Yeterlilik Kodu

TR0030038114

Yeterlilik Adı
Biyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇankırı Karatekin Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFatih, Uluyazı Kampüsü Ring Yolu, 18100 Çankırı Merkez/Çankırı
Sorumlu Kurum URLhttp://www.karatekin.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Dört yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
  • Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
  • Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
  • Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
  • Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
  • Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
  • Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
  • Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
  • Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
  • Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Canlılar ile ilgili temel bilgi ve kavramları öğrenir ve günlük yaşamda bu konular hakkında genel bilgileri yakından takip eder. Biyoloji ile ilgili bilim okuryazarlığı hakkında veri toplama, yorumlama, duyurulma gibi aşamalarda bilimsel yöntemleri kullanır. Bu bölüm, yükseköğretimde Biyoloji Bilimi alanında 120 AKTS kredilik yüksek lisans derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Biyoloji Bilimi alanında Yüksek Lisans derecesine sahip olunur.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

•   YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

•   YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

•   YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • Yüksek lisansa, hangi lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği anabilim dalı kurulu kararı ile belirlenir ancak, Senato belirlenen programlar dışında da öğrenci kabulüne karar verebilir.
  • İlgili anabilim dalı başkanlığınca ya da anabilim dalı ile ilgili esaslarda belirtilen ve Enstitü Yönetim Kurulunca onaylanan bir lisans diplomasına sahip olması gerekir.
  • Başvurulan programın puan türünde ALES’ten en az 55 puan alması gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları, 44 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlayan adaylardan, lisansüstü eğitimlerini tamamladıktan sonra en fazla bir yarıyıl ara vererek doktoraya başvurdukları takdirde ALES koşulu aranmaz.
  • Adayların YDS veya eş değerliği kabul edilen sınavlardan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan alması ya da Üniversite tarafından yapılan lisansüstü yabancı dil sınavından 100 tam puan üzerinden en az 50 puan almaları gerekir. Bu şartı sağlayamayan adaylar, mezun olana kadar bu şartı sağlamak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınavı zorunlu değildir ancak, tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Kurulu kararı ile yabancı dil sınavı koşulu aranabilir
  • Enstitü tarafından sınavı yapılamayan diller için yabancı dil sınavları Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenecek jüriler tarafından merkezi olarak yapılabilir.

Adayların mülakat değerlendirmesi mülakat jürileri tarafından yapılır. Mülakat jürisi anabilim dalı başkanlığınca önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla onaylanan en az üç asil, iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Bir anabilim dalında yürütülen farklı lisansüstü programlar için ayrı jüriler kurulabilir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Mülakattan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan almak gerekir. Değerlendirmede ALES puanının %50’si, lisans not ortalamasının %25’i ve mülakattan tam not üzerinden alınan notun %25’i dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla en az toplam 55 puan alanlar arasında en yüksek puandan başlayarak kontenjan kadar sıralama yapılır. (3) Mülakatta yüksek lisans öğrencisinin neden yüksek lisans yapmak istediğini ve temel mesleki yeterliğini belirlemek için sözlü veya yazılı değerlendirme yapılır.

Başarma Şartları Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bir bilim alanında, belirli bir bilgi ve beceri birikimi edinmesine ek olarak, bilimsel araştırma yapmasını, bilgilere erişmesini, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır. (2) Bir bilim alanında yüksek lisans öğrenimi yapan öğrenci; ders, seminer ve uygulama çalışmalarına ek olarak bir tez çalışması hazırlar. (3) Tezli yüksek lisans programı, bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS, toplam 120 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve uzmanlık alan dersleri ile tez çalışmasından oluşur. Seminer ve uzmanlık alan dersleri 6 AKTS olup, başarılı ve başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, zorunlu ders yüklerini tamamladığı ve seminerini başarıyla sunduğu yarıyıldan sonraki yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. (4) Yüksek lisans öğrencisinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. (5) Ayrıca dersler, ilgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir. Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ile Enstitü Kurulunca disiplinler arası nitelikte zorunlu veya seçmeli dersler açılmasına karar verebilir. (6) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında verilmesi zorunludur. (7) Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretim programı olarak yürütülebilir. Bir lisansüstü programın bütün gereklerini başarıyla tamamlayan bir öğrencinin mezun olabilmesi için; a) Yüksek lisans veya doktora savunma sınavı jüri raporları ve tutanaklarının, b) Tezin elektronik ortamda kaydedilmiş kopyası ile Enstitü tarafından istenen diğer belgelerinin, c) YÖK tarafından istenen belgelerin, Enstitüye eksiksiz teslim edilmiş olması gerekir. (2) İlgili bütün belge ve bilgiler Enstitüye ulaştıktan sonra öğrencinin dosyası Enstitü Yönetim Kurulunca incelenerek mezuniyet için bütün koşulları eksiksiz yerine getiren öğrencinin mezuniyetine karar verilir. (3) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans ve doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans, doktora öğrencilerine diplomaları verilir. Bu süre içerisinde tezini teslim edemeyen lisansüstü öğrencilere en fazla bir ay daha ek süre tanınabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci, koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir. (4) Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu anabilim dalındaki programın onaylanmış adı ve varsa meslek unvanı yazılır. (5) Kredili derslerini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı ve varsa meslek unvanı yazılır. (6) Mezuniyetine karar verilen yüksek lisans öğrencilerine yüksek lisans, doktora öğrencilerine doktora diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar eğitim alanında olduğu kadar, tıp, kimya, veterinerlik, ziraat, biyoteknoloji ve biyoloji alanlarında temel ve/veya uygulamalı araştırma yapan enstitülerde araştırmacı veya uzman olarak istihdam edilebilirler. Ayrıca ilaç üreten firmalarda hem araştırmacı hem de satış elemanı olarak iş bulabilirler. Hastanelerde, sağlık birimlerinde biyolog olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030038114


Yeterlilik Adı
Biyoloji Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çankırı Karatekin Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Fatih, Uluyazı Kampüsü Ring Yolu, 18100 Çankırı Merkez/Çankırı

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Dört yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
  • Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
  • Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
  • Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
  • Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
  • Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
  • Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
  • Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
  • Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
  • Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Canlılar ile ilgili temel bilgi ve kavramları öğrenir ve günlük yaşamda bu konular hakkında genel bilgileri yakından takip eder. Biyoloji ile ilgili bilim okuryazarlığı hakkında veri toplama, yorumlama, duyurulma gibi aşamalarda bilimsel yöntemleri kullanır. Bu bölüm, yükseköğretimde Biyoloji Bilimi alanında 120 AKTS kredilik yüksek lisans derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Biyoloji Bilimi alanında Yüksek Lisans derecesine sahip olunur.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

•   YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

•   YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

•   YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • Yüksek lisansa, hangi lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği anabilim dalı kurulu kararı ile belirlenir ancak, Senato belirlenen programlar dışında da öğrenci kabulüne karar verebilir.
  • İlgili anabilim dalı başkanlığınca ya da anabilim dalı ile ilgili esaslarda belirtilen ve Enstitü Yönetim Kurulunca onaylanan bir lisans diplomasına sahip olması gerekir.
  • Başvurulan programın puan türünde ALES’ten en az 55 puan alması gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları, 44 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlayan adaylardan, lisansüstü eğitimlerini tamamladıktan sonra en fazla bir yarıyıl ara vererek doktoraya başvurdukları takdirde ALES koşulu aranmaz.
  • Adayların YDS veya eş değerliği kabul edilen sınavlardan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan alması ya da Üniversite tarafından yapılan lisansüstü yabancı dil sınavından 100 tam puan üzerinden en az 50 puan almaları gerekir. Bu şartı sağlayamayan adaylar, mezun olana kadar bu şartı sağlamak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınavı zorunlu değildir ancak, tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Kurulu kararı ile yabancı dil sınavı koşulu aranabilir
  • Enstitü tarafından sınavı yapılamayan diller için yabancı dil sınavları Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenecek jüriler tarafından merkezi olarak yapılabilir.

Adayların mülakat değerlendirmesi mülakat jürileri tarafından yapılır. Mülakat jürisi anabilim dalı başkanlığınca önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla onaylanan en az üç asil, iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Bir anabilim dalında yürütülen farklı lisansüstü programlar için ayrı jüriler kurulabilir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Mülakattan 100 tam puan üzerinden en az 50 puan almak gerekir. Değerlendirmede ALES puanının %50’si, lisans not ortalamasının %25’i ve mülakattan tam not üzerinden alınan notun %25’i dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla en az toplam 55 puan alanlar arasında en yüksek puandan başlayarak kontenjan kadar sıralama yapılır. (3) Mülakatta yüksek lisans öğrencisinin neden yüksek lisans yapmak istediğini ve temel mesleki yeterliğini belirlemek için sözlü veya yazılı değerlendirme yapılır.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bir bilim alanında, belirli bir bilgi ve beceri birikimi edinmesine ek olarak, bilimsel araştırma yapmasını, bilgilere erişmesini, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır. (2) Bir bilim alanında yüksek lisans öğrenimi yapan öğrenci; ders, seminer ve uygulama çalışmalarına ek olarak bir tez çalışması hazırlar. (3) Tezli yüksek lisans programı, bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS, toplam 120 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve uzmanlık alan dersleri ile tez çalışmasından oluşur. Seminer ve uzmanlık alan dersleri 6 AKTS olup, başarılı ve başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci, zorunlu ders yüklerini tamamladığı ve seminerini başarıyla sunduğu yarıyıldan sonraki yarıyılın başından itibaren her yarıyıl tez çalışmasına kayıt yaptırmak zorundadır. (4) Yüksek lisans öğrencisinin alacağı derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. (5) Ayrıca dersler, ilgili anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir. Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ile Enstitü Kurulunca disiplinler arası nitelikte zorunlu veya seçmeli dersler açılmasına karar verebilir. (6) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim sırasında verilmesi zorunludur. (7) Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretim programı olarak yürütülebilir. Bir lisansüstü programın bütün gereklerini başarıyla tamamlayan bir öğrencinin mezun olabilmesi için; a) Yüksek lisans veya doktora savunma sınavı jüri raporları ve tutanaklarının, b) Tezin elektronik ortamda kaydedilmiş kopyası ile Enstitü tarafından istenen diğer belgelerinin, c) YÖK tarafından istenen belgelerin, Enstitüye eksiksiz teslim edilmiş olması gerekir. (2) İlgili bütün belge ve bilgiler Enstitüye ulaştıktan sonra öğrencinin dosyası Enstitü Yönetim Kurulunca incelenerek mezuniyet için bütün koşulları eksiksiz yerine getiren öğrencinin mezuniyetine karar verilir. (3) Tez sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans ve doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans, doktora öğrencilerine diplomaları verilir. Bu süre içerisinde tezini teslim edemeyen lisansüstü öğrencilere en fazla bir ay daha ek süre tanınabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci, koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir. (4) Yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu anabilim dalındaki programın onaylanmış adı ve varsa meslek unvanı yazılır. (5) Kredili derslerini başarıyla tamamlayan tezsiz yüksek lisans öğrencisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki programın onaylanmış adı ve varsa meslek unvanı yazılır. (6) Mezuniyetine karar verilen yüksek lisans öğrencilerine yüksek lisans, doktora öğrencilerine doktora diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar eğitim alanında olduğu kadar, tıp, kimya, veterinerlik, ziraat, biyoteknoloji ve biyoloji alanlarında temel ve/veya uygulamalı araştırma yapan enstitülerde araştırmacı veya uzman olarak istihdam edilebilirler. Ayrıca ilaç üreten firmalarda hem araştırmacı hem de satış elemanı olarak iş bulabilirler. Hastanelerde, sağlık birimlerinde biyolog olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030038114

Qualification Title
Awarding BodyKaratekin University
Awarding Body ContactFatih, Uluyazı Campus Ring Road, 18100 Çankırı Center/Çankırı
Awarding Body Urlhttp://www.karatekin.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasBiology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030038114


Qualification Title

Awarding Body
Karatekin University

Awarding Body Contact
Fatih, Uluyazı Campus Ring Road, 18100 Çankırı Center/Çankırı

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address