Yeterlilik Kodu | TR0030011808 | |
Yeterlilik Adı | Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. | |
Başarma Şartları | Öğrencilerin Atatürk Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulundan mezun olabilmeleri için öğretim programında belirtilen dersleri (120 AKTS) başarıyla tamamlamaları ve ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış ve 2.sınıfta 30 iş günü staj çalışmalarında başarılı olmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Engelli bireylere hizmet veren merkezlerde uzmanların gözetiminde bakımve rehabilitasyon çalışması yaparak tamamladıkları uygulamaları sonucunda hastaneler, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, dal merkezleri, evde bakım, kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda istihdam edilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011808
- Engelli bireylerin eğitim ve öğretimini üzerine aldığı çocukların davranışlarını gözlemler, yeteneklerini ve becerilerini geliştirici etkinlikler düzenler.
- Gelişimle ilgili temel kavramları bilir.
- Engelli bireylerle beraber olmak suretiyle onlara iyi alışkanlıklar kazandırmak, kötü davranışlara karşı önleyici tedbirler almak için rehberlik yapma yeterliliğine sahip olur.
- Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözeterek, olağan dışı durumlarda soğukkanlılığını koruyabilme ve ilk yardım uygulayabilir.
- Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözeterek, olağan dışı durumlarda soğukkanlılığını koruyabilme.
- Gerektiğinde ilk yardım uygulayabilir.
- Engelli bireylerle ilgili tüm eğitim kurumlarının yönetimi ,görev tanımlarını ve işleyişini bilir.
- Gelişimle ilgili temel kavramları bilir ve Fiziksel Zihinsel İşitme, Görme engellilerin Dil gelişimi ve iletişim bozukluğu olan çocukların Hasta çocukların tanımı, çeşitlerini, nedenlerini, gelişim özelliklerini ve eğitim ilkelerini kavrar.
- Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olma.
- Engelli bireylere gerekli bakım ve yaşam koşullarını iyileştirme hizmetleri veren hekim ve hemşirelerin önerdiği uygulamaları uzman gözetiminde yapabilir.
- Öğrencilerin üniversite kavramını algılayarak üniversite yaşamına uyumunu kolaylaştıran çeşitli bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklere düzenli bir şekilde katılımını sağlayabilme.
- Engelli bireylere hizmet veren merkezlerde uzman personel gözetiminde bakım ve rehabilitasyon çalışması yapan nitelikli kişidir.
YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir.
Engelli bireylere hizmet veren merkezlerde uzmanların gözetiminde bakımve rehabilitasyon çalışması yaparak tamamladıkları uygulamaları sonucunda hastaneler, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, dal merkezleri, evde bakım, kaynaştırma eğitimi yapılan sınıflarda istihdam edilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030011808 | |
Qualification Title | Disability care and rehabilitation | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Care of the elderly and disabled adults | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | It observes the behavior of children with disabilities on the education and training of children with disabilities and organizes activities to develop their abilities and skills. Know basic concepts about development.Together with disabled people, they have the ability to provide good habits and guide them to preventive measures against bad behavior. By observing health and safety precautions related to his / her profession, he / she can protect his / her coldness in unusual circumstances and apply first aid.Being able to protect his / her coolness in unusual circumstances by observing health and safety precautions related to his / her profession. First aid if necessary.Know the management, job descriptions and functioning of all education institutions related to disabled individuals. Know basic concepts about development and understand the definition, types, causes, developmental characteristics and educational principles of children with Physical Mental Hearing, Language development and communication disorder of visual disabilities.Having awareness of individual awareness by developing oneself in social and cultural sense.To be able to perform the applications recommended by doctors and nurses who provide services for the improvement of the necessary care and living conditions for the disabled people under the supervision of an expert. To be able to regularly participate in various scientific, cultural, artistic and sports activities which facilitate the adaptation of the students to university life by perceiving the university concept. Persons with disabilities are qualified persons who perform maintenance and rehabilitation work under the supervision of specialist personnel. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | ATATURK UNIVERSITY EDUCATION Regulation Concerning the Principles for the examination and assessment are taken into account. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Higher Education Council in accordance with relevant legislation, is determined by OSYM. YOK is determined by the relevant legislation and in accordance with OSYM | |
Conditions for Success | The student completes 120 ECTS / ECTS credits and graduates from the program. Four Semesters (The duration of the internship is included.) (The total duration of the program should be 3000-3600 hours, including the total learning duration of the modules in the courses) and have a weighted grade point average of at least 2.00 and they have to be successful in their second 30 working days internship work. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Special care and rehabilitation centers, branch centers, housekeeping and integration education classes are employed as a result of the applications they have completed by performing care and rehabilitation work under the supervision of specialists in the centers providing services for people with disabilities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030011808
It observes the behavior of children with disabilities on the education and training of children with disabilities and organizes activities to develop their abilities and skills. Know basic concepts about development.Together with disabled people, they have the ability to provide good habits and guide them to preventive measures against bad behavior. By observing health and safety precautions related to his / her profession, he / she can protect his / her coldness in unusual circumstances and apply first aid.Being able to protect his / her coolness in unusual circumstances by observing health and safety precautions related to his / her profession. First aid if necessary.Know the management, job descriptions and functioning of all education institutions related to disabled individuals. Know basic concepts about development and understand the definition, types, causes, developmental characteristics and educational principles of children with Physical Mental Hearing, Language development and communication disorder of visual disabilities.Having awareness of individual awareness by developing oneself in social and cultural sense.To be able to perform the applications recommended by doctors and nurses who provide services for the improvement of the necessary care and living conditions for the disabled people under the supervision of an expert. To be able to regularly participate in various scientific, cultural, artistic and sports activities which facilitate the adaptation of the students to university life by perceiving the university concept. Persons with disabilities are qualified persons who perform maintenance and rehabilitation work under the supervision of specialist personnel.
ATATURK UNIVERSITY EDUCATION Regulation Concerning the Principles for the examination and assessment are taken into account.
Higher Education Council in accordance with relevant legislation, is determined by OSYM. YOK is determined by the relevant legislation and in accordance with OSYM
Special care and rehabilitation centers, branch centers, housekeeping and integration education classes are employed as a result of the applications they have completed by performing care and rehabilitation work under the supervision of specialists in the centers providing services for people with disabilities.