Yeterlilik Kodu | TR0030029968 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Bilgisayar Mühendisliği (%30 İngilizce) Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Karadeniz Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanlığı 61080 Ortahisar/Trabzon muhendislik@ktu.edu.tr muhendislik@mf.ktu.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Akademik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Bilgisayar kullanımı | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
2512.02 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Bilgisayar mühendisliği temel alanlarında faaliyet gösteren kamu veya özel kurumlarında mühendis, uzman veya yönetici olarak görev alabilecek, ulusal veya uluslararası özel kuruluşlarda mühendis, proje yöneticisi veya araştırmacı olarak görev yapabilecek, şirket kurup mesleki ve kişisel becerileriyle şirketinin gelişimini sağlayarak işveren konumuna gelebilecek, yaşam boyu öğrenme kapsamında eğitimlerini yurtiçi veya yurtdışı üniversitelerde lisansüstü düzeyde sürdürebilecek, yüksek öğretim kurumlarında akademisyen olarak görev alabilecek, bilgisayar mühendisleri eğitilmesi ve yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün olup bazı dersler uzaktan çevrimiçi yürütülmektedir. Ayrıca, endüstride, kamu veya özel kurumlarda, yükseköğretim kurumları ve araştırma kurumları ve laboratuvarlarında staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler de yapılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Programı başarı ile tamamlayan mezunlar:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır. 3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not sistemleri kullanılır. 4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Ortalama not hesaplanırken ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Değerlendirmeye alınan öğrenci sayısı 10’dan çok olan derslerde bağıl sisteme, değerlendirmeye alınan öğrenci sayısı 10 veya daha az olan derslerde ise mutlak sisteme göre harfli notlara dönüştürülür. Mutlak sisteme göre sayısal not aralıklarına karşı düşen harf notları aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, aynı yarıyılda yarıyıl sonu sınavında DC harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Derslerde DD, FD ve FF harf notlarından birini alan öğrenciler başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması 2.00’dan düşük olan öğrenciler aynı yarıyılda DC harf notu aldıkları derslerden de başarısız sayılırlar. Bütünleme sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalaması dikkate alınarak başarılı veya başarısız sayılır. Mezuniyet sınavı harf notu mutlak sisteme göre belirlenir. Dersin en son alındığı yarıyıl not ortalaması 2,00 ve üstünde ise 100 üzerinden en az 50, yarıyıl not ortalaması 2,00 değerinin altında ise en az 60 puan almak zorunludur. G harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. G notu ortalama hesaplarına katılmaz. K harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. K notu ortalama hesaplarına katılmaz. S harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için: YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak ve ilgili bölümlerin görüşleri doğrultusunda yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için en az bir yarıyıl içi çalışması ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, yarıyıl içi çalışmaların katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı %50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavında en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden dönem sonu sınavına eşdeğer bütünleme sınavına girebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, Türkiye'de ve uluslararası alanda kamu ve özel kuruluşların sahip olduğu bilgi sistemlerinin donanım ve yazılım gereksinimleri hakkında tasarım, uygulama, test, işletme ve bakım aşamalarından sorumlu bilgisayar mühendisleri olarak istihdam edilirler. Araştırma ve geliştirmede çalışmayı tercih eden mezunlar, dünya çapında araştırma merkezleri ve üniversitelerde akademisyen ve araştırmacı olarak da istihdam edilirler. Mezunlar, aşağıdaki gibi çeşitli sektörlerde aşağıdaki görevleri yerine getirirler: - Hem büyük ölçekli kuruluşlarda hem de küçük ve orta ölçekli, yenilikçi kuruluşlarda yazılım ve sistem tasarımı, uygulaması, testi ve yazılım proje yönetimi. - Tüketici elektroniği ve ev otomasyonu üretim şirketleri için donanım sistemleri için yazılım geliştirme - Telekomünikasyon şirketlerinde ağ ve yazılım sistemleri geliştirme - Donanım üretim şirketleri için ürün tasarımı, uygulaması ve testi - Hizmet Olarak Yazılım (SaaS) uygulamaları için donanım ve yazılım altyapısı tasarımı ve geliştirme - Oyunlar ve mobil uygulamalar için yazılım tasarımı, geliştirme ve proje yönetimi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik, 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030029968
2512.02
2512.02
Bilgisayar mühendisliği temel alanlarında faaliyet gösteren kamu veya özel kurumlarında mühendis, uzman veya yönetici olarak görev alabilecek, ulusal veya uluslararası özel kuruluşlarda mühendis, proje yöneticisi veya araştırmacı olarak görev yapabilecek, şirket kurup mesleki ve kişisel becerileriyle şirketinin gelişimini sağlayarak işveren konumuna gelebilecek, yaşam boyu öğrenme kapsamında eğitimlerini yurtiçi veya yurtdışı üniversitelerde lisansüstü düzeyde sürdürebilecek, yüksek öğretim kurumlarında akademisyen olarak görev alabilecek, bilgisayar mühendisleri eğitilmesi ve yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün olup bazı dersler uzaktan çevrimiçi yürütülmektedir. Ayrıca, endüstride, kamu veya özel kurumlarda, yükseköğretim kurumları ve araştırma kurumları ve laboratuvarlarında staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler de yapılmaktadır.
Programı başarı ile tamamlayan mezunlar:
- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilir.
- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçebilir ve uygulayabilir.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahiptir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilir ve kullanabilir; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilir.
- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, deney yapabilir, veri toplayabilir, sonuçları çözümleyebilir ve yorumlayabilir.
- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir; bireysel çalışabilir.
- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir; en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir, etkili rapor yazabilir ve yazılı raporları anlayabilir, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilir, etkili sunum yapabilir, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalığa sahiptir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
- Etik ilkelerine uygun davranabilir, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığı vardır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
- Karmaşık donanımların, yazılımların ve bunları içeren sistemlerin tasarım ve analizi için gerekli olasılık ve istatistik bilgisine, türev, integral ve ayrık matematik hesapları da içerecek biçimde matematik bilgisine, temel bilimler, bilgisayar ve mühendislik bilimleri konularında bilgiye sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1. Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.
3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not sistemleri kullanılır.
4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Ortalama not hesaplanırken ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Değerlendirmeye alınan öğrenci sayısı 10’dan çok olan derslerde bağıl sisteme, değerlendirmeye alınan öğrenci sayısı 10 veya daha az olan derslerde ise mutlak sisteme göre harfli notlara dönüştürülür. Mutlak sisteme göre sayısal not aralıklarına karşı düşen harf notları aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Puan |
Harf Notu |
Katsayısı |
Başarı Durumu |
Not Ortalamasına |
81-100 |
AA |
4.0 |
Başarılı |
Katılır |
76-80 |
BA |
3.5 |
Başarılı |
Katılır |
70-75 |
BB |
3.0 |
Başarılı |
Katılır |
60-69 |
CB |
2.5 |
Başarılı |
Katılır |
50-59 |
CC |
2.0 |
Başarılı |
Katılır |
45-49 |
DC |
1.5 |
Koşullu Başarılı |
Katılır |
40-44 |
DD |
1.0 |
Başarısız |
Katılır |
30-39 |
FD |
0.5 |
Başarısız |
Katılır |
0-29 |
FF |
0.0 |
Başarısız |
Katılır |
0 |
D |
0.0 |
Devamsız |
Katılmaz |
|
G |
Geçer |
Geçer |
Katılmaz |
|
K |
Kalır |
Kalır |
Katılmaz |
|
S |
Süren Çalışma |
Süren |
Katılmaz |
Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, aynı yarıyılda yarıyıl sonu sınavında DC harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Derslerde DD, FD ve FF harf notlarından birini alan öğrenciler başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması 2.00’dan düşük olan öğrenciler aynı yarıyılda DC harf notu aldıkları derslerden de başarısız sayılırlar. Bütünleme sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalaması dikkate alınarak başarılı veya başarısız sayılır. Mezuniyet sınavı harf notu mutlak sisteme göre belirlenir. Dersin en son alındığı yarıyıl not ortalaması 2,00 ve üstünde ise 100 üzerinden en az 50, yarıyıl not ortalaması 2,00 değerinin altında ise en az 60 puan almak zorunludur. G harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. G notu ortalama hesaplarına katılmaz. K harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. K notu ortalama hesaplarına katılmaz. S harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için:
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak ve ilgili bölümlerin görüşleri doğrultusunda yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir.
- Programa kabul edilebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavda yeterli puanı almak gerekir.
- Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurtdışında tamamlayan öğrencilerin programa kabul edilebilmeleri için 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen şartları ve Yükseköğretim Kurulu ile Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esasları sağlamaları gerekir.
Mezunlar, Türkiye'de ve uluslararası alanda kamu ve özel kuruluşların sahip olduğu bilgi sistemlerinin donanım ve yazılım gereksinimleri hakkında tasarım, uygulama, test, işletme ve bakım aşamalarından sorumlu bilgisayar mühendisleri olarak istihdam edilirler.
Araştırma ve geliştirmede çalışmayı tercih eden mezunlar, dünya çapında araştırma merkezleri ve üniversitelerde akademisyen ve araştırmacı olarak da istihdam edilirler.
Mezunlar, aşağıdaki gibi çeşitli sektörlerde aşağıdaki görevleri yerine getirirler:
- Hem büyük ölçekli kuruluşlarda hem de küçük ve orta ölçekli, yenilikçi kuruluşlarda yazılım ve sistem tasarımı, uygulaması, testi ve yazılım proje yönetimi.
- Tüketici elektroniği ve ev otomasyonu üretim şirketleri için donanım sistemleri için yazılım geliştirme
- Telekomünikasyon şirketlerinde ağ ve yazılım sistemleri geliştirme
- Donanım üretim şirketleri için ürün tasarımı, uygulaması ve testi
- Hizmet Olarak Yazılım (SaaS) uygulamaları için donanım ve yazılım altyapısı tasarımı ve geliştirme
- Oyunlar ve mobil uygulamalar için yazılım tasarımı, geliştirme ve proje yönetimi
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030029968 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor’s degree in Computer Engineering. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Karadeniz Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Karadeniz Technical University Faculty of Engineering Dean's Office 61080 Ortahisar/Trabzon muhendislik@ktu.edu.tr muhendislik@mf.ktu.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Academic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Computer use | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
2512.02 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The program aims to educate and train computer engineers who can work as engineers, specialists or managers in public or private institutions operating in the basic fields of computer engineering, who can work as engineers, project managers or researchers in national or international private organizations, who can establish a company and become an employer by developing their company with their professional and personal skills, who can continue their education at postgraduate level in domestic or foreign universities within the scope of lifelong learning, and who can work as academicians in higher education institutions. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are formal, with some courses being conducted in the form of distance education. In addition, practical training is also provided as internships or workplace training in industry, public or private institutions, higher education institutions and research institutions and laboratories. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | Upon successful completion of the program the graduates:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council. 2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation. 3. Letter grade systems are used to evaluate student success. 4. Exams are evaluated out of 100 points. The weights of the midterm exam, mid-term studies and final exam are considered to calculate the average grade. In courses where the number of students evaluated is more than 10, they are converted to letter grades according to the relative system, and in courses where the number of students evaluated is 10 or less, they are converted to letter grades according to the absolute system. Letter grades corresponding to numerical grade ranges according to the absolute system are given in the table below.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To supervise the quality of higher education programs: The Higher Education Council (YÖK- Higher Education Council) is responsible for planning, organization, management and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions. YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK also prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with the public. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Establishment and Approval of Curricula 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues and in line with the opinions of the relevant departments. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education and training regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diplomas. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖK legislation. The department has an accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MUDEK) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students who successfully complete all courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS), achieve a weighted grade point average of at least 2.0 out of 4.00, and receive a passing grade from their professional internship and internship report are awarded a diploma in COMPUTER ENGINEERING. Students are subjected to at least one midterm and final exam for each course. The contribution of the midterm studies to the success grade is 50%, and the contribution of the final exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points and there is a requirement to get at least 45 points in the final exam. At the end of each semester, students can take a make-up exam equivalent to the final exam for all the courses they failed in that semester. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates are employed as computer engineers responsible for the design, implementation, test, operation and maintenance phases about the hardware and software requirements of information systems owned by public and private institutions both in Turkey and internationally. Graduates who prefer to work in research and development are also employed as academicians and researchers at research centers and universities worldwide. Graduates perform the following duties in various sectors such as: - Software and system design, implementation, test and software project management in both large-scale organizations and small to medium size, innovative organizations. - Software development for the hardware systems for consumer electronics and home automation manufacturing companies - Network and software systems development in telecommunication companies - Product design, implementation and testing for hardware manufacturing companies - Hardware and software infrastructure design and development for Software as a Service (SaaS) applications - Software design, development and project management for games and mobile applications | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinitely. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030029968
2512.02
2512.02
The program aims to educate and train computer engineers who can work as engineers, specialists or managers in public or private institutions operating in the basic fields of computer engineering, who can work as engineers, project managers or researchers in national or international private organizations, who can establish a company and become an employer by developing their company with their professional and personal skills, who can continue their education at postgraduate level in domestic or foreign universities within the scope of lifelong learning, and who can work as academicians in higher education institutions.
Education and training are formal, with some courses being conducted in the form of distance education. In addition, practical training is also provided as internships or workplace training in industry, public or private institutions, higher education institutions and research institutions and laboratories.
Upon successful completion of the program the graduates:
-
has broad knowledge in mathematics, science and related engineering discipline-specific subjects and can use theoretical and applied knowledge in these areas in solving complex engineering problems.
-
can define, formulate and solve complex engineering problems; can select and apply appropriate analysis and modeling methods.
-
can design a complex system, process, device or product under realistic constraints and conditions to meet specific requirements; can apply modern design methods.
-
can select and use modern techniques and tools required for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications; can use information technologies effectively.
-
can design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or discipline-specific research topics.
-
can work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; can work individually.
-
can communicate effectively, both verbally and in writing; has at least one foreign language, effective report writing and understanding of written reports, can prepare design and production reports, effective presentation, ability to give and receive clear and understandable instructions.
-
are aware of the necessity of lifelong learning; can access information, follow developments in science and technology and constantly renew oneself.
-
can act in accordance with ethical principles, have professional and ethical responsibility and standards used in engineering practices.
-
has knowledge of applications in business life such as project management, risk management and change management; have awareness of entrepreneurship, innovation; have knowledge of sustainable development.
-
has knowledge of the universal and societal effects of engineering practices on health, environment and safety and the problems of the age reflected in the field of engineering; has awareness of the legal consequences of engineering solutions.
-
has knowledge of probability and statistics required for the design and analysis of complex hardware, software and systems containing them, mathematical knowledge including derivative, integral and discrete mathematical calculations, and knowledge of basic sciences, computer and engineering sciences.
-
Literacy competence
-
Multilingual competence
-
Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
-
Digital competence
-
Personal, social and learning to learn competence
-
Citizenship competence
-
Entrepreneurial competence
-
Cultural awareness and expression competence
1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council.
2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation.
3. Letter grade systems are used to evaluate student success.
4. Exams are evaluated out of 100 points. The weights of the midterm exam, mid-term studies and final exam are considered to calculate the average grade. In courses where the number of students evaluated is more than 10, they are converted to letter grades according to the relative system, and in courses where the number of students evaluated is 10 or less, they are converted to letter grades according to the absolute system. Letter grades corresponding to numerical grade ranges according to the absolute system are given in the table below.
Scores |
Letter Grades |
Grade Points |
Descriptions |
Included to GPA |
81-100 |
AA |
4.0 |
Successful |
Yes |
76-80 |
BA |
3.5 |
Successful |
Yes |
70-75 |
BB |
3.0 |
Successful |
Yes |
60-69 |
CB |
2.5 |
Successful |
Yes |
50-59 |
CC |
2.0 |
Successful |
Yes |
45-49 |
DC |
1.5 |
Conditional Successful |
Yes |
40-44 |
DD |
1.0 |
Failing |
Yes |
30-39 |
FD |
0.5 |
Failing |
Yes |
0-29 |
FF |
0.0 |
Failing |
Yes |
0 |
D |
0.0 |
Absent Failing |
No |
G |
Pass |
Pass |
No |
|
K |
Fail |
Failing |
No |
|
S |
Progress |
Progress |
No |
Students who get one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC from a course are deemed to have succeeded in that course. In addition, students whose grade point average (GPA) for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam DC in that semester. Students who get one of the letter grades DD, FD and FF from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a DC letter grade in that semester. In addition, courses with a DC letter grade in the resit exam are considered successful or unsuccessful based on the semester average. Graduation exam letter grades are determined according to the absolute system. It is mandatory to get 50 points out of 100 if GPA is above 2.0 for the semester the course was last taken and 60 points if GPA is below 2.0. G letter grade is given to successful students in non-credit courses. G grade is not included in average calculations. K letter grade is given to students who fail non-credit courses. K grade is not included in average calculations. The letter grade S is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully.
To supervise the quality of higher education programs:
The Higher Education Council (YÖK- Higher Education Council) is responsible for planning, organization, management and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.
YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK also prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with the public.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Establishment and Approval of Curricula
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues and in line with the opinions of the relevant departments.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will bring to the student is carried out in accordance with the education and training regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive undergraduate diplomas.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK-Turkish Higher Education Quality Council) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖK legislation.
The department has an accreditation certificate given by Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs (MUDEK)
-
To be accepted to the program, it is necessary to graduate from secondary education institutions and receive a sufficient score in the exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM) regarding undergraduate education.
-
Foreign students and students who have completed their entire secondary education abroad must meet the conditions specified in subparagraph (f) of the first paragraph of Article 14 of Law No. 2547 as well as the principles determined by the Council of Higher Education and the University Senate to be accepted to the program.
Graduates are employed as computer engineers responsible for the design, implementation, test, operation and maintenance phases about the hardware and software requirements of information systems owned by public and private institutions both in Turkey and internationally.
Graduates who prefer to work in research and development are also employed as academicians and researchers at research centers and universities worldwide.
Graduates perform the following duties in various sectors such as:
- Software and system design, implementation, test and software project management in both large-scale organizations and small to medium size, innovative organizations.
- Software development for the hardware systems for consumer electronics and home automation manufacturing companies
- Network and software systems development in telecommunication companies
- Product design, implementation and testing for hardware manufacturing companies
- Hardware and software infrastructure design and development for Software as a Service (SaaS) applications
- Software design, development and project management for games and mobile applications
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is valid indefinitely.
