Yeterlilik Kodu | TR0030011209 | |
Yeterlilik Adı | İlahiyat Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Balıkesir Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.balikesir.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Din ve teoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az C3/2.00 notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’tır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde müftü, vaiz, din görevlisi vb. tezsiz yüksek lisans öğrenimini tamamlamak kaydıyla Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı lise ve dengi okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni, İmam Hatip Liselerinde meslek dersleri öğretmeni olarak görev alabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011209
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
- Alana ait kuramsal ve uygulamaya dönük kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. Dinin ne olduğu, insan hayatındaki yeri, dinî metinlerin nasıl anlaşılacağı, nasıl açıklanacağı, nasıl yorumlanacağına dair temel bilgileri öğrenir.
- Kur’ân-ı Kerim’i tecvid kurallarına uygun olarak yüzünden düzgün bir şekilde okuyabilir. Dinî hizmetleri ifa edecek derecede yeterli ezbere sahiptir.
- Başta Kur’ân-ı Kerim ve hadis-i şerifler olmak üzere çoğu Arapça olan İslamî literatürü doğru bir şekilde okuyacak, anlayacak ve sözlü-yazılı olarak aktarabilecek düzeyde yeterli Arapça bilgisine sahip olması gerekir.
- Okuduğu Kur’ân ayetlerinin mânâlarını doğru bir şekilde verebilir, onları tarihî ve lisanî bağlamlarına uygun düşecek şekilde anlayıp, günümüze hitap edecek şekilde yorumlar.
- Hadis ve Sünnetin İslam'ı anlamadaki yerini ve önemini bilir. Hz. Peygamberin söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlâkî özellikleri, hadis ilminin tarihî seyri, usulü, problemleri, yorumlanması, hadis külliyatı ve değerlendirilmesi ile ilgili bilgi sahibi olur.
- Hadis külliyatı ve değerlendirmesi ile ilgili bilgi sahibi olur.
- İslam'da kelam, fıkıh ve tasavvuf ekollerinin şekillenişi ve ana görüşlerini bilir ve günümüzdeki dini oluşumlarla karşılaştırır.
- Kelam, fıkıh ve tasavvufun temel kavramlarını, kaynaklarını ve yorum üretme yöntemlerini bilir.
- İslam dünyasında dini siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
- İslam’ın temel ibadet esaslarını ve bunların uygulama şekillerini Kur’an ve sünnet temelinde bilir. İslam hukukunda yer alan muamelata dair düzenlemeleri, asli kaynaklardaki delilleri ışığında öğrenir. Bunları, günümüz modern hukuk anlayışlarıyla mukayese etmek suretiyle günümüze adapte etme becerisi kazanır.
- Dinler ve inançlar hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahiptir.
- Din ve dini konuları felsefi, psikolojik ve sosyolojik açıdan değerlendirir.
- İslam'ın etkisiyle şekillenen sanatlar ve Türk İslam Edebiyatı hakkında genel düzeyde bilgi sahibi olur.
- İlahiyat alanlarıyla ilgili Arapça temel kaynakları okuyup anlar.
- Dinin ana kaynakları ile tarih boyunca oluşan kültür mirasını birlikte değerlendirir.İlahiyat alanında edindiği ileri düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanır.
- İlahiyat alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bu alandaki sorunları belirler, araştırır, ulaştığı bulgu ve verileri analiz eder, değerlendirir ve güncel sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir.
- İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları bilir ve değerlendirir. İslam tarihi boyunca farklı coğrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve gelişen İslam Medeniyetinin siyasî, edebî, kültürel, bilimsel, sanatsal, estetik…vb. değişik yönlerini keşfeder ve bunların günümüz dünyasına ulaşan yansımalarını tespit etmek suretiyle kalıcılıklarına ve devamlılıklarına katkıda bulunur.
- Hedef kitlenin özelliklerini dikkate alarak din eğitimi ve din hizmetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.
- Bireylerin dini içerikli soru ve sorunlarına ilişkin dini-psikolojik yardım becerisine sahip olur.
- İslam’ın temel ahlak esaslarını Kur’an ve sünnet temelinde öğrenir. Bunlara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen ahlak öğretilerini ve tasavvufi gelenekleri tarihî süreçleri ışığında ele alıp inceler ve buradan hareketle günümüze yönelik ideal ahlakî şahsiyet modelleri geliştirir.
Mezunlarımız Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde müftü, vaiz, din görevlisi vb. tezsiz yüksek lisans öğrenimini tamamlamak kaydıyla Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı lise ve dengi okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni, İmam Hatip Liselerinde meslek dersleri öğretmeni olarak görev alabilmektedirler.
Qualification Code | TR0030011209 | |
Qualification Title | İlahiyat Undergraduate | |
Awarding Body | Balıkesir University | |
Awarding Body Contact | Balıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR | |
Awarding Body Url | http://www.balikesir.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Religion and theology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Has a comprehensive theoretical and practical knowledge of the field. Learn what religion is, the place in human life, how religious texts can be understood, explained and interpretedHe can read the Quran in a proper way due to his tajwid rules.It has enough Arabic knowledge to read, understand in the Islamic literature, most of which are Arabic, especially the Quran and hadiths.He can correctly express the meanings of the Quranic verses he reads, interpret them in a way that will suit them in their historical and linguistic contexts.Realizes the importance of Hadith and Sunnah in Islam and possesses knowledge about the life and the features of Prophet Muhammad besides the history, the methodology, the problems, the comment, the evaluation of Hadith and the corpus of HadithPossesses knowledge about the corpus of Hadith and evaluation on itKnows about the emergence of the schools of Kalam, Islamic law and sufism besides the outstanding views on them and compares them with modern religious schoolsRecognizes the basic concepts, the works and the methodology of Kalam, Islamic law and sufismAcquires knowledge about the traditional and the modern schools emerged by religious and political aimsHe knows the basic principles of worship of Islam and the forms of their application on the basis of Quran and sunnah. Possesses knowledge enough to compare the religions and the beliefsMakes philosophical, psychological and sociological assessment about religion and religious themesAcquires knowledge about Turkish Islamic Literature and the arts shaped by IslamReads and comprehends the main Arabic works on theologyRelates between the main resources of Islam and the cultural heritage and applies the theorotical and practical knowledge on theology in written and verbal wayThrough the acquired knowledge and the skill, researches and defines the problems on theology and analyzes and assesses the data, offers solution to problemsKnows and evaluates the Islamic history, civilization and science. Cultural, scientific, artistic, aesthetic, etc. of Islamic civilization emerging and developing on different geographies throughout the history of Islam. Organizes, practices and evaluates the religious education and the religious servicesHas the skill of offering religious-psychological guidance for the people with religious problems and questionsHe learns the basic moral principles of Islam on the basis of Quran and sunnah. Develop ideal moral personality models for the day. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examinations-Assessment and Grading; Our university is in compliance with the 20th, 21st and 23rd Articles of the Education-Training Regulation. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The student who want to enroll in this department, have to complete processes which determined by universitys academic and judicial statute and have to achieve exams. The student who started his/her education in domestic or abroad, can make application for lateral transfer. Acceptance of students are examine considering each students conditions and applications degree before season starting and evaluate peculiarly. Further introduction is present about entrance to university in Institute introductions catalogue. | |
Conditions for Success | The students studying in this program are required to have a Cumulative Grade Points Average (Cum. GPA) of not less than 2.00/4.00 and have completed all the courses with at least a letter grade of C3/2.00 in the program in order to graduate. The minimum number of ECTS credits required for graduation is 240. It is also mandatory for the students to complete their compulsory internship in a specified duration and quality. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates are expected to have a comprehensive knowledge of religious studies and to be able to critically evaluate the Islamic intellectual heritage. They may enter a wide variety of professions. They may pursue academic careers or work as teachers of religion and ethics at high schools. They may also seek employment in religious services under various governmental and non-governmental institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030011209
Has a comprehensive theoretical and practical knowledge of the field. Learn what religion is, the place in human life, how religious texts can be understood, explained and interpretedHe can read the Quran in a proper way due to his tajwid rules.It has enough Arabic knowledge to read, understand in the Islamic literature, most of which are Arabic, especially the Quran and hadiths.He can correctly express the meanings of the Quranic verses he reads, interpret them in a way that will suit them in their historical and linguistic contexts.Realizes the importance of Hadith and Sunnah in Islam and possesses knowledge about the life and the features of Prophet Muhammad besides the history, the methodology, the problems, the comment, the evaluation of Hadith and the corpus of HadithPossesses knowledge about the corpus of Hadith and evaluation on itKnows about the emergence of the schools of Kalam, Islamic law and sufism besides the outstanding views on them and compares them with modern religious schoolsRecognizes the basic concepts, the works and the methodology of Kalam, Islamic law and sufismAcquires knowledge about the traditional and the modern schools emerged by religious and political aimsHe knows the basic principles of worship of Islam and the forms of their application on the basis of Quran and sunnah. Possesses knowledge enough to compare the religions and the beliefsMakes philosophical, psychological and sociological assessment about religion and religious themesAcquires knowledge about Turkish Islamic Literature and the arts shaped by IslamReads and comprehends the main Arabic works on theologyRelates between the main resources of Islam and the cultural heritage and applies the theorotical and practical knowledge on theology in written and verbal wayThrough the acquired knowledge and the skill, researches and defines the problems on theology and analyzes and assesses the data, offers solution to problemsKnows and evaluates the Islamic history, civilization and science. Cultural, scientific, artistic, aesthetic, etc. of Islamic civilization emerging and developing on different geographies throughout the history of Islam. Organizes, practices and evaluates the religious education and the religious servicesHas the skill of offering religious-psychological guidance for the people with religious problems and questionsHe learns the basic moral principles of Islam on the basis of Quran and sunnah. Develop ideal moral personality models for the day.
Examinations-Assessment and Grading; Our university is in compliance with the 20th, 21st and 23rd Articles of the Education-Training Regulation.
The student who want to enroll in this department, have to complete processes which determined by universitys academic and judicial statute and have to achieve exams. The student who started his/her education in domestic or abroad, can make application for lateral transfer. Acceptance of students are examine considering each students conditions and applications degree before season starting and evaluate peculiarly. Further introduction is present about entrance to university in Institute introductions catalogue.
Graduates are expected to have a comprehensive knowledge of religious studies and to be able to critically evaluate the Islamic intellectual heritage. They may enter a wide variety of professions. They may pursue academic careers or work as teachers of religion and ethics at high schools. They may also seek employment in religious services under various governmental and non-governmental institutions.
Qualification is continuous