Yeterlilik Kodu | TR0030028109 | |
Yeterlilik Adı | Beslenme ve Diyetetik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Aydın Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.İnönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.aydin.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Üniversite ve bölümün standart ölçme değerlendirme yöntemleri olan ödev, sınav, proje ve sunumların değerlendirilmesi için “İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin Dördüncü Bölümünde Sınav, Değerlendirme ve Not Sistemi yer almaktadır. Bu sisteme göre UBİS-Eğitim Bilgi Sistemi-Ders Planı sekmesinden her bir derse ait ders bilgileri yer almaktadır. Ders bilgileri kısmında her dönem başında derslerin sorumlu öğretim üyeleri tarafından tanımlanan “Ölçme ve Değerlendirme” yöntemleri belirlenmektedir. Belirtilen bu yöntemler ders tanıtım formlarında öğrencilere her ders dönemi başında sunulmaktadır. Öğrencilerin başarıları; quiz, ara sınav, dönem sonu sınavı, sunuş, ödev, proje ve uygulama gibi farklı değerlendirme yöntemleri ile değerlendirilmektedir. İlgili yönetmelikte “Madde 22”de belirtilen başarı notları aşağıdaki gibidir. Diğer ölçme ve değerlendirme süreçleriyle ilgili maddeler “Madde 21” ile “Madde 28” arasındadır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını (KİDR)” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. Beslenme ve Diyetetik Programı Özdeğerlendirme raporu yıllık hazırlanır. Program, Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) tarafından 2024-2026 yılları arasında 2 yıl süreyle akredite edilmiştir Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) Başlangıç: 20.03.2024 / Bitiş: 30.09.2026 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programın başarı ile tamamlanabilmesi için; genel not ortalamasının en az 2.00 olması ve eğitim-öğretim planındaki en az 240 AKTS’nin tamamlanması gerekmektedir. Mezuniyet koşulları ve bu koşulların uygulanışı İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile güvence altına alınmıştır. İlgili yönetmelik üniversite web sayfasında yayınlanmıştır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1.Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 3. İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030028109
ISCO 08
ISCO 08
- Program, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında eğitime başlayarak ilk öğrencilerini almıştır. Programın amacı, mesleki ulusal ve uluslararası özgün araştırma ve geliştirme faaliyetlerine odaklanarak, yaşam boyu yeterli ve dengeli beslenmenin sağlığın korumasına, iyileştirmesine, geliştirilmesine ve yaşam kalitesinin artırılmasına nasıl katkı sağlayabileceğini anlamış, içselleştirmiş sağlık meslek profesyoneli, diyetisyenler yetiştirmektir. Ders programında 5 temel alana (Temel ve Sosyal Bilimler, Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri, Toplum Beslenmesi) yönelik dersler bulunmaktadır. Program, Beslenme ve Diyetetik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (BDBÇEP) ile uyumludur.
- Beslenme ve Diyetetik Bölümünde eğitim ve öğretim örgün ve tam zamanlı şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan gerekli bilgiler ile güncel yaşantıda karşılaşılan ve/veya ulusal-uluslararası alanda rastlanılan gelişmeleri ilişkilendirebilir, bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği; güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireylerin beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler, değerlendirir, sağlıkta etik kurallarını uygular ve çözüm önerileri getirir.
- Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve gerektiğinde tedavisi için kullanır.
- Beslenme bilimlerinde bilgisayar, istatistik, bilişim ve iletişim teknolojilerini ve araştırma yapabilme yeterliliklerini kullanır.
- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri detaylı olarak düşünüp uygulamaya geçirme, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olur, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, farklı yaş gruplarındaki hasta bireylere uygun tıbbi beslenme tedavisini planlayabilir, uygulayabilir, izleyebilir, değerlendirebilir ve klinik araştırmalara katılabilir.
- Kişisel gelişimi sağlamayı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite anlayışını benimser, alanı ve farklı disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirebilme becerisine sahip olur ve alanıyla ilgili eğitim, tanıtım ve bilgilendirme programlarına destek verir.
- Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamaların doğruluğunu göstermek için bilgilerini kullanır, gerekçeler ve kanıtlar sunarak düşünce ve görüşlerini sözlü ve yazılı olarak açık bir şekilde ifade eder ve tüm paydaşlarla etik ilkeler doğrultusunda etkili iletişim kurar.
- Çalışmalarının her aşamasında hastalarıyla ve tedavinin gerektirdiği diğer disiplinlerle etkin iletişim kurar, gereken bilgisayar yazılımlarını kullanır, ekip çalışmasının koordineli bir şekilde yürütülmesini sağlar.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak beslenme ve diyetetik alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir ve kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahip olur.
- Diyetisyenlik mesleğinin gelişimine katkıda bulunabilmek için güncel tedavi yaklaşımlarını takip eder, kanıta dayalı bilimsel araştırmaları takip eder, etik değerlere uygun hareket eder, kalite kültürü konusunda bilince sahip olmanın yanı sıra sosyal adalet ve çevrenin sürdürülebilirliğinin önemini benimser, bu doğrultularda eğitim materyalleri geliştirir.
- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
- Öğrenme Yetkinliği
- İletişim ve Sosyal Yetkinlik
- Beslenme ve Diyetetik Alanına Özgü Yetkinlik
- Eleştirel Değerlendirebilme Yetkinliği
- Problem Çözme ve Karar Alma Yetkinliği
Üniversite ve bölümün standart ölçme değerlendirme yöntemleri olan ödev, sınav, proje ve sunumların değerlendirilmesi için “İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin Dördüncü Bölümünde Sınav, Değerlendirme ve Not Sistemi yer almaktadır. Bu sisteme göre UBİS-Eğitim Bilgi Sistemi-Ders Planı sekmesinden her bir derse ait ders bilgileri yer almaktadır. Ders bilgileri kısmında her dönem başında derslerin sorumlu öğretim üyeleri tarafından tanımlanan “Ölçme ve Değerlendirme” yöntemleri belirlenmektedir. Belirtilen bu yöntemler ders tanıtım formlarında öğrencilere her ders dönemi başında sunulmaktadır.
Öğrencilerin başarıları; quiz, ara sınav, dönem sonu sınavı, sunuş, ödev, proje ve uygulama gibi farklı değerlendirme yöntemleri ile değerlendirilmektedir.
İlgili yönetmelikte “Madde 22”de belirtilen başarı notları aşağıdaki gibidir. Diğer ölçme ve değerlendirme süreçleriyle ilgili maddeler “Madde 21” ile “Madde 28” arasındadır.
Öğrencilere, kayıtlı oldukları her ders için aşağıdaki harf notlarından biri, dersin öğretim elemanı tarafından verilir:
Puan Katsayısı Harf Notu
90-100 4,0 AA
85-89 3,5 BA
80-84 3,0 BB
75-79 2,5 CB
70-74 2,0 CC
60-69 1,5 DC
50-59 1,0 DD
40-49 0,5 FD
39 ve altı 0,0 FF
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını (KİDR)” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. Beslenme ve Diyetetik Programı Özdeğerlendirme raporu yıllık hazırlanır.
Program, Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) tarafından 2024-2026 yılları arasında 2 yıl süreyle akredite edilmiştir Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK) Başlangıç: 20.03.2024 / Bitiş: 30.09.2026
- Türk öğrenciler, Beslenme ve Diyetetik Bölümüne Öğrenci Seçme & Yerleştirme Merkezi'nin (ÖSYM) yaptığı Yüksek Öğretim Kurumları Sınavı (YKS) Sayısal puan türü sonucuna göre kabul edilmektedirler. Ayrıca kurumlar arası yatay geçiş, ön lisans programlarından dikey geçiş ve Erasmus öğrenci hareketliliği ile öğrenci kabulü yapılmaktadır. Yabancı uyruklu öğrenciler, üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda programa kabul edilmektedirler.
- Diyetisyenler; özel ve kamuya bağlı hastaneler, poliklinikler, tıp merkezleri ve diyaliz merkezleri gibi tedavi kurumları, yemek fabrikaları, otellerin yiyecek ve içecek bölümleri, toplu beslenme yapılan tüm özel kurumlar ve kamu kuruluşları gibi toplu beslenme sistemleri ve hizmet alanları, anneçocuk sağlığı merkezleri, toplum sağlığı merkezleri, çocuk ve yaşlı bakımevleri, spor okulları gibi halk sağlığı hizmeti verilen kurumlar, besin/gıda sanayi, araştırma kurumları, eğitim kurumları, basın ve medya kuruluşları, danışmanlık merkezleri, bakanlıklar, federasyonlar ve kulüpler başta olmak üzere birçok kurumda çalışabilmektedir. Ayrıca, lisans eğitimi sonrası ilgili şartları sağlamaları halinde yüksek lisans ve doktora programlarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1.Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
3. İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030028109 | |
Qualification Title | Bachelor of Science in Nutrition and Dietetics | |
Awarding Body | Istanbul Aydın University | |
Awarding Body Contact | Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL | |
Awarding Body Url | https://www.aydin.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The program started education in the 2016-2017 academic year and accepted its first students. The aim of the program is to train dietitians, health professionals who understand and internalize how adequate and balanced nutrition throughout life can contribute to the protection, improvement and development of health and the increase in the quality of life by focusing on professional national and international original research and development activities. The curriculum includes courses in 5 basic areas (Basic and Social Sciences, Nutrition Sciences, Dietetics, Mass Nutrition Systems, Community Nutrition). The program is compatible with the Nutrition and Dietetics National Core Education Program (BDBÇEP). | |
Learning Environments | Education and training in the Department of Nutrition and Dietetics is provided on a formal and full-time basis. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or vocational training in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | For the evaluation of homework, exams, projects and presentations, which are the standard measurement and evaluation methods of the university and department, the “Exam, Evaluation and Grading System” is included in the Fourth Section of the Istanbul Aydin University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation. According to this system, course information for each course is available in the UBIS-Education Information System-Course Plan tab. In the course information section, the “Measurement and Evaluation” methods defined by the responsible faculty members of the courses at the beginning of each term are determined. These specified methods are presented to students in the course introduction forms at the beginning of each term. Students' success is evaluated through different assessment methods such as quizzes, midterm exams, final exams, presentations, homework, projects and applications. The success grades specified in “Article 22” of the relevant regulation are as follows. The articles related to other measurement and evaluation processes are between “Article 21” and “Article 28”. Students are given one of the following letter grades for each course they are registered for by the course instructor: 90-100 4,0 AA | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education “Higher Education It is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Turkish Language Teacher Education Program accepts students with ÖSYM centralized exam system, numerical score type. Student admission and registration for horizontal transfer from domestic, international and in-house associate and undergraduate degree programs to undergraduate and associate degree departments of the university are carried out in accordance with the Regulation on Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions published in the Official Gazette dated 24/04/2010 and numbered 27561 and other relevant legislation provisions. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030028109
ISCO 08
ISCO 08
The program started education in the 2016-2017 academic year and accepted its first students. The aim of the program is to train dietitians, health professionals who understand and internalize how adequate and balanced nutrition throughout life can contribute to the protection, improvement and development of health and the increase in the quality of life by focusing on professional national and international original research and development activities. The curriculum includes courses in 5 basic areas (Basic and Social Sciences, Nutrition Sciences, Dietetics, Mass Nutrition Systems, Community Nutrition). The program is compatible with the Nutrition and Dietetics National Core Education Program (BDBÇEP).
Education and training in the Department of Nutrition and Dietetics is provided on a formal and full-time basis. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or vocational training in industry, health institutions and workplaces.
- Can relate the necessary information in the field of Nutrition and Dietetics to current life developments and/or national-international developments, conduct a study independently and take responsibility as a team member.
- Using the current knowledge and skills acquired in the field of Nutrition and Dietetics, determines, evaluates, interprets, produces solutions for the nutritional status of individuals, applies medical nutrition therapy, monitors and evaluates events/developments on the agenda of society and the world, applies ethical rules in health and suggests solutions.
- Uses the theoretical and practical knowledge acquired for the development of health, prevention of diseases and treatment when necessary.
- Uses computer, statistics, information and communication technologies and research competencies in nutritional sciences.
- Has the ability to think in detail and put into practice the basic information related to the field of Nutrition and Dietetics, especially problem solving and decision making skills, can evaluate with a critical approach, can plan, apply, monitor, evaluate appropriate medical nutrition therapy for patients in different age groups and can participate in clinical research.
- They adopt personal development and lifelong learning; adopt the understanding of quality, have the ability to evaluate information related to their field and different disciplines, and support education, promotion and information programs related to their field.
- They use their knowledge to demonstrate the accuracy of applications in the field of Nutrition and Dietetics, express their thoughts and opinions clearly in verbal and written form by providing justifications and evidence, and communicate effectively with all stakeholders in line with ethical principles.
- They communicate effectively with their patients and other disciplines required by the treatment at every stage of their work, use the necessary computer software, and ensure that teamwork is carried out in a coordinated manner.
- They can follow information in the field of nutrition and dietetics by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level, communicate with their colleagues, and have the ability to communicate interculturally.
- They follow current treatment approaches in order to contribute to the development of the dietetics profession, follow evidence-based scientific research, act in accordance with ethical values, have awareness of quality culture, and adopt the importance of social justice and environmental sustainability, and develop educational materials in line with these principles.
- Ability to Work Independently and Take Responsibility
- Learning Ability
- Communication and Social Ability
- Competence Specific to the Field of Nutrition and Dietetics
- Critical Evaluation Ability
- Problem Solving and Decision Making Ability
For the evaluation of homework, exams, projects and presentations, which are the standard measurement and evaluation methods of the university and department, the “Exam, Evaluation and Grading System” is included in the Fourth Section of the Istanbul Aydin University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation. According to this system, course information for each course is available in the UBIS-Education Information System-Course Plan tab. In the course information section, the “Measurement and Evaluation” methods defined by the responsible faculty members of the courses at the beginning of each term are determined. These specified methods are presented to students in the course introduction forms at the beginning of each term.
Students' success is evaluated through different assessment methods such as quizzes, midterm exams, final exams, presentations, homework, projects and applications.
The success grades specified in “Article 22” of the relevant regulation are as follows. The articles related to other measurement and evaluation processes are between “Article 21” and “Article 28”.
Students are given one of the following letter grades for each course they are registered for by the course instructor:
Point Coefficient Letter Grade
90-100 4,0 AA
85-89 3,5 BA
80-84 3,0 BB
75-79 2,5 CB
70-74 2,0 CC
60-69 1,5 DC
50-59 1,0 DD
40-49 0,5 FD
39 ve altı 0,0 FF
In order to monitor the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education “Higher Education
It is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public.
In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
- Turkish Language Teacher Education Program accepts students with ÖSYM centralized exam system, numerical score type.
- Student admission and registration for horizontal transfer from domestic, international and in-house associate and undergraduate degree programs to undergraduate and associate degree departments of the university are carried out in accordance with the Regulation on Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions published in the Official Gazette dated 24/04/2010 and numbered 27561 and other relevant legislation provisions.
- Turkish Language Teacher Education Program accepts students with ÖSYM centralized exam system, numerical score type.
- Student admission and registration for horizontal transfer from domestic, international and in-house associate and undergraduate degree programs to undergraduate and associate degree departments of the university are carried out in accordance with the Regulation on Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions published in the Official Gazette dated 24/04/2010 and numbered 27561 and other relevant legislation provisions.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times
