Yeterlilik Kodu

TR0030011660

Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Pazarlama ve reklamcılık
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Halkla ilişkiler faaliyetlerinin özel sektör ve kamuda uygulamalarının önemini kavrar.
  • 'Halkla ilişkiler’ ve ilgili kavramları tanımlayabilme yetisini kazanır.
  • Kurumsal imajı ve itibarı sağlayacak halkla ilişkiler kampanyalarını planlar ve uygular.
  • Halkla ilişkiler uygulamalarının toplumsal etkilerini ve boyutlarını değerlendirir.
  • Toplumsal ve kurumsal konularda yerel, ulusal ve uluslararası boyutlarda oluşabilecek sorun, kaos ve krizi değerlendirerek kurum lehine çözüme kavuşturur.
  • Alanında gelişmeleri takip eder ve bilgi birikimini artırır.
  • Disiplinlerarası bakış açısı geliştirebilecek bilgi birikimine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler terminolojisini etkin ve verimli kullanır.
  • Halkla ilişkiler mesleğinin temel ilkeleri doğrultusunda araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme yapar.
  • Yeni iletişim teknolojilerini halkla ilişkiler uygulamalarında etkin kullanır.
  • Medya ile iyi ilişkiler geliştirerek, medyayı kurumsal imajın, saygınlık ve itibarın sağlanması amacıyla kullanır.
  • Halkla ilişkiler uygulamalarında kamu sorumluluğu ve mesleki etik bilinciyle hareket eder.
  • Sistematik düşünme ve eleştirel bakış açısı geliştirme yeteneğine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler etkinliklerinin önemini kavrar.
  • Mevcut ve potansiyel hedef kitle ile etkili iletişim kurar.
  • Çalışma ortamında stratejik kararlar alır ve uygular.
  • Dili hem konuşma hem de yazılı ifade de etkin biçimde kullanır.
  • Alanla ilgili teorik bilgileri mesleki beceriye dönüştürebilir.
  • Mesleki uygulamalarında toplumsal sorumluluk bilincine sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

1-Enstitü kurulunun belirlediği alanda lisans diplomasına sahip olması. Sözel puan türünde en az 55 ALES (Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı) puanına sahip olması. Sözel ALES puanının % 60`ı ile lisans AGNO’sunun (Ağırlıklı genel not ortalamasının) % 40`ının toplamının en az 55 olması gerekmektedir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin yüksek lisans programını bitirmesi için 120 AKTS yi tamamlaması, seminer çalışmasını sunması ve yüksek lisans tezinin kabul edilmesi gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar hem kamu hem de özel sektörde profesyonel rol alırlar. Alanla ilgili akademik kariyer yapabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030011660


Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Halkla ilişkiler faaliyetlerinin özel sektör ve kamuda uygulamalarının önemini kavrar.
  • 'Halkla ilişkiler’ ve ilgili kavramları tanımlayabilme yetisini kazanır.
  • Kurumsal imajı ve itibarı sağlayacak halkla ilişkiler kampanyalarını planlar ve uygular.
  • Halkla ilişkiler uygulamalarının toplumsal etkilerini ve boyutlarını değerlendirir.
  • Toplumsal ve kurumsal konularda yerel, ulusal ve uluslararası boyutlarda oluşabilecek sorun, kaos ve krizi değerlendirerek kurum lehine çözüme kavuşturur.
  • Alanında gelişmeleri takip eder ve bilgi birikimini artırır.
  • Disiplinlerarası bakış açısı geliştirebilecek bilgi birikimine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler terminolojisini etkin ve verimli kullanır.
  • Halkla ilişkiler mesleğinin temel ilkeleri doğrultusunda araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme yapar.
  • Yeni iletişim teknolojilerini halkla ilişkiler uygulamalarında etkin kullanır.
  • Medya ile iyi ilişkiler geliştirerek, medyayı kurumsal imajın, saygınlık ve itibarın sağlanması amacıyla kullanır.
  • Halkla ilişkiler uygulamalarında kamu sorumluluğu ve mesleki etik bilinciyle hareket eder.
  • Sistematik düşünme ve eleştirel bakış açısı geliştirme yeteneğine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler etkinliklerinin önemini kavrar.
  • Mevcut ve potansiyel hedef kitle ile etkili iletişim kurar.
  • Çalışma ortamında stratejik kararlar alır ve uygular.
  • Dili hem konuşma hem de yazılı ifade de etkin biçimde kullanır.
  • Alanla ilgili teorik bilgileri mesleki beceriye dönüştürebilir.
  • Mesleki uygulamalarında toplumsal sorumluluk bilincine sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

1-Enstitü kurulunun belirlediği alanda lisans diplomasına sahip olması. Sözel puan türünde en az 55 ALES (Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı) puanına sahip olması. Sözel ALES puanının % 60`ı ile lisans AGNO’sunun (Ağırlıklı genel not ortalamasının) % 40`ının toplamının en az 55 olması gerekmektedir.


Başarma Şartları
Öğrencinin yüksek lisans programını bitirmesi için 120 AKTS yi tamamlaması, seminer çalışmasını sunması ve yüksek lisans tezinin kabul edilmesi gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar hem kamu hem de özel sektörde profesyonel rol alırlar. Alanla ilgili akademik kariyer yapabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030011660

Qualification Title
Public Relations and Publicity
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasMarketing and advertising
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Comprehends the importance of P.R. activities in the private and public sector. Achieve the ability of defining ‘public relations’ related concepts. Plans and adopts public relations campaigns to realize organizational image and reputation.Evaluates the social effects and their range of public relations practices.Finds solutions in favor of the organization by evaluating the issues, chaos and crisis that can occur in national or international aspects in social and organizational matters Follows the improvements in the field and deepens the knowledgePossesses the know-how to improve a point of view among disciplines.Uses the terminology of P.R. effectively and efficiently.Makes research, planning, practice and evaluation from the point of basic principles of P.R. profession.Uses new communication technologies during the P. R. practicesUses media to achieve organizational image, respect and reputation by establishing good relations with media. Acts with a conscious of public responsibility and Professional ethics in P.R. practices.Acquires a systematic thought and critical point of view.Comprehends the significance of P.R. activities.Establishes communication efficiently with the existing and potential target mass.Takes strategic decisions and apply in the working environment. Uses language effectively both in oral and written statements. Can transform the theoretical knowledge in the field to the professional technique. Have the consciousness of social responsibility during the professional practices.

Key Competencies-
Further Info

70 % attendance is a must for graduate courses. Examinations may be written, oral or both and may include take-home as well as lab and computer work. At least one 1hr mid-term and one 2hr final plus a completion (in case final grades are insufficient) examination is administerd by the instructor. Course grades are based on term work (30 %) and final (or completion) exam (70 %) results. A student in MS (PhD) program is considered successful if course grade is at least 65 (75), out of 100. Course grades are then converted to equivalent letter grades according to the following scheme: Letter Coefficient Grade (100 based) AA 4,00 90 – 100 BA 3,50 85 – 89 BB 3,00 80 – 84 CB 2,50 75 – 79 CC 2,00 65 – 74 FF 0,00 0 – 64 G (Pass) M (Exempt) D (No attention) K (Fail) E (Incomplete) Letter grades (G), (M), (K) are not considered in GPA calculations.

Quality Assurance-
Access Requirements

To be admitted to the master’s program, candidates are required: 1-To have an undergraduate diploma in the field determined by the executive board of Graduate School of Natural and Applied Sciences. 2-To have received at least 55 (sözel) points in the ALES (Academic graduate education examination). 3-To have obtained at least 55 points upon summing up 60% of the ALES science points and 40% of AGNO (Undergraduate Nominal Grade Average). 4-To take place among the candidates with the highest grades who are listed begining from the highest points, considering the number of the students to be addmitted. 5-To have completed successfully the science preparatory class in 1 year if admitted with the requirement to attendant science preparatory class. 6-Students from other nationalities are required to have knowledge of Turkish language at B2 level (or 70 out of 100 achievement) according to ELP (European Language Portfolio). 7-Students from the Public Relations and Publicity Departments in other universities are also admitted providing that they meet the requirements of interuniversities students transfer. Requirements for application and admission to the program are announced in the website (www.fbe.atauni.edu.tr) of Graduate School of Natural and Applied Sciences before each academic term has began.

Conditions for SuccessThe student to finish the masters degree program take enough credit and Representing acceptable Master Thesis
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates take professional role in establishment of many public and private sector. Graduates can make a an academic career their in the field.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030011660


Qualification Title
Public Relations and Publicity

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Comprehends the importance of P.R. activities in the private and public sector. Achieve the ability of defining ‘public relations’ related concepts. Plans and adopts public relations campaigns to realize organizational image and reputation.Evaluates the social effects and their range of public relations practices.Finds solutions in favor of the organization by evaluating the issues, chaos and crisis that can occur in national or international aspects in social and organizational matters Follows the improvements in the field and deepens the knowledgePossesses the know-how to improve a point of view among disciplines.Uses the terminology of P.R. effectively and efficiently.Makes research, planning, practice and evaluation from the point of basic principles of P.R. profession.Uses new communication technologies during the P. R. practicesUses media to achieve organizational image, respect and reputation by establishing good relations with media. Acts with a conscious of public responsibility and Professional ethics in P.R. practices.Acquires a systematic thought and critical point of view.Comprehends the significance of P.R. activities.Establishes communication efficiently with the existing and potential target mass.Takes strategic decisions and apply in the working environment. Uses language effectively both in oral and written statements. Can transform the theoretical knowledge in the field to the professional technique. Have the consciousness of social responsibility during the professional practices.


Key Competencies
-

Further Info

70 % attendance is a must for graduate courses. Examinations may be written, oral or both and may include take-home as well as lab and computer work. At least one 1hr mid-term and one 2hr final plus a completion (in case final grades are insufficient) examination is administerd by the instructor. Course grades are based on term work (30 %) and final (or completion) exam (70 %) results. A student in MS (PhD) program is considered successful if course grade is at least 65 (75), out of 100. Course grades are then converted to equivalent letter grades according to the following scheme: Letter Coefficient Grade (100 based) AA 4,00 90 – 100 BA 3,50 85 – 89 BB 3,00 80 – 84 CB 2,50 75 – 79 CC 2,00 65 – 74 FF 0,00 0 – 64 G (Pass) M (Exempt) D (No attention) K (Fail) E (Incomplete) Letter grades (G), (M), (K) are not considered in GPA calculations.


Quality Assurance
-

Access Requirements

To be admitted to the master’s program, candidates are required: 1-To have an undergraduate diploma in the field determined by the executive board of Graduate School of Natural and Applied Sciences. 2-To have received at least 55 (sözel) points in the ALES (Academic graduate education examination). 3-To have obtained at least 55 points upon summing up 60% of the ALES science points and 40% of AGNO (Undergraduate Nominal Grade Average). 4-To take place among the candidates with the highest grades who are listed begining from the highest points, considering the number of the students to be addmitted. 5-To have completed successfully the science preparatory class in 1 year if admitted with the requirement to attendant science preparatory class. 6-Students from other nationalities are required to have knowledge of Turkish language at B2 level (or 70 out of 100 achievement) according to ELP (European Language Portfolio). 7-Students from the Public Relations and Publicity Departments in other universities are also admitted providing that they meet the requirements of interuniversities students transfer. Requirements for application and admission to the program are announced in the website (www.fbe.atauni.edu.tr) of Graduate School of Natural and Applied Sciences before each academic term has began.


Conditions for Success
The student to finish the masters degree program take enough credit and Representing acceptable Master Thesis

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates take professional role in establishment of many public and private sector. Graduates can make a an academic career their in the field.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address