Yeterlilik Kodu | TR0030219663 | |
Yeterlilik Adı | İktisat Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Barbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.comu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Ekonomi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınav sonuçları on beş gün içinde ilgili öğretim elemanı tarafından bölüm başkanlığına verilir ve ilan edilir. Sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren sınav belgeleri ile uygulamalı derslerin sınav kayıtları iki yıl süreli saklanır. Sınavlar, o dersi vermekle görevli öğretim elemanları tarafından yapılır. Görevli öğretim elemanının sınav döneminde Üniversitede bulunmaması halinde sınavların kimin tarafından yapılacağı ve değerlendirileceği, ilgili bölüm kurulu tarafından kararlaştırılır. Yazılı sınavlar bölüm başkanının belirleyeceği iki gözetmenin katılımı ile yapılır. Uygulamalı derslerin maket, resim, el sanatı türü değerlendirme çalışmalarıyla ilgili öğrenci ve yönetim tarafından düzenlenen bir tutanak ile işlem yapılır. Staj ve uygulama sonunda, sınav yapma mecburiyeti olan fakülte ve yüksekokullarda, staj ve uygulama sınavlarının nasıl yapılacağı fakülte ve yüksekokul kurulları tarafından belirlenir. Başarı notu; ara sınav not ortalamasının %40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60 katkısı alınarak belirlenir ve öğretimin ilk iki haftasında öğrencilere bildirilir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak normal dağılım istatistiği ve bağıl değerlendirmeye uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:
PUAN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU KATSAYI
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezsiz yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezsiz yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezsiz yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezsiz yüksek lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:18.04.2024/18.04.2027 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrencilerin mezuniyetlerine karar verilmesi Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Önlisans-Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 10. Bölümünde düzenlenmiştir. Yönetmeliğe göre; bir öğrencinin kayıtlı olduğu programdan mezun olabilmesi için, almakla yükümlü olduğu tüm derslerden başarılı olması, varsa zorunlu stajlardan başarılı olması, kredisiz derslerden Yeterli (YE) alması ve önlisans mezuniyeti için 120, dört yıllık lisans mezuniyeti için 240, beş yıllık lisans mezuniyeti için 300 AKTS kredisi alması zorunludur. Genel Not Ortalaması 2.00 ve üzerinde olan öğrenciler koşullu başarılı derslerden de başarılı kabul edilirler. Bir öğrencinin Genel Not Ortalaması aynı zamanda mezuniyet not ortalamasıdır. Öğrencinin mezuniyetine ilgili akademik birimlerin bölüm kurullarının kararları doğrultusunda alınan ilgili Yönetim Kurulunca karar verilir. Mezun öğrencilere “İktisat” alanında lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kamu ve özel kesimde iktisat ile ilgili çeşitli pozisyonlarda gerek araştırmacı gerek de uygulamacı olarak istihdam edilebilmektedir. T.C. MErkez Bankası, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Sermaye Piyasası Kurumu, Rekabet Kurumu, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası, Bankalar, Finans Kuruluşları, Denetim Kurumları, Özel Firmaların Pazarlama ve Satış Departmanları gibi kurum, kuruluş ve şirket bölümlerinde iş bulabilme olanakları bulunmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030219663
ISCO 08
ISCO 08
- 1994 yılında eğitim ve öğretime başlayan iktisat bölümü, iktisat ilminin temel kavramlarını ve yöntemlerini aktarmayı ve çağımız ekonomilerinin yapı, işleyiş ve sorunlarını irdelemeyi kendine misyon edinmiştir. Bu bağlamda Türkiye ve dünya ekonomisi ile ilgili güncel gelişmeleri teoriler ışığında irdeleyerek tartışma ortamları yaratmaktadır. Ayrıca programda ulusal ve uluslararası ekonomik ilişkiler irdelenmekte ve hukuksal yapılar hakkında bilgiler verilmektedir. Ekonomik ve sosyal hayatta etkisi giderek artan Sivil Toplum Kuruluşlarını da içeren programdan öğrenciler; iktisadi, ticari, hukuki, kamu ve özel alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik bilgilerle donatılmış olarak mezun olmaktadır.
- Biga BİİBF, Ağaköy Yerleşkesi’nde 900 dönümük arazi üzerinde kurulmuş olup, 29.495 m2lik kapalı alanında26 derslik ve 5 amfinin yanı sıra, bilgisayar laboratuvarı, bilgisayar donanımlı kütüphane ve Yabancı Dil Hazırlık Binası bulunmaktadır. İktisat bölümü kampüs olanaklarından ihtiyaçlar doğrultusunda faydalanmaktadır.
- İktisadi konu veya problemleri değerlendirmede tarihsel, teorik ve ampirik analizleri uygular.
- Güncel ekonomik sorunları yorumlar.
- İktisadi verileri toplayabilir, inceler ve yorumlar.
- İktisadi gelişmeleri, politikaları anlayabilir, analiz eder.
- Bölgesel iktisadi olayları analiz eder.
- Piyasaları anlayıp gelişmeleri analiz eder.
- Geçmiş toplumların sosyal ve ekonomik analizini yapar.
- Takım çalışmasına uyumlu inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık olur.
- Analitik düşünme yeteneğine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Anadilde iletişim yetkinliği
- Yabancı dillerde iletişim yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinliği
- İnisiyatif alma ve girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınav sonuçları on beş gün içinde ilgili öğretim elemanı tarafından bölüm başkanlığına verilir ve ilan edilir. Sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren sınav belgeleri ile uygulamalı derslerin sınav kayıtları iki yıl süreli saklanır. Sınavlar, o dersi vermekle görevli öğretim elemanları tarafından yapılır. Görevli öğretim elemanının sınav döneminde Üniversitede bulunmaması halinde sınavların kimin tarafından yapılacağı ve değerlendirileceği, ilgili bölüm kurulu tarafından kararlaştırılır. Yazılı sınavlar bölüm başkanının belirleyeceği iki gözetmenin katılımı ile yapılır. Uygulamalı derslerin maket, resim, el sanatı türü değerlendirme çalışmalarıyla ilgili öğrenci ve yönetim tarafından düzenlenen bir tutanak ile işlem yapılır. Staj ve uygulama sonunda, sınav yapma mecburiyeti olan fakülte ve yüksekokullarda, staj ve uygulama sınavlarının nasıl yapılacağı fakülte ve yüksekokul kurulları tarafından belirlenir.
Başarı notu; ara sınav not ortalamasının %40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60 katkısı alınarak belirlenir ve öğretimin ilk iki haftasında öğrencilere bildirilir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak normal dağılım istatistiği ve bağıl değerlendirmeye uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:
Bağıl Değerlendirme Tablosu
PUAN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU KATSAYI
90 - 100 AA 4.00
85 - 89 BA 3.50
80 - 84 BB 3.00
70 - 79 CB 2.50
60 - 69 CC 2.00
55 - 59 DC 1.50
50 - 54 DD 1.00
40 - 49 FD 0.50
0 - 39 FF 0.00
YETERLİ YE
YETERSİZ YS
DEVAMSIZ DS 0.00
Kredili Dersler İçin) Başarılı notlar: AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, YE
Başarısız Notlar: FD, FF, YS, DS
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezsiz yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezsiz yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezsiz yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezsiz yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezsiz yüksek lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:18.04.2024/18.04.2027
- Yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi ve tercihlerine göre yerleştirilebilmeleri amacıyla, "Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi" tarafından "Yükseköğretim Kurumları Sınavı" yapılmaktadır. T.C. uyruğuna sahip adaylar, Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan yükseköğretim programları kontenjanlarına göre tercihlerini yaparak programlara yerleştirilirler. İktisat lisans programı için adaylar "Eşit ağırlık" puan türü ile yerleştirilir. Yabancı uyruklu öğrencilerin yerleştirilmesi ise Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yurt Dışından Öğrenci Kabul Yönergesi’ne göre gerçekleştirilir.
Kamu ve özel kesimde iktisat ile ilgili çeşitli pozisyonlarda gerek araştırmacı gerek de uygulamacı olarak istihdam edilebilmektedir. T.C. MErkez Bankası, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Sermaye Piyasası Kurumu, Rekabet Kurumu, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası, Bankalar, Finans Kuruluşları, Denetim Kurumları, Özel Firmaların Pazarlama ve Satış Departmanları gibi kurum, kuruluş ve şirket bölümlerinde iş bulabilme olanakları bulunmaktadır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030219663 | |
Qualification Title | Economics | |
Awarding Body | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | Canakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Medicine, Terzioğlu Campus, Merkez-Çanakkale, Tel: 0286 2180018, ECTS Coordinator: Dr. Nilüfer ULAŞ AYTÜRK, nilufer.ayturk@comu.edu.tr | |
Awarding Body Url | https://global.comu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Economics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Exams are conducted in written, oral or practical form. Exam results are given to the department head by the relevant faculty member within fifteen days and announced. Following the announcement of exam results, exam documents and exam records of practical courses are kept for two years. Exams are conducted by the faculty members assigned to teach that course. If the assigned faculty member is not at the University during the exam period, who will conduct and evaluate the exams is determined by the relevant department board. Written exams are conducted with the participation of two invigilators determined by the department head. The procedures regarding the evaluation of practical courses such as modeling, painting and handicraft are conducted with a report prepared by the student and the administration. At the end of the internship and practice, in faculties and colleges that are required to conduct exams, the faculty and college boards determine how the internship and practical exams will be conducted. The success grade is determined by taking 40% of the midterm exam grade point average and 60% of the final or make-up exam grade and is notified to the students within the first two weeks of the education. The course instructor evaluates the success grades of the students for each course out of 100 points, and in accordance with the normal distribution statistics and relative evaluation, the end-of-term success grade of the course is evaluated in the form of letter and coefficient grades, as shown in the table below: | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | The decision on students' graduation is regulated in the 10th section of Çanakkale Onsekiz Mart University Associate-Undergraduate Education and Examination Regulation. According to the regulation; in order for a student to graduate from the program he/she is registered in, he/she must pass all the courses he/she is required to take, pass the compulsory internships if any, get Sufficient (YE) from non-credit courses and get 120 ECTS credits for associate degree graduation, 240 for four-year undergraduate graduation and 300 for five-year undergraduate graduation. Students with a General Grade Point Average of 2.00 and above are also considered successful in conditionally successful courses. A student's General Grade Point Average is also his/her graduation grade point average. The decision on the student's graduation is made by the relevant Board of Directors, which is taken in accordance with the decisions of the department boards of the relevant academic units. Graduates are given a Bachelor's degree in "Economics". | |
Progression Paths (Relationship Type) | Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate (master's and doctoral) programs, provided that they receive a passing score from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030219663
ISCO 08
ISCO 08
- The department of economics, which started education and training in 1994, has adopted the mission of conveying the basic concepts and methods of economic science and examining the structure, functioning and problems of contemporary economies. In this context, it creates discussion environments by examining current developments in the Turkish and world economy in the light of theories. In addition, national and international economic relations are examined in the program and information is provided on legal structures. Students graduate from the program, which also includes Civil Society Organizations, whose influence in economic and social life is increasing, equipped with economic information at national and international levels in economic, commercial, legal, public and private areas.
- Biga BIIBF was established on a 900-acre land in the Ağaköy Campus and has 26 classrooms and 5 lecture halls in a closed area of 29,495 m2, as well as a computer laboratory, a library equipped with computers, and a Foreign Language Preparatory Building. The economics department benefits from campus facilities in line with needs.
- They can apply historical, theoretical and empirical analyses in evaluating economic issues or problems.
- They can interpret current economic problems.
- They can collect, examine and interpret economic data.
- They can understand and analyze economic developments and policies.
- They analyze regional economic events.
- They understand markets and analyze developments.
- They make social and economic analysis of past societies.
- They are open to innovative ideas, have initiative and are compatible with teamwork.
- They have analytical thinking skills.
- Communication in the mother tongue
- Communication in foreign languages
- Mathematical competence and basic competences in science/technology
- Digital competence
- Learning to learn
- Social and civic competences
- Initiative and entrepreneurship
- Cultural awareness and expression
Exams are conducted in written, oral or practical form. Exam results are given to the department head by the relevant faculty member within fifteen days and announced. Following the announcement of exam results, exam documents and exam records of practical courses are kept for two years. Exams are conducted by the faculty members assigned to teach that course. If the assigned faculty member is not at the University during the exam period, who will conduct and evaluate the exams is determined by the relevant department board. Written exams are conducted with the participation of two invigilators determined by the department head. The procedures regarding the evaluation of practical courses such as modeling, painting and handicraft are conducted with a report prepared by the student and the administration. At the end of the internship and practice, in faculties and colleges that are required to conduct exams, the faculty and college boards determine how the internship and practical exams will be conducted. The success grade is determined by taking 40% of the midterm exam grade point average and 60% of the final or make-up exam grade and is notified to the students within the first two weeks of the education. The course instructor evaluates the success grades of the students for each course out of 100 points, and in accordance with the normal distribution statistics and relative evaluation, the end-of-term success grade of the course is evaluated in the form of letter and coefficient grades, as shown in the table below:
Relative Evaluation Table SCORE END-OF-TERM SUCCESS GRADE COEFFICIENT
90 - 100 AA 4.00
85 - 89 BA 3.50
80 - 84 BB 3.00
70 - 79 CB 2.50
60 - 69 CC 2.00
55 - 59 DC 1.50
50 - 54 DD 1.00
40 - 49 FD 0.50
0 - 39 FF 0.00
SUFFICIENT YE
INSUFFICIENT YS
NOT ATTENDANT DS 0.00
For Credit Courses) Successful grades: AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, YE
Failing Grades: FD, FF, YS, DS
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- Turkish Nationals need to obtain a sufficient score in the TM-1 category of the nationwide University Entrance Examination administered by OSYM.In order to select students to be admitted to higher education programs and place them according to their preferences, the "Higher Education Institutions Exam" is conducted by the "Measurement, Selection and Placement Center". Candidates with Turkish nationality are placed in programs by making their preferences according to the higher education program quotas in the Higher Education Programs and Quotas Guide. Candidates for the Economics undergraduate program are placed with the "Equal Weight" score type. The placement of foreign students is carried out according to the Çanakkale Onsekiz Mart University Directive for Accepting Students from Abroad.
Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate (master's and doctoral) programs, provided that they receive a passing score from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
