Yeterlilik Kodu

TR0030019804

Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hacibayram.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Pazarlama ve reklamcılık
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanıyla ilgili kuram, yöntem, kavram ve kavramlararası ilişkileri açıklar.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanına ilişkin bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreç, yöntem ve teknikleri teşhis eder.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgileri ifade eder.
  • İletişimin toplumsal, tarihsel, kültürel, siyasal ve ekonomik boyutlarını ilişkilendirir.
  • İletişim uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları etkili kullanır.
  • Medya metinlerini eleştirel bakış açısıyla yorumlar.
  • Bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
  • Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerindeki bilgiyi kendi uzmanlık alanında kullanabileceği şekilde yeniden düzenler.
  • Bireysel ve grup içinde sorumluluk alarak, halkla ilişkiler ve tanıtım alanıyla ilgili çalışmalar yapar.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında bilgiye ulaşma yollarını bulabilir.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanıyla ilgili kuram, yöntem ve teknolojileri takip eder.
  • Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlara aktarabilir.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek halkla ilişkiler ve tanıtım alanına ilişkin etik kodlar ile birlikte yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun çalışmalar yürütür.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanına ilişkin kuram, yöntem, araç ve teknolojileri yetkin bir biçimde kullanır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür). Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Eğitim-Öğretim Ve Sınav Yönetmeliğinde düzenlendiği gibi, öğrencilerin bölümden mezun olabilmeleri için genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması, mezuniyet için gerekli AKTS kredisine eş değer iş yükünü tamamlamış olmaları gerekmektedir. Bu koşulları yerine getiren öğrenci mezun olmaya ve diplomasını almaya hak kazanır. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ve İngilizce olarak düzenlenmiş olan bir diploma eki ücretsiz olarak verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümünden mezun olan öğrenciler, hem kamu kurumlarında hem de özel sektörde farklı faaliyet alanlarında istihdam edilebilmektedirler. Buna göre bölüm mezunları başta kurumların basın ve halkla ilişkiler birimleri olmak üzere, kurumsal iletişim,pazarlama, reklam ve satış bölümlerinde halkla ilişkiler uzmanı, tanıtım sorumlusu, stratejik iletişim koordinatörü, basın danışmanı, müşteri temsilcisi, medya planlamacısı, reklam metni yazarı,ürün/marka sorumlusu, marka danışmanı vb. olarak çalışma şansına erişebilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030019804


Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanıyla ilgili kuram, yöntem, kavram ve kavramlararası ilişkileri açıklar.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanına ilişkin bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreç, yöntem ve teknikleri teşhis eder.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgileri ifade eder.
  • İletişimin toplumsal, tarihsel, kültürel, siyasal ve ekonomik boyutlarını ilişkilendirir.
  • İletişim uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları etkili kullanır.
  • Medya metinlerini eleştirel bakış açısıyla yorumlar.
  • Bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
  • Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerindeki bilgiyi kendi uzmanlık alanında kullanabileceği şekilde yeniden düzenler.
  • Bireysel ve grup içinde sorumluluk alarak, halkla ilişkiler ve tanıtım alanıyla ilgili çalışmalar yapar.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında bilgiye ulaşma yollarını bulabilir.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanıyla ilgili kuram, yöntem ve teknolojileri takip eder.
  • Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlara aktarabilir.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek halkla ilişkiler ve tanıtım alanına ilişkin etik kodlar ile birlikte yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun çalışmalar yürütür.
  • Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanına ilişkin kuram, yöntem, araç ve teknolojileri yetkin bir biçimde kullanır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür). Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Eğitim-Öğretim Ve Sınav Yönetmeliğinde düzenlendiği gibi, öğrencilerin bölümden mezun olabilmeleri için genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması, mezuniyet için gerekli AKTS kredisine eş değer iş yükünü tamamlamış olmaları gerekmektedir. Bu koşulları yerine getiren öğrenci mezun olmaya ve diplomasını almaya hak kazanır. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ve İngilizce olarak düzenlenmiş olan bir diploma eki ücretsiz olarak verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümünden mezun olan öğrenciler, hem kamu kurumlarında hem de özel sektörde farklı faaliyet alanlarında istihdam edilebilmektedirler. Buna göre bölüm mezunları başta kurumların basın ve halkla ilişkiler birimleri olmak üzere, kurumsal iletişim,pazarlama, reklam ve satış bölümlerinde halkla ilişkiler uzmanı, tanıtım sorumlusu, stratejik iletişim koordinatörü, basın danışmanı, müşteri temsilcisi, medya planlamacısı, reklam metni yazarı,ürün/marka sorumlusu, marka danışmanı vb. olarak çalışma şansına erişebilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030019804

Qualification Title
Public Relations and Advertising Undergraduate Degree Diploma
Awarding BodyAnkara Haci Bayram Veli University
Awarding Body ContactYücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Awarding Body Urlhttps://hacibayram.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasMarketing and advertising
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Explains theories, methods, concepts and interconceptual relationships in the field of Public Relations and Advertising.
  • Diagnoses the processes, methods and techniques about the production of scientific knowledge in Public Relations and Advertising.
  • Expresses the theoretical and practice-based knowledge in Public Relations and Advertising.
  • Associates the social, historical, cultural, political and economic dimensions of comunication.
  • Develops the skills required for an efficient use of modern technique and tools necessary for communicational practices.
  • Analyzes media texts from a critical perspective.
  • Uses information and communication technologies effectively.
  • Rearranges the knowledge in other disciplines of the social sciences in order to use it in the area of expertise.
  • Carries out studies in the field of public relations by taking responsibility in both individual and in team works.
  • Find ways to access information in the field of Public Relations and Advertising.
  • Follows theories, methods and technologies in the field of Public Relations.
  • Transfers his/her ideas and suggestions on problems to relevant people or institutions by fostering these ideas and suggestions with qualitative and quantitative data.
  • Acts with social responsibility and carries out works which are appropriate with ethical rules, laws, regulations and legislation in the field of Public Relations and ADvertising.
  • Uses the theories, methods, tools and technologies in the field of Public Relations and Advertising competently.
Key Competencies-
Further Info

The evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 30 of Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 30. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course with a DC grade in that semester. This result is shown as DC+. Grades below DC (i.e. DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Final exam attendance is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and the courses recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criteria for degree classification are: - Başarılı (Satisfactory) 2.00 - 2.99 - Onur Derecesi (Honours Degree) 3.00 - 3.50 - Yüksek Onur Derecesi (High Honours Degree) 3.51 - 4.00 .

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessA student is required to successfully complete the designated program of courses that meet the minimum ECTS credit and have a minimum GPA of 2.00/4.00. Students accomplishing these goals are granted a diploma witht he title of Bachelor of Public Relations and Publicity. Students also recieve an diploma supplement in English in accordance with the related regulations.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who have graduated from the public relations program can work in public sector or private sector in many fields. They are especially working in media sector, media and public relations departments or communication departments of corporations and organizations. At this point, graduate students can have positions as public relations professional, strategic communication coordinator, public information adviser, account executive, advertising copywriter, creative director, brand manager, media planner, brand advisor, etc. in marketing, public relations and advertising departments. In addition to this, they can work in human resources departments, public institutions, transport and tourism sector, banking sector, insurance business, etc. as communication professionals.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030019804


Qualification Title
Public Relations and Advertising Undergraduate Degree Diploma

Awarding Body
Ankara Haci Bayram Veli University

Awarding Body Contact
Yücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Explains theories, methods, concepts and interconceptual relationships in the field of Public Relations and Advertising.
  • Diagnoses the processes, methods and techniques about the production of scientific knowledge in Public Relations and Advertising.
  • Expresses the theoretical and practice-based knowledge in Public Relations and Advertising.
  • Associates the social, historical, cultural, political and economic dimensions of comunication.
  • Develops the skills required for an efficient use of modern technique and tools necessary for communicational practices.
  • Analyzes media texts from a critical perspective.
  • Uses information and communication technologies effectively.
  • Rearranges the knowledge in other disciplines of the social sciences in order to use it in the area of expertise.
  • Carries out studies in the field of public relations by taking responsibility in both individual and in team works.
  • Find ways to access information in the field of Public Relations and Advertising.
  • Follows theories, methods and technologies in the field of Public Relations.
  • Transfers his/her ideas and suggestions on problems to relevant people or institutions by fostering these ideas and suggestions with qualitative and quantitative data.
  • Acts with social responsibility and carries out works which are appropriate with ethical rules, laws, regulations and legislation in the field of Public Relations and ADvertising.
  • Uses the theories, methods, tools and technologies in the field of Public Relations and Advertising competently.

Key Competencies
-

Further Info

The evaluation is implemented based on the principles set forth in Article 30 of Gazi University Statute of Instruction and Examination. Grading principles for courses with special evaluation are announced by faculty member(s) to the students and the department in the beginning of the semester. Article 30. 100 is the full point in the assessment of exams. The relative weights of midterm examinations and final examination are submitted to the Registrars Office. Based on grades and associated weights, final points are determined by the course instructor. As featured in the table below, considering the average and statistical distribution of the final points and general class performance, final grades are given. A grade of (E) is given to a student who provides supporting evidence through genuine and valid documentation of illness or other reason which has prevented her/him from completing the necessary course work. E grades are finalized as FF, unless revised until the beginning of the following semester. A student who holds either of the grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) is considered successful in that course. Furthermore, a student with a Grade Point Average (GPA) of 2.00 or higher for a semester is also considered successful in a course with a DC grade in that semester. This result is shown as DC+. Grades below DC (i.e. DD, FD and FF) are considered to be unsuccessful. The grades of B, K, and M are not included in the calculation of GPA. Final exam attendance is mandatory for successful completion of a course. The grade M is granted for courses that a transfer student has taken earlier and the courses equivalency with the programme is approved by the Faculty Executive Board upon the request of the department. Grade Point Averages: The students standing is calculated in the form of a GPA and CGPA (Cumulative Grade Point Average), and announced at the end of each semester by the Registrars Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the first semester to the last semester and the courses recognized as valid by the department in which she/he is registered. The criteria for degree classification are: - Başarılı (Satisfactory) 2.00 - 2.99 - Onur Derecesi (Honours Degree) 3.00 - 3.50 - Yüksek Onur Derecesi (High Honours Degree) 3.51 - 4.00 .


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
A student is required to successfully complete the designated program of courses that meet the minimum ECTS credit and have a minimum GPA of 2.00/4.00. Students accomplishing these goals are granted a diploma witht he title of Bachelor of Public Relations and Publicity. Students also recieve an diploma supplement in English in accordance with the related regulations.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who have graduated from the public relations program can work in public sector or private sector in many fields. They are especially working in media sector, media and public relations departments or communication departments of corporations and organizations. At this point, graduate students can have positions as public relations professional, strategic communication coordinator, public information adviser, account executive, advertising copywriter, creative director, brand manager, media planner, brand advisor, etc. in marketing, public relations and advertising departments. In addition to this, they can work in human resources departments, public institutions, transport and tourism sector, banking sector, insurance business, etc. as communication professionals.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address