Yeterlilik Kodu | TR0030018899 | |
Yeterlilik Adı | Eğitim Programları ve Öğretim Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | İnönü Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya | |
Sorumlu Kurum URL | http://inonu.edu.tr/tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Not Harf Karşılığı Açıklama Katsayısı93-100 AA Pekiyi 487-92 BA İyi 3,581-86 BB Orta 375-80 CB Doktora için en düşük başarı notu 2,565-74 CC Yüksek lisans için en düşük başarı notu 261-64 DC Geçmez 1,560 ve altı DD Geçmez 1. Program geliştirme ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları tarihsel bir süreç içinde analiz edebilme/değerlendirebilme. 2. Öğretme-öğrenme süreçleri ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları sentez yapabilme. 3. Program değerlendirme ile ilgili temel kavram, ilke ve yaklaşımları değerlendirerek kendi özgün yaklaşımını üretebilme. 4. Bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavram ve ilkeleri yeni problem durumlarında kullanabilme. 5. Bireysel ve ekiple bir araştırmayı bilimsel araştırma ilkelerine uygun olarak yürütebilme. 6. İş ve meslek analizlerini yaparak, standartlarını belirleme ve eğitim programlarının akreditasyonunu yapabilme. 7. Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmelerini sağlayacak stratejileri kazanmalarına rehberlik edebilme. 8. Mesleki gelişimini sağlamak, yeni bilgi üretmek üzere ulusal ve uluslararası alan yazını etkili olarak kullanabilme. 9. Ulusal ve uluslararası düzeyde meslektaşları ile işbirliği yapabilme. 10. Öğretim, araştırma ve toplumsal hizmet iş görülerini etkili olarak yerine getirebilme. 11. Ülkenin eğitim sisteminde, program geliştirme ve öğretim ile ilgili sorunlarına çözüm önerileri üretebilme. 12. Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanabilme. 13. Mesleki gelişimini sağlamak üzere bir yabancı dili C1 düzeyinde etkili olarak kullanabilme. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | a) Doktora programına başvurabilmek için adayların, eğitim dalı yönünden ilgili anabilim/anasanat dalınca uygun görülecek yüksek lisans diplomasına sahip olmaları, başvurdukları programın puan türünden en az 60 ALES puanı veya YÖK tarafından ALES ile eş değerliği kabul edilen ulusal veya uluslararası sınavlar için belirlenen standart puana sahip olmaları, ayrıca YDS’den en az 55 puan veya eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavları için belirlenen standart puana sahip olmaları gerekir. b) Doktora programına başvurusu kabul edilen yüksek lisans derecesine sahip adayların, kayıtlarının yapılmasında öncelikle, ALES puanının %60ı, yabancı dil puanının %10u ile hazırlık sınıfları hariç en az beş yıllık öğrenim görenlerin mezuniyet not ortalamasının %30’u, diğer yüksek lisans derecesine sahip adayların ise lisans not ortalaması ile yüksek lisans not ortalamasının toplamının yarısının %30u toplanarak butoplamın en az 60 olması koşuluyla adaylar sıralanır. Eşitlik durumunda ALES ve yabancı dil puanı toplamı yüksek olanlara öncelik verilir. c) Eğitim dalı yönünden ilgili anabilim/anasanat dalınca uygun görülecek lisans diplomasına sahip adayların doktora programına doğrudan başvurabilmeleri için en az 80 ALES puanına veya YÖK tarafından ALES ile eş değerliği kabul edilen uluslararası sınavlar için belirlenen standart puana sahip olmaları, YDS’den en az 65 puan veya eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavları için belirtilen standart puana sahip olmaları, ayrıca lisans not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puan olması gerekir. Lisans derecesi ile başvurusu kabul edilen adayların kayıtlarının yapılabilmesi için ALES puanının %60ı, yabancı dil puanının %10u ile hazırlık sınıfları hariç mezuniyet not ortalamasının %30u toplanarak adaylar sıralanır. Eşitlik durumunda ALES ve yabancı dil puanı toplamı yüksek olanlara öncelik verilir. | |
Başarma Şartları | En az 7 Ders + 1 Seminer = En az 60 AKTS Uzmanlık Alan Dersi + Yeterlik + Tez Önerisi + Tez Çalışması = 60 AKTS Toplam =120 AKTS Başarı notu = Ara sınav notunun % 30’u + Yarıyıl sonu sınav notunun %70’i Dersten başarılı olabilmesi için yarıyıl sonu sınav notu ve not ortalaması en az C1 olmalıdır. Akademik Ortalama = En az 3,00 Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız kamu ve özel kurum ve kuruluşlardaki hizmet içi eğitimi planlamak ve yürütmek üzere eğitim uzmanı ihtiyacını karşılamaktadır.Eğitim fakültelerinde program geliştirme ve öğretim ve alan öğretimi (Tarih Öğretimi, İngilizce Öğretimi v.b.) alanlarında öğretim elemanı olarak görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018899
- Program geliştirme ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları tarihsel bir süreç içinde analiz edebilme/değerlendirebilme.
- Öğretme-öğrenme süreçleri ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları sentez yapabilme.
- Program değerlendirme ile ilgili temel kavram, ilke ve yaklaşımları değerlendirerek kendi özgün yaklaşımını üretebilme.
- Bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavram ve ilkeleri yeni problem durumlarında kullanabilme.
- Bireysel ve ekiple bir araştırmayı bilimsel araştırma ilkelerine uygun olarak yürütebilme.
- İş ve meslek analizlerini yaparak, standartlarını belirleme ve eğitim programlarının akreditasyonunu yapabilme.
- Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmelerini sağlayacak stratejileri kazanmalarına rehberlik edebilme.
- Mesleki gelişimini sağlamak, yeni bilgi üretmek üzere ulusal ve uluslararası alan yazını etkili olarak kullanabilme.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde meslektaşları ile işbirliği yapabilme.
- Öğretim, araştırma ve toplumsal hizmet iş görülerini etkili olarak yerine getirebilme.
- Ülkenin eğitim sisteminde, program geliştirme ve öğretim ile ilgili sorunlarına çözüm önerileri üretebilme.
- Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanabilme.
- Mesleki gelişimini sağlamak üzere bir yabancı dili C1 düzeyinde etkili olarak kullanabilme.
Not Harf Karşılığı Açıklama Katsayısı93-100 AA Pekiyi 487-92 BA İyi 3,581-86 BB Orta 375-80 CB Doktora için en düşük başarı notu 2,565-74 CC Yüksek lisans için en düşük başarı notu 261-64 DC Geçmez 1,560 ve altı DD Geçmez
1. Program geliştirme ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları tarihsel bir süreç içinde analiz edebilme/değerlendirebilme.
2. Öğretme-öğrenme süreçleri ile ilgili temel kavram, ilke ve kuramları sentez yapabilme.
3. Program değerlendirme ile ilgili temel kavram, ilke ve yaklaşımları değerlendirerek kendi özgün yaklaşımını üretebilme.
4. Bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin temel kavram ve ilkeleri yeni problem durumlarında kullanabilme.
5. Bireysel ve ekiple bir araştırmayı bilimsel araştırma ilkelerine uygun olarak yürütebilme.
6. İş ve meslek analizlerini yaparak, standartlarını belirleme ve eğitim programlarının akreditasyonunu yapabilme.
7. Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmelerini sağlayacak stratejileri kazanmalarına rehberlik edebilme.
8. Mesleki gelişimini sağlamak, yeni bilgi üretmek üzere ulusal ve uluslararası alan yazını etkili olarak kullanabilme.
9. Ulusal ve uluslararası düzeyde meslektaşları ile işbirliği yapabilme.
10. Öğretim, araştırma ve toplumsal hizmet iş görülerini etkili olarak yerine getirebilme.
11. Ülkenin eğitim sisteminde, program geliştirme ve öğretim ile ilgili sorunlarına çözüm önerileri üretebilme.
12. Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanabilme.
13. Mesleki gelişimini sağlamak üzere bir yabancı dili C1 düzeyinde etkili olarak kullanabilme.
a) Doktora programına başvurabilmek için adayların, eğitim dalı yönünden ilgili anabilim/anasanat dalınca uygun görülecek yüksek lisans diplomasına sahip olmaları, başvurdukları programın puan türünden en az 60 ALES puanı veya YÖK tarafından ALES ile eş değerliği kabul edilen ulusal veya uluslararası sınavlar için belirlenen standart puana sahip olmaları, ayrıca YDS’den en az 55 puan veya eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavları için belirlenen standart puana sahip olmaları gerekir.
b) Doktora programına başvurusu kabul edilen yüksek lisans derecesine sahip adayların, kayıtlarının yapılmasında öncelikle, ALES puanının %60ı, yabancı dil puanının %10u ile hazırlık sınıfları hariç en az beş yıllık öğrenim görenlerin mezuniyet not ortalamasının %30’u, diğer yüksek lisans derecesine sahip adayların ise lisans not ortalaması ile yüksek lisans not ortalamasının toplamının yarısının %30u toplanarak butoplamın en az 60 olması koşuluyla adaylar sıralanır. Eşitlik durumunda ALES ve yabancı dil puanı toplamı yüksek olanlara öncelik verilir.
c) Eğitim dalı yönünden ilgili anabilim/anasanat dalınca uygun görülecek lisans diplomasına sahip adayların doktora programına doğrudan başvurabilmeleri için en az 80 ALES puanına veya YÖK tarafından ALES ile eş değerliği kabul edilen uluslararası sınavlar için belirlenen standart puana sahip olmaları, YDS’den en az 65 puan veya eş değerliği kabul edilen yabancı dil sınavları için belirtilen standart puana sahip olmaları, ayrıca lisans not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puan olması gerekir. Lisans derecesi ile başvurusu kabul edilen adayların kayıtlarının yapılabilmesi için ALES puanının %60ı, yabancı dil puanının %10u ile hazırlık sınıfları hariç mezuniyet not ortalamasının %30u toplanarak adaylar sıralanır. Eşitlik durumunda ALES ve yabancı dil puanı toplamı yüksek olanlara öncelik verilir.
Mezunlarımız kamu ve özel kurum ve kuruluşlardaki hizmet içi eğitimi planlamak ve yürütmek üzere eğitim uzmanı ihtiyacını karşılamaktadır.Eğitim fakültelerinde program geliştirme ve öğretim ve alan öğretimi (Tarih Öğretimi, İngilizce Öğretimi v.b.) alanlarında öğretim elemanı olarak görev yapmaktadırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018899 | |
Qualification Title | Doctor of Philosophy in Curriculum and Instruction Science (DR) | |
Awarding Body | Inonu University | |
Awarding Body Contact | İnönü University Central Campus (Elazığ Road 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya | |
Awarding Body Url | http://inonu.edu.tr/tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification |
ISCO | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Mark Letter Grade Explanation Coefficient93-100 AA Very Good 487-92 BA Good 3.581-86 BB Medium 375-80 CB The lowest achievement grade for the doctor 2,565-74 CC Minimum achievement grade for master degree 261-64 DC Fail 1.560 and lower DD Fail 1The masters program student, who successfully completes the compulsory courses and seminars, writes the results obtained within the scope of the master thesis in accordance with the spelling rules determined by the Senate and presents his / her thesis orally to the jury and defends his thesis. 1. Able to analyze and evaluate the basic concepts, principles and theories of curriculum development in a historical process. 2. Able to analyze the basic concepts, principles and theories of teaching-learning processes. 3. Able to produce his/her own unique approach by evaluating the basic concepts, principles and approaches of curriculum evaluation. 4. Able to apply the basic concepts and principles of scientific research methods to new problems. 5. Able to carry out a research both individually and with a team in accordance with the required principles. 6. Able to determine the standards and make accreditation of curricula by conducting job and work analysis. 7. Able to guide the students to gain the required strategies that promotes learning. 8. Able to utilize both nationally and internationally available literature effectively to obtain professional development. 9. Able to cooperate with colleagues at national and international level. 10. Able to fulfill the mission of social service, instruction and research effectively. 11. Able to produce solutions to the countrys problems in curriculum development and instruction. 12. Able to use ICT effectively in his/her life to ensure professional development. 13. Able to use a foreign language effectively in his/her field at the level of C1 to ensure professional development. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | a) In order to apply for a Ph.D. program, candidates must have a masters degree which is considered appropriate for the relevant department / master program in terms of the branch of education, at least 60 ALES points from the score type of the program they are applying or the standard score determined for the national or international examinations accepted as equivalent to ALES by YÖK. they must also have a standard score of at least 55 points or equivalent for the foreign language exams that are accepted as equivalents. b) 60% of the ALES score, 10% of the foreign language score, and 30% of the graduation grade of the five-year education program excluding the preparatory classes 30% of the cumulative grade point average and 30% of the cumulative grade point averageCandidates are ranked on condition that the total is at least 60. In case of equality, priority is given to those with high ALES and foreign language scores. c) Candidates with a bachelors degree who are eligible for the related department / main program in terms of the branch of education should have at least 80 ALES points to apply directly to the doctoral program or the standard score determined by YÖK for international examinations accepted as equivalent to ALES, at least 65 from YDS points or equivalents are accepted to have the standard score specified for foreign language exams, plus a minimum of 3 out of 4 on the undergraduate GPA must be a score. In order to be able to register the candidates whose applications are accepted with a bachelors degree, 60% of the ALES score, 10% of the foreign language score and 30% of the graduation grade point average, excluding the preparatory classes, are collected and the candidates are listed. In case of equality, priority is given to those with high ALES and foreign language scores. | |
Conditions for Success | 1. Able to analyze and evaluate the basic concepts, principles and theories of curriculum development in a historical process. 2. Able to analyze the basic concepts, principles and theories of teaching-learning processes. 3. Able to produce his/her own unique approach by evaluating the basic concepts, principles and approaches of curriculum evaluation. 4. Able to apply the basic concepts and principles of scientific research methods to new problems. 5. Able to carry out a research both individually and with a team in accordance with the required principles. 6. Able to determine the standards and make accreditation of curricula by conducting job and work analysis. 7. Able to guide the students to gain the required strategies that promotes learning.8. Able to utilize both nationally and internationally available literature effectively to obtain professional development. 9. Able to cooperate with colleagues at national and international level. 10. Able to fulfill the mission of social service, instruction and research effectively. 11. Able to produce solutions to the country?s problems in curriculum development and instruction. 12. Able to use ICT effectively in his/her life to ensure professional development. 13. Able to use a foreign language effectively in his/her field at the level of C1 to ensure professional development.At least 7 courses + 1 seminar = at least 60 ECTSSpecialization Field Course + Proficiency + Thesis Proposal + Thesis Study = 60 ECTSTotal = 120 ECTSAchievement grade = 30% of the midterm exam + 70% of the final examIn order to be successful in the course, the final exam grade and grade point average must be at least C1.Academic Average = Minimum 3,00Ph.D. program consists of a total of twenty-one credits for students who are accepted with a masters degree with a thesis and a minimum of 240 ECTS including a minimum of seven courses, a seminar, a proficiency exam, a thesis proposal and a thesis. credit.A minimum of forty-two credits of 14 courses, a seminar, a proficiency exam, a dissertation proposal and a dissertation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of Department of Curriculum and Instruction find employment in both state and private organizations as education specialist to plan and execute in-service training programs. They also work as instructors at Education Faculties at Curriculum and Instruction Departments and other fields like History, English Language Teaching, etc. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018899
ISCO
ISCO
- To be able to analyze / evaluate the basic concepts, principles and theories related to curriculum development in a historical process.
- To be able to synthesize basic concepts, principles and theories about teaching-learning processes.
- To be able to produce his own original approach by evaluating the basic concepts, principles and approaches related to program evaluation.
- To be able to use the basic concepts and principles of scientific research methods in new problem situations.
- To be able to conduct an individual and team research in accordance with the principles of scientific research.
- To be able to make job and profession analysis, to determine the standards and to make accreditation of education programs.
- To be able to guide students to gain strategies to learn to learn.
- To be able to use national and international literature effectively to provide professional development and to produce new knowledge.
- To be able to cooperate with colleagues at national and international level.
- To be able to carry out teaching, research and social service work effectively.
- To be able to produce solutions to problems related to curriculum development and teaching in the education system of the country.
- To be able to use information technologies effectively in their lives in order to provide professional development.
- To be able to use effectively a foreign language at C1 level in order to provide professional development.
Mark Letter Grade Explanation Coefficient93-100 AA Very Good 487-92 BA Good 3.581-86 BB Medium 375-80 CB The lowest achievement grade for the doctor 2,565-74 CC Minimum achievement grade for master degree 261-64 DC Fail 1.560 and lower DD Fail 1The masters program student, who successfully completes the compulsory courses and seminars, writes the results obtained within the scope of the master thesis in accordance with the spelling rules determined by the Senate and presents his / her thesis orally to the jury and defends his thesis.
1. Able to analyze and evaluate the basic concepts, principles and theories of curriculum development in a historical process.
2. Able to analyze the basic concepts, principles and theories of teaching-learning processes.
3. Able to produce his/her own unique approach by evaluating the basic concepts, principles and approaches of curriculum evaluation.
4. Able to apply the basic concepts and principles of scientific research methods to new problems.
5. Able to carry out a research both individually and with a team in accordance with the required principles.
6. Able to determine the standards and make accreditation of curricula by conducting job and work analysis.
7. Able to guide the students to gain the required strategies that promotes learning.
8. Able to utilize both nationally and internationally available literature effectively to obtain professional development.
9. Able to cooperate with colleagues at national and international level.
10. Able to fulfill the mission of social service, instruction and research effectively.
11. Able to produce solutions to the countrys problems in curriculum development and instruction.
12. Able to use ICT effectively in his/her life to ensure professional development.
13. Able to use a foreign language effectively in his/her field at the level of C1 to ensure professional development.
a) In order to apply for a Ph.D. program, candidates must have a masters degree which is considered appropriate for the relevant department / master program in terms of the branch of education, at least 60 ALES points from the score type of the program they are applying or the standard score determined for the national or international examinations accepted as equivalent to ALES by YÖK. they must also have a standard score of at least 55 points or equivalent for the foreign language exams that are accepted as equivalents.
b) 60% of the ALES score, 10% of the foreign language score, and 30% of the graduation grade of the five-year education program excluding the preparatory classes 30% of the cumulative grade point average and 30% of the cumulative grade point averageCandidates are ranked on condition that the total is at least 60. In case of equality, priority is given to those with high ALES and foreign language scores.
c) Candidates with a bachelors degree who are eligible for the related department / main program in terms of the branch of education should have at least 80 ALES points to apply directly to the doctoral program or the standard score determined by YÖK for international examinations accepted as equivalent to ALES, at least 65 from YDS points or equivalents are accepted to have the standard score specified for foreign language exams, plus a minimum of 3 out of 4 on the undergraduate GPA must be a score. In order to be able to register the candidates whose applications are accepted with a bachelors degree, 60% of the ALES score, 10% of the foreign language score and 30% of the graduation grade point average, excluding the preparatory classes, are collected and the candidates are listed. In case of equality, priority is given to those with high ALES and foreign language scores.
Graduates of Department of Curriculum and Instruction find employment in both state and private organizations as education specialist to plan and execute in-service training programs. They also work as instructors at Education Faculties at Curriculum and Instruction Departments and other fields like History, English Language Teaching, etc.
Qualification is continuous