.
  • Visualizing abstract and concrete concepts, transforms them into creative ideas, realizing innovative and original communication design projects.
  • Has the ability to apply her theoretical knowledge through her technological competencies for mobile and static audio / visual / written media environments.
  • Has the ability to communicate effectively in oral and written at least one foreign language (at European Language Portfolio B1 General Level).
  • Uses information and communication technologies together with computer software required by the field at least at the advanced level of European Computer Driving License.

Key Competencies
  • Literacy
  • Art and design
  • Flexibility and adaptability
  • Digital
  • Personal, social and learning to learn
  • Entrepreneurial
  • Cultural awareness and expression

Further Info

According to “Başkent University Regulation on Undergraduate Education and Exams”;

for each course, students are given at least one midterm and one final exam at the end of the term. The instructor can give quizzes, consider homeworks, projects, lab, or similar works as a midterm.

 

While assessing term success grade, all the exam results, half-year studies, attendance, and participation is considered. Their percentages are determined by the instructor and declared within two weeks of the course starts to the department or program chairs and students.

 

Letter grading systems are used to evaluate student achievement. At the end of a semester, one of the following letter grades for each course is given to the students with the appreciation of the lecturer. The student who gets one of the grades (A), (A+), (A-), (B+), (B), (B-), (C+), (C), (C-), (D+), (D) is considered to have succeeded in the course. 'F1' and 'F2' grades show that the student has failed the course. 'F1' is given to students who have attended but failed, whereas 'F2' is given to students who have failed the course due to unattendance. The students who have failed due to unattendance cannot take the end-term exam or if it's given resit exam. Students who got an ‘F1’ or ‘F2’ repeat the course in the following terms. A student whose ATGA and GGA is at least 2.00 and has no repeat courses is considered as a successful student, and with an ATGA and GGA of 1.99 and below is considered to be unsuccessful.


Quality Assurance

To observe the quality of higher education programs;

  • CoHE is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by CoHE.
  • Every year, CoHE publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE.

 

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

 

  1. Creation and Approval of Curricula:
    1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.
    3. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the CoHE.
  2. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CoHE on these issues.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor’s degree.
  4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (THEQC) at the beginning of each year. THEQC shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. THEQC conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

 

This program has been accredited by ILAD for 2 years from April 8, 2022 to April 8, 2024. Necessary assignments were made within the scope of continuous improvement and an interim evaluation was carried out by İLEDAK on December 21-23, 2023. As a result of the evaluation, 3 more years were added to the existing 2-year accreditation and the ILAD Accreditation Certificate was obtained.


Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.
  • To be assigned in this program as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center, whose procedures and principles are determined by CoHE.

Conditions for Success
For graduation, students of this program must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum. The minimum ECTS required for graduation is 240. 

Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who have a bachelor’s degree can attend to master’s degree programs and, if they meet the relevant requirements, they will be accepted to doctorate programs by a bachelor’s degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.

Legal Basis

1. Act No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Act No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The proficiency is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode