Yeterlilik Kodu | TR0030010596 | |
Yeterlilik Adı | Coğrafya Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Eğitim Bilimleri Enstitüsünün belirlediği alanlarda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olmak. Başvuran adaylar ALES puanının %60 ı ile lisans AGNO’sunun % 40 ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır. Yabancı adayların, ilgili anabilim dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Türk dili sınavından 100 üzerinden en az 70 puan almaları gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | 120 AKTS karşılığı dersi başarı ile tamamlamak ve hazırlayacağı Yüksek Lisans Tezini jüri önünde başarı ile sunmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Herhangi bir özel kuruluşta ya da bir kamu kuruluşunda görev yapıyorken aynı zamanda Coğrafya Eğitimi yüksek lisans programından mezun olanlar kurumsal koşulların elverişli olması durumunda, çalışma alanlarıyla ilgili daha üst düzey pozisyonlara atanabilmektedirler ya da kendilerinden uzman olarak yararlanılmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030010596
- Coğrafi çevrenin anlam ve önemini kavrayarak, coğrafya dersleriyle ilgili olay ve olguları kavramlaştırabilir.
- Coğrafi bilginin oluşum ve üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
- Coğrafya ile ilgili kavramları anlayıp, kavramlar arasındaki ilişkileri açıklayabilir.
- Bilimsel ve coğrafi bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını ve doğruluğunu değerlendirme yeteneğine sahip olur, bunlar arasında karşılıklı ilişkiler kurabilir.
- Etkili ve verimli bir coğrafya eğitimi için, alanla ilgili bilgi ve becerilerini başka alanlara uyarlamaya olanak sağlayan disiplinler arası öğretim deneyimleri oluşturabilir.
- Coğrafya dersleriyle ilgili özgün bilgi kaynaklarına ulaşabilir, bunları diğerlerinden ayırt etme ve çözümleme becerilerine sahip olup kullanabilir.
- Öğrencilerin sosyal ve kültürel gelişimini, öğrenme özelliklerini ve öğrenmedeki güçlüklerin neler olduğunu öğrenerek, bunları tanımlama ve kaydetme yeteneklerine sahip olur.
- Coğrafya öğretiminde, konu alanının ve öğrencilerin gereksinimlerine uygun yazılı, görsel ve işitsel materyal geliştirebilir.
- Coğrafya ile ilgili öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ölçme ve değerlendirme bilgilerine sahip olur ve bunları uygulayabilir.
- Öğrencilerin gezi-gözlem yöntemini aktif olarak kullanabilmeleri için gerekli organizasyon ve düzenlemeleri yapabilir.
- Coğrafyanın da doğası gereği, toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara ve gelişmelere duyarlı olup, bu olayları ve gelişimleri dikkatle takip eder.
- Bilimsel yenilikleri takip ederek, alanla ilgili bilgilerini güncel tutarak yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum sergileyebilir.
- Coğrafya öğretmeninin sahip olması gereken yeterlikler temelinde öz değerlendirme yapabilir ve mesleki etik değerlere uygun davranabilir.
- Coğrafya öğretmenine yakışan görünüm, tutum, tavır ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
- Birey ve vatandaş olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmenlik ve mevzuata uygun davranarak; Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilincinde olabilir.
Eğitim Bilimleri Enstitüsünün belirlediği alanlarda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olmak. Başvuran adaylar ALES puanının %60 ı ile lisans AGNO’sunun % 40 ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır. Yabancı adayların, ilgili anabilim dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Türk dili sınavından 100 üzerinden en az 70 puan almaları gerekmektedir.
Herhangi bir özel kuruluşta ya da bir kamu kuruluşunda görev yapıyorken aynı zamanda Coğrafya Eğitimi yüksek lisans programından mezun olanlar kurumsal koşulların elverişli olması durumunda, çalışma alanlarıyla ilgili daha üst düzey pozisyonlara atanabilmektedirler ya da kendilerinden uzman olarak yararlanılmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030010596 | |
Qualification Title | Geography Education Master Degree | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and evaluation system for each course is described in detail under Course Instruction Plan. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Applicants with a bachelor’s degree that Institute of Educational Sciences have determined are required to provide the minimum score of 55 from ALES in the relevant field. Applicants are rated from top to down according to their scores consisting of 60% of their ALES scores and 40% of their cumulative GPAs. Foreign applicants are required to have a BA diploma with a certificate of equivalence (official document obtained from YÖK - Higher Education Council of Turkey), and to have the minimum score (70) from 100 points in Turkish Proficiency Exam. | |
Conditions for Success | Successful completion of all courses equivalent 120 ECTS credits and succesful defence of Master Thesis. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who work for private organizations or public office, will have the opportunity to be assigned to higher positions in their institutions after completing the Master of Arts (MA) programme of educational programs and instruction, providing that the conditions are sufficient enough. In addition, the public officers who successfully graduate from a Master of Arts (MA) programme are given one level progress in their job career. The graduate students who do not work for any institution or organization will have the opportunity to be recruited for different positions of various private or public organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030010596
- They can conceptualize the facts and events about geography courses by grasping the meaning and importance of geographical environment.
- They can comprehend the methods about the formation and production of geographical knowledge.
- They can understand the concepts of geography can explain the interrelations between concepts.
- They are capable of evaluating the nature, source, boundaries and accuracy of scientific and geographical knowledge.
- Students can create interdisciplinary teaching experiences which provide adapting knowledges and abilities to other areas, for an effective and efficient geography teaching.
- They can reach to original sources of information related to geography courses and they have the ability to analyze and discriminate these from others.
- They learn the social and cultural development of students, learning skills, learning difficulties and they have the ability to describe and register these.
- They can develop visual and auditory materials which is suitable for needs of students and subject area in teaching geography.
- They have the knowledge of measurement and evaluation and geography teaching strategies, methods and techniques.
- They can make organizations and arrangemets which is necessary for students to use travel-observation method effectively.dramatization, panels, conferences and so on. take responsibilities, to perform these tasks effectively.
- Due to the nature of geography, they are sensitive to events and developments in the agenda of the society and the world.
- They can display a positive attitude to lifelong learning by keeping their knowledge areas current and by following scientific innovations.
- They can make self-evaluation on the basis of qualifications which a geography teacher should have and can behave in accordance with professional ethical values.
- They become a model for society with their apparances, attitudes and behaviours which is suitable for an geography teacher.
- They can be aware of national and universial sensitivities which is expressed in Basic Law of National Education, by behaving in accordance with legislation, regulation and law about duties, rights and responsibilities as individuals and citizens.
Measurement and evaluation system for each course is described in detail under Course Instruction Plan.
Applicants with a bachelor’s degree that Institute of Educational Sciences have determined are required to provide the minimum score of 55 from ALES in the relevant field. Applicants are rated from top to down according to their scores consisting of 60% of their ALES scores and 40% of their cumulative GPAs. Foreign applicants are required to have a BA diploma with a certificate of equivalence (official document obtained from YÖK - Higher Education Council of Turkey), and to have the minimum score (70) from 100 points in Turkish Proficiency Exam.
Students who work for private organizations or public office, will have the opportunity to be assigned to higher positions in their institutions after completing the Master of Arts (MA) programme of educational programs and instruction, providing that the conditions are sufficient enough. In addition, the public officers who successfully graduate from a Master of Arts (MA) programme are given one level progress in their job career. The graduate students who do not work for any institution or organization will have the opportunity to be recruited for different positions of various private or public organizations.