Yeterlilik Kodu | TR0030008232 | |
Yeterlilik Adı | Halk Sağlığı Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İncivez, Üniversite Cd., 67100 Zonguldak Merkez/Zonguldak | |
Sorumlu Kurum URL | https://w3.beun.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Topluluk sağlığı | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.
| |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
| |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 240 AKTS ders kredisinden az olmamak üzere asgari yedi ders, seminer, yeterlilik sınavı ve tez çalışmasını başarmak; varsa ilgili yükseköğretim kurumu senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 300 AKTS ders kredisinden az olmamak üzere asgari on dört ders, seminer, yeterlik sınavı ve tez çalışmasını başarmak; varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. Doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri doktora programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan doktora programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıllık bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Eğitim alanlar Sağlık Bakanlığı Merkez ve taşra teşkilatında çeşitli şubelerde çalışma olanağı bulmaktadırlar. Diğer önemli bir çalışma ortamı ise Üniversitelerin Tıp fakültelerinin Halk sağlığı Anabilim dalları, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ve Sağlık Yüksek Okullarıdır.Bunlardan başka çok sayıda Halk Sağlığı alanında lisans üstü mezunu yurt dışında Dünya Sağlık Örgütü, Üniversitelerde çalışma olanakları bulmuşlardır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği 4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği 5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030008232
ISCO:08
ISCO:08
Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.
- Bir öğrenme veya iş alanına ve bunların etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ilişkin konularda en ileri düzeyde bilgi ve yeni bilgi üretme yeterliliğine sahiptir.
- Araştırma ve inovasyonu gerçekleştirme sürecinde kritik problemleri çözmek için gerekli sentez ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahiptir.
- Yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı kendi alanına taşır.
- Duruma özgü, karmaşık ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Alanındaki mesleki, bilimsel, teknolojik ilerlemeler ile sosyal ve kültürel gelişmeleri takip ederek içinde bulunduğu ekibin hayat boyu öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bunların karşılanmasına yönelik politikalar geliştirir ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
- Mesleki ve akademik alanda yeni fikirlerin ya da süreçlerin geliştirilmesinde özerk, özverili ve yenilikçi davranır.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini en ileri düzeyde kullanır.
- Alanıyla ilgili uzman veya uzman olmayan kişilerle alanındaki konuları tartışır ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi, sonuçlarının duyurulması aşamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde akademik ve mesleki etik değerlere uygun davranır ve bu değerlerin gelişimini destekler.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bu ilişkilere yönelik politikaların tasarlanmasında liderlik yapar.
- Temel haklar, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için politikalar geliştirir.
- Sağlıklı yaşam tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu değerleri, tarihi ve kültürel milli alt yapısını, içinde yaşadığı toplumda doğru olmayı ve doğru sosyal hüviyeti önceler.
- Ülkesinin sosyal ve ekonomik sorunlarına ülkenin milli stratejilerini dikkate alarak çözüm getiren en ileri düzeyde beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
- Toplumun örf ve adetlerine riayet eden, topluma has şekil ve özellikleri, milli kültürü, milli birlik ve beraberliği önceleyen ruh ve irade bilincine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Doktora derecesine sahip olmak için Doktora Yeterlilik Sınavında başarılı olunması ve tez çalışmasının ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı kabul edilmesi gerekir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
- Sanatta yeterlikte tez hazırlayan öğrenci, elde ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını açıklayan ve belgeleyen metni, ilgili senato tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazarak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesini yapar.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; doktora diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav puanına sahip olmak.
- Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve ana sanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Yabancı Dil sınavlarından ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek minimum puanı ya da ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan almış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin yükseköğretim kurumu senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.
- Tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfı hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmak.
Eğitim alanlar Sağlık Bakanlığı Merkez ve taşra teşkilatında çeşitli şubelerde çalışma olanağı bulmaktadırlar. Diğer önemli bir çalışma ortamı ise Üniversitelerin Tıp fakültelerinin Halk sağlığı Anabilim dalları, Sağlık Bilimleri Fakülteleri ve Sağlık Yüksek Okullarıdır.Bunlardan başka çok sayıda Halk Sağlığı alanında lisans üstü mezunu yurt dışında Dünya Sağlık Örgütü, Üniversitelerde çalışma olanakları bulmuşlardır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030008232 | |
Qualification Title | Doctor of Philosophy in Public Health | |
Awarding Body | Zonguldak Bülent Ecevit University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://w3.beun.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Community sanitation | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | At least one midterm exam (theoretical and / or practical) and a final exam are scheduled at the semester. 1. Develops and deepens the current and advanced level of knowledge in the field at the level of expertise through original thinking and / or research, and reaches original definitions that will bring innovation to the field based on the graduate qualifications. 2.Understanding the interdisciplinary interaction related to the field; reach original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas. 3.Has advanced knowledge about other technological tools including computer and devices and devices specific to the field as required by the field of health. 4. Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society. 5.He / she has knowledge about statistical methods used in health studies. 6. Evaluates and uses the new knowledge in the field with a systematic approach. 7. Develops a new thought, method, design and / or application that brings innovation to the field, or applies a known thought, method, design and / or application to a different field, researches, comprehends, designs, adapts and applies an original subject. 8. To be able to write the report of the research he / she participated / publish and publish in a national / internationally accepted peer-reviewed journal and present it in scientific meetings. 9. Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. 10.Has high-level skills in using research methods in field-related studies. 11.He / she makes the necessary examination by using other technological tools including devices and tools specific to the field at the level required by the health field and develops new creative solutions to the problems. 12. Contributes to the progress in the field independently by carrying out an original work that brings innovation to the field, develops a new thought, method, design and / or application or applies a known thought, method, design and / or application to a different field. 13. Students will be able to make statistical analysis at the level of evaluating a scientific article.
14. Expands the boundaries of knowledge in the field by publishing at least one scientific article related to the field in national and / or international refereed journals. 15.He / she leads the environments in the field and requires the solution of interdisciplinary problems. 16. Develops new ideas and methods related to the field by using high level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making. 17. Follows evidence-based practices and conducts researches that will constitute evidence in their field related to professional practices. 18.He / she applies the principles of advanced professional development and lifelong learning in the field of health in his / her studies. 19. Critically examines, develops and manages actions to change social relations and the norms that direct these relations. 20. Defends his / her original views in the discussion of the subjects in his / her field and establishes an effective communication showing his / her competence in the field. 21. Establishes and discusses advanced written, oral and visual communication by using at least one foreign language at European Language Portfolio C1 General Level. 22.He / she contributes to the process of being an information society and sustaining it by introducing scientific, technological, social or cultural developments in the field of health. 23. Establishes functional interaction by using strategic decision making processes in solving problems encountered in the field. 24. Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of health and supports the development of these values. 25.Has experience of working with other health disciplines. 26. Chooses and applies the right statistical methods in his / her studies in the field of health and interprets correctly. Analyze and synthesize. 27. Uses current developments and information related to the field of health for the benefit of the society in line with children, family, national values and country realities. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | FOR TURKISH STUDENTSIn the framework of the regulations determined by Higher Education Council of Turkey (YÖK), student admission to this undergraduate program is carried out through a university entrance examination named ÖSYS. Following the submission of students’ academic program preferences, they are placed into the relevant program according to the score they get from ÖSYS by Student Selection and Placement Center (ÖSYM).FOR INTERNATIONAL STUDENTSInternational students are accepted to the program according to the score of one of the international exams they have taken such as SAT I,ACT, GCE etc. or according to their scores of the International Student Examination held by Turkish universities within the admission requirements on condition that their score is sufficient.FOR EXCHANGE STUDENTSExchange student admission is carried out according to the requirements determined by bilateral agreements (ERASMUS, Farabi, Mevlana or General Academic Memorandum) signed by BEU and the partner university.FOR VISITING STUDENTSVisiting students can enroll for the courses offered in programs upon the confirmation of the related academic unit. Additionally, students need to submit proof of their English language level for enrollment since the medium of instruction in some lectures is English.FOR MASTER’S DEGREEStudents must apply the related Institutes with the required documents within the dates announced in the BEU website. Requirements for application and documents required have been determined in the BEU regulation of Postgraduate Education and Examination. | |
Conditions for Success | 1.Based on the qualifications of the MA level, develops and deepens the current and advanced knowledge in the area by unique means of thinking and / or research at mastery level and comes up with original definitions which bring about novelty to the area. 2.Comprehends the interdisciplinary interaction with which the area is related; draws original conclusions from new and complicated ideas making use of knowledge requiring specialization in analysis, synthesis and evaluation. 3.Has advanced knowledge of technological devices including computers and area-specific equipment at a level required for the field. 4.Knows the value of ethics and ethics councils for the individual and society. 5.Has knowledge of statistical methods frequently used in studied conducted in the field of health. 6.Accesses the newest knowledge in the area, assesses and uses them with a systematical approach. 7.Develops a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applies a known way of thinking, method, design or application to a different area, does research on, comprehends, designs, adapts and applies an original subject. 8.Can write the report of the study he participated / conducted, publishes it in national / international journals, presents it in scientific meetings. 9.Performs the critical analysis, synthesis and evaluation of new and complicated thought. 10.Has attained advanced skills to apply research methods in studies related with the area. 11.Performs research using technological devices including the computer and area-specific equipment, develops new and creative solutions to problems. 12.Contributes to the progress in the field by developing a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applying a known way of thinking, method, design or application to a different area, doing research and carrying out an original study in the area independently. 13.Performs statistical analyses at a sufficient level to evaluate a scientific article. 14.Widens the knowledge of the area by publishing at least one article about the area in national and / or international journals. 15.Acts as a leader in environments where it is necessary to solve original and interdisciplinary problems. 16.Develops new ways of thinking and methods in the area by using advanced cognitive processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making. 17.Follows applications based on evidence and performs studies to provide evidence for the area with professional applications. 18.Applies the rules of advanced professional development and lifelong learning about the area in his studies. 19.Evaluates and develops social relationships and norms shaping them with a critical perspective, and when necessary manages the actions aiming to change them. 20.Supports his opinions and communicates effectively indicating his capability in the area in discussions with experts of the area about area-specific subjects. 21.Communicates and discusses in written, oral and visual form using a language at least at C1 level of European Language Portfolio . 22.Contributes to the process of making an information society and sustaining this by making the scientific, technological, social and cultural advances in the field known. 23.Attains functional interaction using strategic decision making processes in the solution of the problems faced in the area. 24.Contributes to the solutions of social, scientific, cultural and ethical problems faced in the area of health and supports the development of these values. 25.Has the experience of working in other disciplines of health. 26.Chooses the correct statistical methods, applies them, comments on them correctly in studies he conducts in the area of health. Performs analysis and synthesis. 27.Makes use of the up-to-date advances and knowledge about the field of health for the benefit of the society in line with values of children, family, the nation and facts of the country.In order to be awarded with a Doctorate Degree, students are required to have passed the thesis examination and completed all compulsory courses (equivalent of 240 ECTS) in the program successfully and to have a Cumulative Grade Points Average (Cum.GPA) of n.ot less than 3.00/4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who educated study in center or perifer ministry of health.Also They study at medicine faculty and health science instutues. They study at WHO and other organisations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030008232
ISCO:08
ISCO:08
- The students have current knowledge at the level of expertise in the field of health based on the qualifications of bachelor degree, develop and deepen them.The students understand and use the interaction between the disciplines related to the field of health.
- The students have knowledge of information technologies, technical equipment , and tools and devices that are specific to the field on the required level by the field.
- Has knowledge of statistical methods frequently used in studied conducted in the field of health.
- Accesses the newest knowledge in the area, assesses and uses them with a systematical approach.
- Can write the report of the study he participated / conducted, publishes it in national / international journals, presents it in scientific meetings.
- Contributes to the progress in the field by developing a way of thinking, method, design and / or application which brings about novelty to the area or applying a known way of thinking, method, design or application to a different area, doing research and carrying out an original study in the area independently
At least one midterm exam (theoretical and / or practical) and a final exam are scheduled at the semester.
1. Develops and deepens the current and advanced level of knowledge in the field at the level of expertise through original thinking and / or research, and reaches original definitions that will bring innovation to the field based on the graduate qualifications.
2.Understanding the interdisciplinary interaction related to the field; reach original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
3.Has advanced knowledge about other technological tools including computer and devices and devices specific to the field as required by the field of health.
4. Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society.
5.He / she has knowledge about statistical methods used in health studies.
6. Evaluates and uses the new knowledge in the field with a systematic approach.
7. Develops a new thought, method, design and / or application that brings innovation to the field, or applies a known thought, method, design and / or application to a different field, researches, comprehends, designs, adapts and applies an original subject.
8. To be able to write the report of the research he / she participated / publish and publish in a national / internationally accepted peer-reviewed journal and present it in scientific meetings.
9. Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas.
10.Has high-level skills in using research methods in field-related studies.
11.He / she makes the necessary examination by using other technological tools including devices and tools specific to the field at the level required by the health field and develops new creative solutions to the problems.
12. Contributes to the progress in the field independently by carrying out an original work that brings innovation to the field, develops a new thought, method, design and / or application or applies a known thought, method, design and / or application to a different field.
13. Students will be able to make statistical analysis at the level of evaluating a scientific article.
14. Expands the boundaries of knowledge in the field by publishing at least one scientific article related to the field in national and / or international refereed journals.
15.He / she leads the environments in the field and requires the solution of interdisciplinary problems.
16. Develops new ideas and methods related to the field by using high level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making.
17. Follows evidence-based practices and conducts researches that will constitute evidence in their field related to professional practices.
18.He / she applies the principles of advanced professional development and lifelong learning in the field of health in his / her studies.
19. Critically examines, develops and manages actions to change social relations and the norms that direct these relations.
20. Defends his / her original views in the discussion of the subjects in his / her field and establishes an effective communication showing his / her competence in the field.
21. Establishes and discusses advanced written, oral and visual communication by using at least one foreign language at European Language Portfolio C1 General Level.
22.He / she contributes to the process of being an information society and sustaining it by introducing scientific, technological, social or cultural developments in the field of health.
23. Establishes functional interaction by using strategic decision making processes in solving problems encountered in the field.
24. Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of health and supports the development of these values.
25.Has experience of working with other health disciplines.
26. Chooses and applies the right statistical methods in his / her studies in the field of health and interprets correctly. Analyze and synthesize.
27. Uses current developments and information related to the field of health for the benefit of the society in line with children, family, national values and country realities.
FOR TURKISH STUDENTSIn the framework of the regulations determined by Higher Education Council of Turkey (YÖK), student admission to this undergraduate program is carried out through a university entrance examination named ÖSYS. Following the submission of students’ academic program preferences, they are placed into the relevant program according to the score they get from ÖSYS by Student Selection and Placement Center (ÖSYM).FOR INTERNATIONAL STUDENTSInternational students are accepted to the program according to the score of one of the international exams they have taken such as SAT I,ACT, GCE etc. or according to their scores of the International Student Examination held by Turkish universities within the admission requirements on condition that their score is sufficient.FOR EXCHANGE STUDENTSExchange student admission is carried out according to the requirements determined by bilateral agreements (ERASMUS, Farabi, Mevlana or General Academic Memorandum) signed by BEU and the partner university.FOR VISITING STUDENTSVisiting students can enroll for the courses offered in programs upon the confirmation of the related academic unit. Additionally, students need to submit proof of their English language level for enrollment since the medium of instruction in some lectures is English.FOR MASTER’S DEGREEStudents must apply the related Institutes with the required documents within the dates announced in the BEU website. Requirements for application and documents required have been determined in the BEU regulation of Postgraduate Education and Examination.
Students who educated study in center or perifer ministry of health.Also They study at medicine faculty and health science instutues. They study at WHO and other organisations.
Qualification is continuous