Yeterlilik Kodu | TR0030032354 | |
Yeterlilik Adı | Gıda Mühendisliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Manisa Celâl Bayar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mcbu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın misyonu, "Mühendisliğin temel bilgilerini edinmiş, bireysel olarak sorun çözebilen, bilgi kaynaklarına ulaşabilen, gıda üretiminde AR-GE çalışmalarında görev alabilecek, proses kontrol ve gıda güvenliği konusunda gerekli bilgi ve becerilerle donatılmış gıda mühendisleri yetiştirmek; ülke ve yöre gereksinimlerini dikkate alan, çağdaş düzeyde bilimsel ve pratiğe dönük araştırmalar yapmak ve bunları toplumun hizmetine sunmaktır.'' | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler bölüm bünyesindeki laboratuvarlarda ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
Başarı değerlendirmesi Harfli başarı notu Başarı katsayısı
Devam ediyor: DE,
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Programa girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak gerekir. Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu'nda yer alan ve Tablo 4'te gönderme yapılan Özel Koşullar bölümünde giriş şartına ilişkin açıklama mevcuttur. Koşul No 144’e göre: Mühendislik programlarına (Orman, Ziraat, Tarım Bilimleri ve Teknolojileri, Su Ürünleri/Su Bilimleri Fakülteleri programları ile Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği, Biyosistem Mühendisliği, Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği, Su Ürünleri Mühendisliği, Su Ürünleri Endüstrisi Mühendisliği programları hariç; Ziraat Fakültelerinin Gıda Mühendisliği programları dâhil.); programın, yerleştirme puan türünde başarı sırası 300 bininci sırada olan adayın yerleştirme puanının altında yerleştirme puanına sahip adaylar yerleştirilmeyecektir (Ek puansız yerleştirme puanının başarı sırası dikkate alınır.). Bu şartı sağlamayan adaylar ilgili programı tercih edemeyeceklerdir. Bu şartı sağlayamayan adayların, tercih yapmış olsalar bile ilgili tercihleri yerleştirme işlemine alınmayacaktır (genel kontenjan ve diğer kontenjan türleri dâhil.). | |
Başarma Şartları | Programdan mezun olabilmek için Öğretim Planında yer alan dersleri (toplam 240 AKTS), zorunlu stajını stajını ve işletmede mesleki eğitim dersini başarı ile tamamlayan, ve ağırlıklı not ortalaması en az 2.00 ve üzeri olan öğrenciler mezuniyet hakkı kazanırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bugün gıda mühendisleri gıda sanayinin çeşitli alt sektörlerinde üretim-tüketim zincirinin hemen her kademesinde yer alabilmektedir: gıda fabrikalarında üretim, kalite kontrol, ar-ge, dağıtım, pazarlama, ve satın alma departmanlarında, gıda güvenliği denetçisi olarak çeşitli denetim ve gözetim firmalarında, uzman olarak özel gıda laboratuvarlarında ve kamuda (Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığı, TSE, Sağlık Bakanlığı, Hazine, Gümrük) görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030032354
ISCO:08
ISCO:08
Programın misyonu, "Mühendisliğin temel bilgilerini edinmiş, bireysel olarak sorun çözebilen, bilgi kaynaklarına ulaşabilen, gıda üretiminde AR-GE çalışmalarında görev alabilecek, proses kontrol ve gıda güvenliği konusunda gerekli bilgi ve becerilerle donatılmış gıda mühendisleri yetiştirmek; ülke ve yöre gereksinimlerini dikkate alan, çağdaş düzeyde bilimsel ve pratiğe dönük araştırmalar yapmak ve bunları toplumun hizmetine sunmaktır.''
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler bölüm bünyesindeki laboratuvarlarda ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Matematik, fen ve mühendislik konularında edindikleri kuramsal bilgilerini Gıda Mühendisliği alanında kullanabilme
- Gıda mühendisliği uygulamaları ile ilgili mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, modelleme ve çözebilme
- Bir sistemi ya da süreci belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde çözümleyebilme ve tasarlayabilme
- Gıda Mühendisliği uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları seçme ve kullanabilme, bilişim teknolojilerini kullanabilme
- Gıda Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney/sistem tasarlama, uygulama, veri toplama, sonuçları analiz edebilme ve yorumlayabilme
- Bireysel olarak, disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme
- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme; mesleki bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi öğrenebilme
- Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimsemiş, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileyebilme
- Mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincikazandırabilme
- Gıda Mühendisliği uygulamaları ile ilgili sorunların çözümünde çevre, sağlık, iş güvenliği ile ilgili konuların ve bunun hukuksal sonuçları konusunda farkındalık oluşturabilme
- Güvenli gıda üretimi ve kalite sağlama kavramlarını; ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve sosyal yönleri ile beraber değerlendirebilme
- Araştırma yeteneği yüksek, çağın sorunları, yönetim ve girişimcilik hakkında bilgi sahibi Gıda Mühendisleri yetiştirebilme
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
- Başarı değerlendirmesi aşağıdaki tabloya göre yapılır.
Başarı değerlendirmesi Harfli başarı notu Başarı katsayısı
Pekiyi AA 4,00
İyi-pekiyi BA 3,50
İyi BB 3,00
Orta-iyi CB 2,50
Orta CC 2,00
Orta-geçer DC 1,50
Geçer DD 1,00
Başarısız FD 0,50
Başarısız FF 0,00
- Ayrıca;
Devam ediyor: DE,
Eksik: E,
Geçti: G,
Kaldı: K,
Muaf: M,
Devamsız: DZ,
Dersten çekilme: I,
harf notu ile ifade edilir.
- AA, BA, BB, CB, CC, G ve M başarılı harf notlarıdır.
- DC ve DD koşullu başarılı harf notlarıdır. GANO’ su en az 2,00 olan öğrenciler DC ve DD notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2,00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle DC ve DD olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2,00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.
- FD, FF, DZ ve K başarısız harf notlarıdır.
- I notu not ortalaması hesabına katılmaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Programa girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak gerekir.
Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrenciler ise programa girebilmek için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması gerekmektedir.
Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu'nda yer alan ve Tablo 4'te gönderme yapılan Özel Koşullar bölümünde giriş şartına ilişkin açıklama mevcuttur.
Koşul No 144’e göre: Mühendislik programlarına (Orman, Ziraat, Tarım Bilimleri ve Teknolojileri, Su Ürünleri/Su Bilimleri Fakülteleri programları ile Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği, Biyosistem Mühendisliği, Balıkçılık Teknolojisi Mühendisliği, Su Ürünleri Mühendisliği, Su Ürünleri Endüstrisi Mühendisliği programları hariç; Ziraat Fakültelerinin Gıda Mühendisliği programları dâhil.); programın, yerleştirme puan türünde başarı sırası 300 bininci sırada olan adayın yerleştirme puanının altında yerleştirme puanına sahip adaylar yerleştirilmeyecektir (Ek puansız yerleştirme puanının başarı sırası dikkate alınır.). Bu şartı sağlamayan adaylar ilgili programı tercih edemeyeceklerdir. Bu şartı sağlayamayan adayların, tercih yapmış olsalar bile ilgili tercihleri yerleştirme işlemine alınmayacaktır (genel kontenjan ve diğer kontenjan türleri dâhil.).
Bugün gıda mühendisleri gıda sanayinin çeşitli alt sektörlerinde üretim-tüketim zincirinin hemen her kademesinde yer alabilmektedir: gıda fabrikalarında üretim, kalite kontrol, ar-ge, dağıtım, pazarlama, ve satın alma departmanlarında, gıda güvenliği denetçisi olarak çeşitli denetim ve gözetim firmalarında, uzman olarak özel gıda laboratuvarlarında ve kamuda (Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığı, TSE, Sağlık Bakanlığı, Hazine, Gümrük) görev yapmaktadırlar.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030032354 | |
Qualification Title | Bachelor of Science in Food Engineering | |
Awarding Body | Manisa Celal Bayar University | |
Awarding Body Contact | Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965 | |
Awarding Body Url | https://en.mcbu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Food processing | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The mission of the program is to train food engineers who have acquired fundamental engineering knowledge, can solve problems independently, access information resources, take part in R&D activities in food production, and are equipped with the necessary knowledge and skills in process control and food safety. Additionally, the program aims to conduct contemporary scientific and practical research that considers national and regional needs and to serve society by applying these findings. | |
Learning Environments | Learning takes place in formal, open, or distance education formats. Additionally, practical training is conducted in the department's laboratories and through internships or workplace training in various enterprises. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses advanced proficiency in the following key competencies: | |
Further Info | Assessment and evaluation methods, including the types of exams and their contribution to the course grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation. Letter-based or grade-based systems are employed to assess student performance. Exams consist of midterm exam, final exam, make-up exam, make-up exam, additional exam and additional exam at the end of the maximum period. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs: • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
| |
Access Requirements | To be admitted to the program, candidates must have graduated from a secondary education institution and passed the university entrance exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) for undergraduate studies. Foreign students and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in the principles set by the Council of Higher Education (YÖK) and the University Senate, in accordance with Article 14, Paragraph (f) of Law No. 2547, to complete their final registration. The admission requirements are detailed in the "Special Conditions" section of the Higher Education Programs and Quotas Guide, referenced in Table 4. According to Condition No. 144: Candidates who do not meet this requirement will not be able to select the program. Even if they submit a preference, their application will not be considered in the placement process (including general and other quota types). | |
Conditions for Success | o graduate from the program, students must successfully complete the courses listed in the curriculum (a total of 240 ECTS), fulfill the mandatory internship and workplace vocational training course requirements, and achieve a minimum cumulative grade point average (GPA) of 2.00 or higher. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of Food Engineering department can work in all subsectors of food industry from production to consumption. Potential positions in food plants include production, quality control, reseach and development, marketing and procurement. In addition they can also work as food safety auditor, expert, and engineer in both private and public sector. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35) | |
Validity Period (If Any) | The gualification is valid for lifetime | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030032354
ISCO:08
ISCO:08
The mission of the program is to train food engineers who have acquired fundamental engineering knowledge, can solve problems independently, access information resources, take part in R&D activities in food production, and are equipped with the necessary knowledge and skills in process control and food safety. Additionally, the program aims to conduct contemporary scientific and practical research that considers national and regional needs and to serve society by applying these findings.
Learning takes place in formal, open, or distance education formats. Additionally, practical training is conducted in the department's laboratories and through internships or workplace training in various enterprises.
- Gaining the ability to use the knowledge of fundamental sciences, engineering sciences and mathematics in food engineering area .
- Gaining the ability to identify, model and solve engineering problems related to food engineering.
- Gaining the ability to solve and design a system or process to meet the specified needs.
- Gaining the skills of developing, selecting and use of modern technical tools and efficient utilization of information technologies.
- Gaining the ability to design and conduct experiments/projects and to interpret data by analyzing the results.
- Gaining the skills of intra- and interdisciplinary working.
- Gaining the ability to work as an individual.
- Gaining the skills of oral and written communications in Turkish and gaining at least one foregin language skill.
- Recognizing the importance of life-long learning and increasing awareness.
- Gaining the ability of demonstrating engineering as a job towards ethical, social and legal standards.
- Educating food engineers having knowledge on current problems, advanced research ability, management and entrepreneurship skills.
- Gaining the ability to produce safe food by using alternative, creative and critical thinking in food engineering applications and gaining the sustainablity of quality conscious Increasing the awareness of global issues such as environment, occupational safety and health in solving problems encountered in food engineering.
- Educating food engineers having knowledge on career applications such as project management, risk management and difference management.
- Educating food engineers having awareness on entrepreneurship, innovativeness and sustainable development.
Possesses advanced proficiency in the following key competencies:
•Literacy skills
•Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
•Digital competence
•Personal, social, and learning-to-learn competence
•Citizenship competence
•Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
Assessment and evaluation methods, including the types of exams and their contribution to the course grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK). Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and final exams are used in assessment and evaluation. Letter-based or grade-based systems are employed to assess student performance.
Exams consist of midterm exam, final exam, make-up exam, make-up exam, additional exam and additional exam at the end of the maximum period.
Exams can be written, oral, both written and oral or practical.
At least one midterm exam is held for each course. Midterm exam dates are determined and announced by the relevant board of directors within the first month of each semester. Apart from midterm exams, quizzes, projects and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the lesson plan. The contribution of final or make-up exams to the success grade is determined to be at least 40% and at most 60%. In distance education programmes, the contribution of the final or make-up exam to the success grade is determined as maximum 80%.
Success evaluation is made according to the table below.
Success evaluation Letter grade Success coefficient
Excellent AA 4,00
Very good BA 3,50
Good BB 3,00
Avarage CB 2,50
Satisfactory CC 2,00
Provisionally successful DC 1,50
Pass DD 1,00
Fail FD 0,50
Fail FF 0,00
Also;
Ongoing DE,
Incomplete: E,
Pass G,
Fail: K,
Exemption M,
Leave of absence DZ,
Withdrawal from a class: I,
is expressed with a letter grade.
AA, BA, BB, CB, CC, G and M are successful letter grades.
DC and DD are conditionally successful letter grades. Students with a GPA of at least 2.00 are also considered successful in the courses in which they receive DC and DD grades. Students who have no failed courses, but whose GPA is below 2.00, must first retake their DC and DD courses and raise their GPA above 2.00 in order to graduate.
FD, FF, DZ and K are unsuccessful letter grades.
I grade is not included in the grade point average calculation.
To ensure the quality of higher education programs:
• The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports," prepared based on the criteria set by YÖK, are published annually. These reports contain quantitative and qualitative assessments of higher education institutions and are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes an annual "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing both quantitative and qualitative evaluations, are also shared with the public.
• The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
- Curriculum Development and Approval:
- YÖK sets the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
- The curriculum and expected learning outcomes of undergraduate programs are determined by the senates of higher education institutions in accordance with YÖK's fundamental principles.
- The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions after being approved by YÖK following acceptance by the relevant Deans’ Council.
- Assessment and Evaluation:
- The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with YÖK's established principles.
- Certification:
- Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the required course credits and other obligations determined by higher education institutions.
- Self-Assessment and External Evaluation:
- Higher education institutions submit an "Institutional Internal Evaluation Report" at the beginning of each year, reflecting the previous year’s performance, into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK).
- YÖKAK publicly shares the "Institutional Feedback Report" on the external evaluation of higher education institutions. Additionally, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK confirm the quality assurance of program qualifications.
- In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews of established qualifications are conducted regularly.
To be admitted to the program, candidates must have graduated from a secondary education institution and passed the university entrance exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM) for undergraduate studies.
Foreign students and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in the principles set by the Council of Higher Education (YÖK) and the University Senate, in accordance with Article 14, Paragraph (f) of Law No. 2547, to complete their final registration.
The admission requirements are detailed in the "Special Conditions" section of the Higher Education Programs and Quotas Guide, referenced in Table 4.
According to Condition No. 144:
For engineering programs (excluding Forestry, Agriculture, Agricultural Sciences and Technologies, Fisheries/Marine Sciences faculties, and programs such as Wood Products Industrial Engineering, Biosystem Engineering, Fisheries Technology Engineering, Fisheries Engineering, and Fisheries Industry Engineering; but including Food Engineering programs in Agricultural Faculties), candidates with a placement score lower than the score of the 300,000th ranked candidate in the relevant placement score type will not be placed. (The ranking is based on the placement score without additional points.)
Candidates who do not meet this requirement will not be able to select the program. Even if they submit a preference, their application will not be considered in the placement process (including general and other quota types).
Graduates of Food Engineering department can work in all subsectors of food industry from production to consumption. Potential positions in food plants include production, quality control, reseach and development, marketing and procurement. In addition they can also work as food safety auditor, expert, and engineer in both private and public sector.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
The gualification is valid for lifetime
