Yeterlilik Kodu | TR0030003533 | |
Yeterlilik Adı | Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Aksaray Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Pazarlama ve reklamcılık | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Programda yer alan her ders için ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yöntemler Ders öğretim planı içerisinde dersi veren öğretim görevlisi tarafından ayrıntılı bir biçimde belirtilmektedir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise öğrenimini tamamlamış adaylar bu programa başvurabilirler. Programa öğrenci kabulünde; ÖSYM sınav sonucu değerlendirmeye alınır. Programı kazanan adaylar istenen belgelerle birlikte kesin kayıtlarını yaptırırlar. Süresi içinde kesin kaydını yaptırmayan aday bu hakkını kaybeder. Öğrenciler her yarıyıl kayıt işlemlerini yenilemek zorundadır. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölüm mezunları kamu ve özel sektör kuruluşlarında çalışma olanağına sahiptir. Günümüzde hemen her kuruluşun bünyesinde yer alan Halkla İlişkiler birimlerinde görev alan bölüm mezunları, ayrıca reklam ajanslarında ve gazetelerin ilan-reklam servislerinde görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030003533
- Halkla İlişkiler mesleğini icra edebilmek için gerekli Halkla İlişkiler bilimiyle ilgili temel teorik bilgilere sahip olmak ve uygulamada bu bilgileri kullanmak.
- Halkla İlişkiler biliminin ve sanatının temeli olan davranış bilimleri, örgütsel davranış gibi temel bilimlerin yanı sıra kişilerarası iletişim, örgütsel iletişim ve kitle iletişimi, siyasal iletişim konularında teorik bilgiye sahip olmak ve bunları iş yaşamında uygulamak.
- Temsil ettiği kurumun iç ve dış hedef kitlesine hitaben temsil ettiği kurumu geniş kitlelere yazılı ve sözlü olarak tanıtabilme cesaret ve başarısını göstermek. Örgüte özgü davranışları inceler ve değerlendirir. Protokol ve sosyal davranış kurallarını uygular.
- Halkla İlişkilere yakın kavramlar olan pazarlama, müşteri ilişkileri ve reklamcılık, toplam kalite, insan kaynakları yönetimi, girişimcilik ve organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olmak.
- Halkla İlişkiler Evrensel Etik Yasalarına inanmış ve sadık, mesleki etik değerlerin bilincinde meslek elemanları olarak temsil ettiği kurum yöneticilerini de sosyal sorumluluk anlayışına yöneltebilmek bu anlayışı destekleyen kampanyalara imza atabilmek, sivil toplum kuruluşlarıyla ortak çalışabilmek.
- Halkla İlişkiler programı hazırlayabilmek, halkla ilişkiler tekniklerini uygulayabilmek ve medya planı geliştirebilmek.
- Kişilerarası iletişim ve kitle iletişimi hakkında donanım sahibi olarak, mensubu oldukları kurumları iletişim yöntem ve teknikleri ile temsil ederek, kurumsal kimlik ve kurumsal imaj konusunda başarı sağlayabilmek.
- Bulundukları kurumların piyasa koşullarında rekabet edebilirliklerini halkla ilişkiler faaliyetleri ile desteklemek, halkla ilişkiler, reklam, kişisel satış gibi tutundurma faaliyetleri ile kurumsal amaçların pazarlama amaçlarının başarılmasına katkıda bulunmak.
- Mesleği ile ilgili yeterli olacak düzeyde temel ve mesleki yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
- Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin bir şekilde kullanmayı bilir.
Programda yer alan her ders için ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yöntemler Ders öğretim planı içerisinde dersi veren öğretim görevlisi tarafından ayrıntılı bir biçimde belirtilmektedir.
Lise öğrenimini tamamlamış adaylar bu programa başvurabilirler. Programa öğrenci kabulünde; ÖSYM sınav sonucu değerlendirmeye alınır. Programı kazanan adaylar istenen belgelerle birlikte kesin kayıtlarını yaptırırlar. Süresi içinde kesin kaydını yaptırmayan aday bu hakkını kaybeder. Öğrenciler her yarıyıl kayıt işlemlerini yenilemek zorundadır.
Bölüm mezunları kamu ve özel sektör kuruluşlarında çalışma olanağına sahiptir. Günümüzde hemen her kuruluşun bünyesinde yer alan Halkla İlişkiler birimlerinde görev alan bölüm mezunları, ayrıca reklam ajanslarında ve gazetelerin ilan-reklam servislerinde görev yapmaktadırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030003533 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Public Relations and Publicity | |
Awarding Body | Aksaray University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Marketing and advertising | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | The students should successfully complete all the courses in the programme and hold minimum 2.00 cumulative grade point out of 4.00 to be entitled to graduation. | |
Description | Has the basic theoretical knowledge about Public Relations science and uses this information in practice in order to perform the Public Relations profession. Has theoretical knowledge on interpersonal communication, organizational communication and mass communication, political communication, as well as basic sciences such as behavioral sciences and organizational behavior, which are the basis of the science and art of Public Relations, and applies them in business life. Shows the courage and success of introducing the institution that he/she represents to large masses in written and oral form adressing the internal and external target audience of the institution. Examines and evaluates behaviors specific to the organization. Applies the protocol and rules of social behavior. Has the necessary knowledge in the fields of marketing, customer relations and advertising, total quality, human resources management, entrepreneurship and organization, which are concepts close to Public Relations. Directs executives of the institution he/she represents as professionals who believe in the Public Relations Universal Ethical Laws and who are loyal and aware of professional ethical values, signs campaigns that support this understanding and works in partnership with non-governmental organizations. Prepares a public relations program, applies public relations techniques and develops a media plan. Achieves success in corporate identity and corporate image by representing the institutions they are affiliated with communication methods and techniques by being equipped about interpersonal communication and mass communication. Supports the competitiveness of their institutions in market conditions with public relations activities, contributes to the achievement of the marketing goals of corporate goals with promotional activities such as public relations, advertising, personal sales. Has sufficient level of basic and professional knowledge of foreign language related to the profession. Has awareness about Atatürk's Principles and has knowledge about the History of Revolution. Knows how to use Turkish effectively in daily and professional field. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The methods of measurement and evaluation for each course in the program are specified in detail by the lecturer who teaches the course in the Course Instruction plan. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Candidates who have completed high school education can apply for this program. For admission of the candidates, students are evaluated according to the ÖSYM exam result. Candidates who are accepted to the program complete their final registration with the required documents. The candidate who does not register within the limited period loses this right. Students must renew their registration process each semester. | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates have several employement opportunties in public and private institutions. Today, graduates of the Department of Public Relations, which are part of almost every organization, also work in advertising agencies and announcement-advertisement services of newspapers. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030003533
The students should successfully complete all the courses in the programme and hold minimum 2.00 cumulative grade point out of 4.00 to be entitled to graduation.
Has the basic theoretical knowledge about Public Relations science and uses this information in practice in order to perform the Public Relations profession. Has theoretical knowledge on interpersonal communication, organizational communication and mass communication, political communication, as well as basic sciences such as behavioral sciences and organizational behavior, which are the basis of the science and art of Public Relations, and applies them in business life. Shows the courage and success of introducing the institution that he/she represents to large masses in written and oral form adressing the internal and external target audience of the institution. Examines and evaluates behaviors specific to the organization. Applies the protocol and rules of social behavior. Has the necessary knowledge in the fields of marketing, customer relations and advertising, total quality, human resources management, entrepreneurship and organization, which are concepts close to Public Relations. Directs executives of the institution he/she represents as professionals who believe in the Public Relations Universal Ethical Laws and who are loyal and aware of professional ethical values, signs campaigns that support this understanding and works in partnership with non-governmental organizations. Prepares a public relations program, applies public relations techniques and develops a media plan. Achieves success in corporate identity and corporate image by representing the institutions they are affiliated with communication methods and techniques by being equipped about interpersonal communication and mass communication. Supports the competitiveness of their institutions in market conditions with public relations activities, contributes to the achievement of the marketing goals of corporate goals with promotional activities such as public relations, advertising, personal sales. Has sufficient level of basic and professional knowledge of foreign language related to the profession. Has awareness about Atatürk's Principles and has knowledge about the History of Revolution. Knows how to use Turkish effectively in daily and professional field.
The methods of measurement and evaluation for each course in the program are specified in detail by the lecturer who teaches the course in the Course Instruction plan.
Candidates who have completed high school education can apply for this program. For admission of the candidates, students are evaluated according to the ÖSYM exam result. Candidates who are accepted to the program complete their final registration with the required documents. The candidate who does not register within the limited period loses this right. Students must renew their registration process each semester.
Graduates have several employement opportunties in public and private institutions. Today, graduates of the Department of Public Relations, which are part of almost every organization, also work in advertising agencies and announcement-advertisement services of newspapers.
Qualification is continuous