Yeterlilik Kodu | TR0030045201 | |
Yeterlilik Adı | Hemşirelik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Hemşirelik ve ebelik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 100 üzerinden en az 60 (4.00 üzerinde 2.00) ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere HEMŞİRELİK alanında lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045201
- Toplumdaki tüm bireylerin, her ortamda hemşirelik girişimlerini ve bakım gereksinimleri güncel yaklaşımlar doğrultusunda tanılar ve sistematik yaklaşım sağlar.
- Mesleki bilgilerini ve hemşirelik rollerini (bakım verici, araştırıcı, yönetici, lider, eğitici) çalışma ortamında en üst düzeyde kullanırlar.
- Hemşirelik uygulamalarında mesleki ilke ve standardizasyonu sağlar.
- Karar verici rolü ve ekip çalışması yatkınlığı ile hemşirelik girişimlerini planlar.
- Eleştirel yaklaşımla, kültürler arası değerlere sahip çıkarak birey, aile ve toplumun sağlık bilincini geliştirir.
- Ekip yaklaşımıyla problemleri tanılar, sağlık bakımı ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak uygun çözüm yolları bulur ve bütüncül bakış açısıyla profesyonel yaklaşımlar geliştirir.
- Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak evrensel sağlık gelişmeleri hakkında farkındalık sağlar.
- Sağlıklı ve hasta bireylerin gereksinimlerini karşılamada profesyonel kimliklerini koruyarak rol model olur.
- Mesleğin güncel bilgilerini takip ederek yasal yönlerini, hasta haklarını ve etik yaklaşımlarla ilgili sorunları tespit edebilir, değerlendirebilir ve çözüm önerileri üretebilir.
- Hemşirelik bilim ve sanatını toplum gereksinimlerine uygun bir şekilde planlar ve uygular.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve seminerlerde yer alır.
- Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
- Ayrıca derslere giren öğretim üyelerinin tercihine bağlı olarak öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere HEMŞİRELİK alanında lisans diploması verilir.
- Lise diplomasına sahip olmak,
- ÖSS sınavından yeterli puanı almak ve başarılı olmak (Öğrenci Seçme Sınavı)
- Sağlık Yüksekokulundan mezun olan öğrenciler, bir hemşire olarak özel ya da kamuya ait her ortamda çalışabilirler.
- Onlar aynı zamanda aile sağlık merkezleri, hemodiyaliz merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, okullar, sanayi, evde bakım ve yaşlı bakım kurumlarında çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045201 | |
Qualification Title | Hemşirelik License | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Nursing and midwifery | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | All individuals in the community, nursing interventions and care needs in any environment provides diagnostic and systematic approach in line with current approaches. Professional knowledge and nursing roles (caregivers, researchers, managers, leaders, trainers) are used at the highest level in the work environment. Provides professional principles and standardization of nursing practice. The role of decision and teamwork predisposition to plan nursing interventions. Critically, the individual claiming cultural values, family and community health awareness improves. Team approach to the problems of diagnosis, using effective communication skills with health care team members to find appropriate solutions and develop a professional approach with a holistic perspective. Using information and communication technologies as required by the field of awareness about global health developments. Meeting the needs of patients and healthy individuals be a role model, while preserving their professional identity. Legal aspects of information following the date of the profession, you can identify problems related to patient rights and ethical issues, evaluate and produce solution. Nursing science and art plans and implements in accordance with community needs. Health team and other disciplines in collaboration with social responsibility, research take part in projects and seminars. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The examination, assessment and grading regulations have been set up for the university by the University Senate and the Department of Primary Teacher Education is bound by these regulations. Each course is assessed via a midterm exam, a second mid-term exam composed of quizzes, homeworks and assignments, and a final end-of-term exam, with contributions of 30%, 20% and 50% respectively. The marking is made out of 100. Grades of 81-100 is assigned a letter grade of AA, 76-80 BA, 70-75 BB, 60-69 CB, 50-59 CC, 45-49 DC, 40-44 DD, 30-39 FD and 0-29 FF. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass, DD to FF fail, and DC is conditional pass and requires a CGPA of at least 2.0 for that term. The details given for each course in the programme include the detailed assessment methods together with a description of the second mid-term exam. The degree is awarded to students who have successfully completed all the courses in the curriculum, with a CGPA of 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | 1- To have high school diploma, 2- To be successful and get enough grade at OSS exam ( Student Selection Exam) | |
Conditions for Success | The degree is awarded to students who have successfully completed all the courses in the curriculum, with a CGPA of 2.00 out of 4.00. To complete all of the thought courses of the programme with 240 ECTS credits 2-To achieve a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 . | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from school of Health, can work in public or private hospitals as a nurse. They can also work in a family health centers, hemodialysis centers, rehabilitations centers, schools, industry and home care and elderly care institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045201
All individuals in the community, nursing interventions and care needs in any environment provides diagnostic and systematic approach in line with current approaches. Professional knowledge and nursing roles (caregivers, researchers, managers, leaders, trainers) are used at the highest level in the work environment. Provides professional principles and standardization of nursing practice. The role of decision and teamwork predisposition to plan nursing interventions. Critically, the individual claiming cultural values, family and community health awareness improves. Team approach to the problems of diagnosis, using effective communication skills with health care team members to find appropriate solutions and develop a professional approach with a holistic perspective. Using information and communication technologies as required by the field of awareness about global health developments. Meeting the needs of patients and healthy individuals be a role model, while preserving their professional identity. Legal aspects of information following the date of the profession, you can identify problems related to patient rights and ethical issues, evaluate and produce solution. Nursing science and art plans and implements in accordance with community needs. Health team and other disciplines in collaboration with social responsibility, research take part in projects and seminars.
The examination, assessment and grading regulations have been set up for the university by the University Senate and the Department of Primary Teacher Education is bound by these regulations. Each course is assessed via a midterm exam, a second mid-term exam composed of quizzes, homeworks and assignments, and a final end-of-term exam, with contributions of 30%, 20% and 50% respectively. The marking is made out of 100. Grades of 81-100 is assigned a letter grade of AA, 76-80 BA, 70-75 BB, 60-69 CB, 50-59 CC, 45-49 DC, 40-44 DD, 30-39 FD and 0-29 FF. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass, DD to FF fail, and DC is conditional pass and requires a CGPA of at least 2.0 for that term. The details given for each course in the programme include the detailed assessment methods together with a description of the second mid-term exam. The degree is awarded to students who have successfully completed all the courses in the curriculum, with a CGPA of 2.00 out of 4.00.
1- To have high school diploma, 2- To be successful and get enough grade at OSS exam ( Student Selection Exam)
Students who graduate from school of Health, can work in public or private hospitals as a nurse. They can also work in a family health centers, hemodialysis centers, rehabilitations centers, schools, industry and home care and elderly care institutions.
Qualification is continuous