Yeterlilik Kodu

TR0030010091

Yeterlilik Adı
Eczacılık Lisans Diploması
Sorumlu KurumSağlık Bilimleri Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiSağlık Bilimleri Üniversitesi Adres: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar-İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttps://sbu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eczane
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eczacılık eğitimi sırasında temel eczacılık ve meslek bilimleri alanlarında edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasa ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinin her alanında uygular.
  • Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir.
  • İnsan sağlığını etkileyen hastalıklar ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir.
  • Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun sağlık düzeyi ve kalitesinin yükseltilmesi adına başta yasal otoriteler olmak üzere tüm paydaşlar ile birlikte çalışır.
  • Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı yeni ilaç moleküllerinin tasarımı geliştirilmesi ve test edilmesi konularında bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir.
  • Temel ve ileri analiz yöntemleri, enstrümantasyon ve validasyon konusunda bilgi sahibi olup, ilgili bilgiyi etkin madde ve nihai ürün analiz çalışmalarına yansıtabilir.
  • Doğal, sentetik, biyolojik ve biyoteknolojik ürünler ile radyofarmasötik, kozmetik-kozmesötik ve ileri teknoloji ürünlerinin kalite güvence ve yasal gereklilikler çerçevesinde formülasyon, üretim, kalite kontrol, ambalajlama, depolama, dağıtım ve ruhsatlandırma faaliyetleri ile ilgili teorik bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
  • İlaçların biyofarmasötik ve farmakokinetik özellikleri ile farmakodinamik ve toksikolojik etkilerini bilir ve bu bilgileri eğitimi esnasında edinmiş olduğu temel tıp bilimleri ile harmanlayarak patolojik süreçlerde medikal tedavi ilkelerini uygulayabilir.
  • Medikal tedavi etkinliği ile istenmeyen ilaç reaksiyonlarının raporlanması, izlenmesi, önlenmesi ve riskli hasta gruplarında ilaç kullanımı konularında bilgi sahibidir.
  • Eğitim sürecinde farmakoterapi ve klinik eczacılık alanlarında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgiler dahilinde akılcı ilaç kullanımı gereklilikleri doğrultusunda edinmiş olduğu hasta odaklı farmasötik bakım hizmetlerini planlayabilme, yönetebilme becerisi ile diğer sağlık personeli ile beraber sağlık hizmeti kalitesini artırmaya yardımcı olur.
  • Eczacılık meslek uygulamaları ve farmasötik ürünlerin kullanışları ile ilgili bilgileri topluma, diğer sağlık personeline ve ilaç politikalarından sorumlu kurum ve kuruluşlara aktarmak için etkin iletişimde bulunur.
  • Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak hasta ve yakınlarına, meslektaşlarına, diğer sağlık personeline, kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma eczacılık alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar.
  • Klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
  • Sağlık ekonomisi, sağlık politikaları, eczane yönetimi, ve biyoinformatik konularında bilgi sahibidir.
  • Yabancı dil bilgisini eczacılık ile ilgili güncel gelişmeleri izleyebilmek ve iletişim kurabilmek amacıyla kullanır, bilimsel kaynakları ve bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır teorik ve/veya pratik araştırma yaparak bulgularını rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar.
  • Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder ve gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır.
  • Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir.
  • Yönetim, organizasyon, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
  • Birey ve toplum sağlığı, çevre bilinci ve iş güvenliği konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Eczacılık Fakültesinde sınavlar; ara sınavlar, genel sınavlar, bütünleme sınavları ve mazeret sınavları olarak sınıflandırılır. Ders başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir ve bu 50 (100 üzerinden) puana karşılık gelir. Bu not öğrencinin dönem içi başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) notu ile genel sınav notunun birlikte değerlendirilmesiyle hesaplanır. Genel sınavın ders başarı notuna etkisi en az % 40, en çok % 60 olabilir.(https://dosya.sbu.edu.tr/Yonergeler/OnLisansVeLisansEgitimO%C4%9FretimYonetmeligi.pdf)Teorik ve uygulamalı dersler, stajlar ve bitirme projesinden oluşan programın ilk üç yarıyılındaki dersler ile öğrenciye alan ile ilgili temel bilgiler verilirken, dördüncü yarıyıldan itibaren alınan dersler alana ait bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmaya yöneliktir.Programda yer alan derslerin %75’i zorunlu ve %25’i seçmelidir. Seçmeli dersler ise alan içi (%90) ve alan dışı (%10) derslerden oluşur. Stajlar klinik eczacılık uygulamalarını da içerecek şekilde serbest eczane, hastane eczaneleri, ilaç endüstrisi, çeşitli araştırma laboratuvarları ve staj yönergesinde belirtilen diğer kurumlarda yapılır. Fakültemizde stajlar, eczacılık mesleki yeterliklerinin Avrupa Birliği Ülkelerinde tanınması için zorunlu olan 120 iş günü eczane veya hastane eczanesi stajına ilave bir aylık stajla birlikte toplam 6 ay, 5 staj (Staj I-V) olarak planlanmıştır. Öğrenci, stajlara fakülte eğitim-öğretim programının dördüncü dönemini tamamladıktan sonra başlar. Staj I-III yaz stajı, Staj IV,V onuncu dönemde bahar yarıyılı stajı şeklinde uygulanır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Eczacılık Fakültesine giriş için ülkemizde ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eğitim almış ve eşdeğerliği kabul edilmiş olmak ve ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak/sınavları başarmış olmak zorunludur. Kayıt ve kabul şartları, ilgili yılın Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzunda belirtilir.Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrenci kabulü dönem başlamadan önce öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve müracaat bazında değerlendirilir.

Başarma ŞartlarıTeorik ve uygulamalı dersler, stajlar ve bitirme projesinden oluşan programın ilk üç yarıyılındaki dersler ile öğrenciye alan ile ilgili temel bilgiler verilirken, dördüncü yarıyıldan itibaren alınan dersler alana ait bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmaya yöneliktir.Programda yer alan derslerin %75’i zorunlu ve %25’i seçmelidir. Seçmeli dersler ise alan içi (%90) ve alan dışı (%10) derslerden oluşur. Stajlar klinik eczacılık uygulamalarını da içerecek şekilde serbest eczane, hastane eczaneleri, ilaç endüstrisi, çeşitli araştırma laboratuvarları ve staj yönergesinde belirtilen diğer kurumlarda yapılır. Fakültemizde stajlar, eczacılık mesleki yeterliklerinin Avrupa Birliği Ülkelerinde tanınması için zorunlu olan 120 iş günü eczane veya hastane eczanesi stajına ilave bir aylık stajla birlikte toplam 6 ay, 5 staj (Staj I-V) olarak planlanmıştır. Öğrenci, stajlara fakülte eğitim-öğretim programının dördüncü dönemini tamamladıktan sonra başlar. Staj I-III yaz stajı, Staj IV,V onuncu dönemde bahar yarıyılı stajı şeklinde uygulanır. Eczacılık Fakültesinden mezun olmak için öğrencilerin, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olması gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum kredi 223 ve minimum AKTS 300’dür. Bu toplam kredinin en az %25ini alan içi ve dışı seçmeli derslerden kazanılması ve programın öngördüğü tüm derslerin, uygulamaların, mezuniyet projesi dersi ve stajların Sağlık Bilimleri Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre başarı ile tamamlanması zorunludur. (https://dosya.sbu.edu.tr/Yonergeler/OnLisansVeLisansEgitimO%C4%9FretimYonetmeligi.pdf)
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Eczacılık Fakültesi mezunları serbest eczane işletebilecekleri gibi eczanelerde yardımcı eczacı ya da ikinci eczacı pozisyonlarında ya da hastane eczanelerinde çalışabilir. Ayrıca ilaç ve kozmetik endüstrisinde farklı birimlerde (üretim, kalite kontrol, kalite güvence, araştırma-geliştirme, farmakovijilans, klinik araştırmalar, medikal, pazarlama, ruhsatlandırma), Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, ilaç ve zehir bilgi merkezlerinde, hücre ve kök hücre tedavi merkezlerinde, radyofarmasi laboratuvarlarında, tıbbi cihazla ilgili onaylanmış kuruluşlar, sözleşmeli araştırma kurumları, ilaç danışmanlık şirketleri ve meslek örgütlerinde görev alabilir. Bunun yanısıra yurt içi/yurt dışı doktora programları ile akademik kariyer yapma imkânına da sahiptirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010091


Yeterlilik Adı
Eczacılık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sağlık Bilimleri Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Adres: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar-İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eczacılık eğitimi sırasında temel eczacılık ve meslek bilimleri alanlarında edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasa ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinin her alanında uygular.
  • Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir.
  • İnsan sağlığını etkileyen hastalıklar ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir.
  • Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun sağlık düzeyi ve kalitesinin yükseltilmesi adına başta yasal otoriteler olmak üzere tüm paydaşlar ile birlikte çalışır.
  • Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı yeni ilaç moleküllerinin tasarımı geliştirilmesi ve test edilmesi konularında bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir.
  • Temel ve ileri analiz yöntemleri, enstrümantasyon ve validasyon konusunda bilgi sahibi olup, ilgili bilgiyi etkin madde ve nihai ürün analiz çalışmalarına yansıtabilir.
  • Doğal, sentetik, biyolojik ve biyoteknolojik ürünler ile radyofarmasötik, kozmetik-kozmesötik ve ileri teknoloji ürünlerinin kalite güvence ve yasal gereklilikler çerçevesinde formülasyon, üretim, kalite kontrol, ambalajlama, depolama, dağıtım ve ruhsatlandırma faaliyetleri ile ilgili teorik bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
  • İlaçların biyofarmasötik ve farmakokinetik özellikleri ile farmakodinamik ve toksikolojik etkilerini bilir ve bu bilgileri eğitimi esnasında edinmiş olduğu temel tıp bilimleri ile harmanlayarak patolojik süreçlerde medikal tedavi ilkelerini uygulayabilir.
  • Medikal tedavi etkinliği ile istenmeyen ilaç reaksiyonlarının raporlanması, izlenmesi, önlenmesi ve riskli hasta gruplarında ilaç kullanımı konularında bilgi sahibidir.
  • Eğitim sürecinde farmakoterapi ve klinik eczacılık alanlarında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgiler dahilinde akılcı ilaç kullanımı gereklilikleri doğrultusunda edinmiş olduğu hasta odaklı farmasötik bakım hizmetlerini planlayabilme, yönetebilme becerisi ile diğer sağlık personeli ile beraber sağlık hizmeti kalitesini artırmaya yardımcı olur.
  • Eczacılık meslek uygulamaları ve farmasötik ürünlerin kullanışları ile ilgili bilgileri topluma, diğer sağlık personeline ve ilaç politikalarından sorumlu kurum ve kuruluşlara aktarmak için etkin iletişimde bulunur.
  • Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak hasta ve yakınlarına, meslektaşlarına, diğer sağlık personeline, kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma eczacılık alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar.
  • Klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
  • Sağlık ekonomisi, sağlık politikaları, eczane yönetimi, ve biyoinformatik konularında bilgi sahibidir.
  • Yabancı dil bilgisini eczacılık ile ilgili güncel gelişmeleri izleyebilmek ve iletişim kurabilmek amacıyla kullanır, bilimsel kaynakları ve bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır teorik ve/veya pratik araştırma yaparak bulgularını rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar.
  • Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder ve gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır.
  • Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir.
  • Yönetim, organizasyon, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
  • Birey ve toplum sağlığı, çevre bilinci ve iş güvenliği konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Eczacılık Fakültesinde sınavlar; ara sınavlar, genel sınavlar, bütünleme sınavları ve mazeret sınavları olarak sınıflandırılır. Ders başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir ve bu 50 (100 üzerinden) puana karşılık gelir. Bu not öğrencinin dönem içi başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) notu ile genel sınav notunun birlikte değerlendirilmesiyle hesaplanır. Genel sınavın ders başarı notuna etkisi en az % 40, en çok % 60 olabilir.(https://dosya.sbu.edu.tr/Yonergeler/OnLisansVeLisansEgitimO%C4%9FretimYonetmeligi.pdf)Teorik ve uygulamalı dersler, stajlar ve bitirme projesinden oluşan programın ilk üç yarıyılındaki dersler ile öğrenciye alan ile ilgili temel bilgiler verilirken, dördüncü yarıyıldan itibaren alınan dersler alana ait bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmaya yöneliktir.Programda yer alan derslerin %75’i zorunlu ve %25’i seçmelidir. Seçmeli dersler ise alan içi (%90) ve alan dışı (%10) derslerden oluşur. Stajlar klinik eczacılık uygulamalarını da içerecek şekilde serbest eczane, hastane eczaneleri, ilaç endüstrisi, çeşitli araştırma laboratuvarları ve staj yönergesinde belirtilen diğer kurumlarda yapılır. Fakültemizde stajlar, eczacılık mesleki yeterliklerinin Avrupa Birliği Ülkelerinde tanınması için zorunlu olan 120 iş günü eczane veya hastane eczanesi stajına ilave bir aylık stajla birlikte toplam 6 ay, 5 staj (Staj I-V) olarak planlanmıştır. Öğrenci, stajlara fakülte eğitim-öğretim programının dördüncü dönemini tamamladıktan sonra başlar. Staj I-III yaz stajı, Staj IV,V onuncu dönemde bahar yarıyılı stajı şeklinde uygulanır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Eczacılık Fakültesine giriş için ülkemizde ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eğitim almış ve eşdeğerliği kabul edilmiş olmak ve ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak/sınavları başarmış olmak zorunludur. Kayıt ve kabul şartları, ilgili yılın Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzunda belirtilir.Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrenci kabulü dönem başlamadan önce öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve müracaat bazında değerlendirilir.


Başarma Şartları
Teorik ve uygulamalı dersler, stajlar ve bitirme projesinden oluşan programın ilk üç yarıyılındaki dersler ile öğrenciye alan ile ilgili temel bilgiler verilirken, dördüncü yarıyıldan itibaren alınan dersler alana ait bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmaya yöneliktir.Programda yer alan derslerin %75’i zorunlu ve %25’i seçmelidir. Seçmeli dersler ise alan içi (%90) ve alan dışı (%10) derslerden oluşur. Stajlar klinik eczacılık uygulamalarını da içerecek şekilde serbest eczane, hastane eczaneleri, ilaç endüstrisi, çeşitli araştırma laboratuvarları ve staj yönergesinde belirtilen diğer kurumlarda yapılır. Fakültemizde stajlar, eczacılık mesleki yeterliklerinin Avrupa Birliği Ülkelerinde tanınması için zorunlu olan 120 iş günü eczane veya hastane eczanesi stajına ilave bir aylık stajla birlikte toplam 6 ay, 5 staj (Staj I-V) olarak planlanmıştır. Öğrenci, stajlara fakülte eğitim-öğretim programının dördüncü dönemini tamamladıktan sonra başlar. Staj I-III yaz stajı, Staj IV,V onuncu dönemde bahar yarıyılı stajı şeklinde uygulanır. Eczacılık Fakültesinden mezun olmak için öğrencilerin, 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olması gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum kredi 223 ve minimum AKTS 300’dür. Bu toplam kredinin en az %25ini alan içi ve dışı seçmeli derslerden kazanılması ve programın öngördüğü tüm derslerin, uygulamaların, mezuniyet projesi dersi ve stajların Sağlık Bilimleri Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümlerine göre başarı ile tamamlanması zorunludur. (https://dosya.sbu.edu.tr/Yonergeler/OnLisansVeLisansEgitimO%C4%9FretimYonetmeligi.pdf)

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Eczacılık Fakültesi mezunları serbest eczane işletebilecekleri gibi eczanelerde yardımcı eczacı ya da ikinci eczacı pozisyonlarında ya da hastane eczanelerinde çalışabilir. Ayrıca ilaç ve kozmetik endüstrisinde farklı birimlerde (üretim, kalite kontrol, kalite güvence, araştırma-geliştirme, farmakovijilans, klinik araştırmalar, medikal, pazarlama, ruhsatlandırma), Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, ilaç ve zehir bilgi merkezlerinde, hücre ve kök hücre tedavi merkezlerinde, radyofarmasi laboratuvarlarında, tıbbi cihazla ilgili onaylanmış kuruluşlar, sözleşmeli araştırma kurumları, ilaç danışmanlık şirketleri ve meslek örgütlerinde görev alabilir. Bunun yanısıra yurt içi/yurt dışı doktora programları ile akademik kariyer yapma imkânına da sahiptirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010091

Qualification Title
Pharmacy License
Awarding BodyUniversity of Health Sciences
Awarding Body ContactUniversity of Health Sciences Address: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar-İSTANBUL
Awarding Body Urlhttps://ghf.sbu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPharmacy
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Uses the knowledge and skills gained in the fields of basic pharmacy and professional sciences during the education of pharmacy in all areas of the profession within the framework of existing laws and ethics.
  • Has the knowledge of anatomy, immunology, physiology, physiopathology and biochemistry of biological systems and know basic concepts about the diseases affecting human health and their treatments.
  • Able to work with all stakeholders, especially the legal authorities to improve the level and quality of community health care by blending the professional knowledge acquired during his/her education with the information from different disciplines.
  • Has the knowledge and application skills to design, develop and test new drug molecules of natural, synthetic and biological origin.Has the knowledge of basic and advanced analytical methods, instrumentation and validation and could interpret the relevant information for both active substance and final product analysis studies.
  • Has the theoretical knowledge and application skills in formulation, production, quality control, packaging, storage, distribution and licensing activities of natural, synthetic, biological and biotechnological products and radiopharmaceuticals, cosmetics-cosmeceuticals and high technology products within the scope of quality assurance and legal requirements.
  • Knows the pharmacodynamic and toxicological effects of drugs together with their biopharmaceutical and pharmacokinetic properties and apply medical treatment principles in pathological processes by blending these information with the basic medical sciences he/she acquired during his/her education.
  • The student has information on reporting, monitoring and prevention of adverse drug reactions, medical treatment activity and the drug utilization in risky patient groups.
  • Helps to improve the quality of health care services together with other healthcare professional, has the skills of planning and managing the patient-oriented pharmaceutical care services that have been acquired during the his/ her education in accordance with rational drug use requirements within the theoretical and practical knowledge of pharmacotherapy and clinical pharmacy.
  • Able to communicate effectively with society, other health care providers, institutions, and organizations responsible for drug policy to transmit information on the use of pharmaceutical products and pharmacy professional practices.
  • Provides training, information and counseling services in the field of pharmacy to the patients and their relatives, colleagues, other health personnel, related units-committees and society in the field of pharmacy by using current and evidence-based data and information sources.
  • May participate and take responsibility in clinical and non-interventional research.Has knowledge in the field of health economics, health politics, pharmacy management, and bioinformatics.
  • Able to use his/her foreign language skills to communicate and monitor current developments in pharmacy, gain current information by using scientific resources and information technologies, and conduct theoretical and/or practical research and presents findings in national and/or international meetings.
  • Follows technological developments, evaluate the knowledge about the field with a critical approach and a lifelong learning consciousness and creates awareness by applying the developments in the field of pharmacy.
  • Knows the historical development and professional ethics of the profession.
  • Applies his /her organization, management, communication and social skills in his / her field of study.
  • Has environmental awareness as well as sufficient knowledge and consciousness about occupational safety and individual / community health.
Key Competencies-
Further Info

At the Faculty of Pharmacy, exams are classified as midterms, general exams, make-up exams and make-up exams. Course success is determined by course grade and corresponds to 50 points out of 100. This grade is calculated by evaluating the students performance during the semester (midterm exams, homeworks, practical work and so on) and the final exam grade together. Impact of final exam on course grade can be at least 40%, at most 60%.(https://dosya.sbu.edu.tr/Yonergeler/OnLisansVeLisansEgitimO%C4%9FretimYonetmeligi.pdf)The program consists of theoretical and practical courses, internships and finishing projects. While the first three semester courses give basic information about the field, the courses after the fourth semester are aimed to gain the knowledge, skills and competence of the field.75% of the courses in the program are compulsory and 25% are selective. Elective courses consist of in-field (90%) and non-field (10%) courses. Internships are offered in the form of pharmacy, hospital pharmacy, pharmaceutical industry, various research laboratories and other institutions mentioned in the internship guidelines, including clinical pharmacy practices. Internships at our faculty are planned as 5 internships (Internships I-V) for a total of 6 months with a one-month internship in addition to the 120-day pharmacy or hospital pharmacy internship, which is mandatory for the recognition of pharmacy professional qualifications in the European Union. The student begins his / her internship after completing the fourth semester of the faculty education program. While Internship I-III are applied as a summer internship, Internship IV-V are applied in the tenth semester as a spring semester internship.

Quality Assurance-
Access Requirements

For admission to the faculty of pharmacy, students should hold national high school degree or equivalent degree taken from foreign countries and approved by national authorities. Also, foreign candidates must acquire appropriate mark from relevant exams indicated in the legislation.Students who are studying in the equivalent program may apply for transfer. The applications are accepted at the beginning of the semester and each application is evaluated by taking the conditions of each student and the degree being applied into consideration.

Conditions for SuccessThe program consists of theoretical and practical courses, internships and finishing projects. While the first three semester courses give basic information about the field, the courses after the fourth semester are aimed to gain the knowledge, skills and competence of the field.75% of the courses in the program are compulsory and 25% are selective. Elective courses consist of in-field (90%) and non-field (10%) courses. Internships are offered in the form of pharmacy, hospital pharmacy, pharmaceutical industry, various research laboratories and other institutions mentioned in the internship guidelines, including clinical pharmacy practices. Internships at our faculty are planned as 5 internships (Internships I-V) for a total of 6 months with a one-month internship in addition to the 120-day pharmacy or hospital pharmacy internship, which is mandatory for the recognition of pharmacy professional qualifications in the European Union. The student begins his / her internship after completing the fourth semester of the faculty education program. While Internship I-III are applied as a summer internship, Internship IV-V are applied in the tenth semester as a spring semester internship.To graduate from the Faculty of Pharmacy, the students are required to complete a total of 300 ECTS, to acquire at least 25% of the total credits from elective courses, to successfully complete all the courses, practices, graduation project and internships required by the program in accordance with the provisions of University of Health Sciences Associate Degree, Undergraduate Education-Training and Examination Regulation and to have at least 2.00 overall academic average.
Progression Paths (Relationship Type)

Pharmacists graduated from the Faculty of Pharmacy, University of Health Sciences can run a community pharmacy or work in an assistant pharmacist/ second pharmacist position or may choice to work in hospital pharmacies. They can also work in different departments (production, quality control, quality assurance, research and development, pharmacovigilance, medical, clinical research, marketing, regulatory affairs) of the drug and cosmetic industry, in drug warehouses, in public institutions and organizations such as the Turkish Medicine and Medical Device Agency, the Republic of Turkey Social Security Institution or the Turkish Institution of Public Health, in analysis laboratories, in drug and poison information centers, in cell and stem-cell therapy centers, in radiopharmacy laboratories, and also in notified bodies for medical devices, contract research organizations, drug consultancy companies and professional organizations. In addition, they have the opportunity to make an academic career in doctoral programs in Turkey and abroad.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030010091


Qualification Title
Pharmacy License

Awarding Body
University of Health Sciences

Awarding Body Contact
University of Health Sciences Address: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar-İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Uses the knowledge and skills gained in the fields of basic pharmacy and professional sciences during the education of pharmacy in all areas of the profession within the framework of existing laws and ethics.
  • Has the knowledge of anatomy, immunology, physiology, physiopathology and biochemistry of biological systems and know basic concepts about the diseases affecting human health and their treatments.
  • Able to work with all stakeholders, especially the legal authorities to improve the level and quality of community health care by blending the professional knowledge acquired during his/her education with the information from different disciplines.
  • Has the knowledge and application skills to design, develop and test new drug molecules of natural, synthetic and biological origin.Has the knowledge of basic and advanced analytical methods, instrumentation and validation and could interpret the relevant information for both active substance and final product analysis studies.
  • Has the theoretical knowledge and application skills in formulation, production, quality control, packaging, storage, distribution and licensing activities of natural, synthetic, biological and biotechnological products and radiopharmaceuticals, cosmetics-cosmeceuticals and high technology products within the scope of quality assurance and legal requirements.
  • Knows the pharmacodynamic and toxicological effects of drugs together with their biopharmaceutical and pharmacokinetic properties and apply medical treatment principles in pathological processes by blending these information with the basic medical sciences he/she acquired during his/her education.
  • The student has information on reporting, monitoring and prevention of adverse drug reactions, medical treatment activity and the drug utilization in risky patient groups.
  • Helps to improve the quality of health care services together with other healthcare professional, has the skills of planning and managing the patient-oriented pharmaceutical care services that have been acquired during the his/ her education in accordance with rational drug use requirements within the theoretical and practical knowledge of pharmacotherapy and clinical pharmacy.
  • Able to communicate effectively with society, other health care providers, institutions, and organizations responsible for drug policy to transmit information on the use of pharmaceutical products and pharmacy professional practices.
  • Provides training, information and counseling services in the field of pharmacy to the patients and their relatives, colleagues, other health personnel, related units-committees and society in the field of pharmacy by using current and evidence-based data and information sources.
  • May participate and take responsibility in clinical and non-interventional research.Has knowledge in the field of health economics, health politics, pharmacy management, and bioinformatics.
  • Able to use his/her foreign language skills to communicate and monitor current developments in pharmacy, gain current information by using scientific resources and information technologies, and conduct theoretical and/or practical research and presents findings in national and/or international meetings.
  • Follows technological developments, evaluate the knowledge about the field with a critical approach and a lifelong learning consciousness and creates awareness by applying the developments in the field of pharmacy.
  • Knows the historical development and professional ethics of the profession.
  • Applies his /her organization, management, communication and social skills in his / her field of study.
  • Has environmental awareness as well as sufficient knowledge and consciousness about occupational safety and individual / community health.

Key Competencies
-

Further Info

At the Faculty of Pharmacy, exams are classified as midterms, general exams, make-up exams and make-up exams. Course success is determined by course grade and corresponds to 50 points out of 100. This grade is calculated by evaluating the students performance during the semester (midterm exams, homeworks, practical work and so on) and the final exam grade together. Impact of final exam on course grade can be at least 40%, at most 60%.(https://dosya.sbu.edu.tr/Yonergeler/OnLisansVeLisansEgitimO%C4%9FretimYonetmeligi.pdf)The program consists of theoretical and practical courses, internships and finishing projects. While the first three semester courses give basic information about the field, the courses after the fourth semester are aimed to gain the knowledge, skills and competence of the field.75% of the courses in the program are compulsory and 25% are selective. Elective courses consist of in-field (90%) and non-field (10%) courses. Internships are offered in the form of pharmacy, hospital pharmacy, pharmaceutical industry, various research laboratories and other institutions mentioned in the internship guidelines, including clinical pharmacy practices. Internships at our faculty are planned as 5 internships (Internships I-V) for a total of 6 months with a one-month internship in addition to the 120-day pharmacy or hospital pharmacy internship, which is mandatory for the recognition of pharmacy professional qualifications in the European Union. The student begins his / her internship after completing the fourth semester of the faculty education program. While Internship I-III are applied as a summer internship, Internship IV-V are applied in the tenth semester as a spring semester internship.


Quality Assurance
-

Access Requirements

For admission to the faculty of pharmacy, students should hold national high school degree or equivalent degree taken from foreign countries and approved by national authorities. Also, foreign candidates must acquire appropriate mark from relevant exams indicated in the legislation.Students who are studying in the equivalent program may apply for transfer. The applications are accepted at the beginning of the semester and each application is evaluated by taking the conditions of each student and the degree being applied into consideration.


Conditions for Success
The program consists of theoretical and practical courses, internships and finishing projects. While the first three semester courses give basic information about the field, the courses after the fourth semester are aimed to gain the knowledge, skills and competence of the field.75% of the courses in the program are compulsory and 25% are selective. Elective courses consist of in-field (90%) and non-field (10%) courses. Internships are offered in the form of pharmacy, hospital pharmacy, pharmaceutical industry, various research laboratories and other institutions mentioned in the internship guidelines, including clinical pharmacy practices. Internships at our faculty are planned as 5 internships (Internships I-V) for a total of 6 months with a one-month internship in addition to the 120-day pharmacy or hospital pharmacy internship, which is mandatory for the recognition of pharmacy professional qualifications in the European Union. The student begins his / her internship after completing the fourth semester of the faculty education program. While Internship I-III are applied as a summer internship, Internship IV-V are applied in the tenth semester as a spring semester internship.To graduate from the Faculty of Pharmacy, the students are required to complete a total of 300 ECTS, to acquire at least 25% of the total credits from elective courses, to successfully complete all the courses, practices, graduation project and internships required by the program in accordance with the provisions of University of Health Sciences Associate Degree, Undergraduate Education-Training and Examination Regulation and to have at least 2.00 overall academic average.

Progression Paths (Relationship Type)

Pharmacists graduated from the Faculty of Pharmacy, University of Health Sciences can run a community pharmacy or work in an assistant pharmacist/ second pharmacist position or may choice to work in hospital pharmacies. They can also work in different departments (production, quality control, quality assurance, research and development, pharmacovigilance, medical, clinical research, marketing, regulatory affairs) of the drug and cosmetic industry, in drug warehouses, in public institutions and organizations such as the Turkish Medicine and Medical Device Agency, the Republic of Turkey Social Security Institution or the Turkish Institution of Public Health, in analysis laboratories, in drug and poison information centers, in cell and stem-cell therapy centers, in radiopharmacy laboratories, and also in notified bodies for medical devices, contract research organizations, drug consultancy companies and professional organizations. In addition, they have the opportunity to make an academic career in doctoral programs in Turkey and abroad.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address