Yeterlilik Kodu

TR0030032546

Yeterlilik Adı
Ebelik Lisans Diplomashttps://www.tyc.gov.tr/admin/tycqualification/edit/32546#tab_title_en_USı
Sorumlu KurumManisa Celâl Bayar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiŞehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.mcbu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Hemşirelik ve ebelik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

1.Birey, aile ve toplum sağlığının korunması, geliştirilmesi, tedavi ve rehabilitasyonunda evrensel, kültürel ve etik değerlere duyarlı bir meslek üyesi olarak ebeliğin rol ve sorumluluklarını yerine getirir.

2. Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kanıta dayalı ve bütüncül bir yaklaşımla ebelik bakımı verir, risk ve komplikasyonları erken tanılayarak ekip anlayışıyla gerekli müdahaleleri yapar.

3. Ebelik alanında etik ilkeler doğrultusunda araştırmalar yapar, sonuçlarını ulusal ve/veya uluslararası bilimsel alanda paylaşır. 

4. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli yenileyerek akademik ve mesleki gelişimini sürdürür. 

Öğrenme Ortamları

Bölümümüz Türkçe eğitim vermektedir. Ebelik programında yer alan uygulamalı derslerde öğrenciye beceri kazandırma amacıyla tasarlanmış bilgisayar, teknik ve simülasyon laboratuvarları bulunmaktadır. Öğrencilerin laboratuvar uygulamaları için iki beceri laboratuvarı vardır. Beceri laboratuvarlarında temel ebelik uygulamalarına (damar yolu açma, enjeksiyon yapma, vücut boşluklarına katater ve tüp uygulama vb.) imkan veren 2 adet yetişkin maket, kalp ve solunum masajı yapılabilen kardiyo-pulmoner resusitasyon maketi, anatomi maketi, iskelet, epizyotomi maketi, bimanuel muayene maketleri, yeni doğan bakım ve çocuk CPR ve uygulama maketleri, doğum maketleri, mikroskop, simulasyon maketi, kan basıncını ölçme aletleri, dereceler, baskül vb. araç-gereçler bulunmaktadır. Ebelik Bölümü öğrencilerinin yararlanabileceği araştırma ve öğrenme imkanı sunan bilgisayar laboratuarları, kütüphane, spor salonu ve kafeterya bulunmaktadır. Ayrıca derslikler, laboratuvarlar, konferans salonu, toplantı salonu gerekli teknik donanıma (bilgisayar, projeksiyon vb) sahiptir. Ayrıca binada bir bilgisayar laboratuvarı ve bir okuma salonu yer almaktadır. Derslik ve laboratuvarların bulunduğu binalarda cep telefonlarıyla ve dizüstü bilgisayarlarıyla internet bağlantısını sağlayan kablosuz internet ağı mevcuttur.

Öğrenciler, Erasmus, Farabi ve Mevlana programları çerçevesinde en fazla iki dönem anlaşmalı üniversitelere gidebilmektedirler.

Öğrencilerin uygulamaları, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Hafsa Sultan Hastanesi ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarının birçoğunda gerçekleştirilmektedir. Bu alanlar, ebelik programının amaç ve çıktılarını karşılayacak niteliktedir. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ebelik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerilere sahiptir.
  • Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla ebelik bakımı verir, riskli durumları saptar ve gerekli müdahaleleri yapar.
  • Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırır ve yenidoğanın bakımını yapar.
  • Mesleki etik değerlerin, yasal hak ve sorumluluklarının farkındadır ve ebelik uygulamalarının toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir.
  • Temel tıp bilimleri ve mesleki bilgisini kullanarak kadın, çocuk, aile ve topluma evrensel ve kültürel değerlere duyarlı, kaliteli ve nitelikli bakım hizmeti sunar.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir, mesleki bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilir.
  • Mesleki sorumluluklarını yerine getirirken bireysel ve bir ekibin üyesi olarak etkin biçimde çalışabilir.
  • Mesleğine özgü konularda çalışmalar planlar, veri toplar ve sonuç raporunu hazırlar.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli yenileme, kariyer planlama ve eleştirel düşünme becerisine sahiptir.
  • Mesleki uygulama ve araştırmalarında teknolojik gelişmeleri izler, bilişim ve bakım teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim Becerileri
  • Etik Yaklaşım
  • Yaşam Boyu Öğrenme
  • Bilim ve Teknolojide Temel Yetkinlik
  • İnisiyatif Alma ve Girişimcilik
  • Kültürel Farkındalık ve İfade Yetkinliği
  • Vatandaşlık Yetkinliği
  • Kadın, yenidoğan, çocuk ve ailelere kaliteli bakım sunma
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için en az bir ara sınav yapılmaktadır. Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Geçme notu tespit edilirken, ara sınav %40, dönem sonu sınavı da %60 oranında etkili olmaktadır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir.
Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az harf notu olarak CC alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2.00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle (DC) ve (DD) olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2.00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar”a göre sağlanır:

  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
    1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımları, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme:
    Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesi, YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme:
    Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarıyla tamamlamaları halinde lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
    Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları, programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)

Başlangıç: 20.03.2024 / Bitiş: 30.09.2026

Giriş Şartı

Adayların Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavından ilgili alandan (MF-3) yeterli puanı alarak ilgili bölüme yerleştirilmiş olduğunu gösterir sonuç belgesi gerekir. Ayrıca öğrencinin, açık öğretim fakültesi hariç başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmaması şarttır. Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilmektedir.

Başarma ŞartlarıProgramı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımızın çalışma alanı; Sağlık Bakanlığına bağlı kurumların doğum, çocuk ve aile planlaması birimleri ve özel sağlık kurumlarıdır. Akademik çalışma yapmak isteyen mezunlar üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilir, yüksek lisans ve doktora eğitimini sürdürebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

4. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bağıl Sistem Değerlendirme Sistemi Yönergesi

5. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030032546


Yeterlilik Adı
Ebelik Lisans Diplomashttps://www.tyc.gov.tr/admin/tycqualification/edit/32546#tab_title_en_USı

Sorumlu Kurum
Manisa Celâl Bayar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

1.Birey, aile ve toplum sağlığının korunması, geliştirilmesi, tedavi ve rehabilitasyonunda evrensel, kültürel ve etik değerlere duyarlı bir meslek üyesi olarak ebeliğin rol ve sorumluluklarını yerine getirir.

2. Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kanıta dayalı ve bütüncül bir yaklaşımla ebelik bakımı verir, risk ve komplikasyonları erken tanılayarak ekip anlayışıyla gerekli müdahaleleri yapar.

3. Ebelik alanında etik ilkeler doğrultusunda araştırmalar yapar, sonuçlarını ulusal ve/veya uluslararası bilimsel alanda paylaşır. 

4. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli yenileyerek akademik ve mesleki gelişimini sürdürür. 


Öğrenme Ortamları

Bölümümüz Türkçe eğitim vermektedir. Ebelik programında yer alan uygulamalı derslerde öğrenciye beceri kazandırma amacıyla tasarlanmış bilgisayar, teknik ve simülasyon laboratuvarları bulunmaktadır. Öğrencilerin laboratuvar uygulamaları için iki beceri laboratuvarı vardır. Beceri laboratuvarlarında temel ebelik uygulamalarına (damar yolu açma, enjeksiyon yapma, vücut boşluklarına katater ve tüp uygulama vb.) imkan veren 2 adet yetişkin maket, kalp ve solunum masajı yapılabilen kardiyo-pulmoner resusitasyon maketi, anatomi maketi, iskelet, epizyotomi maketi, bimanuel muayene maketleri, yeni doğan bakım ve çocuk CPR ve uygulama maketleri, doğum maketleri, mikroskop, simulasyon maketi, kan basıncını ölçme aletleri, dereceler, baskül vb. araç-gereçler bulunmaktadır. Ebelik Bölümü öğrencilerinin yararlanabileceği araştırma ve öğrenme imkanı sunan bilgisayar laboratuarları, kütüphane, spor salonu ve kafeterya bulunmaktadır. Ayrıca derslikler, laboratuvarlar, konferans salonu, toplantı salonu gerekli teknik donanıma (bilgisayar, projeksiyon vb) sahiptir. Ayrıca binada bir bilgisayar laboratuvarı ve bir okuma salonu yer almaktadır. Derslik ve laboratuvarların bulunduğu binalarda cep telefonlarıyla ve dizüstü bilgisayarlarıyla internet bağlantısını sağlayan kablosuz internet ağı mevcuttur.

Öğrenciler, Erasmus, Farabi ve Mevlana programları çerçevesinde en fazla iki dönem anlaşmalı üniversitelere gidebilmektedirler.

Öğrencilerin uygulamaları, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Hafsa Sultan Hastanesi ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarının birçoğunda gerçekleştirilmektedir. Bu alanlar, ebelik programının amaç ve çıktılarını karşılayacak niteliktedir. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ebelik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerilere sahiptir.
  • Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla ebelik bakımı verir, riskli durumları saptar ve gerekli müdahaleleri yapar.
  • Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırır ve yenidoğanın bakımını yapar.
  • Mesleki etik değerlerin, yasal hak ve sorumluluklarının farkındadır ve ebelik uygulamalarının toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir.
  • Temel tıp bilimleri ve mesleki bilgisini kullanarak kadın, çocuk, aile ve topluma evrensel ve kültürel değerlere duyarlı, kaliteli ve nitelikli bakım hizmeti sunar.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir, mesleki bilgi ve gelişmeleri izleyebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilir.
  • Mesleki sorumluluklarını yerine getirirken bireysel ve bir ekibin üyesi olarak etkin biçimde çalışabilir.
  • Mesleğine özgü konularda çalışmalar planlar, veri toplar ve sonuç raporunu hazırlar.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli yenileme, kariyer planlama ve eleştirel düşünme becerisine sahiptir.
  • Mesleki uygulama ve araştırmalarında teknolojik gelişmeleri izler, bilişim ve bakım teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.

Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim Becerileri
  • Etik Yaklaşım
  • Yaşam Boyu Öğrenme
  • Bilim ve Teknolojide Temel Yetkinlik
  • İnisiyatif Alma ve Girişimcilik
  • Kültürel Farkındalık ve İfade Yetkinliği
  • Vatandaşlık Yetkinliği
  • Kadın, yenidoğan, çocuk ve ailelere kaliteli bakım sunma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için en az bir ara sınav yapılmaktadır. Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Geçme notu tespit edilirken, ara sınav %40, dönem sonu sınavı da %60 oranında etkili olmaktadır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir.
Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az harf notu olarak CC alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2.00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle (DC) ve (DD) olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2.00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar”a göre sağlanır:

  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
    1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımları, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme:
    Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesi, YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme:
    Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarıyla tamamlamaları halinde lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
    Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları, programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)

Başlangıç: 20.03.2024 / Bitiş: 30.09.2026


Giriş Şartı

Adayların Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavından ilgili alandan (MF-3) yeterli puanı alarak ilgili bölüme yerleştirilmiş olduğunu gösterir sonuç belgesi gerekir. Ayrıca öğrencinin, açık öğretim fakültesi hariç başka bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmaması şarttır. Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilmektedir.


Başarma Şartları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımızın çalışma alanı; Sağlık Bakanlığına bağlı kurumların doğum, çocuk ve aile planlaması birimleri ve özel sağlık kurumlarıdır. Akademik çalışma yapmak isteyen mezunlar üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilir, yüksek lisans ve doktora eğitimini sürdürebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

4. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bağıl Sistem Değerlendirme Sistemi Yönergesi

5. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032546

Qualification Title
Midwifery Bachelor's Degree
Awarding BodyManisa Celal Bayar University
Awarding Body ContactYükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965
Awarding Body Urlhttps://en.mcbu.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasNursing and midwifery
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

1. Fulfills the roles and responsibilities of midwifery as a professional who is sensitive to universal, cultural and ethical values ​​in the protection, development, treatment and rehabilitation of individual, family and community health.

2. Provides midwifery care with an evidence-based and holistic approach during pre-pregnancy, pregnancy, birth and postpartum periods, diagnoses risks and complications early and performs necessary interventions with a team approach.

3. Conducts research in the field of midwifery in line with ethical principles and shares its results in national and/or international scientific areas.

4. Continues academic and professional development by constantly renewing itself with the awareness of lifelong learning.

Learning Environments

Our department provides education in Turkish. There are computer, technical and simulation laboratories designed to provide students with skills in practical courses in the midwifery program. There are two skill laboratories for students' laboratory practices. In the skill laboratories, there are 2 adult models that allow basic midwifery practices (opening vascular access, making injections, applying catheters and tubes to body cavities, etc.), a cardio-pulmonary resuscitation model that allows heart and respiratory massage, an anatomy model, a skeleton, an episiotomy model, bimanual examination models, newborn care and child CPR and application models, birth models, microscopes, simulation models, blood pressure measuring devices, thermometers, scales, etc. There are computer laboratories, a library, a gym and a cafeteria that provide research and learning opportunities for the students of the Midwifery Department. In addition, the classrooms, laboratories, a conference hall and a meeting hall have the necessary technical equipment (computer, projector, etc.). There is also a computer laboratory and a reading room in the building. There is a wireless internet network in the buildings where classrooms and laboratories are located, which provides internet connection with mobile phones and laptops.

Students can go to universities with agreements for a maximum of two semesters within the framework of Erasmus, Farabi and Mevlana programs.

Students' practices are carried out in Manisa Celal Bayar University Hafsa Sultan Hospital and many primary, secondary and tertiary health institutions affiliated with the Ministry of Health. These areas are qualified to meet the objectives and outcomes of the midwifery program.

Description

1- She has the knowledge and skills required by the midwifery profession.

2-  She can provide the necessary care and consultancy in the pregnancy, childbirth and postpartum period, identify risky situations and make the necessary interventions.

3-  She has normal births on her own responsibility and takes care of the newborn.

4-  She is aware of professional ethical values and responsibilities and she is aware of the social effects and legal consequences of midwifery practices.

5-  Using basic medical sciences and professional knowledge, she provides evidence-based service to women, newborns, families and society with a holistic approach.

6-  She has the ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, she knows at least one foreign language at a level to follow professional knowledge and developments.

7-  While fulfilling their professional responsibilities, she can work effectively individually and as a member of a team.

8-  She plans work on issues specific to her profession, collects data and prepares the results report.

9-  She has the ability to the awareness of lifelong learning, constantly renew herself and think critically.

10- She follows technological developments in her professional practice and research, and uses information and maintenance technologies effectively.

Key Competencies

• Communication Skills

• Ethical Approach

• Lifelong Learning

• Basic Competence in Science and Technology

• Taking Initiative and Entrepreneurship

• Cultural Awareness and Expression Competenc

• Providing quality care to women, newborns, children and families

Further Info

Evaluation criteria for each course is determined by the faculty member who is teaching the course and this evaluation criteria is available on the University Course Information Catalogue. The students are required to take at least one midterm and one final exam in the scope of each enrolled course. In addition to these, quizzes, homeworks, presentations, projects etc. are determined by the faculty member to be involved in the evaluation criteria. At the end of the year, the grades of the students are calculated by the combination of midterm and final exam grades, in-year activities and participation in class. When passing grade is determined, midterm exam is 40% and final exam is 60% effective. All exams are evaluated over 100 points. The note that the student gets when calculating the success grade is converted to the letter grade in the relative system. The student must receive at least CC letter grades to be successful in a course. Students with a GANO score of at least 2.00 (DC) and (DD) are considered to be successful in grades. Students who do not have a failed course, but whose GANO is below 2.00, must first take the courses (DC) and (DD) to get their GANOs above 2.00 in order to graduate.

Exams consist of midterm exam, final exam, make-up exam, make-up exam, additional exam and additional exam at the end of the maximum period.
Exams can be written, oral, both written and oral or practical.
At least one midterm exam is held for each course. Midterm exam dates are determined and announced by the relevant board of directors within the first month of each semester. Apart from midterm exams, quizzes, projects and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the lesson plan. The contribution of final or make-up exams to the success grade is determined to be at least 40% and at most 60%. In distance education programmes, the contribution of the final or make-up exam to the success grade is determined as maximum 80%.
Success evaluation is made according to the table below.
Success evaluation    Letter grade    Success coefficient
Excellent    AA    4,00
Very good    BA    3,50
Good    BB    3,00
Avarage    CB    2,50
Satisfactory    CC    2,00
Provisionally successful    DC    1,50
Pass    DD    1,00
Fail    FD    0,50
Fail    FF    0,00
Also;
Ongoing DE,
Incomplete: E,
Pass G,
Fail: K,
Exemption M,
Leave of absence DZ,
Withdrawal from a class: I,
is expressed with a letter grade.
AA, BA, BB, CB, CC, G and M are successful letter grades.
DC and DD are conditionally successful letter grades. Students with a GPA of at least 2.00 are also considered successful in the courses in which they receive DC and DD grades. Students who have no failed courses, but whose GPA is below 2.00, must first retake their DC and DD courses and raise their GPA above 2.00 in order to graduate.
FD, FF, DZ and K are unsuccessful letter grades.
I grade is not included in the grade point average calculation.

Quality Assurance

For ensuring the quality of higher education programs, YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities carried out in higher education institutions. Within the framework of criteria determined by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” related to higher education institutions are published annually. Based on these reports, YÖK shares quantitative and qualitative evaluation reports on higher education institutions with the public. Additionally, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” every year, which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. 

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 

1. Development and Approval of Academic Programs:

   1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 

   1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes each program aims to provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK. 

   1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following acceptance by the relevant Deans’ Council. 

2. Assessment and Evaluation:

The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are conducted according to the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the fundamental principles set by YÖK. 

3. Certification:

Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements set by higher education institutions. 

4. Self-Assessment and External Evaluation: 

Higher education institutions, as part of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK publicly shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions. Additionally, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that programs meet the required quality assurance standards. YÖKAK regularly conducts review activities regarding the specified qualifications in accordance with its regulations.

Association of Evaluation and Accreditation of Health Sciences Programs (SABAK)

Start: 20.03.2024 / End: 30.09.2026

Access Requirements

Candidates must obtain a score from the relevant field (MF-3) from the Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by The Student Selection and Placement Center (ÖSYM), indicating that their exam result has been placed. It is also essential that the student is not enrolled in another higher education institution other than the open faculty. According to the results of a central examination called Foreign Student Examination (YÖS), foreign students from a certain quota framework are accepted too.

Conditions for SuccessIn order to graduate from the programme, it is required to pass all the courses in the programme (equivalent to total 240 ECTS) and to have a minimum cumulative GPA of 2.00 over 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

The working field of our graduates includes birth, child and family planning units of the institutions affiliated to Ministery of Health and the private health facilities. The graduates who want to study academically can be employed as instructor at universities and they can carry on their postgraduate studies.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

3. Manisa Celal Bayar University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations

4. Manisa Celal Bayar University Relative System Evaluation System Directive

5. Regulation on the Determination of Minimum Education Requirements for Doctorate, Nursing, Midwifery, Dentistry, Veterinary Medicine, Pharmacy and Architecture Education Programs

Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032546


Qualification Title
Midwifery Bachelor's Degree

Awarding Body
Manisa Celal Bayar University

Awarding Body Contact
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

1. Fulfills the roles and responsibilities of midwifery as a professional who is sensitive to universal, cultural and ethical values ​​in the protection, development, treatment and rehabilitation of individual, family and community health.

2. Provides midwifery care with an evidence-based and holistic approach during pre-pregnancy, pregnancy, birth and postpartum periods, diagnoses risks and complications early and performs necessary interventions with a team approach.

3. Conducts research in the field of midwifery in line with ethical principles and shares its results in national and/or international scientific areas.

4. Continues academic and professional development by constantly renewing itself with the awareness of lifelong learning.


Learning Environments

Our department provides education in Turkish. There are computer, technical and simulation laboratories designed to provide students with skills in practical courses in the midwifery program. There are two skill laboratories for students' laboratory practices. In the skill laboratories, there are 2 adult models that allow basic midwifery practices (opening vascular access, making injections, applying catheters and tubes to body cavities, etc.), a cardio-pulmonary resuscitation model that allows heart and respiratory massage, an anatomy model, a skeleton, an episiotomy model, bimanual examination models, newborn care and child CPR and application models, birth models, microscopes, simulation models, blood pressure measuring devices, thermometers, scales, etc. There are computer laboratories, a library, a gym and a cafeteria that provide research and learning opportunities for the students of the Midwifery Department. In addition, the classrooms, laboratories, a conference hall and a meeting hall have the necessary technical equipment (computer, projector, etc.). There is also a computer laboratory and a reading room in the building. There is a wireless internet network in the buildings where classrooms and laboratories are located, which provides internet connection with mobile phones and laptops.

Students can go to universities with agreements for a maximum of two semesters within the framework of Erasmus, Farabi and Mevlana programs.

Students' practices are carried out in Manisa Celal Bayar University Hafsa Sultan Hospital and many primary, secondary and tertiary health institutions affiliated with the Ministry of Health. These areas are qualified to meet the objectives and outcomes of the midwifery program.


Description

1- She has the knowledge and skills required by the midwifery profession.

2-  She can provide the necessary care and consultancy in the pregnancy, childbirth and postpartum period, identify risky situations and make the necessary interventions.

3-  She has normal births on her own responsibility and takes care of the newborn.

4-  She is aware of professional ethical values and responsibilities and she is aware of the social effects and legal consequences of midwifery practices.

5-  Using basic medical sciences and professional knowledge, she provides evidence-based service to women, newborns, families and society with a holistic approach.

6-  She has the ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, she knows at least one foreign language at a level to follow professional knowledge and developments.

7-  While fulfilling their professional responsibilities, she can work effectively individually and as a member of a team.

8-  She plans work on issues specific to her profession, collects data and prepares the results report.

9-  She has the ability to the awareness of lifelong learning, constantly renew herself and think critically.

10- She follows technological developments in her professional practice and research, and uses information and maintenance technologies effectively.


Key Competencies

• Communication Skills

• Ethical Approach

• Lifelong Learning

• Basic Competence in Science and Technology

• Taking Initiative and Entrepreneurship

• Cultural Awareness and Expression Competenc

• Providing quality care to women, newborns, children and families


Further Info

Evaluation criteria for each course is determined by the faculty member who is teaching the course and this evaluation criteria is available on the University Course Information Catalogue. The students are required to take at least one midterm and one final exam in the scope of each enrolled course. In addition to these, quizzes, homeworks, presentations, projects etc. are determined by the faculty member to be involved in the evaluation criteria. At the end of the year, the grades of the students are calculated by the combination of midterm and final exam grades, in-year activities and participation in class. When passing grade is determined, midterm exam is 40% and final exam is 60% effective. All exams are evaluated over 100 points. The note that the student gets when calculating the success grade is converted to the letter grade in the relative system. The student must receive at least CC letter grades to be successful in a course. Students with a GANO score of at least 2.00 (DC) and (DD) are considered to be successful in grades. Students who do not have a failed course, but whose GANO is below 2.00, must first take the courses (DC) and (DD) to get their GANOs above 2.00 in order to graduate.

Exams consist of midterm exam, final exam, make-up exam, make-up exam, additional exam and additional exam at the end of the maximum period.
Exams can be written, oral, both written and oral or practical.
At least one midterm exam is held for each course. Midterm exam dates are determined and announced by the relevant board of directors within the first month of each semester. Apart from midterm exams, quizzes, projects and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the lesson plan. The contribution of final or make-up exams to the success grade is determined to be at least 40% and at most 60%. In distance education programmes, the contribution of the final or make-up exam to the success grade is determined as maximum 80%.
Success evaluation is made according to the table below.
Success evaluation    Letter grade    Success coefficient
Excellent    AA    4,00
Very good    BA    3,50
Good    BB    3,00
Avarage    CB    2,50
Satisfactory    CC    2,00
Provisionally successful    DC    1,50
Pass    DD    1,00
Fail    FD    0,50
Fail    FF    0,00
Also;
Ongoing DE,
Incomplete: E,
Pass G,
Fail: K,
Exemption M,
Leave of absence DZ,
Withdrawal from a class: I,
is expressed with a letter grade.
AA, BA, BB, CB, CC, G and M are successful letter grades.
DC and DD are conditionally successful letter grades. Students with a GPA of at least 2.00 are also considered successful in the courses in which they receive DC and DD grades. Students who have no failed courses, but whose GPA is below 2.00, must first retake their DC and DD courses and raise their GPA above 2.00 in order to graduate.
FD, FF, DZ and K are unsuccessful letter grades.
I grade is not included in the grade point average calculation.


Quality Assurance

For ensuring the quality of higher education programs, YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities carried out in higher education institutions. Within the framework of criteria determined by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” related to higher education institutions are published annually. Based on these reports, YÖK shares quantitative and qualitative evaluation reports on higher education institutions with the public. Additionally, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” every year, which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. 

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 

1. Development and Approval of Academic Programs:

   1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 

   1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes each program aims to provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK. 

   1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following acceptance by the relevant Deans’ Council. 

2. Assessment and Evaluation:

The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are conducted according to the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the fundamental principles set by YÖK. 

3. Certification:

Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements set by higher education institutions. 

4. Self-Assessment and External Evaluation: 

Higher education institutions, as part of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK publicly shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions. Additionally, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that programs meet the required quality assurance standards. YÖKAK regularly conducts review activities regarding the specified qualifications in accordance with its regulations.

Association of Evaluation and Accreditation of Health Sciences Programs (SABAK)

Start: 20.03.2024 / End: 30.09.2026


Access Requirements

Candidates must obtain a score from the relevant field (MF-3) from the Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by The Student Selection and Placement Center (ÖSYM), indicating that their exam result has been placed. It is also essential that the student is not enrolled in another higher education institution other than the open faculty. According to the results of a central examination called Foreign Student Examination (YÖS), foreign students from a certain quota framework are accepted too.


Conditions for Success
In order to graduate from the programme, it is required to pass all the courses in the programme (equivalent to total 240 ECTS) and to have a minimum cumulative GPA of 2.00 over 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

The working field of our graduates includes birth, child and family planning units of the institutions affiliated to Ministery of Health and the private health facilities. The graduates who want to study academically can be employed as instructor at universities and they can carry on their postgraduate studies.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

3. Manisa Celal Bayar University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations

4. Manisa Celal Bayar University Relative System Evaluation System Directive

5. Regulation on the Determination of Minimum Education Requirements for Doctorate, Nursing, Midwifery, Dentistry, Veterinary Medicine, Pharmacy and Architecture Education Programs


Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode