Yeterlilik Kodu | TR0030018123 | |
Yeterlilik Adı | Geleneksel Türk Sanatları Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | KTO Karatay Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Akabe Mah. Alaaddin Kap Cad. No: 130 42020 Karatay / KONYA | TÜRKİYE | |
Sorumlu Kurum URL | https://karatay.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Güzel sanatlar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir.a) Notlar ve katsayıları aşağıdaki gibidir:Puan AralığıVerilen NotKatsayı90-100A4,085-89A-3,780-84B+3,375-79B3,070-74B-2,765-69C+2,360-64C2,055-59C-1,750-54D+1,340-49D1,00-39 FF0,0b) Diğer harf notları şunlardır:FG = Sınava GirmediFX = DevamsızI = EksikS = YeterliU = YetersizT = TransferP = Devam Eden | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Geleneksel Türk Sanatları Bölümüne; İlgili birimin belirlediği ve Üniversite Yönetim Kurulu tarafından onaylanan esaslar doğrultusunda Özel Yetenek Sınavı ile öğrenci alınmaktadır. Bu programlara başvurmak isteyen öğrencilerin TYT puanının 150 ve üzeri olması gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Geleneksel Türk Sanatları Bölümü mezunları Pedagojik Formasyon programını tamamlamaları koşuluyla, günün koşullarında geçerli olan sınavlardan gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından öğretmen olarak atanabilirler.Kültür ve Turizm BakanlığıVakıflar Genel MüdürlüğüBulundukları İllerin BelediyeleriMilli SaraylarKamu Kurum ve Kuruluşlarına bağlı müze ve kütüphanelerSanatçı olarak kendi atölyelerinde sanatlarını icra edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018123
- A Sanat ve Tasarım Bilgilerini Hat ve Tezhip alanında kullanabilme ve uygulama becerisi.
- B Tasarım problemlerini oluşturma, değerlendirme ve tasarım sürecini yönetme becerisi.
- C Tasarım disiplini kapsamına giren farklı ölçeklerde tasarımların gerçekleştirilme becerisi.
- D Disiplinler arası ortak çalışabilme bilinci ve becerisi.
- E İki boyutlu düşünebilme ve ifadelendirme becerisi.
- F Özgün tasarımlar üretebilme becerisi.
- G Etkin iletişim kurma, kendini ifade edebilme ve çalışma sunabilme becerisi.
- H Sanat ve tasarım çözümlemelerinde sürekli bilgilenme, toplumsal ve teknolojik gelişmeleri izleme ve alanında ki yeni araştırma konularına çağdaş yaklaşım önerme becerisi.
- I Tasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisi kurabilme, yorumlayabilme becerisi.
- J Tasarım alanında teknik ve teknolojik bilgileri kullanabilme becerisi.
- K Yenilikçi Tasarım, Uluslararası Rekabet, ARGE Yeteneği Kazanma.
- A1 Temel sanat ve tasarım bilgisini öğrendiklerine uyarlayabilme becerisi.
- A2 Temel sanat ve tasarım bilgisini kuramsal ve uygulamalı olarak kavrayabilme becerisi.
- A3“Yazı” kavramının madden ve manen önemi hakkında geniş bilgiye ve kültüre sahip olma becerisi.
- A4 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi.
- A5 İslam yazılarının çeşitlerine, özelliklerine ve uygulandıkları alanlara vakıf olma becerisi.
- A6 Önemli bir yazıyı büyültme ve kalıp çıkarma usûlüyle farklı ölçüdeki mekanlarda uygulayabilme becerisi.
- A7 Hat sanatıyla ilgili kavramlara vakıf olma becerisi.
- A8 Osmanlı Türkçesindeki harfleri tanıma ve çözme becerisi.
- A9 Arapça ve Farsça Kelimeleri okuma becerisi.
- A10 Kitabeleri tasnif edebilme becerisi.
- A11 Minyatür sanatının bütün teknik çözümlemelerini uygulayabilme becerisi.
- A12 Türk tezhip sanatı hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarabilme becerisi.
- A13 Türk tezhip sanatı tarihsel gelişimi içinde halkarın yeri, gelişimi hakkında öğrenilen bilgiyi aktarabilme becerisi.
- B1 Yeni malzemeleri sınıflandırabilme becerisi.
- B2 Analiz ve değerlendirmeler sonucu ortaya çıkan sorunları ve çözüm yollarını bulup sentezleme becerisi.(Sorunlara çözüm getirme becerisi.)
- B3 Hat sanatında meşk (eğitim) usullerini aktarabilme becerisi.
- B4 Kalem ve Kalemtraş çeşitlerini tanıyabilme becerisi.
- B5 Temel sanat ve tasarım bilgisi alanlarında ki kazanımlarını öğrendiklerine uyarlayabilme ve aktarabilme becerisi.
- B6 Yazı çeşitlerine ve büyüklüklerine göre kalem hazırlayabilme becerisi.
- B7 Günümüze kadar ulaşmış olan eski dönemlere ait dini mimari eserlerde ve el yazmalarda bulunan yazıyı tahlil ederek yazılmış olduğu dönemi nispeten saptayabilme becerisi.
- B8 Ekolleri tanıyabilir ve yazı örneklerindeki uslûb farklılıkları çözebilme becerisi.
- B9 Derse ilişkin kurumsal bilgileri analiz etme becerisi.
- B10 Okutma işaretlerini(harekeleri) kavrama becerisi.
- B11 Arapça rakamları ve tarihleri kavrama ve ifade etme becerisi.
- B12 Tezhip Sanatı tarihi hakkında geniş bilgiye sahip olma becerisi.
- C1 Sanat ve tasarım alanında disiplinler arası çalışabilme becerisi.
- C2 Temel Sanat ve Tasarım becerileri isteyen diğer alanlarla ilişkilendirme/bağ kurma becerisi.
- C3 Temel Sanat ve Tasarım becerileri ile ilgili diğer alanlarla ilişkili görme becerisi. ( Makro ölçekte görme becerisi.)
- C4 Bir bağlam içinde düşünme becerisi.
- C5 Düşündüklerini sözel ve görsel yollarla aktarabilme becerisi.
- C6 Tuğrayı ve gelişim aşamasını öğrenerek klasik formuyla birlikte günümüzde uygulayabilme becerisi.
- C7 18. Yüzyıldan 20. Yüzyıla kadar olan dönemdeki yazının durumunu metin, istif, yazı-mekan ilişkisi ve uslûb açısından değerlendirebilme becerisi.
- C8 Hat sanatının madde ve mana yönüyle ilgili yorumlar yapabilme becerisi.
- C9 Arapça ve Farsçada bulunan kalıpları çözümleme becerisi.
- C10 Osmanlı Türkçesi kitabeleri okuyabilme becerisi.
- D1 Temel sanat ve tasarım becerileri ile özgün yapıtlar o
Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.Öğrencilere, aldıkları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, ilgili öğretim üyesi tarafından başarı notu olarak verilir.a) Notlar ve katsayıları aşağıdaki gibidir:Puan AralığıVerilen NotKatsayı90-100A4,085-89A-3,780-84B+3,375-79B3,070-74B-2,765-69C+2,360-64C2,055-59C-1,750-54D+1,340-49D1,00-39 FF0,0b) Diğer harf notları şunlardır:FG = Sınava GirmediFX = DevamsızI = EksikS = YeterliU = YetersizT = TransferP = Devam Eden
Geleneksel Türk Sanatları Bölümüne; İlgili birimin belirlediği ve Üniversite Yönetim Kurulu tarafından onaylanan esaslar doğrultusunda Özel Yetenek Sınavı ile öğrenci alınmaktadır. Bu programlara başvurmak isteyen öğrencilerin TYT puanının 150 ve üzeri olması gerekmektedir.
Geleneksel Türk Sanatları Bölümü mezunları Pedagojik Formasyon programını tamamlamaları koşuluyla, günün koşullarında geçerli olan sınavlardan gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından öğretmen olarak atanabilirler.Kültür ve Turizm BakanlığıVakıflar Genel MüdürlüğüBulundukları İllerin BelediyeleriMilli SaraylarKamu Kurum ve Kuruluşlarına bağlı müze ve kütüphanelerSanatçı olarak kendi atölyelerinde sanatlarını icra edebilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030018123 | |
Qualification Title | Geleneksel Türk Sanatları Undergraduate | |
Awarding Body | KTO Karatay University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://karatay.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Fine arts | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | A Ability to use and apply knowledge of art and design in the field of calligraphy and illumination.B Ability to design, evaluate and manage design problems.C Ability to realize designs at different scales covered by design discipline.D To be able to collaborate and learn interdisciplinary skills.E Ability to think and express in two dimensions. F Ability to produce original designs.G Ability to communicate effectively, express themselves and present work. H Continuous knowledge of art and design analysis, monitoring of social and technological developments and the ability to propose a modern approach to new research topics in the field.ITasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisi kurabilme, yorumlayabilme becerisi. J An ability to use technical and technological knowledge in the field of design.K Innovative Design, International Competition, R & D Capability. A1 Ability to adapt basic art and design knowledge to what they have learned. A2 Ability to comprehend the basic knowledge of art and design both theoretical and practical. Ability to have extensive knowledge and culture about the importance of the concept of bec writing ve in matter and matter A4 Ability to prepare pencils according to their types and sizes. A5 The ability to become familiar with the types, characteristics and fields of Islamic writings.A6 Ability to apply an important article in different sizes of spaces with the process of enlarging and removing molds. A7 The skill of understanding the concepts of calligraphy. A8 The ability to recognize and solve letters in Ottoman Turkish A9 The ability to read Arabic and Persian Words A10 The ability to classify the inscriptionsA11 Ability to apply all technical analysis of miniature artA12 Ability to transfer the general knowledge learned about Turkish illumination art.A13 Turkish art of illumination in the historical development of the place, the ability to transfer information learned about the development. B1 Ability to classify new materials B2 Ability to find and synthesize the problems and solutions that arise as a result of analysis and evaluations. B3 Ability to transfer the methods of education in calligraphy. B4 The ability to recognize types of pencils and sharpeners. B5 The ability to adapt and transfer the basic art and design knowledge gains to what they have learned. B6 Ability to prepare pencils according to their types and sizes. B7 The ability to determine the period in which it was written by analyzing the text in the religious architecture and the manuscripts of ancient times. To be able to recognize B8 Schools and to be able to solve the differences in font style B9 Ability to analyze corporate information B10 Ability to grasp reading marks B11 The ability to understand and express Arabic numerals and histories B12 Ability to have extensive knowledge about the history of the art of Illumination C1 Ability to work interdisciplinary in the field of art and design. C2 Ability to relate / associate with other fields that require basic art and design skills. C3 Visual skills associated with other areas related to Basic Art and Design skills. (Ability to see on a macro scale.) C4 Ability to think in a context.C5 The ability to transfer what they think verbally and visually. C6 Ability to apply the tugra and its developmental stage with its classical formC7 The ability to evaluate the situation of the literature in the period from the 18th century to the 20th century in terms of the relationship between text, stock, writing-space and uslûbC8 The ability to make comments about the art and aspect of the art of calligraphy. C9 Ability to analyze patterns in Arabic and PersianC10 The ability to read Ottoman Turkish inscriptions D1 An ability to produc | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In this programme; various assessment techniques are applied such as Mid term exam, homework, exercise, project, final. Among those techniques, There could be classic exam ,multiple choice exam, performance assessment and product. A lecture note could be assessed by evaluation of above methods and a letter is given .Letter notes and each note’s value is as follows;Students are given a letter below for each lesson by his faculty members as success note.a) Notes and values are as follows;Score intervalNot e given Value90-100A4,085-89A-3,780-84B+3,375-79B3,070-74B-2,765-69C+2,360-64C2,055-59C-1,750-54D+1,340-49D1,0 0-39 FF0,0b) Other letter notes;FG = did not have the examFX = AbsenteeI = MissingS = SatisfactoryU = UnsatisfactoryT = TransferP = Progressing | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are chosen with Special Talent Exam to Traditional Turkish Department within principals approved by University Management Commitee and determined by related entity.The students who want to apply to those programmes must get 150 points or over from TYT exam | |
Conditions for Success | Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 240 ECTS). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Department of Traditional Turkish Arts canbe appointed as a teacher by the Ministry of National Education if they get therequired score from the exams valid in the conditions of the day, provided thatthey complete the Pedagogical Formation program. culture and Tourism MinistryGeneral Directorate of FoundationsMunicipalities of theProvincesNational Palaces Dependent on Public Institutions and Organizationsmuseums and librariesAs an artist, theycan practice their own arts. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018123
A Ability to use and apply knowledge of art and design in the field of calligraphy and illumination.B Ability to design, evaluate and manage design problems.C Ability to realize designs at different scales covered by design discipline.D To be able to collaborate and learn interdisciplinary skills.E Ability to think and express in two dimensions. F Ability to produce original designs.G Ability to communicate effectively, express themselves and present work. H Continuous knowledge of art and design analysis, monitoring of social and technological developments and the ability to propose a modern approach to new research topics in the field.ITasarım alanında geçmiş ve bugün ile gelecek ilişkisi kurabilme, yorumlayabilme becerisi. J An ability to use technical and technological knowledge in the field of design.K Innovative Design, International Competition, R & D Capability. A1 Ability to adapt basic art and design knowledge to what they have learned. A2 Ability to comprehend the basic knowledge of art and design both theoretical and practical. Ability to have extensive knowledge and culture about the importance of the concept of bec writing ve in matter and matter A4 Ability to prepare pencils according to their types and sizes. A5 The ability to become familiar with the types, characteristics and fields of Islamic writings.A6 Ability to apply an important article in different sizes of spaces with the process of enlarging and removing molds. A7 The skill of understanding the concepts of calligraphy. A8 The ability to recognize and solve letters in Ottoman Turkish A9 The ability to read Arabic and Persian Words A10 The ability to classify the inscriptionsA11 Ability to apply all technical analysis of miniature artA12 Ability to transfer the general knowledge learned about Turkish illumination art.A13 Turkish art of illumination in the historical development of the place, the ability to transfer information learned about the development. B1 Ability to classify new materials B2 Ability to find and synthesize the problems and solutions that arise as a result of analysis and evaluations. B3 Ability to transfer the methods of education in calligraphy. B4 The ability to recognize types of pencils and sharpeners. B5 The ability to adapt and transfer the basic art and design knowledge gains to what they have learned. B6 Ability to prepare pencils according to their types and sizes. B7 The ability to determine the period in which it was written by analyzing the text in the religious architecture and the manuscripts of ancient times. To be able to recognize B8 Schools and to be able to solve the differences in font style B9 Ability to analyze corporate information B10 Ability to grasp reading marks B11 The ability to understand and express Arabic numerals and histories B12 Ability to have extensive knowledge about the history of the art of Illumination C1 Ability to work interdisciplinary in the field of art and design. C2 Ability to relate / associate with other fields that require basic art and design skills. C3 Visual skills associated with other areas related to Basic Art and Design skills. (Ability to see on a macro scale.) C4 Ability to think in a context.C5 The ability to transfer what they think verbally and visually. C6 Ability to apply the tugra and its developmental stage with its classical formC7 The ability to evaluate the situation of the literature in the period from the 18th century to the 20th century in terms of the relationship between text, stock, writing-space and uslûbC8 The ability to make comments about the art and aspect of the art of calligraphy. C9 Ability to analyze patterns in Arabic and PersianC10 The ability to read Ottoman Turkish inscriptions D1 An ability to produc
In this programme; various assessment techniques are applied such as Mid term exam, homework, exercise, project, final. Among those techniques, There could be classic exam ,multiple choice exam, performance assessment and product. A lecture note could be assessed by evaluation of above methods and a letter is given .Letter notes and each note’s value is as follows;Students are given a letter below for each lesson by his faculty members as success note.a) Notes and values are as follows;Score intervalNot e given Value90-100A4,085-89A-3,780-84B+3,375-79B3,070-74B-2,765-69C+2,360-64C2,055-59C-1,750-54D+1,340-49D1,0 0-39 FF0,0b) Other letter notes;FG = did not have the examFX = AbsenteeI = MissingS = SatisfactoryU = UnsatisfactoryT = TransferP = Progressing
Students are chosen with Special Talent Exam to Traditional Turkish Department within principals approved by University Management Commitee and determined by related entity.The students who want to apply to those programmes must get 150 points or over from TYT exam
Graduates of the Department of Traditional Turkish Arts canbe appointed as a teacher by the Ministry of National Education if they get therequired score from the exams valid in the conditions of the day, provided thatthey complete the Pedagogical Formation program. culture and Tourism MinistryGeneral Directorate of FoundationsMunicipalities of theProvincesNational Palaces Dependent on Public Institutions and Organizationsmuseums and librariesAs an artist, theycan practice their own arts.
Qualification is continuous