Yeterlilik Kodu | TR0030008238 | |
Yeterlilik Adı | Histoloji ve Embriyoloji Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İncivez, Üniversite Cd., 67100 Zonguldak Merkez/Zonguldak | |
Sorumlu Kurum URL | https://w3.beun.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | İnsan vücudunda organ ve sistemlerin embriyonik ve fötal gelişimlerini,mikroskobik yapıların tanımlanması, kavraması ve laboratuvar çalışmalarıyla pekiştirilmesidir.İnsan sağlığına faydalı olabilecek deneysel modellerin Deney Hayvanlarıüzerinde çalışabilecek sertifika eğitiminden geçmek. Zorunlu teorik derslerin slayatlarla, animasyonlala ve mikroskopik incelemelerle doku kesitlerinin incelenmesi ve üç boyutlu düşünme ve değerlendirme becerisi ile insanı değerlendirebilme yetisi ve tutumunu kazanma sürecinde, araştıran ve bilgiye ulaşmasını öğrenen, deneysel çalışmalarda araştırmacı olarak görev alabilen, analiz ve sentez kabiliyeti kazanan, bilgiyi irdeleyebilecek araştırmacı bilim insanları Anabilim dalımız programında açılan derslerle hücre, doku ve embriyogelişimini tanımak ve tanımlayabilmek, Bülent Ecevit Üniversitesinde ve Online kütüphaneler aracıyığı ile bilgiye ve kaynaklara ulaşmasını ve onları doğru kullanmasını öğretmek, teknik ve yöntem kapsamlı derslerin pratiklerinde yaparak, uygulayarak öğrenmek, seminerlerle yeni ve orijinal çalışmaları okuyup sunmak ve tartışabilmek. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Derslerin sınavı; yazılı, yazılı-sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir. Lisansüstü programlarda alınan derslerden sınava girebilmek için; kuramsal derslerde % 70, uygulamalı derslerde % 80 devam etmiş olma şartı aranır. Sınavlar 100 üzerinden verilen puanlar ile değerlendirilir. Başarılı olmak için 100 üzerinden en az 75 puan almak gerekir.Yukarıdaki esaslar çerçevesinde 100 üzerinden alınan puanların harf notları ile değerlendirilmesinde; doktora programında AA, BA, BB ve CB notlarını alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Lisansüstü programlarda; herhangi bir dersin sınavında başarısız olan öğrenci, izleyen dönemde o ders açılmasa dahi yarıyıl sonunda yapılacak sınavlara girebilir. Bu sınavda da başarısız olan, devamsızlık sebebiyle başarısız sayılan veya ilgili dersin ön koşullarını yerine getirmeyen öğrenci, açıldığı dönemde dersi tekrarlar. Dersin açılmaması veya programdan çıkartılmış olması halinde, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve yönetim kurulu kararı ile o dersin yerine eşdeğer bir ders belirlenir. Bu durumda öğrenci başarısız olup da tekrarlamak zorunda olduğu ders yerine eşdeğer dersten sorumlu olur.Erasmus ve Farabi gibi ulusal veya uluslararası değişim programından yararlanan öğrencilerin aldıkları derslerin notlarının intibakı anabilim dalı başkanlığının teklifi ile enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır. Bu notlar öğrencinin not döküm belgesine işlenir.Öğrencinin başarı durumu, her yarıyıl harf notu karşılığı olarak verilen katsayılar üzerinden hesaplanan yarıyıl akademik not ortalaması (YANO) ve genel akademik not ortalaması (GANO) ile belirlenir. YANO, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır. GANO, öğrencinin lisansüstü programa girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu anabilim dalının ders programındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ders dönemi sonunda hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır.YANO ve GANO ağırlıklı not ortalamaları ile hesaplanır. Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle, derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur. Ağırlıklı not ortalaması virgülden sonra iki haneli olarak hesaplanır.Gerek YANO ve gerekse GANO öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA)´dan (FF)´ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir.Öğrencinin aldığı tüm notlar not kütüğüne işlenir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
| |
Giriş Şartı | Doktora programına başvurmak için;Adayların ilanda belirtilen alanlarda yüksek lisans diplomasına veya tıp, diş hekimliği ve veteriner fakülteleri diplomasına veya eczacılık ve fen-edebiyat fakültesi lisans mezunlarının Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olması gerekir. Lisans diploması ile doktora programına başvuru ise doktora programının özel uygunluk koşuluna bağlıdır. Yüksek lisans ve lisans diplomasıyla başvuranlardan; sağlık bilimleri için sayısal puan türünde Senatonun belirleyeceği ALES taban puanına sahip olması şartı aranır. Tıp Fakültesi mezunu olup, temel tıp bilimleri doktora programlarına başvuranlardan sayısal ALES veya TUS belgelerinden biri istenir. TUS puanı ile başvuranların en az 50 temel tıp puanı almış olması gerekir. Uzmanlık eğitimini bitirenlerin doktora eğitimine başvuruları esnasında ALES veya TUS´a giriş şartı aranmaz.İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, Rusça ve Arapça dillerinin birinden; yabancı uyruklu öğrenciler için İngilizce, Almanca, Fransızca dillerinin birinden; ÜDS, KPDS, TOEFL veya YÖK´ün kabul ettiği eşdeğer sınavlardan Senatonun belirleyeceği taban puanı almış olması gerekir. Bunun dışındaki münferit yabancı dil belgelerinin eşdeğerliğine Senato karar verir.Yabancı uyruklu adaylarda TÖMER tarafından verilen Türkçe yeterlik ve ilgili ALES sınavı sonuç belgesi veya YÖK tarafından uluslararası düzeyde eşdeğer kabul edilen GRE, GMAT ve benzeri sınavların herhangi birinden sınav sonuç belgesi aranır.Doktora programına başvuracak adaylar için ALES taban puanı 55, ÜDS/KPDS/UÜDS ya da eşdeğeri sınavlardan en az 55 yabancı dil puanı gerekmektedir.Değerlendirmede geçerli ölçütler aşağıdaki yüzdelere göre hesaplanır: ALES puanının %50´si, Yabanci Dil puanının % 15´i, mezuniyet not ortalamasının %15´i, mülakat notunun % 20´sinin toplamı alınır. Toplam puanı 60´ın altında olanlar programa kabul edilmezler. | |
Başarma Şartları | Yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 24 krediden az, 30 krediden fazla olmamak kaydıyla en az sekiz adet ders, ders ve tez aşamasında birer adet seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması, tez sınavı ve SCI, SCI-Expanded kapsamındaki dergilerden birinde en az bir yayımdan oluşur.Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 42 krediden az, 50 krediden fazla olmamak kaydıyla en az on dört adet ders, ders ve tez aşamasında birer adet seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması, tez sınavı ve SCI, SCI-Expanded kapsamındaki dergilerden birinde en az bir yayımdan oluşur. Doktora çalışması sonucunda hazırlanacak tezin; bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden birini sağlaması ve tez konusu veya anabilim/bilim dalıyla ilgili tam metin özgün bir makalenin uluslararası indekslere giren dergilerden birinde, yayımlanması gerekir. Bu yayınlarda doktora öğrencisinin birinci isim olması şart değildir. Doktora tez savunma sınavına girecek adayın, yayınının doktora tezinden veya tez yaptığı bilim dalından olması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Eğitim ve sağlık alanında, AR-GE laboratuvarlarında ve Tüp bebek laboratuvarlarında çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği 4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği 5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030008238
ISCO:08
ISCO:08
İnsan vücudunda organ ve sistemlerin embriyonik ve fötal gelişimlerini,mikroskobik yapıların tanımlanması, kavraması ve laboratuvar çalışmalarıyla pekiştirilmesidir.İnsan sağlığına faydalı olabilecek deneysel modellerin Deney Hayvanlarıüzerinde çalışabilecek sertifika eğitiminden geçmek.
Zorunlu teorik derslerin slayatlarla, animasyonlala ve mikroskopik incelemelerle doku kesitlerinin incelenmesi ve üç boyutlu düşünme ve değerlendirme becerisi ile insanı değerlendirebilme yetisi ve tutumunu kazanma sürecinde, araştıran ve bilgiye ulaşmasını öğrenen, deneysel çalışmalarda araştırmacı olarak görev alabilen, analiz ve sentez kabiliyeti kazanan, bilgiyi irdeleyebilecek araştırmacı bilim insanları
yetiştirmektir.
Anabilim dalımız programında açılan derslerle hücre, doku ve embriyogelişimini tanımak ve tanımlayabilmek, Bülent Ecevit Üniversitesinde ve Online kütüphaneler aracıyığı ile bilgiye ve kaynaklara ulaşmasını ve onları doğru kullanmasını öğretmek, teknik ve yöntem kapsamlı derslerin pratiklerinde yaparak, uygulayarak öğrenmek, seminerlerle yeni ve orijinal çalışmaları okuyup sunmak ve tartışabilmek.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.
- Bir öğrenme veya iş alanına ve bunların etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ilişkin konularda en ileri düzeyde bilgi ve yeni bilgi üretme yeterliliğine sahiptir.
- Araştırma ve inovasyonu gerçekleştirme sürecinde kritik problemleri çözmek için gerekli sentez ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahiptir.
- Yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı kendi alanına taşır.
- Duruma özgü, karmaşık ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Alanındaki mesleki, bilimsel, teknolojik ilerlemeler ile sosyal ve kültürel gelişmeleri takip ederek içinde bulunduğu ekibin hayat boyu öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bunların karşılanmasına yönelik politikalar geliştirir ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
- Mesleki ve akademik alanda yeni fikirlerin ya da süreçlerin geliştirilmesinde özerk, özverili ve yenilikçi davranır.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini en ileri düzeyde kullanır.
- Alanıyla ilgili uzman veya uzman olmayan kişilerle alanındaki konuları tartışır ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi, sonuçlarının duyurulması aşamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde akademik ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlerin gelişimini destekler.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bu ilişkilere yönelik politikaların tasarlanmasında liderlik yapar.
- Temel haklar, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için politikalar geliştirir.
- Sağlıklı yaşam tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu değerleri, tarihi ve kültürel milli alt yapısını, içinde yaşadığı toplumda doğru olmayı ve doğru sosyal hüviyeti önceler.
- Ülkesinin sosyal ve ekonomik sorunlarına ülkenin milli stratejilerini dikkate alarak çözüm getiren en ileri düzeyde beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
- Toplumun örf ve adetlerine riayet eden, topluma has şekil ve özellikleri, milli kültürü, milli birlik ve beraberliği önceleyen ruh ve irade bilincine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Derslerin sınavı; yazılı, yazılı-sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir. Lisansüstü programlarda alınan derslerden sınava girebilmek için; kuramsal derslerde % 70, uygulamalı derslerde % 80 devam etmiş olma şartı aranır. Sınavlar 100 üzerinden verilen puanlar ile değerlendirilir. Başarılı olmak için 100 üzerinden en az 75 puan almak gerekir.Yukarıdaki esaslar çerçevesinde 100 üzerinden alınan puanların harf notları ile değerlendirilmesinde; doktora programında AA, BA, BB ve CB notlarını alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Lisansüstü programlarda; herhangi bir dersin sınavında başarısız olan öğrenci, izleyen dönemde o ders açılmasa dahi yarıyıl sonunda yapılacak sınavlara girebilir. Bu sınavda da başarısız olan, devamsızlık sebebiyle başarısız sayılan veya ilgili dersin ön koşullarını yerine getirmeyen öğrenci, açıldığı dönemde dersi tekrarlar. Dersin açılmaması veya programdan çıkartılmış olması halinde, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve yönetim kurulu kararı ile o dersin yerine eşdeğer bir ders belirlenir. Bu durumda öğrenci başarısız olup da tekrarlamak zorunda olduğu ders yerine eşdeğer dersten sorumlu olur.Erasmus ve Farabi gibi ulusal veya uluslararası değişim programından yararlanan öğrencilerin aldıkları derslerin notlarının intibakı anabilim dalı başkanlığının teklifi ile enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır. Bu notlar öğrencinin not döküm belgesine işlenir.Öğrencinin başarı durumu, her yarıyıl harf notu karşılığı olarak verilen katsayılar üzerinden hesaplanan yarıyıl akademik not ortalaması (YANO) ve genel akademik not ortalaması (GANO) ile belirlenir. YANO, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalamasıdır. GANO, öğrencinin lisansüstü programa girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu anabilim dalının ders programındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak ders dönemi sonunda hesaplanan ağırlıklı not ortalamasıdır.YANO ve GANO ağırlıklı not ortalamaları ile hesaplanır. Ağırlıklı not ortalaması, alınan derslerin kredileriyle, derslerden alınan harf notlarının eşdeğeri ağırlık katsayılarının çarpımından elde edilen toplamın, toplam krediye bölünmesiyle bulunur. Ağırlıklı not ortalaması virgülden sonra iki haneli olarak hesaplanır.Gerek YANO ve gerekse GANO öğrencinin kredili derslerden aldığı, (AA)´dan (FF)´ye kadar notların değerlendirmeye katılması ile belirlenir.Öğrencinin aldığı tüm notlar not kütüğüne işlenir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesini yapar.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; doktora diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Doktora programına başvurmak için;Adayların ilanda belirtilen alanlarda yüksek lisans diplomasına veya tıp, diş hekimliği ve veteriner fakülteleri diplomasına veya eczacılık ve fen-edebiyat fakültesi lisans mezunlarının Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olması gerekir. Lisans diploması ile doktora programına başvuru ise doktora programının özel uygunluk koşuluna bağlıdır. Yüksek lisans ve lisans diplomasıyla başvuranlardan; sağlık bilimleri için sayısal puan türünde Senatonun belirleyeceği ALES taban puanına sahip olması şartı aranır. Tıp Fakültesi mezunu olup, temel tıp bilimleri doktora programlarına başvuranlardan sayısal ALES veya TUS belgelerinden biri istenir. TUS puanı ile başvuranların en az 50 temel tıp puanı almış olması gerekir. Uzmanlık eğitimini bitirenlerin doktora eğitimine başvuruları esnasında ALES veya TUS´a giriş şartı aranmaz.İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, Rusça ve Arapça dillerinin birinden; yabancı uyruklu öğrenciler için İngilizce, Almanca, Fransızca dillerinin birinden; ÜDS, KPDS, TOEFL veya YÖK´ün kabul ettiği eşdeğer sınavlardan Senatonun belirleyeceği taban puanı almış olması gerekir. Bunun dışındaki münferit yabancı dil belgelerinin eşdeğerliğine Senato karar verir.Yabancı uyruklu adaylarda TÖMER tarafından verilen Türkçe yeterlik ve ilgili ALES sınavı sonuç belgesi veya YÖK tarafından uluslararası düzeyde eşdeğer kabul edilen GRE, GMAT ve benzeri sınavların herhangi birinden sınav sonuç belgesi aranır.Doktora programına başvuracak adaylar için ALES taban puanı 55, ÜDS/KPDS/UÜDS ya da eşdeğeri sınavlardan en az 55 yabancı dil puanı gerekmektedir.Değerlendirmede geçerli ölçütler aşağıdaki yüzdelere göre hesaplanır: ALES puanının %50´si, Yabanci Dil puanının % 15´i, mezuniyet not ortalamasının %15´i, mülakat notunun % 20´sinin toplamı alınır. Toplam puanı 60´ın altında olanlar programa kabul edilmezler.
Eğitim ve sağlık alanında, AR-GE laboratuvarlarında ve Tüp bebek laboratuvarlarında çalışabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030008238 | |
Qualification Title | Histology and Embryology (Kocaeli University-partner) PhD Diploma | |
Awarding Body | Zonguldak Bülent Ecevit University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://w3.beun.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | The exams of the courses can be done written, written-oral or applied. In order to take the tests of the postgraduate programs, the attendance of the courses is required to be at least 70% in theoretical or 80% in practical hours. The exams are evaluated by over 100points awarded. To be successful, at doctorate programs it is required to get at least 75 points out of 100 points.Within the frame of the principals mentioned above, to evaluate the points as letter grades; AA, BA, BB and CB at doctorate programs are considered successful at the courses.At postgraduate programs, a student failed at any course can take the exams at the end of the semester even if the course is not opened up the following semester. The student failed at this exam on the ground of absence or not carrying out the preconditions of the course repeats the course when it is opened up. If the course is subtracted or not opened up, an equivalent course to it is determined by the suggestion of the concerned head of department and by the decision of the board. Under these circumstances, the student is responsible of the equivalent course instead of the course that she/he needs to repeat.The adjustment of the grades of the students who practice upon the national or international student Exchange programs like Erasmus and Farabi are executed by the decision of the board and the decision by the institution directory. These grades are recorded to the academic transcript.The academic standing of the student is determined at the end of every semester on the term grade point averages and general grade point averages that is calculated on the coefficients given as the letter grades according to the concerned regulations.Term grade point averages and general grade point averages are calculated by the grade point averages. Grade point average (GPA) is calculated by the division of the total credits to the total out of the multiplication of the course credits and letter grades´s equivalents. GPA is calculated as two digits after the comma.Both term grade point average and general grade point average are determined by the grades of the courses from AA to FF.All of the grades are recorded to the academic transcript (Transcript of Records-ToR).Number Key Learning Outcomes 1 Based on the qualifications of the MA level, develops and deepens the current and advanced knowledge in the area by unique means of thinking and / or research at mastery level and comes up with original definitions which bring about novelty to the area. 2 Comprehends the interdisciplinary interaction with which the area is related; draws original conclusions from new and complicated ideas making use of knowledge requiring specialization in analysis, synthesis and evaluation. 3 Has advanced knowledge of technological devices including computers and area-specific equipment at a level required for the field. 4 Knows the value of ethics and ethics councils for the individual and society. 5 Has knowledge of statistical methods frequently used in studied conducted in the field of health. 6 Accesses the newest knowledge in the area, assesses and uses them with a systematical approach. 7 Develops a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applies a known way of thinking, method, design or application to a different area, does research on, comprehends, designs, adapts and applies an original subject. 8 Can write the report of the study he participated / conducted, publishes it in national / international journals, presents it in scientific meetings. 9 Performs the critical analysis, synthesis and evaluation of new and complicated thought. 10 Has attained advanced skills to apply research methods in studies related with the area. 11 Performs research using technological devices including the computer and area-specific equipment, develops new and creative solutions to problems. 12 Contributes to the progress in the field by developing a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applying a known way of thinking, method, design or application to a different area, doing research and carrying out an original study in the area independently. 13 Performs statistical analyses at a sufficient level to evaluate a scientific article. 14 Widens the knowledge of the area by publishing at least one article about the area in national and / or international journals. 15 Acts as a leader in environments where it is necessary to solve original and interdisciplinary problems. 16 Develops new ways of thinking and methods in the area by using advanced cognitive processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making. 17 Follows applications based on evidence and performs studies to provide evidence for the area with professional applications. 18 Applies the rules of advanced professional development and lifelong learning about the area in his studies. 19 Evaluates and develops social relationships and norms shaping them with a critical perspective, and when necessary manages the actions aiming to change them 20 Supports his opinions and communicates effectively indicating his capability in the area in discussions with experts of the area about area-specific subjects. 21 Communicates and discusses in written, oral and visual form using a language at least at C1 level of European Language Portfolio . 22 Contributes to the process of making an information society and sustaining this by making the scientific, technological, social and cultural advances in the field known. 23 Attains functional interaction using strategic decision making processes in the solution of the problems faced in the area 24 Contributes to the solutions of social, scientific, cultural and ethical problems faced in the area of health and supports the development of these values. 25 Has the experience of working in other disciplines of health. 26 Chooses the correct statistical methods, applies them, comments on them correctly in studies he conducts in the area of health. Performs analysis and synthesis. 27 Makes use of the up-to-date advances and knowledge about the field of health for the benefit of the society in line with values of children, family, the nation and facts of the country. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To apply for a doctoral program;Candidates must hold a Master´s degree, or a degree in medicine, dentistry, veterinary medicine. A direct admission to the doctoral program with a Bachelor´s degree depends on specific requirements of the doctoral program.For health sciences, holders of Bachelor´s and Master´s degrees must possess ALES with the minimum acceptable score on sciences determined by the Senate.Those holding a degree in medicine must possess either an ALES score on sciences or TUS when applying for a doctoral program in basic medical sciences. Candidates must score at least 50 points in medical sciences when applying to the program with TUS. Those who have completed specialization are not required to possess ALES or TUS when applying for a doctoral program.Among foreign languages such as English, German, French, Italian, Russian and Arabic, and for foreign nationals, among languages such as English, German, and French, candidates must demonstrate proficiency in a language by satisfying one of the following exams; ÜDS, KPDS, TOEFL or equivalent approved by YÖK, and provide the minimum acceptable score as approved by the Senate. Recognition of any other foreign language qualifications is dependent on the Senate. For foreign nationals, admission requirement shall be any of the following; Turkish Proficiency Exam by TÖMER and corresponding ALES score, or scores in exams such as GRE or GMAT, accepted as internationally equivalent by YÖK.Candidates for doctoral programs must possess a minimum score of 55 points in ALES; 55 language points in ÜDS/KPDS or equivalent. For foreign nationals, a document by TÖMER certifying the knowledge of Turkish (except for those studying in Turkey) is accepted equivalent to the score of the exams approved by YÖK as an equivalent language proficiency exam. Those applying for doctoral programs with TUS are required to possess a minimum score of 50 points in related field. Those who score below 60 points in overall performance are not admitted. In evaluation, the listed exams are responsible for the following percentages: TUS/ALES score 50%, Foreign Language 15%, GPA of Bachelor´s/Master´s degree 15%, interview 20%. | |
Conditions for Success | Number Key Learning Outcomes1 Based on the qualifications of the MA level, develops and deepens the current and advanced knowledge in the area by unique means of thinking and / or research at mastery level and comes up with original definitions which bring about novelty to the area. 2 Comprehends the interdisciplinary interaction with which the area is related; draws original conclusions from new and complicated ideas making use of knowledge requiring specialization in analysis, synthesis and evaluation. 3 Has advanced knowledge of technological devices including computers and area-specific equipment at a level required for the field. 4 Knows the value of ethics and ethics councils for the individual and society. 5 Has knowledge of statistical methods frequently used in studied conducted in the field of health. 6 Accesses the newest knowledge in the area, assesses and uses them with a systematical approach. 7 Develops a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applies a known way of thinking, method, design or application to a different area, does research on, comprehends, designs, adapts and applies an original subject. 8 Can write the report of the study he participated / conducted, publishes it in national / international journals, presents it in scientific meetings. 9 Performs the critical analysis, synthesis and evaluation of new and complicated thought. 10 Has attained advanced skills to apply research methods in studies related with the area. 11 Performs research using technological devices including the computer and area-specific equipment, develops new and creative solutions to problems. 12 Contributes to the progress in the field by developing a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applying a known way of thinking, method, design or application to a different area, doing research and carrying out an original study in the area independently. 13 Performs statistical analyses at a sufficient level to evaluate a scientific article. 14 Widens the knowledge of the area by publishing at least one article about the area in national and / or international journals. 15 Acts as a leader in environments where it is necessary to solve original and interdisciplinary problems. 16 Develops new ways of thinking and methods in the area by using advanced cognitive processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making. 17 Follows applications based on evidence and performs studies to provide evidence for the area with professional applications. 18 Applies the rules of advanced professional development and lifelong learning about the area in his studies. 19 Evaluates and develops social relationships and norms shaping them with a critical perspective, and when necessary manages the actions aiming to change them. 20 Supports his opinions and communicates effectively indicating his capability in the area in discussions with experts of the area about area-specific subjects. 21 Communicates and discusses in written, oral and visual form using a language at least at C1 level of European Language Portfolio . 22 Contributes to the process of making an information society and sustaining this by making the scientific, technological, social and cultural advances in the field known. 23 Attains functional interaction using strategic decision making processes in the solution of the problems faced in the area. 24 Contributes to the solutions of social, scientific, cultural and ethical problems faced in the area of health and supports the development of these values. 25 Has the experience of working in other disciplines of health. 26 Chooses the correct statistical methods, applies them, comments on them correctly in studies he conducts in the area of health. Performs analysis and synthesis. 27 Makes use of the up-to-date advances and knowledge about the field of health for the benefit of the society in line with values of children, family, the nation and facts of the country. Doctorate program is formed by at least eight courses providing that they are not less than 24 credits and more than 30 credits, one seminar at course and dissertation stage, proficiency exam, thesis suggestion, thesis study, thesis exam and at least one publication at an international journal. For the students accepted with bachelor degrees, the program is formed by fourteen courses providing that they are not less than 42 credits and more than 50 credits, one seminar at course and dissertation stage, proficiency test, thesis suggestion, thesis study, thesis exam and the publications stated at the regulation´s 44th article´s second subsection.The thesis should have one of the following features: novelty to science, developing a new scientific method or applying a known method to a new branch. It should be published as a full text at an international index journal. The name of the doctorate student may not be the first one. The publication of the candidate who is going to take the argument of the doctorate should be about the doctorate thesis or the branch she/he is doing doctorate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Instructor, Academic member, Embryology and Andrology Education and Laboratory specialist in Assisted Reproduction Centers, worker and supervisor in R&D departments. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030008238
ISCO:08
ISCO:08
- Based on the qualifications of the MA level, develops and deepens the current and advanced knowledge in the area by unique means of thinking and / or research at mastery level and comes up with original definitions which bring about novelty to the area.
- Comprehends the interdisciplinary interaction with which the area is related; draws original conclusions from new and complicated ideas making use of knowledge requiring specialization in analysis, synthesis and evaluation.
- Has advanced knowledge of technological devices including computers and area-specific equipment at a level required for the field.
- Knows the value of ethics and ethics councils for the individual and society.
- Has knowledge of statistical methods frequently used in studied conducted in the field of health.
- Accesses the newest knowledge in the area, assesses and uses them with a systematical approach.
- Develops a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applies a known way of thinking, method, design or application to a different area, does research on, comprehends, designs, adapts and applies an original subject.
- Can write the report of the study he participated / conducted, publishes it in national / international journals, presents it in scientific meetings.
- Performs the critical analysis, synthesis and evaluation of new and complicated thought.
- Has attained advanced skills to apply research methods in studies related with the area.
- Performs research using technological devices including the computer and area-specific equipment, develops new and creative solutions to problems.
- Contributes to the progress in the field by developing a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applying a known way of thinking, method, design or application to a different area, doing research and carrying out an original study in the area independently.
- Performs statistical analyses at a sufficient level to evaluate a scientific article.
- Widens the knowledge of the area by publishing at least one article about the area in national and / or international journals.
- Acts as a leader in environments where it is necessary to solve original and interdisciplinary problems.
- Develops new ways of thinking and methods in the area by using advanced cognitive processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making.
- Follows applications based on evidence and performs studies to provide evidence for the area with professional applications
- .Applies the rules of advanced professional development and lifelong learning about the area in his studies.
- Evaluates and develops social relationships and norms shaping them with a critical perspective, and when necessary manages the actions aiming to change them.
- Supports his opinions and communicates effectively indicating his capability in the area in discussions with experts of the area about area-specific subjects.
- Communicates and discusses in written, oral and visual form using a language at least at C1 level of European Language Portfolio .
- Contributes to the process of making an information society and sustaining this by making the scientific, technological, social and cultural advances in the field known.
- Attains functional interaction using strategic decision making processes in the solution of the problems faced in the area.
- Contributes to the solutions of social, scientific, cultural and ethical problems faced in the area of health and supports the development of these values.
- Has the experience of working in other disciplines of health.
- Chooses the correct statistical methods, applies them, comments on them correctly in studies he conducts in the area of health.
- Performs analysi.
The exams of the courses can be done written, written-oral or applied. In order to take the tests of the postgraduate programs, the attendance of the courses is required to be at least 70% in theoretical or 80% in practical hours. The exams are evaluated by over 100points awarded. To be successful, at doctorate programs it is required to get at least 75 points out of 100 points.Within the frame of the principals mentioned above, to evaluate the points as letter grades; AA, BA, BB and CB at doctorate programs are considered successful at the courses.At postgraduate programs, a student failed at any course can take the exams at the end of the semester even if the course is not opened up the following semester. The student failed at this exam on the ground of absence or not carrying out the preconditions of the course repeats the course when it is opened up. If the course is subtracted or not opened up, an equivalent course to it is determined by the suggestion of the concerned head of department and by the decision of the board. Under these circumstances, the student is responsible of the equivalent course instead of the course that she/he needs to repeat.The adjustment of the grades of the students who practice upon the national or international student Exchange programs like Erasmus and Farabi are executed by the decision of the board and the decision by the institution directory. These grades are recorded to the academic transcript.The academic standing of the student is determined at the end of every semester on the term grade point averages and general grade point averages that is calculated on the coefficients given as the letter grades according to the concerned regulations.Term grade point averages and general grade point averages are calculated by the grade point averages. Grade point average (GPA) is calculated by the division of the total credits to the total out of the multiplication of the course credits and letter grades´s equivalents. GPA is calculated as two digits after the comma.Both term grade point average and general grade point average are determined by the grades of the courses from AA to FF.All of the grades are recorded to the academic transcript (Transcript of Records-ToR).Number Key Learning Outcomes
1 Based on the qualifications of the MA level, develops and deepens the current and advanced knowledge in the area by unique means of thinking and / or research at mastery level and comes up with original definitions which bring about novelty to the area.
2 Comprehends the interdisciplinary interaction with which the area is related; draws original conclusions from new and complicated ideas making use of knowledge requiring specialization in analysis, synthesis and evaluation.
3 Has advanced knowledge of technological devices including computers and area-specific equipment at a level required for the field.
4 Knows the value of ethics and ethics councils for the individual and society.
5 Has knowledge of statistical methods frequently used in studied conducted in the field of health.
6 Accesses the newest knowledge in the area, assesses and uses them with a systematical approach.
7 Develops a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applies a known way of thinking, method, design or application to a different area, does research on, comprehends, designs, adapts and applies an original subject.
8 Can write the report of the study he participated / conducted, publishes it in national / international journals, presents it in scientific meetings.
9 Performs the critical analysis, synthesis and evaluation of new and complicated thought.
10 Has attained advanced skills to apply research methods in studies related with the area.
11 Performs research using technological devices including the computer and area-specific equipment, develops new and creative solutions to problems.
12 Contributes to the progress in the field by developing a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applying a known way of thinking, method, design or application to a different area, doing research and carrying out an original study in the area independently.
13 Performs statistical analyses at a sufficient level to evaluate a scientific article.
14 Widens the knowledge of the area by publishing at least one article about the area in national and / or international journals.
15 Acts as a leader in environments where it is necessary to solve original and interdisciplinary problems.
16 Develops new ways of thinking and methods in the area by using advanced cognitive processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making.
17 Follows applications based on evidence and performs studies to provide evidence for the area with professional applications.
18 Applies the rules of advanced professional development and lifelong learning about the area in his studies.
19 Evaluates and develops social relationships and norms shaping them with a critical perspective, and when necessary manages the actions aiming to change them
20 Supports his opinions and communicates effectively indicating his capability in the area in discussions with experts of the area about area-specific subjects.
21 Communicates and discusses in written, oral and visual form using a language at least at C1 level of European Language Portfolio .
22 Contributes to the process of making an information society and sustaining this by making the scientific, technological, social and cultural advances in the field known.
23 Attains functional interaction using strategic decision making processes in the solution of the problems faced in the area
24 Contributes to the solutions of social, scientific, cultural and ethical problems faced in the area of health and supports the development of these values.
25 Has the experience of working in other disciplines of health.
26 Chooses the correct statistical methods, applies them, comments on them correctly in studies he conducts in the area of health. Performs analysis and synthesis.
27 Makes use of the up-to-date advances and knowledge about the field of health for the benefit of the society in line with values of children, family, the nation and facts of the country.
To apply for a doctoral program;Candidates must hold a Master´s degree, or a degree in medicine, dentistry, veterinary medicine. A direct admission to the doctoral program with a Bachelor´s degree depends on specific requirements of the doctoral program.For health sciences, holders of Bachelor´s and Master´s degrees must possess ALES with the minimum acceptable score on sciences determined by the Senate.Those holding a degree in medicine must possess either an ALES score on sciences or TUS when applying for a doctoral program in basic medical sciences. Candidates must score at least 50 points in medical sciences when applying to the program with TUS. Those who have completed specialization are not required to possess ALES or TUS when applying for a doctoral program.Among foreign languages such as English, German, French, Italian, Russian and Arabic, and for foreign nationals, among languages such as English, German, and French, candidates must demonstrate proficiency in a language by satisfying one of the following exams; ÜDS, KPDS, TOEFL or equivalent approved by YÖK, and provide the minimum acceptable score as approved by the Senate. Recognition of any other foreign language qualifications is dependent on the Senate. For foreign nationals, admission requirement shall be any of the following; Turkish Proficiency Exam by TÖMER and corresponding ALES score, or scores in exams such as GRE or GMAT, accepted as internationally equivalent by YÖK.Candidates for doctoral programs must possess a minimum score of 55 points in ALES; 55 language points in ÜDS/KPDS or equivalent. For foreign nationals, a document by TÖMER certifying the knowledge of Turkish (except for those studying in Turkey) is accepted equivalent to the score of the exams approved by YÖK as an equivalent language proficiency exam. Those applying for doctoral programs with TUS are required to possess a minimum score of 50 points in related field. Those who score below 60 points in overall performance are not admitted. In evaluation, the listed exams are responsible for the following percentages: TUS/ALES score 50%, Foreign Language 15%, GPA of Bachelor´s/Master´s degree 15%, interview 20%.
Instructor, Academic member, Embryology and Andrology Education and Laboratory specialist in Assisted Reproduction Centers, worker and supervisor in R&D departments.
Qualification is continuous