Yeterlilik Kodu

TR0030030426

Yeterlilik Adı
Endüstriyel Tasarım (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumYeditepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://yeditepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Moda, iç ve endüstriyel tasarım
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Bölümümüzün vizyonu; öğrencilerimizin Ulusal ve Uluslararası alanda topluma, doğaya ve kültürel değerlerimize sahip çıkan çağı yaşayan ama gelecek için düşünen ve geleceği biçimlendirmeye çalışan birer tasarımcı olarak yetişmelerine katkıda bulunmak. Bölümümüzün misyonu bugünü ve yarını düşünerek endüstriyel tasarım mesleğinin gereği tüm yaratıcı ve teknolojik olanakları kullanabilen, takım çalışmasına yatkın, iletişim becerileri gelişmiş, üretken, sorumluluk sahibi, araştırmacı, entelektüel, yenilikçi, sorunlara eleştirel bir gözle ve analitik bir yaklaşımla akılcı çözümler üretebilecek, toplumsal ve çevresel sorumluluğa sahip, etik değerleri gözeten, tasarımcı kimliği ile öne çıkan meslek insanlarını yetiştirmektir. Eğitim sürecinde öğrencilerimizin endüstriyle ilişkileri kurularak pratik bilgilerinin artırılması ve endüstrinin gerçek ihtiyaçlarıyla tanışmaları sağlanmaktadır.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) 

  • İlgili temel alanda tasarım kuramlarını ve yaklaşımlarını bilgi ve kavrayış edinir
  • Tasarımın teknolojik, sosyolojik, ekonomik ve çevresel boyutuna ilişkin bilgi ve kavrayış edinir
  • Tasarımın iletişim ve etkileşimine ilişkin kuram bilgisine ve kavrayış edinir
  • İlgili temel alanda tasarım sürecinde kullanılan araştırma yöntemlerine, fikir üretme, geliştirme ve görselleştirme ile ilgili bilgi ve kavrayışı edinir
  • İlgili temel alanda malzeme, üretim yöntemleri, sürdürebilirlik ilkeleri ve standartlar ile ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışı edinir
  • İlgili temel alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışı edinir
  • İlgili temel alanda gerekli tasarım yönetimi, pazarlama ve tüketici davranışları konusunda bilgi ve kavrayış  edinir
  • Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik, standartlar, yasal ve fikri haklar konusunda bilgi edinir
  • Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayış edinir

BECERİLER (Bilişsel/Uygulamalı) 

  • Tasarım alanında yaratıcı, yenilikçi düşünme becerileri ile olgular ve sorunlar için gerekli araştırmaları gerçekleştirerek çözümler üretebilme becerisi kazanır
  • Tasarıma yönelik problem tanımlama, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleyerek sahip olduğu estetik ve teknik bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak ürün geliştirme becerisi kazanır
  • Tasarım sürecinde disiplinler arası çalışma becerisi ve ekip çalışma kazanır
  • Sürdürülebilir tasarım kavramını ürün tasarım sürecinde dikkate alarak uygulama becerisi kazanır

YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği)

  • Bir ürün tasarımı projesini başından sonuna bağımsız olarak yürütebilme yetkinliğine sahiptir.
  • Bir ürün tasarımı proje ekibinde ortak çalışmaları yönetebilme, değerlendirebilme ve geliştirebilme yetkinliği kazanır
  • Tasarım projesinde disiplinler arası çalışabilme, çok disiplinli çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alma yetisi kazanır

Öğrenme Yetkinliği 

  • Alanındaki gelişen bilgi ve yöntemleri değerlendirerek uygular
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik  

  • Alanıyla ilgili yaklaşım, düşünce ve problemlere yönelik çözümlemeleri uzman ve uzman olmayan  paydaşlara aktarır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle çevreye fayda sağlayacak tasarım projelerini, etkinliklerini ve iş birliklerini düzenleyebilme ve uygular
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar
  • En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır

Alana Özgü Yetkinlik  

  • Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder
  • Tasarım sürecinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, geliştirir ve özgün tasarım yaklaşımını ortaya koyarak yorumlar
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM, ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ

MADDE 37 – (1) (Değişik RG. 22.08.2016/29809 sy.) Üniversitenin fakülte ve yüksekokullarında verilen derslerde öğrencilerin değerlendirilmesi için kısa sınavlar, ara sınavlar ve yarıyıl sonu sınavları yapılır.

(2) Her dersin öğretim elemanı yarıyıl başında öğrencilerin sorumlu olduğu ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavları, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların yarıyıl notu içindeki ağırlıklarını öğrencilere yazılı olarak duyurur. Yarıyıl içi sınav ve diğer çalışmaların yarıyıl notu içindeki ağırlığı %30’dan az, %70’ten fazla olamaz.

MADDE 42 – (1) Öğrencilere, aldıkları her ders için ilgili öğretim elemanı tarafından, yarıyıl içindeki uygulama, laboratuvar ve benzeri çalışmalar ile sınav ve akademik faaliyetler göz önünde tutularak verilen notların sayısal değerlerinden başarı notu olarak bir harf notu verilir.

(2) (Değişik RG. 07.11.2022/32006 sy.) Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

Başarı Notu Katsayısı

AA 4.0

BA 3.5

BB 3.0

CB 2.5

CC 2.0

DC 1.5

DD 1.0

FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan) FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

(3) Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.

b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.

h) X-Proje ve Tezler İçin Devam Ediyor (In Progress): Proje, tez ve benzeri çalışmaları sürdürmekte olan öğrencilere verilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin başvurusu dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğu’nda mevcuttur.

Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile koşulları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler program dahilinde ders alabilirler. İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Dersi alan öğrencinin dersin önkoşulu olan dersleri ya da bunların eşdeğerlerini almış olması gerekmektedir. Program müfredatındaki tüm dersler İngilizce olarak yürütülmektedir.

Başarma Şartları Programdan mezun olabilmek için öğrencinin 33 zorunlu, 3 alan seçmeli ve 5 serbest seçmeli ve 2 staj dersi olmak üzere toplam 43 ders tamamlayarak 134 kredi ve 240 ECTS elde etmesi ve 2.00 ve üzeri genel not ortalamasına sahip olması gerekmektedir. Mezuniyet için öğrencinin bölüm tarafından onaylanan bir kuruluşta 30 iş günü ofis ve 30 iş günü fabrika stajını başarı ile tamamlaması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Endüstri Ürünleri Tasarımı size, malzemelerin ve üretim yönetimi ekipmanlarının kullanımı için teorik imkânları öğrenmeniz kapsamında eğitim verir.

  • Bu alanda alınan eğitim, teknik bilginin öğrenilmesinin yanında etkili ve yaratıcı tasarım becerileri kabiliyetlerinin de kazanılmasına imkân sağlar. Bununla birlikte sektörde yer alan işverenler tarafından artı özellik olarak görülen bir kısım hususlarla da donatılmanız sağlanır. Yer alacağınız her proje ile birlikte sunum kabiliyetiniz gelişir.

  • Karşı tarafla daha iyi ilişkiler kurmanız sağlanır. Henüz öğrencilik sefahatinde geliştirilmesi gereken özellikler vardır. İletişim kabiliyetini geliştirmek, Münferit çalışmanın yanında ekip çalışmasında da sorumluluk sahibi olmak, girişimcilik, problem çözme tekniklerini etkili şekilde uygulayabilmek, görsel algı kabiliyetini geliştirmek, bilgisayar destekli tasarım programlarını etkin şekilde kullanabilmek, söz konusu özelliklerin bazılarıdır.
  • Endüstri Ürünleri Tasarımı mezunu bireyler günlük olarak kullanılan nesnelerin oluşturulmasından sorumludur. Bu sebeple endüstriyel tasarımcı olarak birçok alanda iş bulunabilir.
  • Tasarım ve mühendislik, yaratıcı sanatlar vb. alanlarla yakın ilişki içinde olan endüstriyel tasarım mesleği, yerli ve endüstriyel ürün sektörü, tasarım tabanlı danışmanlık, otomotiv sektörü ve serbest meslek alanlarında yaygın iş imkânına sahiptir.
  • Bu kapsamda endüstriyel tasarımcılar hem kamu sektöründe hem de özel sektörde istihdam imkânına sahiptir.
  • Özel sektörde bulunan iş imkânları endüstriyel ve yerel pazar için üretilmiş ürünleri içerir.
  • Kamu sektöründeki iş imkanları ise kamusal alandaki bilgi noktalarının tasarımından, itfaiye ve polis teşkilatının ekipman tasarlamalarına kadar geniş bir ağda faaliyet alanı bulur.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030030426


Yeterlilik Adı
Endüstriyel Tasarım (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Yeditepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Bölümümüzün vizyonu; öğrencilerimizin Ulusal ve Uluslararası alanda topluma, doğaya ve kültürel değerlerimize sahip çıkan çağı yaşayan ama gelecek için düşünen ve geleceği biçimlendirmeye çalışan birer tasarımcı olarak yetişmelerine katkıda bulunmak. Bölümümüzün misyonu bugünü ve yarını düşünerek endüstriyel tasarım mesleğinin gereği tüm yaratıcı ve teknolojik olanakları kullanabilen, takım çalışmasına yatkın, iletişim becerileri gelişmiş, üretken, sorumluluk sahibi, araştırmacı, entelektüel, yenilikçi, sorunlara eleştirel bir gözle ve analitik bir yaklaşımla akılcı çözümler üretebilecek, toplumsal ve çevresel sorumluluğa sahip, etik değerleri gözeten, tasarımcı kimliği ile öne çıkan meslek insanlarını yetiştirmektir. Eğitim sürecinde öğrencilerimizin endüstriyle ilişkileri kurularak pratik bilgilerinin artırılması ve endüstrinin gerçek ihtiyaçlarıyla tanışmaları sağlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) 

  • İlgili temel alanda tasarım kuramlarını ve yaklaşımlarını bilgi ve kavrayış edinir
  • Tasarımın teknolojik, sosyolojik, ekonomik ve çevresel boyutuna ilişkin bilgi ve kavrayış edinir
  • Tasarımın iletişim ve etkileşimine ilişkin kuram bilgisine ve kavrayış edinir
  • İlgili temel alanda tasarım sürecinde kullanılan araştırma yöntemlerine, fikir üretme, geliştirme ve görselleştirme ile ilgili bilgi ve kavrayışı edinir
  • İlgili temel alanda malzeme, üretim yöntemleri, sürdürebilirlik ilkeleri ve standartlar ile ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışı edinir
  • İlgili temel alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışı edinir
  • İlgili temel alanda gerekli tasarım yönetimi, pazarlama ve tüketici davranışları konusunda bilgi ve kavrayış  edinir
  • Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik, standartlar, yasal ve fikri haklar konusunda bilgi edinir
  • Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayış edinir

BECERİLER (Bilişsel/Uygulamalı) 

  • Tasarım alanında yaratıcı, yenilikçi düşünme becerileri ile olgular ve sorunlar için gerekli araştırmaları gerçekleştirerek çözümler üretebilme becerisi kazanır
  • Tasarıma yönelik problem tanımlama, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleyerek sahip olduğu estetik ve teknik bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak ürün geliştirme becerisi kazanır
  • Tasarım sürecinde disiplinler arası çalışma becerisi ve ekip çalışma kazanır
  • Sürdürülebilir tasarım kavramını ürün tasarım sürecinde dikkate alarak uygulama becerisi kazanır

YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği)

  • Bir ürün tasarımı projesini başından sonuna bağımsız olarak yürütebilme yetkinliğine sahiptir.
  • Bir ürün tasarımı proje ekibinde ortak çalışmaları yönetebilme, değerlendirebilme ve geliştirebilme yetkinliği kazanır
  • Tasarım projesinde disiplinler arası çalışabilme, çok disiplinli çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alma yetisi kazanır

Öğrenme Yetkinliği 

  • Alanındaki gelişen bilgi ve yöntemleri değerlendirerek uygular
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik  

  • Alanıyla ilgili yaklaşım, düşünce ve problemlere yönelik çözümlemeleri uzman ve uzman olmayan  paydaşlara aktarır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle çevreye fayda sağlayacak tasarım projelerini, etkinliklerini ve iş birliklerini düzenleyebilme ve uygular
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar
  • En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır

Alana Özgü Yetkinlik  

  • Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder
  • Tasarım sürecinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, geliştirir ve özgün tasarım yaklaşımını ortaya koyarak yorumlar

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM, ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ

MADDE 37 – (1) (Değişik RG. 22.08.2016/29809 sy.) Üniversitenin fakülte ve yüksekokullarında verilen derslerde öğrencilerin değerlendirilmesi için kısa sınavlar, ara sınavlar ve yarıyıl sonu sınavları yapılır.

(2) Her dersin öğretim elemanı yarıyıl başında öğrencilerin sorumlu olduğu ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavları, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların yarıyıl notu içindeki ağırlıklarını öğrencilere yazılı olarak duyurur. Yarıyıl içi sınav ve diğer çalışmaların yarıyıl notu içindeki ağırlığı %30’dan az, %70’ten fazla olamaz.

MADDE 42 – (1) Öğrencilere, aldıkları her ders için ilgili öğretim elemanı tarafından, yarıyıl içindeki uygulama, laboratuvar ve benzeri çalışmalar ile sınav ve akademik faaliyetler göz önünde tutularak verilen notların sayısal değerlerinden başarı notu olarak bir harf notu verilir.

(2) (Değişik RG. 07.11.2022/32006 sy.) Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:

Başarı Notu Katsayısı

AA 4.0

BA 3.5

BB 3.0

CB 2.5

CC 2.0

DC 1.5

DD 1.0

FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan) FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

(3) Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:

a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.

b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.

h) X-Proje ve Tezler İçin Devam Ediyor (In Progress): Proje, tez ve benzeri çalışmaları sürdürmekte olan öğrencilere verilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin başvurusu dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğu’nda mevcuttur.

Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile koşulları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler program dahilinde ders alabilirler. İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Dersi alan öğrencinin dersin önkoşulu olan dersleri ya da bunların eşdeğerlerini almış olması gerekmektedir. Program müfredatındaki tüm dersler İngilizce olarak yürütülmektedir.


Başarma Şartları
Programdan mezun olabilmek için öğrencinin 33 zorunlu, 3 alan seçmeli ve 5 serbest seçmeli ve 2 staj dersi olmak üzere toplam 43 ders tamamlayarak 134 kredi ve 240 ECTS elde etmesi ve 2.00 ve üzeri genel not ortalamasına sahip olması gerekmektedir. Mezuniyet için öğrencinin bölüm tarafından onaylanan bir kuruluşta 30 iş günü ofis ve 30 iş günü fabrika stajını başarı ile tamamlaması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Endüstri Ürünleri Tasarımı size, malzemelerin ve üretim yönetimi ekipmanlarının kullanımı için teorik imkânları öğrenmeniz kapsamında eğitim verir.

  • Bu alanda alınan eğitim, teknik bilginin öğrenilmesinin yanında etkili ve yaratıcı tasarım becerileri kabiliyetlerinin de kazanılmasına imkân sağlar. Bununla birlikte sektörde yer alan işverenler tarafından artı özellik olarak görülen bir kısım hususlarla da donatılmanız sağlanır. Yer alacağınız her proje ile birlikte sunum kabiliyetiniz gelişir.

  • Karşı tarafla daha iyi ilişkiler kurmanız sağlanır. Henüz öğrencilik sefahatinde geliştirilmesi gereken özellikler vardır. İletişim kabiliyetini geliştirmek, Münferit çalışmanın yanında ekip çalışmasında da sorumluluk sahibi olmak, girişimcilik, problem çözme tekniklerini etkili şekilde uygulayabilmek, görsel algı kabiliyetini geliştirmek, bilgisayar destekli tasarım programlarını etkin şekilde kullanabilmek, söz konusu özelliklerin bazılarıdır.
  • Endüstri Ürünleri Tasarımı mezunu bireyler günlük olarak kullanılan nesnelerin oluşturulmasından sorumludur. Bu sebeple endüstriyel tasarımcı olarak birçok alanda iş bulunabilir.
  • Tasarım ve mühendislik, yaratıcı sanatlar vb. alanlarla yakın ilişki içinde olan endüstriyel tasarım mesleği, yerli ve endüstriyel ürün sektörü, tasarım tabanlı danışmanlık, otomotiv sektörü ve serbest meslek alanlarında yaygın iş imkânına sahiptir.
  • Bu kapsamda endüstriyel tasarımcılar hem kamu sektöründe hem de özel sektörde istihdam imkânına sahiptir.
  • Özel sektörde bulunan iş imkânları endüstriyel ve yerel pazar için üretilmiş ürünleri içerir.
  • Kamu sektöründeki iş imkanları ise kamusal alandaki bilgi noktalarının tasarımından, itfaiye ve polis teşkilatının ekipman tasarlamalarına kadar geniş bir ağda faaliyet alanı bulur.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030426

Qualification Title
Industrial Design Bachelors degree diploma
Awarding BodyYeditepe University
Awarding Body Contact İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://yeditepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasFashion, interior and industrial design
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The vision of our department; to contribute to the education of our students as designers who live in the age, who protect society, nature and our cultural values ​​in the national and international arena, but also think for the future and try to shape the future. The mission of our department is to think about today and tomorrow, to be able to use all creative and technological opportunities required by the industrial design profession, to be prone to teamwork, to have advanced communication skills, to be productive, responsible, investigative, intellectual, innovative, to produce rational solutions to problems with a critical eye and an analytical approach, to develop social and social skills. To train professionals who are environmentally responsible, observe ethical values, and stand out with their designer identity. Our students increase their practical knowledge and meet the real needs of the industry by collaborating with the industry during the education process
Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education
Description

Learning Outcomes

(Definition) INFORMATION (Theoretical, Factual)

1- Knowledge and understanding of design theories and approaches in the relevant basic field

-Knowledge and understanding of the technological, sociological, economic and environmental dimensions of design

-Theoretical knowledge and understanding of the communication and interaction of design

2- Knowledge and understanding of the research methods used in the design process in the relevant basic field, idea generation, development and visualization.

3- Multidimensional knowledge and understanding on issues related to materials, production methods, sustainability principles and standards in the relevant basic field

4- Knowledge and understanding of the necessary intellectual, discursive, scientific, technological, aesthetic, artistic, historical and cultural infrastructure in the relevant basic field.

5- Knowledge and understanding of the necessary design management, marketing and consumer behavior in the relevant basic field

6- Information about the principles, laws, regulations, standards, legal and intellectual rights related to the field

7- Knowledge and understanding of institutional and ethical values ​​related to the field

SKILLS (Cognitive/Practical)

1-The ability to produce solutions by carrying out the necessary research for facts and problems with creative and innovative thinking skills in the field of design.

2- Ability to define problems for design, determine user needs and develop products using aesthetic and technical knowledge, understanding and skills.

3- Interdisciplinary working skills and teamwork in the design process

4- Ability to apply the concept of sustainable design by taking it into account in the product design process

COMPETENCY (Ability to Work Independently and Take Responsibility)

1-Has the ability to independently carry out a product design project from start to finish.

2-Ability to manage, evaluate and develop joint work in a product design project team

3- The ability to work interdisciplinary in a design project and take individual and joint responsibility in multidisciplinary work

Learning Competency

1-Evaluating the developing knowledge and methods in the field and applying them

2-Ability to act with lifelong learning awareness.

Communication and Social Competence

1-Ability to convey approaches, thoughts and solutions to problems in the field to expert and non-expert stakeholders

2-Ability to organize and implement design projects, events and collaborations that will benefit the environment with awareness of social responsibility

3-Using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, following the developments in the field and being able to communicate effectively with colleagues

4-Ability to use computer software at least at the Advanced Level of European Computer Usage License and interactively use information (information and communication) technologies required by the field.

Field-Specific Competency

1- Ability to act with understanding of ethics and rules of conduct, behavioral habits and awareness of social responsibility in the field of profession, professional practice and professional research.

2-Collects and develops the data that will form the basis for decision-making, taking into account the possible social, environmental and ethical consequences during the design process, and interprets it by revealing the original design approach.

3- With the knowledge of human value,

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

YEDİTEPE UNIVERSITY A UNDERGRADUATE EDUCATION AND TRAINING REGULATION

ARTICLE 37 – (1) (Amended O.G. 22.08.2016/29809 p.) Quizzes, midterm exams and final exams are held to evaluate students in the courses given at the faculties and colleges of the university.

(2) At the beginning of the semester, the instructor of each course informs the students in writing about the weight of the midterm exams, final exams, homework, practice and other studies for which the students are responsible, in the semester grade. The weight of mid-term exams and other studies in the semester grade cannot be less than 30% and more than 70%.

ARTICLE 42 – (1) For each course they take, students are given a letter grade as a success grade by the relevant instructor, taking into account the practical, laboratory and similar studies, exams and academic activities during the semester.

(2) (Amended O.G. 07.11.2022/32006 p.) Success grades and coefficients are shown in the table below:

Success Grade Coefficient

AA 4.0

BA 3.5

BB 3.0

CB 2.5

CC 2.0

DC 1.5

DD 1.0

FA 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester due to absenteeism) FF 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester and fail)

(3) Additionally, the following abbreviations are used depending on the students' situation:

a) I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the required work for the course due to valid excuses. These students must complete the deficiencies required for grade I by the end of the add/drop date of the following semester at the latest; Upon completion of the deficiencies, the student receives the required grade. If the deficiencies are not completed by this date, the student's I grade automatically turns into an FF grade.

b) L-Leave: It is used for students who are on leave in accordance with the provisions of this Regulation.

c) NC-Non-Credit: Used for courses taken without credit.

ç) ND-Non-Degree: It is used for courses taken with or without credit that are not intended to receive a diploma from Yeditepe University and are not included in the GPA calculation.

d) P-Pass: It is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average.

e) R-Repeat: Indicates that the lesson has been repeated.

f) RR-Repeat Resigned: It is given for courses that are repeated in order to increase the grade.

g) (Amended OG. 30.09.2018/305519 p.) T-Transfer (Transfer): It is given for courses transferred from a program within or outside a higher education institution or courses taken from foreign exchange programs and passed and whose adaptation is approved by the relevant board of directors and grades are given. is included in the average calculation.

g) W-Withdrawal: It takes place every year after the course add/drop date, within the period specified in the academic calendar, with the approval of the advisor.

h) X-In Progress for Projects and Theses: It is given to students who are continuing their projects, theses and similar studies.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

The student who wants to enroll in the department must complete the processes / pass the exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Students' applications are examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the degree to which they have applied. More detailed information about university admission is available in the Institution Promotion Catalog.

Within the scope of student exchange programs approved by the university and whose conditions are determined by an agreement, students from abroad can take courses within the program. They can take courses taught in English. The student taking the course must have taken the prerequisite courses or their equivalents. All courses in the program curriculum are conducted in English.

Conditions for SuccessYEDİTEPE UNIVERSITY A UNDERGRADUATE EDUCATION AND TRAINING REGULATION ARTICLE 37 – (1) (Amended O.G. 22.08.2016/29809 p.) Quizzes, midterm exams and final exams are held to evaluate students in the courses given at the faculties and colleges of the university. (2) At the beginning of the semester, the instructor of each course informs the students in writing about the weight of the midterm exams, final exams, homework, practice and other studies for which the students are responsible, in the semester grade. The weight of mid-term exams and other studies in the semester grade cannot be less than 30% and more than 70%.   ARTICLE 42 – (1) For each course they take, students are given a letter grade as a success grade by the relevant instructor, taking into account the practical, laboratory and similar studies, exams and academic activities during the semester. (2) (Amended O.G. 07.11.2022/32006 p.) Success grades and coefficients are shown in the table below: Success Grade Coefficient AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.0 FA 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester due to absenteeism) FF 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester and fail) (3) Additionally, the following abbreviations are used depending on the students' situation: a) I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the required work for the course due to valid excuses. These students must complete the deficiencies required for grade I by the end of the add/drop date of the following semester at the latest; Upon completion of the deficiencies, the student receives the required grade. If the deficiencies are not completed by this date, the student's I grade automatically turns into an FF grade. b) L-Leave: It is used for students who are on leave in accordance with the provisions of this Regulation. c) NC-Non-Credit: Used for courses taken without credit. ç) ND-Non-Degree: It is used for courses taken with or without credit that are not intended to receive a diploma from Yeditepe University and are not included in the GPA calculation. d) P-Pass: It is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average. e) R-Repeat: Indicates that the lesson has been repeated. f) RR-Repeat Resigned: It is given for courses that are repeated in order to increase the grade. g) (Amended OG. 30.09.2018/305519 p.) T-Transfer (Transfer): It is given for courses transferred from a program within or outside a higher education institution or courses taken from foreign exchange programs and passed and whose adaptation is approved by the relevant board of directors and grades are given. is included in the average calculation. g) W-Withdrawal: It takes place every year after the course add/drop date, within the period specified in the academic calendar, with the approval of the advisor. h) X-In Progress for Projects and Theses: It is given to students who are continuing their projects, theses and similar studies.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Industrial Product Design provides you with training in the scope of learning theoretical possibilities for the use of materials and production management equipment.
  • The training received in this field allows you to gain effective and creative design skills in addition to learning technical knowledge. In addition, you are also provided with some issues that are seen as a plus by employers in the sector. Your presentation skills improve with each project you take part in.
  • You are provided with better relationships with the other party. There are characteristics that need to be developed while still a student. Developing communication skills, being responsible in teamwork as well as individual work, entrepreneurship, being able to effectively apply problem-solving techniques, developing visual perception skills, being able to effectively use computer-aided design programs are some of the mentioned characteristics.
  • Individuals who graduate from Industrial Product Design are responsible for the creation of objects used on a daily basis. For this reason, there are many areas where you can find work as an industrial designer.
  • The industrial design profession, which is closely related to fields such as design and engineering, creative arts, etc., has widespread job opportunities in the domestic and industrial product sector, design-based consultancy, automotive sector and freelance areas.
  • In this context, industrial designers have employment opportunities in both the public and private sectors.
  • Job opportunities in the private sector include products produced for the industrial and local market.
  • Job opportunities in the public sector, on the other hand, have a wide range of activities from the design of information points in public areas to the design of equipment for fire departments and police departments.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030030426


Qualification Title
Industrial Design Bachelors degree diploma

Awarding Body
Yeditepe University

Awarding Body Contact
İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The vision of our department; to contribute to the education of our students as designers who live in the age, who protect society, nature and our cultural values ​​in the national and international arena, but also think for the future and try to shape the future. The mission of our department is to think about today and tomorrow, to be able to use all creative and technological opportunities required by the industrial design profession, to be prone to teamwork, to have advanced communication skills, to be productive, responsible, investigative, intellectual, innovative, to produce rational solutions to problems with a critical eye and an analytical approach, to develop social and social skills. To train professionals who are environmentally responsible, observe ethical values, and stand out with their designer identity. Our students increase their practical knowledge and meet the real needs of the industry by collaborating with the industry during the education process

Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education

Description

Learning Outcomes

(Definition) INFORMATION (Theoretical, Factual)

1- Knowledge and understanding of design theories and approaches in the relevant basic field

-Knowledge and understanding of the technological, sociological, economic and environmental dimensions of design

-Theoretical knowledge and understanding of the communication and interaction of design

2- Knowledge and understanding of the research methods used in the design process in the relevant basic field, idea generation, development and visualization.

3- Multidimensional knowledge and understanding on issues related to materials, production methods, sustainability principles and standards in the relevant basic field

4- Knowledge and understanding of the necessary intellectual, discursive, scientific, technological, aesthetic, artistic, historical and cultural infrastructure in the relevant basic field.

5- Knowledge and understanding of the necessary design management, marketing and consumer behavior in the relevant basic field

6- Information about the principles, laws, regulations, standards, legal and intellectual rights related to the field

7- Knowledge and understanding of institutional and ethical values ​​related to the field

SKILLS (Cognitive/Practical)

1-The ability to produce solutions by carrying out the necessary research for facts and problems with creative and innovative thinking skills in the field of design.

2- Ability to define problems for design, determine user needs and develop products using aesthetic and technical knowledge, understanding and skills.

3- Interdisciplinary working skills and teamwork in the design process

4- Ability to apply the concept of sustainable design by taking it into account in the product design process

COMPETENCY (Ability to Work Independently and Take Responsibility)

1-Has the ability to independently carry out a product design project from start to finish.

2-Ability to manage, evaluate and develop joint work in a product design project team

3- The ability to work interdisciplinary in a design project and take individual and joint responsibility in multidisciplinary work

Learning Competency

1-Evaluating the developing knowledge and methods in the field and applying them

2-Ability to act with lifelong learning awareness.

Communication and Social Competence

1-Ability to convey approaches, thoughts and solutions to problems in the field to expert and non-expert stakeholders

2-Ability to organize and implement design projects, events and collaborations that will benefit the environment with awareness of social responsibility

3-Using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, following the developments in the field and being able to communicate effectively with colleagues

4-Ability to use computer software at least at the Advanced Level of European Computer Usage License and interactively use information (information and communication) technologies required by the field.

Field-Specific Competency

1- Ability to act with understanding of ethics and rules of conduct, behavioral habits and awareness of social responsibility in the field of profession, professional practice and professional research.

2-Collects and develops the data that will form the basis for decision-making, taking into account the possible social, environmental and ethical consequences during the design process, and interprets it by revealing the original design approach.

3- With the knowledge of human value,


Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

YEDİTEPE UNIVERSITY A UNDERGRADUATE EDUCATION AND TRAINING REGULATION

ARTICLE 37 – (1) (Amended O.G. 22.08.2016/29809 p.) Quizzes, midterm exams and final exams are held to evaluate students in the courses given at the faculties and colleges of the university.

(2) At the beginning of the semester, the instructor of each course informs the students in writing about the weight of the midterm exams, final exams, homework, practice and other studies for which the students are responsible, in the semester grade. The weight of mid-term exams and other studies in the semester grade cannot be less than 30% and more than 70%.

ARTICLE 42 – (1) For each course they take, students are given a letter grade as a success grade by the relevant instructor, taking into account the practical, laboratory and similar studies, exams and academic activities during the semester.

(2) (Amended O.G. 07.11.2022/32006 p.) Success grades and coefficients are shown in the table below:

Success Grade Coefficient

AA 4.0

BA 3.5

BB 3.0

CB 2.5

CC 2.0

DC 1.5

DD 1.0

FA 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester due to absenteeism) FF 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester and fail)

(3) Additionally, the following abbreviations are used depending on the students' situation:

a) I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the required work for the course due to valid excuses. These students must complete the deficiencies required for grade I by the end of the add/drop date of the following semester at the latest; Upon completion of the deficiencies, the student receives the required grade. If the deficiencies are not completed by this date, the student's I grade automatically turns into an FF grade.

b) L-Leave: It is used for students who are on leave in accordance with the provisions of this Regulation.

c) NC-Non-Credit: Used for courses taken without credit.

ç) ND-Non-Degree: It is used for courses taken with or without credit that are not intended to receive a diploma from Yeditepe University and are not included in the GPA calculation.

d) P-Pass: It is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average.

e) R-Repeat: Indicates that the lesson has been repeated.

f) RR-Repeat Resigned: It is given for courses that are repeated in order to increase the grade.

g) (Amended OG. 30.09.2018/305519 p.) T-Transfer (Transfer): It is given for courses transferred from a program within or outside a higher education institution or courses taken from foreign exchange programs and passed and whose adaptation is approved by the relevant board of directors and grades are given. is included in the average calculation.

g) W-Withdrawal: It takes place every year after the course add/drop date, within the period specified in the academic calendar, with the approval of the advisor.

h) X-In Progress for Projects and Theses: It is given to students who are continuing their projects, theses and similar studies.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

The student who wants to enroll in the department must complete the processes / pass the exams determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal legislation of the university. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Students' applications are examined and evaluated individually before the start of the semester, taking into account each student's conditions and the degree to which they have applied. More detailed information about university admission is available in the Institution Promotion Catalog.

Within the scope of student exchange programs approved by the university and whose conditions are determined by an agreement, students from abroad can take courses within the program. They can take courses taught in English. The student taking the course must have taken the prerequisite courses or their equivalents. All courses in the program curriculum are conducted in English.


Conditions for Success
YEDİTEPE UNIVERSITY A UNDERGRADUATE EDUCATION AND TRAINING REGULATION ARTICLE 37 – (1) (Amended O.G. 22.08.2016/29809 p.) Quizzes, midterm exams and final exams are held to evaluate students in the courses given at the faculties and colleges of the university. (2) At the beginning of the semester, the instructor of each course informs the students in writing about the weight of the midterm exams, final exams, homework, practice and other studies for which the students are responsible, in the semester grade. The weight of mid-term exams and other studies in the semester grade cannot be less than 30% and more than 70%.   ARTICLE 42 – (1) For each course they take, students are given a letter grade as a success grade by the relevant instructor, taking into account the practical, laboratory and similar studies, exams and academic activities during the semester. (2) (Amended O.G. 07.11.2022/32006 p.) Success grades and coefficients are shown in the table below: Success Grade Coefficient AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.0 FA 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester due to absenteeism) FF 0.0 Fail (Unable to take the exam at the end of the semester and fail) (3) Additionally, the following abbreviations are used depending on the students' situation: a) I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the required work for the course due to valid excuses. These students must complete the deficiencies required for grade I by the end of the add/drop date of the following semester at the latest; Upon completion of the deficiencies, the student receives the required grade. If the deficiencies are not completed by this date, the student's I grade automatically turns into an FF grade. b) L-Leave: It is used for students who are on leave in accordance with the provisions of this Regulation. c) NC-Non-Credit: Used for courses taken without credit. ç) ND-Non-Degree: It is used for courses taken with or without credit that are not intended to receive a diploma from Yeditepe University and are not included in the GPA calculation. d) P-Pass: It is given to students who are successful in courses that are not included in their grade point average. e) R-Repeat: Indicates that the lesson has been repeated. f) RR-Repeat Resigned: It is given for courses that are repeated in order to increase the grade. g) (Amended OG. 30.09.2018/305519 p.) T-Transfer (Transfer): It is given for courses transferred from a program within or outside a higher education institution or courses taken from foreign exchange programs and passed and whose adaptation is approved by the relevant board of directors and grades are given. is included in the average calculation. g) W-Withdrawal: It takes place every year after the course add/drop date, within the period specified in the academic calendar, with the approval of the advisor. h) X-In Progress for Projects and Theses: It is given to students who are continuing their projects, theses and similar studies.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Industrial Product Design provides you with training in the scope of learning theoretical possibilities for the use of materials and production management equipment.
  • The training received in this field allows you to gain effective and creative design skills in addition to learning technical knowledge. In addition, you are also provided with some issues that are seen as a plus by employers in the sector. Your presentation skills improve with each project you take part in.
  • You are provided with better relationships with the other party. There are characteristics that need to be developed while still a student. Developing communication skills, being responsible in teamwork as well as individual work, entrepreneurship, being able to effectively apply problem-solving techniques, developing visual perception skills, being able to effectively use computer-aided design programs are some of the mentioned characteristics.
  • Individuals who graduate from Industrial Product Design are responsible for the creation of objects used on a daily basis. For this reason, there are many areas where you can find work as an industrial designer.
  • The industrial design profession, which is closely related to fields such as design and engineering, creative arts, etc., has widespread job opportunities in the domestic and industrial product sector, design-based consultancy, automotive sector and freelance areas.
  • In this context, industrial designers have employment opportunities in both the public and private sectors.
  • Job opportunities in the private sector include products produced for the industrial and local market.
  • Job opportunities in the public sector, on the other hand, have a wide range of activities from the design of information points in public areas to the design of equipment for fire departments and police departments.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode