Yeterlilik Kodu

TR0030006660

Yeterlilik Adı
Görsel İletişim Tasarımı Lisans Diploması
Sorumlu KurumBurdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAntalya Burdur Yolu, 15030 Yakaköy/Burdur Merkez/Burdur
Sorumlu Kurum URLhttps://www.maku.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Görsel İletişim Tasarımı Lisans Programı, kurulmuş olduğu 2018 yılından bu yana bağlı olduğu üniversite ve fakültenin öz görevleriyle uyumlu amaçlara sahiptir. Bu amaçlar; sürekli gelişen ve değişen bilim ve teknolojiyi takip eden, girişimci, yenilikçi ve aynı zamanda geleneksel değerleri özümsemiş bireyler yetiştirmek, endüstrileşen dünyanın sanat, tasarım ve estetik ihtiyaçlarını görsel iletişim tasarımı temelinde karşılayabilecek becerilere sahip bireyler yetiştirmek, topluma, çevreye ve doğaya katkı sunacak bireyler yetiştirmektir

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde uygulamalı eğitimler yapılır.
  • Bu programda "Birinci Öğretim" olarak eğitim verilmektedir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Multimedya, Fotoğraf, Grafik Tasarım ve Tipografi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri görsel iletişim çalışmalarında kullanabilmek.
  • Görsel iletişim tasarımına ihtiyaç duyulan endüstrilerde çalışma yeterliliğine sahip yazı, düzenleme, fotoğraf, grafik, tasarım ve interaktif medya temelli becerilerini kullanabilmek.
  • Görsel iletişim yöntemlerini sağlam bir temeli üzerine kurarak kendi yaratıcı çalışmalarının kalitesini ve etkililiğini arttırmak için araştırma yapabilmek.
  • Hayat boyu öğrenmeyi düstur edinerek, görsel iletişim alanında bilimsel, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli olarak güncel tutabilmek.
  • Küresel ve toplumsal çerçevedeki görsel iletişim çözümlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre sorunlarına katkılarını değerlendirebilmek.
  • Görüntü oluşturmada ve iletişim çalışmaları yayınlamada mesleğin getirdiği kişisel haklar, sorumluluklar ve etik yükümlülüklerin bilincine sahip olabilmek.
  • Görsel İletişim tasarımlarını algısal olarak analiz ederek işlevsellik ve estetik kriterler bağlamında eleştirel olarak değerlendirebilmek.
  • Sanat ve tasarımın alanında kullanılan ortak kavram ve terimleri anlamak ve tanımlayabilmek.
  • Takım çalışmalarına uyumlu olabilme, iş birliğine değer vermek ve kişisel fikir ve hedefleri grup çalışmalarına dahil edebilmek.
  • Görsel iletişim tasarımcısı olarak tasarım alanının alt disiplinlerinde veya disiplinler arasında çalışmalarda proje yürütebilmek.
  • Tasarladığı projeyi etkili şekilde sergileme ve sunabilmek.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilir. Bunun tespitinde bağıl değerlendirme yöntemi kullanılır.a) Başarı notlarının anlamları aşağıdaki şekilde tanımlanır.Başarı Notu KatsayıAçıklamaAA 4.00 MükemmelBA 3.50 PekiyiBB 3.00 İyiCB 2.50 OrtaCC 2.00 YeterliDC 1.50 Koşullu BaşarılıDD 1.00 BaşarısızFD 0.50 BaşarısızFF 0.00 BaşarısızF0 0.00 DevamsızG: GeçerK: Kalırİ: İzinliM: MuafE: Eksik 2) Bir dersten (DC) harf notunu alan öğrenci, bu dersi koşullu başarmış (koşullu başarılı) kabul edilir. Bu nedenle bir dersten (DC) harf notunu alan öğrencinin bu dersten başarılı sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Sorumlu olduğu öğretim planında koşullu başarılı dersi/dersleri bulunan öğrencinin mezun olabilmesi için tüm derslere ait AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir ve AGNO hesabına katılır.3) G (Geçer) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.4) K (Kalır) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.5) İ (İzinli) notu, bu Yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca öğrenimine ara verme izni alan ve bu nedenle derse ait koşulları yerine getirmeme durumunu gösterir ve bir nota dönünceye kadar AGNO hesabına katılmaz. Dersin alındığı yarıyılı takip eden dersin bulunduğu yarıyıl sonuna kadar tamamlanmayan dersler için İ notu otomatik olarak FF’ye dönüşür.6) M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek ilgili yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilen nottur ve AGNO hesabına katılmaz.Mazeret, Bütünleme ve Mezuniyet sınavları(1) Mazeret sınavı, yarıyıl içi sınavı için yapılır. Yarıyıl içinde iki sınav yapılması durumunda öğrenci sadece bunlardan biri için mazeret sınavına girebilir. Öğrencinin bir dersten mazeret sınavına alınıp alınmayacağı ve mazeret sınavlarının nasıl yapılacağı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. Yarıyıl sonu sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.(2) Bütünleme sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Bütünleme sınavına girebilmek için; ilgili derslere sınavın yapılacağı eğitim-öğretim yılında kayıt yaptırmış olmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Öğrenciler koşullu başarılı ve başarısız olduğu (F0 hariç) derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bütünleme sınavında alınan not, o dersin yarıyıl sonu sınav notu yerine geçer. Bütünleme sınavı sonunda ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve bütünleme sınav notunun ağırlıkları dikkate alınarak harfli başarı notu belirlenir.c) Bir dersin bütünleme sınavına girmeyen öğrencilere E (Eksik) notu verilir ve bu dersin harf notu, yarıyıl sonu harf notu olarak kalır. Bütünleme harf notları yarıyıl not ortalamasına katılır.(3) Mezuniyet sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Mezuniyet sınavına girebilmek için ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Mezuniyet sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Mezuniyetlerine en fazla iki dersi kalan öğrencilere; bütünleme sınavından sonra ve akademik takvimde belirtilen sürede yapılmak üzere, başarısız dersleri için mezuniyet sınavı yapılır. Genel not ortalamaları 2.00 olmadığı için mezun olamayan öğrenciler, seçecekleri koşullu başarılı en fazla iki dersten mezuniyet sınavına girebilir.c) Mezuniyet sınavında başarılı olabilmek için en az CC notu almak zorunludur. Sınavda alınan not, o dersin başarı notu yerine geçer. Ara sınav ve yarıyıl içi çalışmalar değerlendirmeye katılmazÖğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması’nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bu program İletişim Araştırmaları Derneği (İLEDAK) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditasyon Kuruluşu Adı;İletişim Araştırmaları Derneği (İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu)(İLAD)

Başlangıç / Bitiş Tarihi;12.03.2025 / 12.03.2030

Giriş Şartı

Görsel İletişim Tasarımı programında öğrenim görebilmek için Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavda, sözel puan türünden yeterli puanı almış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması’nın, hiçbir dersten kalmamak koşuluyla 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim planında yer alan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları başarı ile ağırlıklı genel not ortalaması en az (2.00) olacak şekilde tamamlamaları gerekmektedir. Buna ek olarak öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı bitirme çalışması ve bu çalışmasına yönelik sunumu yapması 8. yarıyılda istenmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

En az 8 yarıyıllık öğrenim süreci sonunda mezunlarımızın, disiplinler arası sanat ve tasarım ortamı içinde 2 ve 3 boyutlu algıları gelişmiş, çoklu ortam nesneleri üretebilen, bu medyaların altında yatan teknolojileri bilen, tasarım yönetimi yetenekleri geliştirilmiş ve sıra dışı düşünme yetisine sahip tasarımcı nitelikleri ile mezun olmaları hedeflenmektedir. Basım ve yayın, ambalaj, sinema-tv sektörünün üretim aşamalarında, web tasarımından etkileşimli ortam tasarımına kadar çeşitli dijital medya alanlarında, reklam ve pazarlamada tasarımcı olarak çalışma olanağı bulabilen mezunlarımız, bunların yanı sıra yeni nesil ajanslarda yönetici ve kreatif direktör, üniversitelerin ilgili birimlerinde akademisyen ve ayrıca, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu arasında 28/7/1998 tarihinde imzalanmış Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Koordinasyon ve İşbirliği Protokolüne bağlı olarak, öğrenciler Lisans sürecinde iken ya da mezun olduktan sonra, Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına katılıp, uygun koşullarda tamamladıklarında öğretmenlik mesleği için başvuru hakkı elde edebilmektedir. Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin Usul ve Esaslar için daha ayrıntılı bilgi edinebilmek amacıyla "https://egitim.mehmetakif.edu.tr/pf/?page=mevzuat" sayfası ziyaret edilebilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030006660


Yeterlilik Adı
Görsel İletişim Tasarımı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Antalya Burdur Yolu, 15030 Yakaköy/Burdur Merkez/Burdur

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Görsel İletişim Tasarımı Lisans Programı, kurulmuş olduğu 2018 yılından bu yana bağlı olduğu üniversite ve fakültenin öz görevleriyle uyumlu amaçlara sahiptir. Bu amaçlar; sürekli gelişen ve değişen bilim ve teknolojiyi takip eden, girişimci, yenilikçi ve aynı zamanda geleneksel değerleri özümsemiş bireyler yetiştirmek, endüstrileşen dünyanın sanat, tasarım ve estetik ihtiyaçlarını görsel iletişim tasarımı temelinde karşılayabilecek becerilere sahip bireyler yetiştirmek, topluma, çevreye ve doğaya katkı sunacak bireyler yetiştirmektir


Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde uygulamalı eğitimler yapılır.
  • Bu programda "Birinci Öğretim" olarak eğitim verilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Multimedya, Fotoğraf, Grafik Tasarım ve Tipografi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri görsel iletişim çalışmalarında kullanabilmek.
  • Görsel iletişim tasarımına ihtiyaç duyulan endüstrilerde çalışma yeterliliğine sahip yazı, düzenleme, fotoğraf, grafik, tasarım ve interaktif medya temelli becerilerini kullanabilmek.
  • Görsel iletişim yöntemlerini sağlam bir temeli üzerine kurarak kendi yaratıcı çalışmalarının kalitesini ve etkililiğini arttırmak için araştırma yapabilmek.
  • Hayat boyu öğrenmeyi düstur edinerek, görsel iletişim alanında bilimsel, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli olarak güncel tutabilmek.
  • Küresel ve toplumsal çerçevedeki görsel iletişim çözümlerinin özellikle sağlık, güvenlik ve çevre sorunlarına katkılarını değerlendirebilmek.
  • Görüntü oluşturmada ve iletişim çalışmaları yayınlamada mesleğin getirdiği kişisel haklar, sorumluluklar ve etik yükümlülüklerin bilincine sahip olabilmek.
  • Görsel İletişim tasarımlarını algısal olarak analiz ederek işlevsellik ve estetik kriterler bağlamında eleştirel olarak değerlendirebilmek.
  • Sanat ve tasarımın alanında kullanılan ortak kavram ve terimleri anlamak ve tanımlayabilmek.
  • Takım çalışmalarına uyumlu olabilme, iş birliğine değer vermek ve kişisel fikir ve hedefleri grup çalışmalarına dahil edebilmek.
  • Görsel iletişim tasarımcısı olarak tasarım alanının alt disiplinlerinde veya disiplinler arasında çalışmalarda proje yürütebilmek.
  • Tasarladığı projeyi etkili şekilde sergileme ve sunabilmek.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilir. Bunun tespitinde bağıl değerlendirme yöntemi kullanılır.a) Başarı notlarının anlamları aşağıdaki şekilde tanımlanır.Başarı Notu KatsayıAçıklamaAA 4.00 MükemmelBA 3.50 PekiyiBB 3.00 İyiCB 2.50 OrtaCC 2.00 YeterliDC 1.50 Koşullu BaşarılıDD 1.00 BaşarısızFD 0.50 BaşarısızFF 0.00 BaşarısızF0 0.00 DevamsızG: GeçerK: Kalırİ: İzinliM: MuafE: Eksik 2) Bir dersten (DC) harf notunu alan öğrenci, bu dersi koşullu başarmış (koşullu başarılı) kabul edilir. Bu nedenle bir dersten (DC) harf notunu alan öğrencinin bu dersten başarılı sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Sorumlu olduğu öğretim planında koşullu başarılı dersi/dersleri bulunan öğrencinin mezun olabilmesi için tüm derslere ait AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir ve AGNO hesabına katılır.3) G (Geçer) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.4) K (Kalır) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.5) İ (İzinli) notu, bu Yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca öğrenimine ara verme izni alan ve bu nedenle derse ait koşulları yerine getirmeme durumunu gösterir ve bir nota dönünceye kadar AGNO hesabına katılmaz. Dersin alındığı yarıyılı takip eden dersin bulunduğu yarıyıl sonuna kadar tamamlanmayan dersler için İ notu otomatik olarak FF’ye dönüşür.6) M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek ilgili yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilen nottur ve AGNO hesabına katılmaz.Mazeret, Bütünleme ve Mezuniyet sınavları(1) Mazeret sınavı, yarıyıl içi sınavı için yapılır. Yarıyıl içinde iki sınav yapılması durumunda öğrenci sadece bunlardan biri için mazeret sınavına girebilir. Öğrencinin bir dersten mazeret sınavına alınıp alınmayacağı ve mazeret sınavlarının nasıl yapılacağı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. Yarıyıl sonu sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.(2) Bütünleme sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Bütünleme sınavına girebilmek için; ilgili derslere sınavın yapılacağı eğitim-öğretim yılında kayıt yaptırmış olmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Öğrenciler koşullu başarılı ve başarısız olduğu (F0 hariç) derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bütünleme sınavında alınan not, o dersin yarıyıl sonu sınav notu yerine geçer. Bütünleme sınavı sonunda ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve bütünleme sınav notunun ağırlıkları dikkate alınarak harfli başarı notu belirlenir.c) Bir dersin bütünleme sınavına girmeyen öğrencilere E (Eksik) notu verilir ve bu dersin harf notu, yarıyıl sonu harf notu olarak kalır. Bütünleme harf notları yarıyıl not ortalamasına katılır.(3) Mezuniyet sınavına ilişkin esaslar şunlardır:a) Mezuniyet sınavına girebilmek için ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Mezuniyet sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.b) Mezuniyetlerine en fazla iki dersi kalan öğrencilere; bütünleme sınavından sonra ve akademik takvimde belirtilen sürede yapılmak üzere, başarısız dersleri için mezuniyet sınavı yapılır. Genel not ortalamaları 2.00 olmadığı için mezun olamayan öğrenciler, seçecekleri koşullu başarılı en fazla iki dersten mezuniyet sınavına girebilir.c) Mezuniyet sınavında başarılı olabilmek için en az CC notu almak zorunludur. Sınavda alınan not, o dersin başarı notu yerine geçer. Ara sınav ve yarıyıl içi çalışmalar değerlendirmeye katılmazÖğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması’nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bu program İletişim Araştırmaları Derneği (İLEDAK) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditasyon Kuruluşu Adı;İletişim Araştırmaları Derneği (İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu)(İLAD)

Başlangıç / Bitiş Tarihi;12.03.2025 / 12.03.2030


Giriş Şartı

Görsel İletişim Tasarımı programında öğrenim görebilmek için Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavda, sözel puan türünden yeterli puanı almış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir.


Başarma Şartları
Öğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Ağırlıklı Genel Not Ortalaması’nın, hiçbir dersten kalmamak koşuluyla 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim planında yer alan tüm dersleri, uygulamaları, staj ve benzeri çalışmaları başarı ile ağırlıklı genel not ortalaması en az (2.00) olacak şekilde tamamlamaları gerekmektedir. Buna ek olarak öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı bitirme çalışması ve bu çalışmasına yönelik sunumu yapması 8. yarıyılda istenmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

En az 8 yarıyıllık öğrenim süreci sonunda mezunlarımızın, disiplinler arası sanat ve tasarım ortamı içinde 2 ve 3 boyutlu algıları gelişmiş, çoklu ortam nesneleri üretebilen, bu medyaların altında yatan teknolojileri bilen, tasarım yönetimi yetenekleri geliştirilmiş ve sıra dışı düşünme yetisine sahip tasarımcı nitelikleri ile mezun olmaları hedeflenmektedir. Basım ve yayın, ambalaj, sinema-tv sektörünün üretim aşamalarında, web tasarımından etkileşimli ortam tasarımına kadar çeşitli dijital medya alanlarında, reklam ve pazarlamada tasarımcı olarak çalışma olanağı bulabilen mezunlarımız, bunların yanı sıra yeni nesil ajanslarda yönetici ve kreatif direktör, üniversitelerin ilgili birimlerinde akademisyen ve ayrıca, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu arasında 28/7/1998 tarihinde imzalanmış Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Koordinasyon ve İşbirliği Protokolüne bağlı olarak, öğrenciler Lisans sürecinde iken ya da mezun olduktan sonra, Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına katılıp, uygun koşullarda tamamladıklarında öğretmenlik mesleği için başvuru hakkı elde edebilmektedir. Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin Usul ve Esaslar için daha ayrıntılı bilgi edinebilmek amacıyla "https://egitim.mehmetakif.edu.tr/pf/?page=mevzuat" sayfası ziyaret edilebilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030006660

Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Visual Communication Design
Awarding BodyBurdur Mehmet Akif Ersoy University
Awarding Body ContactAntalya Burdur Road, 15030 Yakaköy/Burdur Center/Burdur
Awarding Body Urlhttps://www.maku.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Visual Communication Design Undergraduate Program, since its establishment in 2018, has had objectives aligned with the core missions of its affiliated university and faculty. These objectives are: to cultivate individuals who follow ever-developing and changing science and technology, are entrepreneurial, innovative, and at the same time have internalized traditional values; to cultivate individuals with the skills to meet the art, design, and aesthetic needs of the industrializing world on the basis of visual communication design; and to cultivate individuals who will contribute to society, the environment, and nature.

Learning Environments
  • Education and instruction are carried out through formal, open, or distance learning methods. Additionally, practical training is conducted in laboratories and workshops within higher education institutions.
  • This program offers "First Education" (daytime education).
Description

Undergraduate Program:

The learning outcomes of the Visual Communication Design Undergraduate Program are to cultivate visual communication designers who:

  1. Possess the ability to use advanced theoretical and practical knowledge acquired in the fields of Multimedia, Photography, Graphic Design, and Typography in visual communication projects.
  2. Have the competence to work in industries requiring visual communication design, utilizing their skills based on text, layout, photography, graphics, design, and interactive media.
  3. Can conduct research to enhance the quality and effectiveness of their own creative works by building upon a solid foundation of visual communication methods.
  4. Can keep themselves continuously updated by adopting lifelong learning as a principle and by following developments in scientific, technological, and contemporary issues in the field of visual communication.
  5. Can evaluate the contributions of visual communication solutions within a global and societal framework, especially concerning health, safety, and environmental issues.
  6. Are aware of the personal rights, responsibilities, and ethical obligations that come with the profession in creating images and publishing communication works.
  7. Can perceptually analyze visual communication designs and critically evaluate them in the context of functionality and aesthetic criteria.
  8. Can understand and define common concepts and terms used in the field of art and design.
  9. Can adapt to teamwork, value collaboration, and integrate personal ideas and goals into group projects.
  10. As visual communication designers, can manage projects in the sub-disciplines of the design field or in interdisciplinary studies.
  11. Can effectively exhibit and present the projects they have designed.
Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

  1. Literacy competence
  2. Multilingual competence
  3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  4. Digital competence
  5. Personal, social, and learning to learn competence
  6. Civic competence
  7. Entrepreneurship competence
  8. Cultural awareness and expression competence
Further Info

(1) The success grade is determined as follows.Relative evaluation method is used to determine this.a) The meanings of the success grades are defined as follows.Success GradeCoefficientExplanationAA 4.00 PerfectBA 3.50 Very goodBB 3.00 GoodCB 2.50 MediumCC 2.00 EnoughDC 1.50 Conditionally successfulDD 1.00 FailedFD 0.50 FailedFF 0.00 FailedF0 0.00 AttendanceG: PassK: Remainsİ: AllowedM: ExemptE: Missing2) Students who take the letter grade from a course (DC) are considered conditionally successful. For this reason, the student who gets the letter grade from a course (DC) must have a minimum of 2.00 AGNO to be considered successful in this course. In order to graduate the student who has a conditionally successful course (s) in the instructional plan he / she is responsible for, he / she must have at least 2.00 AGNO of all courses and participate in the AGNO account.3) The G (Pass) grade indicates the condition of being successful / satisfactory from the course or education activities and does not participate in the AGNO account.4) The grade K (Remaining) indicates that the course is unsuccessful / unsatisfactory from the course or education activities and does not participate in the AGNO account.5) The grade (Permitted) indicates the status of failing to fulfill the requirements for the course in accordance with the relevant article of this Regulation and therefore does not participate in the AGNO account until it returns to a grade. For the courses that are not completed until the end of the semester, the grade I will be automatically converted to FF.6) M (Exempt) grade, the students previously taken and / or equivalents are accepted by the relevant board decisions and exempt courses are not included in the account and AGNO account.Excuse, Completion and Graduation Examinations(1) Make-up exam is for the mid-term exam. In the case of two exams during the semester, the student can only take a make-up exam for one of them. Whether the student is taken for a make-up exam and how to make excuses are conducted according to the principles set by the Senate. There is no excuse for a final exam.(2) The principles of the make-up exam are as follows:a) To take the make-up exam; It is compulsory to have registered for the related courses in the academic year of the exam and to fulfill the requirements for the entrance to the final exam. Students who cannot take the make-up exams are not allowed to make excuses for this exam.b) Students may take the make-up exam from the courses with conditional success and failure (except F0). The grade taken in the make-up exam replaces the final exam grade of the course. At the end of the make-up exam, letter grade, mid-term work and make-up exam grade are taken into consideration and the letter grade is determined.c) The students who do not take the make-up exam of a course are given the grade E (Incomplete) and the letter grade of this course remains as the letter grade. Supplementary letter grades are added to the semester average.(3) The principles related to the graduation exam are as follows:a) In order to be able to take the graduation exam, it is compulsory to fulfill the requirements for the final exam. Students who cannot attend the graduation exams are not given an excuse for an examination.b) Students who have at most two courses in their graduation; After the make-up exam and in the period specified in the academic calendar, the graduation exam is carried out for the failed courses. Students whose graduates cannot graduate due to lack of a grade point average of 2.00 can take a maximum of two courses with a conditional success.c) In order to be successful in the graduation exam, it is obligatory to take at least a CC grade. The grade taken in the exam replaces the success grade of the course. Mid-term and semester studies are not included in the evaluationThe student is required to have completed 240 ECTS credits and the Weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00, provided that they do not lose any course.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • YÖK (Council of Higher Education) is responsible for the planning, regulation, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared annually within the framework of criteria determined by YÖK, are published. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared according to these reports, are shared with the public by YÖK.
  • YÖK annually publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

  1. Creation and Approval of Curricula:
    1. YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these matters.
    3. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council.
  2. Measurement and Evaluation: How the learning outcomes to be acquired by the student in each undergraduate program will be measured and evaluated is carried out according to the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the programs' competencies is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the competencies determined as per its legislation.

This program has been accredited by the Communication Research Association (İLEDAK).
Accreditation Body Name: Communication Research Association (Communication Education Evaluation Accreditation Board) (İLAD)
Start / End Date: 12.03.2025 / 12.03.2030

Access Requirements

In order to be able to study in the undergraduate programs of MAKU, it is required to have passed the examination, selection and placement center (ÖSYM) and not be registered in another formal higher education program.

Conditions for SuccessThe student is required to have completed 240 ECTS credits and the Weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00, provided that they do not lose any course.In order to graduate from this program; all courses, practices, internships and similar studies in the curriculum should be completed with a weighted grade point average of at least 2.00. Furthermore, the student is also required to prepare a Graduation Project upon completion of a project study, and to deliver an oral thesis presentation based on this project (in the 8th semester).
Progression Paths (Relationship Type)

At the end of at least 8 semesters, our graduates have 2 and 3 dimensional perceptions in interdisciplinary art and design environment, they can produce multimedia objects, know the technologies underlying these media, develop design management skills and have the ability to think extraordinary. It is aimed. Our graduates, who are able to work as a designer in advertising and marketing in various digital media fields ranging from printing to broadcasting, packaging, cinema-tv sector production stages, web design to interactive environment design, as well as executive and creative director in new generation agencies, academicians in related units of universities and also, TC Depending on the Coordination and Cooperation Protocol on Teaching Practice signed between the Ministry of National Education and the Council of Higher Education on 28/7/1998, students can participate in the Pedagogical Formation Education Certificate Program after graduation or after graduation, the right to apply for teaching profession. To learn more about the Principles and Procedures for Pedagogical Formation Training Certificate Program, please visit "https://egitim.mehmetakif.edu.tr/pf/?page=mev" appointed.

Legal Basis

·  Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate Degree and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Bachelor's Degree Education

·  Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030006660


Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Visual Communication Design

Awarding Body
Burdur Mehmet Akif Ersoy University

Awarding Body Contact
Antalya Burdur Road, 15030 Yakaköy/Burdur Center/Burdur

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Visual Communication Design Undergraduate Program, since its establishment in 2018, has had objectives aligned with the core missions of its affiliated university and faculty. These objectives are: to cultivate individuals who follow ever-developing and changing science and technology, are entrepreneurial, innovative, and at the same time have internalized traditional values; to cultivate individuals with the skills to meet the art, design, and aesthetic needs of the industrializing world on the basis of visual communication design; and to cultivate individuals who will contribute to society, the environment, and nature.


Learning Environments
  • Education and instruction are carried out through formal, open, or distance learning methods. Additionally, practical training is conducted in laboratories and workshops within higher education institutions.
  • This program offers "First Education" (daytime education).

Description

Undergraduate Program:

The learning outcomes of the Visual Communication Design Undergraduate Program are to cultivate visual communication designers who:

  1. Possess the ability to use advanced theoretical and practical knowledge acquired in the fields of Multimedia, Photography, Graphic Design, and Typography in visual communication projects.
  2. Have the competence to work in industries requiring visual communication design, utilizing their skills based on text, layout, photography, graphics, design, and interactive media.
  3. Can conduct research to enhance the quality and effectiveness of their own creative works by building upon a solid foundation of visual communication methods.
  4. Can keep themselves continuously updated by adopting lifelong learning as a principle and by following developments in scientific, technological, and contemporary issues in the field of visual communication.
  5. Can evaluate the contributions of visual communication solutions within a global and societal framework, especially concerning health, safety, and environmental issues.
  6. Are aware of the personal rights, responsibilities, and ethical obligations that come with the profession in creating images and publishing communication works.
  7. Can perceptually analyze visual communication designs and critically evaluate them in the context of functionality and aesthetic criteria.
  8. Can understand and define common concepts and terms used in the field of art and design.
  9. Can adapt to teamwork, value collaboration, and integrate personal ideas and goals into group projects.
  10. As visual communication designers, can manage projects in the sub-disciplines of the design field or in interdisciplinary studies.
  11. Can effectively exhibit and present the projects they have designed.

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

  1. Literacy competence
  2. Multilingual competence
  3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
  4. Digital competence
  5. Personal, social, and learning to learn competence
  6. Civic competence
  7. Entrepreneurship competence
  8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

(1) The success grade is determined as follows.Relative evaluation method is used to determine this.a) The meanings of the success grades are defined as follows.Success GradeCoefficientExplanationAA 4.00 PerfectBA 3.50 Very goodBB 3.00 GoodCB 2.50 MediumCC 2.00 EnoughDC 1.50 Conditionally successfulDD 1.00 FailedFD 0.50 FailedFF 0.00 FailedF0 0.00 AttendanceG: PassK: Remainsİ: AllowedM: ExemptE: Missing2) Students who take the letter grade from a course (DC) are considered conditionally successful. For this reason, the student who gets the letter grade from a course (DC) must have a minimum of 2.00 AGNO to be considered successful in this course. In order to graduate the student who has a conditionally successful course (s) in the instructional plan he / she is responsible for, he / she must have at least 2.00 AGNO of all courses and participate in the AGNO account.3) The G (Pass) grade indicates the condition of being successful / satisfactory from the course or education activities and does not participate in the AGNO account.4) The grade K (Remaining) indicates that the course is unsuccessful / unsatisfactory from the course or education activities and does not participate in the AGNO account.5) The grade (Permitted) indicates the status of failing to fulfill the requirements for the course in accordance with the relevant article of this Regulation and therefore does not participate in the AGNO account until it returns to a grade. For the courses that are not completed until the end of the semester, the grade I will be automatically converted to FF.6) M (Exempt) grade, the students previously taken and / or equivalents are accepted by the relevant board decisions and exempt courses are not included in the account and AGNO account.Excuse, Completion and Graduation Examinations(1) Make-up exam is for the mid-term exam. In the case of two exams during the semester, the student can only take a make-up exam for one of them. Whether the student is taken for a make-up exam and how to make excuses are conducted according to the principles set by the Senate. There is no excuse for a final exam.(2) The principles of the make-up exam are as follows:a) To take the make-up exam; It is compulsory to have registered for the related courses in the academic year of the exam and to fulfill the requirements for the entrance to the final exam. Students who cannot take the make-up exams are not allowed to make excuses for this exam.b) Students may take the make-up exam from the courses with conditional success and failure (except F0). The grade taken in the make-up exam replaces the final exam grade of the course. At the end of the make-up exam, letter grade, mid-term work and make-up exam grade are taken into consideration and the letter grade is determined.c) The students who do not take the make-up exam of a course are given the grade E (Incomplete) and the letter grade of this course remains as the letter grade. Supplementary letter grades are added to the semester average.(3) The principles related to the graduation exam are as follows:a) In order to be able to take the graduation exam, it is compulsory to fulfill the requirements for the final exam. Students who cannot attend the graduation exams are not given an excuse for an examination.b) Students who have at most two courses in their graduation; After the make-up exam and in the period specified in the academic calendar, the graduation exam is carried out for the failed courses. Students whose graduates cannot graduate due to lack of a grade point average of 2.00 can take a maximum of two courses with a conditional success.c) In order to be successful in the graduation exam, it is obligatory to take at least a CC grade. The grade taken in the exam replaces the success grade of the course. Mid-term and semester studies are not included in the evaluationThe student is required to have completed 240 ECTS credits and the Weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00, provided that they do not lose any course.


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • YÖK (Council of Higher Education) is responsible for the planning, regulation, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared annually within the framework of criteria determined by YÖK, are published. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared according to these reports, are shared with the public by YÖK.
  • YÖK annually publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

  1. Creation and Approval of Curricula:
    1. YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by YÖK on these matters.
    3. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council.
  2. Measurement and Evaluation: How the learning outcomes to be acquired by the student in each undergraduate program will be measured and evaluated is carried out according to the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these matters.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
  4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the programs' competencies is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the competencies determined as per its legislation.

This program has been accredited by the Communication Research Association (İLEDAK).
Accreditation Body Name: Communication Research Association (Communication Education Evaluation Accreditation Board) (İLAD)
Start / End Date: 12.03.2025 / 12.03.2030


Access Requirements

In order to be able to study in the undergraduate programs of MAKU, it is required to have passed the examination, selection and placement center (ÖSYM) and not be registered in another formal higher education program.


Conditions for Success
The student is required to have completed 240 ECTS credits and the Weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00, provided that they do not lose any course.In order to graduate from this program; all courses, practices, internships and similar studies in the curriculum should be completed with a weighted grade point average of at least 2.00. Furthermore, the student is also required to prepare a Graduation Project upon completion of a project study, and to deliver an oral thesis presentation based on this project (in the 8th semester).

Progression Paths (Relationship Type)

At the end of at least 8 semesters, our graduates have 2 and 3 dimensional perceptions in interdisciplinary art and design environment, they can produce multimedia objects, know the technologies underlying these media, develop design management skills and have the ability to think extraordinary. It is aimed. Our graduates, who are able to work as a designer in advertising and marketing in various digital media fields ranging from printing to broadcasting, packaging, cinema-tv sector production stages, web design to interactive environment design, as well as executive and creative director in new generation agencies, academicians in related units of universities and also, TC Depending on the Coordination and Cooperation Protocol on Teaching Practice signed between the Ministry of National Education and the Council of Higher Education on 28/7/1998, students can participate in the Pedagogical Formation Education Certificate Program after graduation or after graduation, the right to apply for teaching profession. To learn more about the Principles and Procedures for Pedagogical Formation Training Certificate Program, please visit "https://egitim.mehmetakif.edu.tr/pf/?page=mev" appointed.


Legal Basis

·  Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate Degree and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Bachelor's Degree Education

·  Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode