Yeterlilik Kodu

TR0030031916

Yeterlilik Adı
Elektronik Teknolojisi (Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKayseri Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ
Sorumlu Kurum URLhttps://www.kayseri.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektronik ve otomasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 : 3114.14

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Eğitim süresi 2 yıl olan Elektronik Teknolojisi Programında, Bilgisayar Uygulamaları, Doğru Akım Devre Analizi, Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Alternatif Akım Devre Analizi, Analog Elektronik, Bilgisayar Destekli Tasarım 1 ve 2, Sayısal Elektronik, Mikroişlemciler/Mikrodenetleyiciler, İşlemsel Yükselteçler, Enstrumantasyon, Senkro-Servo Sistemler, Amplifikatörler ve Osilatörler, Güç Elektroniği, Elektrik Motorları Ve Sürücüleri Telekomünikasyon Teknolojileri gibi dersleri almaktadırlar. Öğrenciler, 4. Dönemde Sistem Analizi ve Tasarımı dersi almakta ve almış oldukları eğitimi projelendirerek uygulama odaklı bireyler yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Ayrıca yaz dönemlerinde toplam 30 iş günü staj çalışması yaptırılarak öğrencilerin pratik ve kamu , özel sektör piyasasındaki işeyiş hakkında bilgi edinmeleri sağlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde aynı zamanda endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Program Yeterlilikleri

1- Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilme.

2- İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve uygulamalarını gerçekleştirebilme.

3- Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve bunların tek tek veya birlikte kullanılmasıyla elde edilebilen devre davranışlarını tanıyabilme.

4- Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.

5- Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilme.

6- Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilme.

7- Bağımsız çalışmada karar verebilme, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilme ve uyum sağlayabilme

8- Kelime işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve İnternet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilme

9- Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilme

10- Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilme.

11- Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilme, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilme, ihtiyaç analizi yapabilme.

12- Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilme.

13- Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilme.

14- Meslek hayatında ana dilini düzgün bir şekilde kullanabilme ve etkin iletişim kurabilme

15- Mesleki alanda temel konuları araştırabilecek ve anlayabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olma.

16- Mesleğinde cebirsel uygulamalar yapabilme ve analitik düşünme becerisi elde etme

17- Sistem analizi, tasarımı ve uygulama yazılımı yaparak çözüm geliştirme

18- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimsemiş, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini sürekli geliştiren, küresel sorunları takip etme bilincine sahip bireyler olabilme.

Anahtar Yetkinlikler

• Bölümümüz mezunu kamuya ve özel sektöre yerleşen Elektronik tekniker sayısı

• Dikey Geçiş Sınavıyla (DGS) 4 yıllık lisans programlarına geçen öğrenci sayısı

• Girişimci olarak kendi işyerini açan mezun sayısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programlarda verilen her bir ders için bir ara sınavı (kısa sınav, ödev) ve dönem sonu sınavı yapılır. Başarı notuna ara sınav, ( varsa kısa süreli sınav ve ödevlerin) etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Dönem sınavına girebilmesi için öğrencinin yönetmeliklerde yazılı devam şartlarını yerine getirmiş olması gerekmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl/yıl içi ve yarıyıl/yılsonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) ardışık 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu, ilgili dersten başarısız olan öğrencilere verilir. FF notu alan öğrenci, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.

 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

İlgili Meslek Lisesinden mezun olan öğrenciler ile diğer lise ve Meslek lisesi mezunu öğrenciler, Yükseköğretim Kurulu Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucunda TYT (TEMEL YETERLİLİK TESTİ) puan türünde yeterli puanı almış ve özel şartları taşıyan öğrenciler alınmaktadır. Programlara ayrıca, yatay geçiş yoluyla da öğrenci kabul edilmektedir. Bu geçişler bir yönerge ile düzenlenmiştir ve öğrenciler farklı yükseköğretim kurumlarının diploma programları veya aynı yükseköğretim kurumu içindeki diploma programları arasında ancak önceden ilan edilen sayı ve geçiş şartları çerçevesinde geçiş yapabilirler

Başarma ŞartlarıEğitim süresi 2 yıl olan Elektronik Teknolojisi Programında, Doğru Akım Devre Analizi, Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Alternatif Akım Devre Analizi, Analog Elektronik, Bilgisayar Destekli Tasarım 1 ve 2, Sayısal Elektronik, Mikroişlemciler/Mikrodenetleyiciler, İşlemsel Yükselteçler, Enstrumantasyon, Senkro-Servo Sistemler, Amplifikatörler ve Osilatörler, Güç Elektroniği, Elektrik Motorları Ve Sürücüleri Telekomünikasyon Teknolojileri gibi dersleri almaktadırlar. Öğrenciler, 4. Dönemde Sistem Analizi ve Tasarımı dersi almakta ve almış oldukları eğitimi projelendirirler. Ayrıca yaz döneminde toplam 30 iş günü staj çalışması yaptırılarak öğrencilerin pratik ve kamu , özel sektör piyasasındaki işeyiş hakkında bilgi edinmeleri sağlandıktan sonra ve toplam 120 AKTS'lik ders yükünü tamamladıktan sonra mezun olmaya hak kazanırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Elektronik Teknolojisi programından mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; elektronik ve otomasyon sektöründe mal/hizmet üreten, küçük ve orta ölçekli işletmeler, sanayii kuruluşları, bilişim, elektronik ve otomasyon sektöründe istihdam edilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030031916


Yeterlilik Adı
Elektronik Teknolojisi (Teknik Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kayseri Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 : 3114.14


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 : 3114.14


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Eğitim süresi 2 yıl olan Elektronik Teknolojisi Programında, Bilgisayar Uygulamaları, Doğru Akım Devre Analizi, Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Alternatif Akım Devre Analizi, Analog Elektronik, Bilgisayar Destekli Tasarım 1 ve 2, Sayısal Elektronik, Mikroişlemciler/Mikrodenetleyiciler, İşlemsel Yükselteçler, Enstrumantasyon, Senkro-Servo Sistemler, Amplifikatörler ve Osilatörler, Güç Elektroniği, Elektrik Motorları Ve Sürücüleri Telekomünikasyon Teknolojileri gibi dersleri almaktadırlar. Öğrenciler, 4. Dönemde Sistem Analizi ve Tasarımı dersi almakta ve almış oldukları eğitimi projelendirerek uygulama odaklı bireyler yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Ayrıca yaz dönemlerinde toplam 30 iş günü staj çalışması yaptırılarak öğrencilerin pratik ve kamu , özel sektör piyasasındaki işeyiş hakkında bilgi edinmeleri sağlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde aynı zamanda endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Program Yeterlilikleri

1- Elektronik teknikerliği çalışma alanlarında, bilimsel değerleri ve meslek ahlakını göz önünde bulundurarak hizmet ve ürün üretebilme.

2- İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve uygulamalarını gerçekleştirebilme.

3- Elektronik devre bileşenlerinin temel işlevlerini ve bunların tek tek veya birlikte kullanılmasıyla elde edilebilen devre davranışlarını tanıyabilme.

4- Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanıma ve çalışma koşullarını bunlara göre belirleme.

5- Edinilen kuramsal ve deneysel bilgileri, karşılaşılan olası sorunlarda neden sonuç ilişkisi içinde kullanarak çözüm üretebilme.

6- Seçilmiş bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilme.

7- Bağımsız çalışmada karar verebilme, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilme ve uyum sağlayabilme

8- Kelime işlem, hesap tablosu, sunum, e-posta ve İnternet taraması gibi güncel bilgisayar gerekliliklerini mesleki alanda iyi düzeyde kullanabilme

9- Elektronik devre ve sistemlerde, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini belirleyip bunları kullanarak işaret izleme ve ölçme teknikleri yardımıyla hata ve arıza belirleyebilme, gerekli donanım sağlandığında bunları giderebilme

10- Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilme.

11- Üzerinde çalıştığı mesleki konuda teknik bir rapor yazabilme, yazılı bir açıklamaya dayalı olarak istenen çalışmaya ortaya koyabilme, ihtiyaç analizi yapabilme.

12- Çalışan hakları, insan hakları, kalite ve meslek etiği konularında edinilmiş olan temel bilgileri çalışma hayatına taşıyarak uygulayabilme.

13- Elektronik sistem ve bileşenler için anahtar sözcükler ile araştırma yapabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olabilme, katalog verilerini anlayarak malzeme seçimine karar verebilme.

14- Meslek hayatında ana dilini düzgün bir şekilde kullanabilme ve etkin iletişim kurabilme

15- Mesleki alanda temel konuları araştırabilecek ve anlayabilecek düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olma.

16- Mesleğinde cebirsel uygulamalar yapabilme ve analitik düşünme becerisi elde etme

17- Sistem analizi, tasarımı ve uygulama yazılımı yaparak çözüm geliştirme

18- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimsemiş, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini sürekli geliştiren, küresel sorunları takip etme bilincine sahip bireyler olabilme.


Anahtar Yetkinlikler

• Bölümümüz mezunu kamuya ve özel sektöre yerleşen Elektronik tekniker sayısı

• Dikey Geçiş Sınavıyla (DGS) 4 yıllık lisans programlarına geçen öğrenci sayısı

• Girişimci olarak kendi işyerini açan mezun sayısı


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programlarda verilen her bir ders için bir ara sınavı (kısa sınav, ödev) ve dönem sonu sınavı yapılır. Başarı notuna ara sınav, ( varsa kısa süreli sınav ve ödevlerin) etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Dönem sınavına girebilmesi için öğrencinin yönetmeliklerde yazılı devam şartlarını yerine getirmiş olması gerekmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl/yıl içi ve yarıyıl/yılsonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) ardışık 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu, ilgili dersten başarısız olan öğrencilere verilir. FF notu alan öğrenci, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.

 


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

İlgili Meslek Lisesinden mezun olan öğrenciler ile diğer lise ve Meslek lisesi mezunu öğrenciler, Yükseköğretim Kurulu Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucunda TYT (TEMEL YETERLİLİK TESTİ) puan türünde yeterli puanı almış ve özel şartları taşıyan öğrenciler alınmaktadır. Programlara ayrıca, yatay geçiş yoluyla da öğrenci kabul edilmektedir. Bu geçişler bir yönerge ile düzenlenmiştir ve öğrenciler farklı yükseköğretim kurumlarının diploma programları veya aynı yükseköğretim kurumu içindeki diploma programları arasında ancak önceden ilan edilen sayı ve geçiş şartları çerçevesinde geçiş yapabilirler


Başarma Şartları
Eğitim süresi 2 yıl olan Elektronik Teknolojisi Programında, Doğru Akım Devre Analizi, Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Alternatif Akım Devre Analizi, Analog Elektronik, Bilgisayar Destekli Tasarım 1 ve 2, Sayısal Elektronik, Mikroişlemciler/Mikrodenetleyiciler, İşlemsel Yükselteçler, Enstrumantasyon, Senkro-Servo Sistemler, Amplifikatörler ve Osilatörler, Güç Elektroniği, Elektrik Motorları Ve Sürücüleri Telekomünikasyon Teknolojileri gibi dersleri almaktadırlar. Öğrenciler, 4. Dönemde Sistem Analizi ve Tasarımı dersi almakta ve almış oldukları eğitimi projelendirirler. Ayrıca yaz döneminde toplam 30 iş günü staj çalışması yaptırılarak öğrencilerin pratik ve kamu , özel sektör piyasasındaki işeyiş hakkında bilgi edinmeleri sağlandıktan sonra ve toplam 120 AKTS'lik ders yükünü tamamladıktan sonra mezun olmaya hak kazanırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Elektronik Teknolojisi programından mezun olan öğrenciler kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; elektronik ve otomasyon sektöründe mal/hizmet üreten, küçük ve orta ölçekli işletmeler, sanayii kuruluşları, bilişim, elektronik ve otomasyon sektöründe istihdam edilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030031916

Qualification Title
Electronics Technology (Technical Sciences Vocational School) Associate Degree
Awarding BodyKayseri University
Awarding Body ContactKayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI
Awarding Body Urlhttps://www.kayseri.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasElectronics and automation
National Occupation Classification

ISCO 08 : 3114.14

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

In the Electronics Technology Program, which has a 2-year education period, they take courses such as Computer Applications, Direct Current Circuit Analysis, Electrical and Electronic Measurements, Alternating Current Circuit Analysis, Analog Electronics, Computer Aided Design 1 and 2, Digital Electronics, Microprocessors/Microcontrollers, Operational Amplifiers, Instrumentation, Synchro-Servo Systems, Amplifiers and Oscillators, Power Electronics, Electric Motors and Drivers, Telecommunication Technologies. Students take the System Analysis and Design course in the 4th Term and aim to train application-oriented individuals by projecting the education they receive.

In addition, a total of 30 working days of internship work is carried out in the summer terms, allowing students to gain practical knowledge and information about the functioning of the public and private sector markets.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as internships or workplace training in industry and workplaces.

Description

Program Competencies

1- Being able to produce services and products in the fields of electronics technician work, taking into account scientific values ​​and professional ethics.

2- Being informed about work safety and practices and being able to implement their practices.

3- Being able to recognize the basic functions of electronic circuit components and the circuit behaviors that can be obtained by using them individually or together.

4- Being able to recognize the physical endurance limits of electronic circuit components and determining their working conditions accordingly.

5- Being able to produce solutions by using the acquired theoretical and experimental information in a cause-effect relationship for possible problems encountered.

6- Being able to use selected computer-aided electronic design programs at a basic level for simulation and printed circuit creation purposes.

7- Ability to make decisions in independent work, take initiative and adapt in teamwork with people inside and outside the profession

8- Ability to use current computer requirements such as word processing, spreadsheet, presentation, e-mail and Internet browsing at a good level in the professional field

9- Ability to determine the necessary measurement devices and methods in electronic circuits and systems and to determine errors and malfunctions with the help of signal tracking and measurement techniques using them, and to fix them when the necessary equipment is provided

10- Ability to produce solutions using basic information on the design and control of control-based functions in electronic circuits and systems.

11- Ability to write a technical report on the professional subject he/she works on, to present the desired work based on a written explanation, and to make a needs analysis.

12- Ability to apply the basic information acquired on employee rights, human rights, quality and professional ethics to working life.

13- Ability to have English language skills at a level that allows him/her to conduct research with keywords for electronic systems and components, to understand catalog data and decide on material selection.

14- Being able to use the native language properly and communicate effectively in professional life

15- Having English language skills at a level that will allow research and understanding of basic issues in the professional field.

16- Being able to perform algebraic applications in the profession and gain analytical thinking skills

17- Developing solutions by making system analysis, design and application software

18- Being able to be individuals who have adopted the importance of lifelong learning, constantly improving themselves by following scientific and technological developments, and have the awareness of following global issues.

Key Competencies

• Number of Electronics technicians who graduated from our department and settled in the public and private sectors
• Number of students who transferred to 4-year undergraduate programs with the Vertical Transfer Exam (DGS)
• Number of graduates who opened their own businesses as entrepreneurs

Further Info

There is a midterm exam (quiz, assignment) and a final exam for each course given in the programs. The midterm exam (quiz and assignments, if any) has a 40% effect on the success grade, and the final exam has a 60% effect. In order to take the term exam, the student must have met the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and the relative evaluation system is applied in calculating the success grade of the students. In this evaluation; the instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students from the midterm/term and midterm/term end exams and the grades received are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted Cumulative Grade Point Average (CGPA) calculated from the grades received by the student is below 2.00 for 2 consecutive semesters cannot take the course in the next semester. Students who receive one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course are considered to have passed that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's GPA is above the threshold grade, these courses are defined as successful. In semesters/years, these letter grades are evaluated with their coefficients in calculating the GPA. The FF grade is given to students who fail the relevant course. Students who receive an FF grade must take this course in the first semester/year it is given and fulfill the attendance and exam requirements. Courses that are graded with M and G are not included in the evaluation in calculating the GPA.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
“Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

The minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by the external evaluation of higher education institutions with the public.

In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

Students who graduated from the relevant Vocational High School and other high school and vocational high school graduates, students who have received sufficient points in the TYT (BASIC PROFICIENCY TEST) score type as a result of the exam conducted by the Higher Education Council Measurement, Selection and Placement Center and who meet special conditions are accepted. Students are also accepted to the programs through horizontal transfer. These transfers are regulated by a directive and students can only transfer between diploma programs of different higher education institutions or diploma programs within the same higher education institution within the framework of the previously announced number and transfer conditions.

Conditions for SuccessIn the Electronics Technology Program, which has a 2-year education period, they take courses such as Direct Current Circuit Analysis, Electrical and Electronic Measurements, Alternating Current Circuit Analysis, Analog Electronics, Computer Aided Design 1 and 2, Digital Electronics, Microprocessors/Microcontrollers, Operational Amplifiers, Instrumentation, Synchro-Servo Systems, Amplifiers and Oscillators, Power Electronics, Electric Motors and Drivers, Telecommunication Technologies. In the 4th Term, students take the System Analysis and Design course and project the education they have received. In addition, a total of 30 working days of internship work is done in the summer term, and students are provided with practical information about the functioning of the public and private sector markets and they are entitled to graduate after completing a total of 120 ECTS course load.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from the Electronics Technology program are employed in small and medium-sized enterprises, industrial organizations, and IT, electronics and automation sectors that produce goods/services in line with the competencies they have gained.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030031916


Qualification Title
Electronics Technology (Technical Sciences Vocational School) Associate Degree

Awarding Body
Kayseri University

Awarding Body Contact
Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08 : 3114.14


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO 08 : 3114.14


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

In the Electronics Technology Program, which has a 2-year education period, they take courses such as Computer Applications, Direct Current Circuit Analysis, Electrical and Electronic Measurements, Alternating Current Circuit Analysis, Analog Electronics, Computer Aided Design 1 and 2, Digital Electronics, Microprocessors/Microcontrollers, Operational Amplifiers, Instrumentation, Synchro-Servo Systems, Amplifiers and Oscillators, Power Electronics, Electric Motors and Drivers, Telecommunication Technologies. Students take the System Analysis and Design course in the 4th Term and aim to train application-oriented individuals by projecting the education they receive.

In addition, a total of 30 working days of internship work is carried out in the summer terms, allowing students to gain practical knowledge and information about the functioning of the public and private sector markets.


Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions, as well as internships or workplace training in industry and workplaces.


Description

Program Competencies

1- Being able to produce services and products in the fields of electronics technician work, taking into account scientific values ​​and professional ethics.

2- Being informed about work safety and practices and being able to implement their practices.

3- Being able to recognize the basic functions of electronic circuit components and the circuit behaviors that can be obtained by using them individually or together.

4- Being able to recognize the physical endurance limits of electronic circuit components and determining their working conditions accordingly.

5- Being able to produce solutions by using the acquired theoretical and experimental information in a cause-effect relationship for possible problems encountered.

6- Being able to use selected computer-aided electronic design programs at a basic level for simulation and printed circuit creation purposes.

7- Ability to make decisions in independent work, take initiative and adapt in teamwork with people inside and outside the profession

8- Ability to use current computer requirements such as word processing, spreadsheet, presentation, e-mail and Internet browsing at a good level in the professional field

9- Ability to determine the necessary measurement devices and methods in electronic circuits and systems and to determine errors and malfunctions with the help of signal tracking and measurement techniques using them, and to fix them when the necessary equipment is provided

10- Ability to produce solutions using basic information on the design and control of control-based functions in electronic circuits and systems.

11- Ability to write a technical report on the professional subject he/she works on, to present the desired work based on a written explanation, and to make a needs analysis.

12- Ability to apply the basic information acquired on employee rights, human rights, quality and professional ethics to working life.

13- Ability to have English language skills at a level that allows him/her to conduct research with keywords for electronic systems and components, to understand catalog data and decide on material selection.

14- Being able to use the native language properly and communicate effectively in professional life

15- Having English language skills at a level that will allow research and understanding of basic issues in the professional field.

16- Being able to perform algebraic applications in the profession and gain analytical thinking skills

17- Developing solutions by making system analysis, design and application software

18- Being able to be individuals who have adopted the importance of lifelong learning, constantly improving themselves by following scientific and technological developments, and have the awareness of following global issues.


Key Competencies

• Number of Electronics technicians who graduated from our department and settled in the public and private sectors
• Number of students who transferred to 4-year undergraduate programs with the Vertical Transfer Exam (DGS)
• Number of graduates who opened their own businesses as entrepreneurs


Further Info

There is a midterm exam (quiz, assignment) and a final exam for each course given in the programs. The midterm exam (quiz and assignments, if any) has a 40% effect on the success grade, and the final exam has a 60% effect. In order to take the term exam, the student must have met the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and the relative evaluation system is applied in calculating the success grade of the students. In this evaluation; the instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students from the midterm/term and midterm/term end exams and the grades received are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted Cumulative Grade Point Average (CGPA) calculated from the grades received by the student is below 2.00 for 2 consecutive semesters cannot take the course in the next semester. Students who receive one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course are considered to have passed that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's GPA is above the threshold grade, these courses are defined as successful. In semesters/years, these letter grades are evaluated with their coefficients in calculating the GPA. The FF grade is given to students who fail the relevant course. Students who receive an FF grade must take this course in the first semester/year it is given and fulfill the attendance and exam requirements. Courses that are graded with M and G are not included in the evaluation in calculating the GPA.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
“Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

The minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by the external evaluation of higher education institutions with the public.

In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

Students who graduated from the relevant Vocational High School and other high school and vocational high school graduates, students who have received sufficient points in the TYT (BASIC PROFICIENCY TEST) score type as a result of the exam conducted by the Higher Education Council Measurement, Selection and Placement Center and who meet special conditions are accepted. Students are also accepted to the programs through horizontal transfer. These transfers are regulated by a directive and students can only transfer between diploma programs of different higher education institutions or diploma programs within the same higher education institution within the framework of the previously announced number and transfer conditions.


Conditions for Success
In the Electronics Technology Program, which has a 2-year education period, they take courses such as Direct Current Circuit Analysis, Electrical and Electronic Measurements, Alternating Current Circuit Analysis, Analog Electronics, Computer Aided Design 1 and 2, Digital Electronics, Microprocessors/Microcontrollers, Operational Amplifiers, Instrumentation, Synchro-Servo Systems, Amplifiers and Oscillators, Power Electronics, Electric Motors and Drivers, Telecommunication Technologies. In the 4th Term, students take the System Analysis and Design course and project the education they have received. In addition, a total of 30 working days of internship work is done in the summer term, and students are provided with practical information about the functioning of the public and private sector markets and they are entitled to graduate after completing a total of 120 ECTS course load.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from the Electronics Technology program are employed in small and medium-sized enterprises, industrial organizations, and IT, electronics and automation sectors that produce goods/services in line with the competencies they have gained.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode