Yeterlilik Kodu | TR0030217351 | |
Yeterlilik Adı | Hemşirelik Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Hemşirelik ve ebelik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Alana Özgü Yetkinlik Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yorumlayabilme. Hemşirelik alanına yönelik yaptığı çalışmalarda kullanması gereken istatistiksel yöntemleri yorumlayabilme. Hemşirelik alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı bilimsel sürece uygun olarak geliştirebilme. Hemşirelik alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak üretebilme , Hemşirelik alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik araç - gereç ve programları kullanabilme, Özgün olarak ortaya koyduğu çalışmayı uluslararası makale/bildiri olarak yayınlayabilme. Hemşirelik alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümünde mesleki etik ilke ve değerleri kullanabilme. Yaşam boyu öğrenme süreci ve ilkelerini mesleki uygulamalarına uyarlayabilme. Mesleki ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik liderlik yapabilme. Mesleki uygulamalarında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanabilme, Farklı kültürel yapılara uygun hemşirelik hizmeti sunabilme. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme, Gerekli durumlarda diğer disiplinlerle işbirliği yapabilme. Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik toplumu aydınlatabilme, Alanına uygun kullanabileceği hemşirelik model ve kuramlarını belirleyebilme, Sağlık strateji ve politikalarını yorumlayabilme. En az program dersleri içerisinde zorunlu ve seçmeli derslerden en az 24 krediyi (60 AKTS değerinden az olmamak koşuluyla) ve bitirme tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı, sağlık kurum ve kuruluşlarında yönetici ve uzman hemşire olarak istihdam edilebilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217351
- Uzmanlık alanı ile ilgili temel bilgi edinebilme.
- Hemşireliğin mesleki ve etik değerlerini kavrayabilme.
- Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz edebilme.
- Alanında sahip olduğu bilgileri kanıta dayalı uygulayabilme.
- Hemşirelik uygulamalarında eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
- Temel düzeyde istatistik bilgisi edinebilme.
- Hemşirelik uygulamalarında diğer disiplinlerle işbirliği yapabilme.
- Hemşirelik uygulamalarında bakım verdiği bireyi çevresiyle birlikte ele alabilme.
- Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapabilme.
- Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilme.
- Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojiyi kullanabilme.
- Toplumun sağlık düzeyini yükseltmeye yönelik uygulama yapabilme.
- Alanı ile ilgili ortaya koyduğu çalışmayı ulusal makale/bildiri olarak yayınlayabilme.
- Sağlık strateji ve politikalarını yorumlayabilme.
- Yaşam boyu öğrenme faaliyetlerine katılmaya istekli olma.
- Mesleki ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik liderlik yapabilme.
- Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
- Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
- Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
- Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
- Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
- D: Devamsız, G: Girmedi, E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)
- AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
- Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
- Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
- Mezuniyet için AGNO`nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
- Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlar, yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı, sağlık kurum ve kuruluşlarında yönetici ve uzman hemşire olarak istihdam edilebilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217351 | |
Qualification Title | HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Nursing and midwifery | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Field-Specific Competence - To be able to interpret current and advanced knowledge in the field based on masters qualifications. - To be able to interpret the statistical methods that should be used in his studies on nursing. - To be able to develop a new idea, method, design and / or application that brings innovation to the field of nursing in accordance with the scientific process. - Being able to independently produce an original work that brings innovation to the field of nursing and develops a new idea, method, design and / or application - To be able to use technological equipment and programs at the level required by the field of nursing - Being able to publish the original work as an international article / declaration. - To be able to use professional ethical principles and values ??in the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of nursing. - Being able to adapt the lifelong learning process and principles to professional practices. - Being able to lead the solution of professional and social problems. - Ability to use high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making in professional practice - To be able to provide nursing services suitable for different cultural structures. - To be able to use effective communication skills - Collaborating with other disciplines when necessary. - Being able to enlighten the society for the protection and improvement of public health - To be able to determine the nursing models and theories that can be used in accordance with the field - To be able to interpret health strategies and policies. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | Field-Specific Competence - To be able to interpret current and advanced knowledge in the field based on masters qualifications. - To be able to interpret the statistical methods that should be used in his studies on nursing. - To be able to develop a new idea, method, design and / or application that brings innovation to the field of nursing in accordance with the scientific process. - Being able to independently produce an original work that brings innovation to the field of nursing and develops a new idea, method, design and / or application - To be able to use technological equipment and programs at the level required by the field of nursing - Being able to publish the original work as an international article / declaration. - To be able to use professional ethical principles and values ??in the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of nursing. - Being able to adapt the lifelong learning process and principles to professional practices. - Being able to lead the solution of professional and social problems. - Ability to use high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making in professional practice - To be able to provide nursing services suitable for different cultural structures. - To be able to use effective communication skills - Collaborating with other disciplines when necessary. - Being able to enlighten the society for the protection and improvement of public health - To be able to determine the nursing models and theories that can be used in accordance with the field - To be able to interpret health strategies and policies. A student is required to successfully complete 24 credit (not less than 60 ECTS) of compulsory and elective courses and carry out a thesis. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Nurses with a Master of Science can serve as nurse specialist and nursing managers in hospitals/clinics of public hospitals, university hospitals or private hospitals or they can serve as nurse case manager in home care agencies. Besides, they can advance their academic careers in Nursing departments at Faculties of Medical Science or in School of Nursing. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217351
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Field-Specific Competence - To be able to interpret current and advanced knowledge in the field based on masters qualifications. - To be able to interpret the statistical methods that should be used in his studies on nursing. - To be able to develop a new idea, method, design and / or application that brings innovation to the field of nursing in accordance with the scientific process. - Being able to independently produce an original work that brings innovation to the field of nursing and develops a new idea, method, design and / or application - To be able to use technological equipment and programs at the level required by the field of nursing - Being able to publish the original work as an international article / declaration. - To be able to use professional ethical principles and values ??in the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of nursing. - Being able to adapt the lifelong learning process and principles to professional practices. - Being able to lead the solution of professional and social problems. - Ability to use high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making in professional practice - To be able to provide nursing services suitable for different cultural structures. - To be able to use effective communication skills - Collaborating with other disciplines when necessary. - Being able to enlighten the society for the protection and improvement of public health - To be able to determine the nursing models and theories that can be used in accordance with the field - To be able to interpret health strategies and policies.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Nurses with a Master of Science can serve as nurse specialist and nursing managers in hospitals/clinics of public hospitals, university hospitals or private hospitals or they can serve as nurse case manager in home care agencies. Besides, they can advance their academic careers in Nursing departments at Faculties of Medical Science or in School of Nursing.
Qualification is continuous