Yeterlilik Kodu | TR0030222856 | |
Yeterlilik Adı | Endüstriyel Tasarım Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Haliç Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Haliç Üniversitesi, 5. Levent Mahallesi, 15 Temmuz Şehitler Caddesi, No: 14/12 34060 Eyüpsultan/İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.halic.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Moda, iç ve endüstriyel tasarım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 (2163.02) | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Endüstriyel Tasarım Bölümü'nün temel misyonu arasında:
Bu doğrultuda; girişimci, çözüm odaklı ve araştırmacı bireyler yetiştiren; toplumun bilimsel, teknolojik, sanatsal ve kültürel gelişimi için etik kuralları gözeterek yüksek kalitede katma değer üreten; ulusal ve uluslararası alanda söz sahibi olabilecek nitelikte bir akademik kurum olmaktır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim öğretim, örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, kurum bünyesindeki stüdyolarda, laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve/veya iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. 3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. | |
Kalite Güvencesi | Programın kalitesi, ETMK akreditasyonu mezun geri bildirimleri, sektör paydaşları ile yapılan iş birlikleri ve Bologna süreci çerçevesinde belirlenen kalite standartları ile güvence altına alınmaktadır. Ayrıca Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır; 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Endüstriyel Tasarım Akreditasyon Kurulu (ETMK - ENTAK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 04.04.2024 / 04.04.2026 | |
Giriş Şartı |
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda ön lisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Endüstriyel Tasarım Bölümü’nden mezun olabilmek için öğrencilerin aşağıdaki koşulları sağlamış olmaları gerekmektedir: Kayıtlı oldukları eğitim-öğretim programının öngördüğü yükümlülükleri başarıyla tamamlamış olmak 240 AKTS kredisinin tamamlamış olmak Müfredatta yer alan zorunlu ve seçmeli dersleri başarmış olmak Müfredatta yer alan en az 60 AKTS’ lik seçmeli dersi alarak başarmak 4,00 üzerinden en az 2,00 genel not ortalamasına sahip olmak Stajını başarıyla tamamlamak Varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler. Bölüm mezunları, endüstriyel yönetim kuruluşlarında tasarımcı, tasarım yöneticisi olarak çalışabilecekleri gibi, kendi özel tasarım bürolarını kurarak tasarım, uygulama, denetim ve tasarım danışmanlığı hizmetleri sunabilirler. Ek eğitimlerle bilirkişilik ve ortaöğretimde Teknoloji ve Tasarım Öğretmenliği yapabilirler. Endüstriyel Tasarım Programını başarıyla tamamlayan öğrenciler kendi alanlarında ve/veya farklı alanlarda akademik kariyerlerine de devam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı |
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030222856
ISCO-08 (2163.02)
ISCO-08 (2163.02)
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Endüstriyel Tasarım Bölümü'nün temel misyonu arasında:
- Öğrencileri meslek hayatlarında ihtiyaç duyacakları teknik ve teorik bilgi ile donatmak
- Ülkemizin zengin kültürel mirasını koruyan ve kullanan tasarımcılar yetiştirmek
- İnovasyon ve yenilikleri takip ederek ülkemize katma değer sağlayacak tasarımcılar yetiştirmek.
- Çeşitli disiplinler ile iş çıkarları arasında köprü kuran, ekonomik, sosyal ve çevresel etkileri birlikte gözeterek daha iyi yaşam kalitesi geliştirip, çözüm sunabilen tasarımcılar yetiştirmektir.
Bu doğrultuda; girişimci, çözüm odaklı ve araştırmacı bireyler yetiştiren; toplumun bilimsel, teknolojik, sanatsal ve kültürel gelişimi için etik kuralları gözeterek yüksek kalitede katma değer üreten; ulusal ve uluslararası alanda söz sahibi olabilecek nitelikte bir akademik kurum olmaktır.
Eğitim öğretim, örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, kurum bünyesindeki stüdyolarda, laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve/veya iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Araştırma, inceleme, gözlem, tasnifleme ve analiz becerilerinin geliştirilerek tasarlanacak üründeki sorun ve gereksinimleri doğru tanımlayarak, farklı yollardan tasarlama sonuçlarına yaklaşabilmek ve değerlendirme becerisi kazanmak
- Tasarımın genel prensiplerini insan faktörü ve kullanım ilişkilerine bağlı çözümleyebilme becerisi edinmek
- Sosyo-ekonomik ilişkiler dâhilinde toplumun sosyal gereksinmeleri ve kişinin estetik duygularına yanıt verebilecek ürünler yaratmak
- Ürün-yaşam sürecinin aşamaları ve sınırlarını belirleyen çözümleri tanıtmak ve bu süreçte disiplinler arası etkileşim kurabilme becerilerini geliştirmek
- Güncel teknolojik çözümlemeler ve de malzeme- teknik- modern uygulama biçimleriyle yeni ürün tasarımına yaklaşım becerilerini geliştirmek
- Endüstriyel ürün tasarımı alanında edindiği kuramsal ve teknik bilgiyi mesleki uygulamaya dönüştürebilmek
- Yeni ürünün korunması, fikri hakların tanıtılması ve firma, marka, kurumsal kimlik özelliklerini belirleyecek çözüm üretebilme kabiliyeti kazanmak
- Renk- biçim öğelerinin ürüne dönüştürme aşamalarında özgün bir dil oluşturulması ve tasarım iletişimine yönelik kuralların öğrenilmesi
- Tasarım eylemine tüm geliştirme süreçleri genelinde bütünsel anlamda hâkim olma yeteneğini kazanabilmek
- Endüstri Ürünleri Tasarımı ilkeleri ve çözümlemelerini iki-üç boyutlu anlatım ve prototip yapım tekniklerine bağlı kalarak uygulayabilme becerisi kazanmak
- Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme
- Estetik ve Fonksiyonellik Dengesi Kurma
- Eleştirel ve Analitik Düşünme
- Teknik Çizim ve Görselleştirme Yetkinliği
- Malzeme ve Üretim Teknikleri Bilgisi
- İletişim ve Takım Çalışması
- Kullanıcı Deneyimi Tasarımı
- Sürdürülebilirlik ve Etik Değerler
1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Programın kalitesi, ETMK akreditasyonu mezun geri bildirimleri, sektör paydaşları ile yapılan iş birlikleri ve Bologna süreci çerçevesinde belirlenen kalite standartları ile güvence altına alınmaktadır. Ayrıca Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme
Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda
YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar
Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Endüstriyel Tasarım Akreditasyon Kurulu (ETMK - ENTAK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:
04.04.2024 / 04.04.2026
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda ön lisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
Bölüm mezunları, endüstriyel yönetim kuruluşlarında tasarımcı, tasarım yöneticisi olarak çalışabilecekleri gibi, kendi özel tasarım bürolarını kurarak tasarım, uygulama, denetim ve tasarım danışmanlığı hizmetleri sunabilirler. Ek eğitimlerle bilirkişilik ve ortaöğretimde Teknoloji ve Tasarım Öğretmenliği yapabilirler.
Endüstriyel Tasarım Programını başarıyla tamamlayan öğrenciler kendi alanlarında ve/veya farklı alanlarda akademik kariyerlerine de devam edebilirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030222856 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Halic University | |
Awarding Body Contact | Haliç University | |
Awarding Body Url | http://www.halic.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Fashion, interior and industrial design | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |