Yeterlilik Kodu | TR0030217059 | |
Yeterlilik Adı | Eğitimde Program Geliştirme Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Ulusal ve uluslararası program geliştirme yönelimlerini alandaki çalışmalar açısından analiz eder. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Eğitim programları ve öğretim alanının bilimsel, toplumsal, ekonomik, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi temellerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yansıtır. - Eğitim programı ve öğretim ilişkisini kullanarak, çeşitli disiplinlere yönelik öğretim ve program tasarıları hazırlar. - Program geliştirme ilke, kuram ve yaklaşımlarını her düzeyde hazırlanan eğitim programı tasarımlarında kullanır. - Ulusal ve uluslararası program geliştirme yönelimlerini alandaki çalışmalar açısından analiz eder. - Program geliştirme süreçlerine yönelik çalışmalarda gerektiğinde ekip çalışması yapar. - Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri program geliştirme ve öğretimle ilgili sorunların çözümüne yönelik çalışmalara yansıtır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanarak bilimsel esaslara dayalı olarak görüşlerini savunur. - Etik kuralları dikkate alarak alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne yönelik görüş geliştirir. Öğrenme Yetkinliği - Eğitim programları ve öğretim alanının bilimsel, toplumsal, ekonomik, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi temellerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yansıtır. - Ulusal ve uluslararası program geliştirme yönelimlerini alandaki çalışmalar açısından analiz eder. - Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar. - Program geliştirme süreçlerine yönelik çalışmalarda gerektiğinde ekip çalışması yapar. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri program geliştirme ve öğretimle ilgili sorunların çözümüne yönelik çalışmalara yansıtır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanda sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalardan yararlanarak, analiz sonuçlarını ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşır. - Program geliştirme süreçlerine yönelik çalışmalarda gerektiğinde ekip çalışması yapar. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanarak bilimsel esaslara dayalı olarak görüşlerini savunur. Alana Özgü Yetkinlik - Eğitim programları ve öğretim alanının bilimsel, toplumsal, ekonomik, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi temellerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yansıtır. - Eğitim programı ve öğretim ilişkisini kullanarak, çeşitli disiplinlere yönelik öğretim ve program tasarıları hazırlar. - Program geliştirme ilke, kuram ve yaklaşımlarını her düzeyde hazırlanan eğitim programı tasarımlarında kullanır. - Alanda sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalardan yararlanarak, analiz sonuçlarını ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşır. - Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Etik kuralları dikkate alarak alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne yönelik görüş geliştirir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Mezuniyet koşulları Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yönetmeliğinde belirtildiği gibidir:Mezuniyet için genel not ortalaması en az 2.50/4.00 olmalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezun öğrenciler kamu ve özel sektörde eğitim uzmanı, program geliştirme uzmanı, akademik koordinatör vb. unvanlarla çalışabilir ve farklı sektörlerde insan kaynakları yönetimi ve hizmet içi eğitim birimlerinde program geliştirme uzmanı olarak görev alabilirler. Ayrıca mezun öğrencilerimiz ülkemizdeki üniversitelerde öğretim elemanı olarak görev yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217059
- Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda inisiyatif alır.
- Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Ulusal ve uluslararası program geliştirme yönelimlerini alandaki çalışmalar açısından analiz eder. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Eğitim programları ve öğretim alanının bilimsel, toplumsal, ekonomik, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi temellerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yansıtır. - Eğitim programı ve öğretim ilişkisini kullanarak, çeşitli disiplinlere yönelik öğretim ve program tasarıları hazırlar. - Program geliştirme ilke, kuram ve yaklaşımlarını her düzeyde hazırlanan eğitim programı tasarımlarında kullanır. - Ulusal ve uluslararası program geliştirme yönelimlerini alandaki çalışmalar açısından analiz eder. - Program geliştirme süreçlerine yönelik çalışmalarda gerektiğinde ekip çalışması yapar. - Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri program geliştirme ve öğretimle ilgili sorunların çözümüne yönelik çalışmalara yansıtır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanarak bilimsel esaslara dayalı olarak görüşlerini savunur. - Etik kuralları dikkate alarak alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne yönelik görüş geliştirir. Öğrenme Yetkinliği - Eğitim programları ve öğretim alanının bilimsel, toplumsal, ekonomik, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi temellerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yansıtır. - Ulusal ve uluslararası program geliştirme yönelimlerini alandaki çalışmalar açısından analiz eder. - Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar. - Program geliştirme süreçlerine yönelik çalışmalarda gerektiğinde ekip çalışması yapar. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri program geliştirme ve öğretimle ilgili sorunların çözümüne yönelik çalışmalara yansıtır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanda sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalardan yararlanarak, analiz sonuçlarını ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşır. - Program geliştirme süreçlerine yönelik çalışmalarda gerektiğinde ekip çalışması yapar. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanarak bilimsel esaslara dayalı olarak görüşlerini savunur. Alana Özgü Yetkinlik - Eğitim programları ve öğretim alanının bilimsel, toplumsal, ekonomik, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi temellerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalara yansıtır. - Eğitim programı ve öğretim ilişkisini kullanarak, çeşitli disiplinlere yönelik öğretim ve program tasarıları hazırlar. - Program geliştirme ilke, kuram ve yaklaşımlarını her düzeyde hazırlanan eğitim programı tasarımlarında kullanır. - Alanda sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalardan yararlanarak, analiz sonuçlarını ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşır. - Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar. - Alanda sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda aktif rol alır. - Etik kuralları dikkate alarak alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne yönelik görüş geliştirir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezun öğrenciler kamu ve özel sektörde eğitim uzmanı, program geliştirme uzmanı, akademik koordinatör vb. unvanlarla çalışabilir ve farklı sektörlerde insan kaynakları yönetimi ve hizmet içi eğitim birimlerinde program geliştirme uzmanı olarak görev alabilirler. Ayrıca mezun öğrencilerimiz ülkemizdeki üniversitelerde öğretim elemanı olarak görev yapabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217059 | |
Qualification Title | Eğitimde Program Geliştirme(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Based on undergraduate education competencies, he/she improves and deepens high level of knowledge in the field. Gains the interaction between the disciplines associated with the field. Uses theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field. Integrates information from the relevant disciplines in the field and creates new information and interpretations. Analyzes the problems in the field by using scientific research methods. Conducts an independent study which requires expertise related to the field. Develops new approaches to complex problems encountered in applications in the field. Takes responsibilities and create solutions for complex problems that will be encountered in applications in the field. Takes initiative in areas where it is necessary to solve problems related to the area. Critically evaluates the knowledge of the field and directs learning. Can transfer her/his developments and own work in a systematic manner in written, oral and visual form. Can develop social relationships and the values that guide those relationships and transform them when necessary with a critical approach. Communicates spoken and written using a foreign language. (Level B2 of the European Language Platform). | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. SKILLS Cognitive, Practical - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Prepares teaching and curriculum designs by using the relationship between curriculum and instruction. - Uses curriculum development principles, theories and approaches in all level prepared curriculum designs. - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Reflects high level mental processes such as critical thinking, problem solving and decisionn making towards the studies devoted to the problemsi in curriculum and instruction. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Stands up for her/his opinions by using effective communication skills depending on scientific basics in discussing the problems in the field. - Produces an idea towards the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field by taking into account the ethical rules. Learning Competence - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Reflects high level mental processes such as critical thinking, problem solving and decisionn making towards the studies devoted to the problemsi in curriculum and instruction. Communication and Social Competence - Benefits from the scientific studies focused on solving the problems in the field and shares the analysis results in national and international platforms. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Stands up for her/his opinions by using effective communication skills depending on scientific basics in discussing the problems in the field. Field-based Competence - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Prepares teaching and curriculum designs by using the relationship between curriculum and instruction. - Uses curriculum development principles, theories and approaches in all level prepared curriculum designs. - Benefits from the scientific studies focused on solving the problems in the field and shares the analysis results in national and international platforms. - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Produces an idea towards the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field by taking into account the ethical rules. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. SKILLS Cognitive, Practical - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Prepares teaching and curriculum designs by using the relationship between curriculum and instruction. - Uses curriculum development principles, theories and approaches in all level prepared curriculum designs. - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Reflects high level mental processes such as critical thinking, problem solving and decisionn making towards the studies devoted to the problemsi in curriculum and instruction. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Stands up for her/his opinions by using effective communication skills depending on scientific basics in discussing the problems in the field. - Produces an idea towards the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field by taking into account the ethical rules. Learning Competence - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Reflects high level mental processes such as critical thinking, problem solving and decisionn making towards the studies devoted to the problemsi in curriculum and instruction. Communication and Social Competence - Benefits from the scientific studies focused on solving the problems in the field and shares the analysis results in national and international platforms. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Stands up for her/his opinions by using effective communication skills depending on scientific basics in discussing the problems in the field. Field-based Competence - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Prepares teaching and curriculum designs by using the relationship between curriculum and instruction. - Uses curriculum development principles, theories and approaches in all level prepared curriculum designs. - Benefits from the scientific studies focused on solving the problems in the field and shares the analysis results in national and international platforms. - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Produces an idea towards the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field by taking into account the ethical rules. As stated in Gazi University Educational Sciences Institute Rules and Regulations: The general average grade should be minimum 2.50/4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | The students who complete the program can work as; educational expert in public and private sector, curriculum development expert, academic coordinator. as well as human resources management in various sectors and curriculum development expert in in-service training units. Additionally, the graduate students can also work as academic staff in universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217059
Based on undergraduate education competencies, he/she improves and deepens high level of knowledge in the field. Gains the interaction between the disciplines associated with the field. Uses theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field. Integrates information from the relevant disciplines in the field and creates new information and interpretations. Analyzes the problems in the field by using scientific research methods. Conducts an independent study which requires expertise related to the field. Develops new approaches to complex problems encountered in applications in the field. Takes responsibilities and create solutions for complex problems that will be encountered in applications in the field. Takes initiative in areas where it is necessary to solve problems related to the area. Critically evaluates the knowledge of the field and directs learning. Can transfer her/his developments and own work in a systematic manner in written, oral and visual form. Can develop social relationships and the values that guide those relationships and transform them when necessary with a critical approach. Communicates spoken and written using a foreign language. (Level B2 of the European Language Platform).
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. SKILLS Cognitive, Practical - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Prepares teaching and curriculum designs by using the relationship between curriculum and instruction. - Uses curriculum development principles, theories and approaches in all level prepared curriculum designs. - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Reflects high level mental processes such as critical thinking, problem solving and decisionn making towards the studies devoted to the problemsi in curriculum and instruction. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Stands up for her/his opinions by using effective communication skills depending on scientific basics in discussing the problems in the field. - Produces an idea towards the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field by taking into account the ethical rules. Learning Competence - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Analyses national and international curriculum development tendencies in terms of the studies in the field. - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Reflects high level mental processes such as critical thinking, problem solving and decisionn making towards the studies devoted to the problemsi in curriculum and instruction. Communication and Social Competence - Benefits from the scientific studies focused on solving the problems in the field and shares the analysis results in national and international platforms. - Makes team study when needed in the studies devoted to curriculum development procedures. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Stands up for her/his opinions by using effective communication skills depending on scientific basics in discussing the problems in the field. Field-based Competence - Reflects the scientific, social, economic, psychological, historical, technological and philosophical foundations of curriculum and instruction into the theorotical and experimental studies in the field. - Prepares teaching and curriculum designs by using the relationship between curriculum and instruction. - Uses curriculum development principles, theories and approaches in all level prepared curriculum designs. - Benefits from the scientific studies focused on solving the problems in the field and shares the analysis results in national and international platforms. - Produces unique and national and international level studies that are devoted to the themes and problems in the field. - Takes active role in the studies devoted to the solution of the problems in the field. - Produces an idea towards the solution of social, scientific, cultural and ethical problems in the field by taking into account the ethical rules.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
The students who complete the program can work as; educational expert in public and private sector, curriculum development expert, academic coordinator. as well as human resources management in various sectors and curriculum development expert in in-service training units. Additionally, the graduate students can also work as academic staff in universities.
Qualification is continuous