Yeterlilik Kodu | TR0030217046 | |
Yeterlilik Adı | Eğitim Teknolojisi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Eğitim Teknolojisi ile ilgili temel kavram ve kuramsal temelleri kavrar. - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - Eğitim teknolojisi alanındaki uygulamalara ve öğrenme öğretme ortamlarına yönelik yaratıcı, özgün ve yenilikçi, teknoloji destekli öğretim materyalleri tasarlar. - Etkili metin tasarımı, mesaj tasarımı ve öğretimsel görsel mesajları yorumlamada gerekli ilke ve kuralları uygular. - Bilişim ve iletişim teknolojileri ile ilgili gelişmeleri, yenilikleri izleyerek alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda, mesleki ve akademik yaşantıda kullanır. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. - Alanda belirlenen güncel sorunlara yönelik uygun stratejilerden yararlanarak, yeni araştırmalar ve projeler tasarlar. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Eğitim teknolojisi alanındaki uygulamalara ve öğrenme öğretme ortamlarına yönelik yaratıcı, özgün ve yenilikçi, teknoloji destekli öğretim materyalleri tasarlar. - Öğretim tasarımında, bilimsel verilere ve bireysel farklılıklara uygun öğrenme öğretme ortamları düzenleyerek, kaynakları etkin bir biçimde yönetir. - Alana yönelik çalışmalarda, bilimsel araştırma sistematiğine uygun, veri ve tekniklerinden yararlanır. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. - Alanda çalışmalarda etik değerleri dikkate alır. Öğrenme Yetkinliği - Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - Öğretim tasarımında, bilimsel verilere ve bireysel farklılıklara uygun öğrenme öğretme ortamları düzenleyerek, kaynakları etkin bir biçimde yönetir. - Zengin bir öğrenme öğretme ortamı oluşturmak için insan gücü ve insan gücü dışı kaynakları verimli ve etkin olarak kullanır. - Bilişim ve iletişim teknolojileri ile ilgili gelişmeleri, yenilikleri izleyerek alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda, mesleki ve akademik yaşantıda kullanır. - Alana yönelik çalışmalarda, bilimsel araştırma sistematiğine uygun, veri ve tekniklerinden yararlanır. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Alanda belirlenen güncel sorunlara yönelik uygun stratejilerden yararlanarak, yeni araştırmalar ve projeler tasarlar. - Alana yönelik çalışmaları eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanda kazanılan bilgi ve becerileri kullanarak farklı ortamlarda ve çalışmalarda; eğitim teknoloğu, öğretim tasarımcısı, teknoloji koordinatörü gibi uzmanlarla etkileşim içinde olur. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. - Alanda belirlenen güncel sorunlara yönelik uygun stratejilerden yararlanarak, yeni araştırmalar ve projeler tasarlar. - Alana yönelik çalışmaları eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Mezuniyet koşulları Gazi Üniversitesi Eğitim BilimleriEnstitüsü Yönetmeliğinde belirtildiği gibidir: Mezuniyet için genel notortalaması en az 2.50/4.00 olmalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız üniversiteler ve yetişkin eğitimi kurumlarında eğitim teknoloğu, öğretim tasarımcısı, teknoloji koordinatörü veya eğitim programı entegrasyon uzmanları olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217046
- Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda inisiyatif alır.
- Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
- Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
- Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Eğitim Teknolojisi ile ilgili temel kavram ve kuramsal temelleri kavrar. - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - Eğitim teknolojisi alanındaki uygulamalara ve öğrenme öğretme ortamlarına yönelik yaratıcı, özgün ve yenilikçi, teknoloji destekli öğretim materyalleri tasarlar. - Etkili metin tasarımı, mesaj tasarımı ve öğretimsel görsel mesajları yorumlamada gerekli ilke ve kuralları uygular. - Bilişim ve iletişim teknolojileri ile ilgili gelişmeleri, yenilikleri izleyerek alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda, mesleki ve akademik yaşantıda kullanır. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. - Alanda belirlenen güncel sorunlara yönelik uygun stratejilerden yararlanarak, yeni araştırmalar ve projeler tasarlar. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Eğitim teknolojisi alanındaki uygulamalara ve öğrenme öğretme ortamlarına yönelik yaratıcı, özgün ve yenilikçi, teknoloji destekli öğretim materyalleri tasarlar. - Öğretim tasarımında, bilimsel verilere ve bireysel farklılıklara uygun öğrenme öğretme ortamları düzenleyerek, kaynakları etkin bir biçimde yönetir. - Alana yönelik çalışmalarda, bilimsel araştırma sistematiğine uygun, veri ve tekniklerinden yararlanır. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. - Alanda çalışmalarda etik değerleri dikkate alır. Öğrenme Yetkinliği - Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler. - Öğretim tasarımında, bilimsel verilere ve bireysel farklılıklara uygun öğrenme öğretme ortamları düzenleyerek, kaynakları etkin bir biçimde yönetir. - Zengin bir öğrenme öğretme ortamı oluşturmak için insan gücü ve insan gücü dışı kaynakları verimli ve etkin olarak kullanır. - Bilişim ve iletişim teknolojileri ile ilgili gelişmeleri, yenilikleri izleyerek alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda, mesleki ve akademik yaşantıda kullanır. - Alana yönelik çalışmalarda, bilimsel araştırma sistematiğine uygun, veri ve tekniklerinden yararlanır. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. - Alanda belirlenen güncel sorunlara yönelik uygun stratejilerden yararlanarak, yeni araştırmalar ve projeler tasarlar. - Alana yönelik çalışmaları eleştirel bakış açısı ile değerlendirir. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanda kazanılan bilgi ve becerileri kullanarak farklı ortamlarda ve çalışmalarda; eğitim teknoloğu, öğretim tasarımcısı, teknoloji koordinatörü gibi uzmanlarla etkileşim içinde olur. - Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - Dinamik bir alan olan eğitimin etkilendiği temel disiplinlerle ilişkisini kurarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri alanında kazandığı bilgilerle bütünleştirir. - Alanda belirlenen güncel sorunlara yönelik uygun stratejilerden yararlanarak, yeni araştırmalar ve projeler tasarlar. - Alana yönelik çalışmaları eleştirel bakış açısı ile değerlendirir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlarımız üniversiteler ve yetişkin eğitimi kurumlarında eğitim teknoloğu, öğretim tasarımcısı, teknoloji koordinatörü veya eğitim programı entegrasyon uzmanları olarak çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217046 | |
Qualification Title | Eğitim Teknolojisi(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Based on undergraduate education competencies, he/she improves and deepens high level of knowledge in the field. Gains the interaction between the disciplines associated with the field. Uses theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field. Integrates information from the relevant disciplines in the field and creates new information and interpretations. Analyzes the problems in the field by using scientific research methods. Conducts an independent study which requires expertise related to the field. Develops new approaches to complex problems encountered in applications in the field. Takes responsibilities and create solutions for complex problems that will be encountered in applications in the field. Takes initiative in areas where it is necessary to solve problems related to the area. Critically evaluates the knowledge of the field and directs learning. Can transfer her/his developments and own work in a systematic manner in written, oral and visual form. Can develop social relationships and the values that guide those relationships and transform them when necessary with a critical approach. Communicates spoken and written using a foreign language. (Level B2 of the European Language Platform) Uses computer software at the level required by the field. Uses advanced information and communication technologies at the level required by the field. Analyzes, interprets, concludes, applies and shares the data related to the field in accordance with the ethical values. Develops different perspectives on issues related to the field, identifies policies, makes plans and evaluates the achieved results in terms of quality. Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it in interdisciplinary studies. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Comprehends basic concepts and theoretical foundations of educational technology. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. SKILLS Cognitive, Practical - Determines individual learning needs regarding educational technology. - Designs creative, original and innovative technology based instructional materials for practices and learning and teaching environments in the field of educational technology. - Applies required principles and rules to interpret effective text design, text message and instructional visual messages. - Follows developments and innovations in information and communication technologies and apply them in theoretical and practical studies in the field, professional and academic life. - Performs studies that require proficiency in the field independently. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Designs creative, original and innovative technology based instructional materials for practices and learning and teaching environments in the field of educational technology. - Regulates sources effectively by arranging teaching and learning environments in instructional design based on scientific facts and individual differences. - Uses data and techniques that are appropriate for scientific research systematic in studies of the related field. - Performs studies that require proficiency in the field independently. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - Determines individual learning needs regarding educational technology. - Regulates sources effectively by arranging teaching and learning environments in instructional design based on scientific facts and individual differences. - Utilizes sources of man power and others to create a rich learning and teaching environment. - Follows developments and innovations in information and communication technologies and apply them in theoretical and practical studies in the field, professional and academic life. - Uses data and techniques that are appropriate for scientific research systematic in studies of the related field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. - Evaluates studies in the field from a critical perspective. Communication and Social Competence - Communicates with educational technologist, instructional designer and technology coordinator in different environment and studies by using knowledge and skills acquired in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. - Evaluates studies in the field from a critical perspective. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Comprehends basic concepts and theoretical foundations of educational technology. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. SKILLS Cognitive, Practical - Determines individual learning needs regarding educational technology. - Designs creative, original and innovative technology based instructional materials for practices and learning and teaching environments in the field of educational technology. - Applies required principles and rules to interpret effective text design, text message and instructional visual messages. - Follows developments and innovations in information and communication technologies and apply them in theoretical and practical studies in the field, professional and academic life. - Performs studies that require proficiency in the field independently. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Designs creative, original and innovative technology based instructional materials for practices and learning and teaching environments in the field of educational technology. - Regulates sources effectively by arranging teaching and learning environments in instructional design based on scientific facts and individual differences. - Uses data and techniques that are appropriate for scientific research systematic in studies of the related field. - Performs studies that require proficiency in the field independently. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - Determines individual learning needs regarding educational technology. - Regulates sources effectively by arranging teaching and learning environments in instructional design based on scientific facts and individual differences. - Utilizes sources of man power and others to create a rich learning and teaching environment. - Follows developments and innovations in information and communication technologies and apply them in theoretical and practical studies in the field, professional and academic life. - Uses data and techniques that are appropriate for scientific research systematic in studies of the related field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. - Evaluates studies in the field from a critical perspective. Communication and Social Competence - Communicates with educational technologist, instructional designer and technology coordinator in different environment and studies by using knowledge and skills acquired in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. - Evaluates studies in the field from a critical perspective. As stated in Gazi University Educational Sciences Institute Rules and Regulations: The general average grade should be minimum 2.50/4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates of the program can work as educational technologist, instruction designer, technology coordinator or curriculum integration experts in universities or adult education institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217046
Based on undergraduate education competencies, he/she improves and deepens high level of knowledge in the field. Gains the interaction between the disciplines associated with the field. Uses theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field. Integrates information from the relevant disciplines in the field and creates new information and interpretations. Analyzes the problems in the field by using scientific research methods. Conducts an independent study which requires expertise related to the field. Develops new approaches to complex problems encountered in applications in the field. Takes responsibilities and create solutions for complex problems that will be encountered in applications in the field. Takes initiative in areas where it is necessary to solve problems related to the area. Critically evaluates the knowledge of the field and directs learning. Can transfer her/his developments and own work in a systematic manner in written, oral and visual form. Can develop social relationships and the values that guide those relationships and transform them when necessary with a critical approach. Communicates spoken and written using a foreign language. (Level B2 of the European Language Platform) Uses computer software at the level required by the field. Uses advanced information and communication technologies at the level required by the field. Analyzes, interprets, concludes, applies and shares the data related to the field in accordance with the ethical values. Develops different perspectives on issues related to the field, identifies policies, makes plans and evaluates the achieved results in terms of quality. Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it in interdisciplinary studies.
(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Comprehends basic concepts and theoretical foundations of educational technology. - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. SKILLS Cognitive, Practical - Determines individual learning needs regarding educational technology. - Designs creative, original and innovative technology based instructional materials for practices and learning and teaching environments in the field of educational technology. - Applies required principles and rules to interpret effective text design, text message and instructional visual messages. - Follows developments and innovations in information and communication technologies and apply them in theoretical and practical studies in the field, professional and academic life. - Performs studies that require proficiency in the field independently. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Designs creative, original and innovative technology based instructional materials for practices and learning and teaching environments in the field of educational technology. - Regulates sources effectively by arranging teaching and learning environments in instructional design based on scientific facts and individual differences. - Uses data and techniques that are appropriate for scientific research systematic in studies of the related field. - Performs studies that require proficiency in the field independently. - Considers ethical values for the studies carried out in the field. Learning Competence - Determines individual learning needs regarding educational technology. - Regulates sources effectively by arranging teaching and learning environments in instructional design based on scientific facts and individual differences. - Utilizes sources of man power and others to create a rich learning and teaching environment. - Follows developments and innovations in information and communication technologies and apply them in theoretical and practical studies in the field, professional and academic life. - Uses data and techniques that are appropriate for scientific research systematic in studies of the related field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. - Evaluates studies in the field from a critical perspective. Communication and Social Competence - Communicates with educational technologist, instructional designer and technology coordinator in different environment and studies by using knowledge and skills acquired in the field. - Uses a foreign language effectively in scientific level studies and research. Field-based Competence - Integrates knowledge of different disciplines with the knowledge acquired in the field by relating education that is a dynamic field to the basic disciplines that influence it. - Designs new research and projects for problems recently determined in the field by utilizing appropriate strategies. - Evaluates studies in the field from a critical perspective.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
The graduates of the program can work as educational technologist, instruction designer, technology coordinator or curriculum integration experts in universities or adult education institutions.
Qualification is continuous