Yeterlilik Kodu | TR0030008754 | |
Yeterlilik Adı | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gop.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sekreterlik ve büro çalışması | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde eden, meslek stajını da tamamlayan öğrencilere Büro Hizmetleri ve Yönetici Asistanlığı alanında ön lisans diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu bölümden mezun olan öğrenciler kamu ve özel kuruluşlarda yönetici asistanı ya da büro elemanı olarak istihdam edilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030008754
- Kurum dışı, kurum içi ve müşterilerle olan iletişime yardımcı olmak.
- Bireysel İletişim kurmak.
- Örgütsel iletişim kurmak.
- Bireysel davranışları incelemek ve değerlendirmek.
- Örgütsel davranışları incelemek ve değerlendirmek.
- Büro yönetimi ile ilgili temel kavramları analiz etmek, büroyu ergonomik şekilde düzenlemek, iş planı yapmak, kriz ve stresi yönetmek.
- Toplantı gündemini belirlemek, gündeme uygun şekilde hazırlanarak toplantıya katılmak ve toplantı tutanaklarını tutmak, departmanlar arası toplantılar düzenlemek.
- Bilgi yönetimi yapabilmek.
- Basılı/online mesleki yayınlarla ilgili işlemler yapmak.
- İşletme hakkında bilgi vermek, dış çevre analizi yaparak çevre değişimleriyle ilgili bilgi toplamak.
- Bilgisayarda belge açmak ve temel işlemler yapmak, klavye tuşlarıyla ilgili uygulamalar yapmak,
- Türkçe klavye (F klavye) yöntemiyle metotlu on parmak seri yazı yazabilmek, yazı çalışması ve hız uygulamaları yapmak, farklı dillerde yazılar yazmak.
- Farklı bilgisayar yazılımlarını kullanarak yazılar yazmak, İçerik hazırlamak, resmi yazıları hızlı ve etkin şekilde hazırlamak, iş yazıları ve özel yazıları hızlı ve etkin şekilde hazırlamak, yazışmaları gönderme ve alma işlemleri yapmak.
- Kurum içi ve kurum dışı belge akışını takip etmek.
- Dosyalama ve dosya takibini yapmak, standart dosya planını uygulamak.
- Belge değişim sürecini izlemek.
- Arşivleme ve arşiv takibini yapmak.
- Halkla ilişkilerde imaj ve strateji geliştirmek, kuruma ve kişiye ait imaj algılamayı olumlu ve sürekli tutmak.
- Etik ve ahlak kavramlarını incelemek ve etik ilkelere uymak.
- Protokol kurallarını uygulamak.
- Kişisel imaj yönetme.
- Etkili ve güzel konuşma yapmak.
- Nefes tekniklerini ve konuşma organlarını kullanmak.
- Ortama ve kişiye uygun konuşmalar yapmak.
- Hukukun temel kavramları ve sistemi ile hakkın tanımı ve türlerini inceleme.
- Kişiler, aile, eşya ve borçlar hukuku sistemi, sözleşmeler ve dava süreçlerini tanımak ve incelemek.
- İşçi-işveren ilişkilerini belirlemek, sosyal güvenlik belgeleri düzenlemek.
- Büroda teknolojik araçlar kullanmak.
- Bilgisayar ve iletişim teknolojisini kullanmak.
- Teknolojik hizmetlerden yararlanmak.
- Bilgisayarda metin dosyaları oluşturmak.
- Sunu oluşturmak.
- Matematiksel ve mantıksal işlemler yaparak tablo, dosya ve doküman oluşturmak.
- Web işlemlerini yapmak.
- T.C. Anayasasında belirtilen temel organları tanıma ve ilişkileri incelemek.
- Kamu iktisadi teşebbüsler, merkezi yönetim ve taşra yönetimini tanıma ve ilişkileri incelemek.
- Özerk, bağımsız ve kısmen kamu yönetimi olan kurumları tanımak ve ilişkileri incelemek.
- Siyasi parti, sendika, temsil, vakıf, dernek, hizmet kurumlarını tanımak ve ilişkileri incelemek.
- Ekonomi kavramı, fırsat maliyetleri ve ekonomik faaliyetleri analiz etmek.
- Ekonomik hedef, talep, arz ve piyasa dengesini izlemek.
- Milli gelir, para, enflasyon, istihdam ve işsizliği analiz etmek.
- Dış ticareti incelemek.
- Örnek kurumda ekonomi uygulamaları yapmak.
- Muhasebe, muhasebe hesapları ve muhasebe sisteminin işleyişi hakkında genel bilgiler edinmek.
- Varlık hesapları ve kaynak hesapları ile ilgili işlem yapmak.
- Ön muhasebe işlemlerini yapmak.
- Muhasebe işlemlerine destek olmak.
- Finansal raporları yöneticinin onayına sunmak.
- Oran ve ortalama hesaplamaları yapmak.
- Yüzde, maliyet, kâr, zarar hesaplamaları yapmak.
- Karışım ve faiz hesaplamaları yapmak.
- İskonto hesaplamaları yapmak.
- Telefonda yabancı dilde görüşmeler yapmak.
- Yabancı dilde okuma yapmak ve yazı yazmak.
- Mesleki yazışmalar.
Bu bölümden mezun olan öğrenciler kamu ve özel kuruluşlarda yönetici asistanı ya da büro elemanı olarak istihdam edilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030008754 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Tokat Gaziosmanpaşa University | |
Awarding Body Contact | Responsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat | |
Awarding Body Url | http://www.gop.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Secretarial and office work | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info |
| |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Turkey and are available to start the program the general admission requirements for foreign students. | |
Conditions for Success | In order to complete all courses (for a total of 120 ECTS) in the OFFİCE MANAGEMENT AND ASSİSTANT programme, students should obtain a grade point avarage of at least 60 out of 100.In order to obtain the B.S. degree, students have to succeed in all their compulsory and elective courses shown in the program to complete at least 120 ECTS credits and have a cumulative grade point average of at least 60 of 100. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduate students who are employed as administrative assistants or clerks in the public and private organizations | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030008754
- External, internal, and to help you connect with customers, personal communication, organizational communication, examine and evaluate the behavior of individual, organizational behavior, examine and evaluate the
- To analyze the basic concepts related to office management, bureau ergonomic arrange business plan, do, to manage the crisis and stress, Secretarial Profession Basic Concepts Related to analyze, examine the properties of the Secretary, Executive Assistant to analyze the basic concepts, examine the properties of the Executive Assistant, Evaluate Executive Assistant SkillsDetermine the agenda of the meeting, the agenda was prepared in accordance to attend the meeting and keep minutes of the meetings, arrange meetings between departments.
- Knowledge management is able to make the printed / online transactions related to professional publications, provide information about the property, to collect information relating to changes in the environment by analysis of the external environment.
- Basic operations of the computer, open a document and make keys on the keyboard to make applications, Turkish keyboard (F keyboard) method methodical series you can post on your finger, and the speed of writing to make applications work, write articles in different languages, using different computer software to write articles, content preparation, quickly and effectively prepare for official papers, business papers and special papers to prepare a quick and effective way, to make sending and receiving correspondence.
- To follow the flow of internal and external documents, filing and file to keep track of, the standard file plan, implement, monitor the process of document exchange, archiving and archive to keep track of
- Enhance the image and strategy, public relations, image perception of the institution and the person to keep a positive and continuous, examine the concepts of ethics and morality and ethical principles to comply with the rules of the Protocol to implement, manage personal image, make effective and good speaking, breathing techniques and the use of the organs of speech, the environment and proper person to make speechesSystem and the basic concepts of law and the right to review the definition and types.
- People, family, property and contract law system, contracts and litigation processes, identify and investigate to determine the worker-employer relations, social security, edit documentsUse technological tools in the office.
- Use of computer and communication technology, to take advantage of technological services
- Create text files on the computer, create a presentation, mathematical and logical operations the table, create files and documents, database creation, to make Web transactionsREPUBLIC OF TURKEY Recognition and investigate the relationship of the basic organs of the Constitution, state-owned enterprises, the management of the central government and provincial recognition and investigate the relationship, autonomous, independent, and partly with public administration institutions to recognize and investigate the relationships, political parties, trade unions, representation, foundations, associations, service agencies recognize and investigate the relationship
- The concept of the economy, the opportunity to analyze the costs and economic activities, economic targets, demand, supply and market equilibrium, watch the national income, money, inflation, employment and unemployment, to analyze, to examine foreign trade, economic practices Representative to the institution
- Accounting, bookkeeping accounts and obtain general information about the functioning of the accounting system, assets related to trade accounts and resource accounts, the front of accounting transactions, to support the accounting transactions, provide fi
- 100 system is implemented. The passing grade is 60.In order to complete all courses (for a total of 120 ECTS) in the OFFİCE MANAGEMENT AND ASSİSTANT programme, students should obtain a grade point avarage of at least 60 out of 100.
Turkey and are available to start the program the general admission requirements for foreign students.
Our graduate students who are employed as administrative assistants or clerks in the public and private organizations
Qualification is continuous