Yeterlilik Kodu

TR0030015560

Yeterlilik Adı
Bankacılık ve Sigortacılık (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumBayburt Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBayburt Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.bayburt.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Finans, bankacılık ve sigorta
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, bankacılık ve sigortacılık alanında;

Sektörde veya sektör dışında bankalarla ve sigorta şirketleriyle yoğun ilişkileri olan çeşitli kurum ve kuruluşlarda çalışabilecek yeterli düzeyde bilgi sahibi, katılımcı, yerel ve evrensel değerleri benimseyen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır. Ayrıca iş yerlerinde staj yapılarak eğitim öğretim süreci pekiştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Banka ve sigorta alanlarındaki kurum kurallarını belirleyen kanun ve mevzuat bilgisine sahip olur.
  • Bankacılık ve sigortacılık alanında temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma faaliyetlerini yapar. Temel düzeyde yabancı dil, Türk dili yazım kuralları ve İnkılap tarihi konularında bilgi sahibi olur.
  • Bankacılık sektöründe yeterli düzeyde yetkinliğe sahip olur.
  • Sigortacılık sektöründe yeterli düzeyde yetkinliğe sahip olur.
  • İş güvenliği, çevre bilinci ve kalite sürçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Bankacılık ve sigortacılık sektörünün örgüt yapısının yönetimi konusunda bilgi sahibi olur.
  • Sektörle ilgili konularda grup çalışmaları yapar ve araştırma geliştirme faaliyetlerine yönelik farkındalığa sahip olur.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahip olur.
  • Temel kredi bilgileriyle fon ve portföy yönetimi kavramlarına yönelik uygulamalar yapar.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Potansiyel riskleri belirleme, analiz etme ve uygun stratejilerle yönetme yeteneği.
  • Müşteri ihtiyaçlarını anlama, güven inşa etme ve uzun vadeli ilişkiler kurma becerisi.
  • Bankacılık ve sigortacılık ürünlerini derinlemesine bilme ve müşterilere doğru şekilde sunma yetkinliği. 
  • Sektörel yasa yönetmelik ve etik kurallara hakim olma, bu doğrultuda hareket etme becerisi.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.

81-100

AA

4.0

76-80

BA

3.5

70-75

BB

3.0

60-69

CB

2.5

50-59

CC

2.0

45-49

DC

1.5

40-44

DD

1.0

30-39

FD

0.5

0-29

FF

0.0

0

D

0.0

G

Geçer

 

K

Kalır

 

  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.
  • Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.

Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır.

  • (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
  • (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
  • (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır.

Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.

Kalite Güvencesi

Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü (Bankacılık ve Sigortacılık Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:

Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri  kapsamında;   YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası  standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir:

 YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi  web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır.

YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon   programı  (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri,  kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.

BAYÜ;  hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek  hem de YÖKAK KAP  ve  program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak  üzere,  Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir.  Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO   9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış,  2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır.  Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir.  Program olarak da Bankacılık ve Sigortacılık Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından dört yıl süreyle akredite edilmiştir.

  Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 – 31.12.2028

Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
Başarma Şartları Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur.  Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği,
  • Bayburt Üniversitesi Kalite Komisyonu ve Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi,
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
  • İlgili diğer mevzuata https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4 adresinden ulaşılabilir.
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030015560


Yeterlilik Adı
Bankacılık ve Sigortacılık (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bayburt Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bayburt Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, bankacılık ve sigortacılık alanında;

Sektörde veya sektör dışında bankalarla ve sigorta şirketleriyle yoğun ilişkileri olan çeşitli kurum ve kuruluşlarda çalışabilecek yeterli düzeyde bilgi sahibi, katılımcı, yerel ve evrensel değerleri benimseyen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır. Ayrıca iş yerlerinde staj yapılarak eğitim öğretim süreci pekiştirilir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Banka ve sigorta alanlarındaki kurum kurallarını belirleyen kanun ve mevzuat bilgisine sahip olur.
  • Bankacılık ve sigortacılık alanında temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma faaliyetlerini yapar. Temel düzeyde yabancı dil, Türk dili yazım kuralları ve İnkılap tarihi konularında bilgi sahibi olur.
  • Bankacılık sektöründe yeterli düzeyde yetkinliğe sahip olur.
  • Sigortacılık sektöründe yeterli düzeyde yetkinliğe sahip olur.
  • İş güvenliği, çevre bilinci ve kalite sürçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Bankacılık ve sigortacılık sektörünün örgüt yapısının yönetimi konusunda bilgi sahibi olur.
  • Sektörle ilgili konularda grup çalışmaları yapar ve araştırma geliştirme faaliyetlerine yönelik farkındalığa sahip olur.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahip olur.
  • Temel kredi bilgileriyle fon ve portföy yönetimi kavramlarına yönelik uygulamalar yapar.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Potansiyel riskleri belirleme, analiz etme ve uygun stratejilerle yönetme yeteneği.
  • Müşteri ihtiyaçlarını anlama, güven inşa etme ve uzun vadeli ilişkiler kurma becerisi.
  • Bankacılık ve sigortacılık ürünlerini derinlemesine bilme ve müşterilere doğru şekilde sunma yetkinliği. 
  • Sektörel yasa yönetmelik ve etik kurallara hakim olma, bu doğrultuda hareket etme becerisi.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.

81-100

AA

4.0

76-80

BA

3.5

70-75

BB

3.0

60-69

CB

2.5

50-59

CC

2.0

45-49

DC

1.5

40-44

DD

1.0

30-39

FD

0.5

0-29

FF

0.0

0

D

0.0

G

Geçer

 

K

Kalır

 

  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır.
  • Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılır.

Bir yarıyılın not ortalaması 2.00 ve üstü olan öğrenciler (DC) harf notlu derslerden başarılı sayılır. Yarıyıl not ortalaması 2.00 den az olan öğrenciler ise (DC) harf notlu derslerinden başarısız sayılır.

  • (G) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
  • (K) harf notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
  • (D) harf notu; devamsızlığı ifade eder ve GANO hesaplamasında değerlendirmeye katılır. D harf notu ile değerlendirilen ders, verildiği ilk yarıyılda tekrar alınır.

Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.


Kalite Güvencesi

Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü (Bankacılık ve Sigortacılık Programı) yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için kendi program alanında; YÖK’ün yükseköğretim kurumları mevzuatı temelinde gerçekleştirilen eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. Bu kapsamda yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu amaçla:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:

Üniversitemizde kalite güvencesi, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri  kapsamında;   YÖK, YÖKAK mevzuatı ve uluslararası  standartların gereklerini sağlamak üzere ayrıca aşağıdaki çalışmalar da yürütülmektedir:

 YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanarak yayımlanmaktadır. Bu amaçla, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girmektedir. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşmaktadır. BAYÜ’de bu konudaki mevzuat kapsamında her yıl YÖK tarafından istenilen veriler ile YÖKAK tarafından istenilen Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) hazırlayarak termine uygun olarak sisteme yüklemekte ve bu kurumlara iletmektedir. Bu raporlara göre hazırlanan ve BAYÜ’ye yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmakta olup BAYÜ de bu raporları kendi  web sayfasında kamuoyu ile paylaşmaktadır.

YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme ve belgelendirme faaliyetlerini de yapmaktadır. Bu anlamda YÖKAK’ın kurumsal akreditasyon   programı  (KAP) ile YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da yükseköğretim kurumlarının programlarının yeterlilikleri,  kalite güvencesini sağladığını göstermektedir.

BAYÜ;  hem hizmet kalitesini sürekli iyileştirerek geliştirmek  hem de YÖKAK KAP  ve  program akreditasyonu ile uluslararası standartların (ISO) gereklerini sağlamak  üzere,  Entegre Kalite Yönetim Sistemi (EKYS) kurmaya yönelik çalışmalar yürütmekte olup, bu anlamda hem Uluslararası Standartlar Örgütü (ISO) hem de ” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) kapsamında uluslararası ve bölgesel düzeyde geçerliliği olan belgelere sahiptir.  Bu kapsamda; 2024 yılı Mart ayında üniversite olarak TS EN ISO   9001-2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesini almış,  2025 yılı Nisan ayında YÖKAK KAP ön değerlendirme ve saha değerlendirme sürecini başarıyla tamamlayarak iki yıl koşullu akreditasyon sağlamıştır.  Ayrıca Bilgi İşlem Daire Başkanlığımız da TS EN ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi belgesine sahiptir.  Program olarak da Bankacılık ve Sigortacılık Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından dört yıl süreyle akredite edilmiştir.

  Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 – 31.12.2028


Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur.  Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Bayburt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği,
  • Bayburt Üniversitesi Kalite Komisyonu ve Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi,
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik
  • İlgili diğer mevzuata https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4 adresinden ulaşılabilir.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030015560

Qualification Title
Finance, Banking and Insurance Banking and Insurance S.E.
Awarding BodyBayburt University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.bayburt.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasFinance, banking and insurance
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

Students graduating from the program will be employed in the banking and insurance fields in the near future;

It aims to train individuals who are knowledgeable, participatory, and who embrace local and universal values ​​and who can work in various institutions and organizations that have intense relations with banks and insurance companies in or outside the sector.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. Practical training is provided in laboratories within higher education institutions. In addition, the education and training process is reinforced by doing internships in workplaces.

Description
  • Have knowledge of the laws and regulations that determine the institutional rules in the banking and insurance fields.
  • Performs basic level information and communication technologies usage activities in the fields of banking and insurance. Has basic level knowledge of foreign languages, Turkish language spelling rules and Revolutionary history.
  • Has sufficient competence in the banking sector.
  • Has sufficient competence in the insurance sector.
  • Have knowledge about occupational safety, environmental awareness and quality processes.
  • Have knowledge about the management of the organizational structure of the banking and insurance sector.
  • Conducts group studies on sector-related issues and becomes aware of research and development activities.
  • Has awareness of career management and lifelong learning.

Implement basic credit knowledge and fund and portfolio management concepts.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Ability to identify, analyze and manage potential risks with appropriate strategies.Digital competence
  • Ability to understand customer needs, build trust and establish long-term relationships.
  • Ability to know banking and insurance products in depth and present them correctly to customers.
  • Ability to master sectoral laws, regulations and ethical rules and to act accordingly.
Further Info
  • Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.
  • Different methods such as application, midterm and final exams are used in measurement and evaluation.
  • Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success.
  • Exams are graded out of 100 points.

81-100

AA

4.0

76-80

BA

3.5

70-75

BB

3.0

60-69

CB

2.5

50-59

CC

2.0

45-49

DC

1.5

40-44

DD

1.0

30-39

FD

0.5

0-29

FF

0.0

0

D

0.0

G

Successful

 

K

Unsuccessful

 

  • Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) or (CC) in a course are considered to have passed that course.
  • Students who receive a letter grade of (DD), (FD) or (FF) in a course are considered to have failed that course.
  • Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered to have passed (DC) letter grade courses. Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered to have failed (DC) letter grade courses.
  • (G) letter grade is given to students who pass courses that are not included in the grade point average.
  • (K) letter grade is given to students who fail courses that are not included in the grade point average.
  • (D) letter grade indicates absence and is included in the evaluation in the calculation of GPA. The course evaluated with a D letter grade is taken again in the first semester it is given.
  • The measurement and evaluation system of each course is explained on the course introduction page of the relevant course in our university's Information Management System (BYS).
Quality Assurance

Finance, Banking and Insurance Department (Banking and Insurance Program) is responsible for planning,  organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions  in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma

Internal and External Evaluation

At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:

  • Annual “University Monitoring and Evaluation Reports” are prepared and published by YÖK based on predetermined criteria.
  • As part of continuous monitoring, higher education institutions are required to upload their “Institutional Self-Evaluation Reports (ISER)” for the previous year to the Information System developed by YÖKAK at the beginning of each year.
  • YÖKAK prepares and publicly shares a “Institutional Feedback Report” based on the external evaluations conducted.
  • At Bayburt University (BAYÜ), the required data and ISER reports are submitted to YÖK and YÖKAK within the specified deadlines and are made publicly accessible through the university’s official website.

In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured.

Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;

  • As of March 2024, Bayburt University has been awarded the TS EN ISO 9001-2015 Quality Management System certificate.
  • In April 2025, the university successfully completed the preliminary and on-site evaluation processes of YÖKAK's KAP and was granted conditional accreditation for two years.
  • The university’s Department of Information Technologies holds the TS EN ISO 27001 Information Security Management System certificate. 
  • The Banking and Insurance Program has been accredited for a four-year period by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2028

Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or secondary education institutions in foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.
  • To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Conditions for Success In order to graduate from this program, students are required to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and take 120 ECTS credits from all courses specified in the curriculum. Students are required to complete their internships within the specified time and characteristics.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
  • Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.
Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
  • Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
  • Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
  • Bayburt University Quality Commission and Quality Coordination Directive,
  • Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework
  • For other relevant legislation, see the link below;
  • https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4
Validity Period (If Any)

Indefinite

Url Open Address
Qualification Code

TR0030015560


Qualification Title
Finance, Banking and Insurance Banking and Insurance S.E.

Awarding Body
Bayburt University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

Students graduating from the program will be employed in the banking and insurance fields in the near future;

It aims to train individuals who are knowledgeable, participatory, and who embrace local and universal values ​​and who can work in various institutions and organizations that have intense relations with banks and insurance companies in or outside the sector.


Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. Practical training is provided in laboratories within higher education institutions. In addition, the education and training process is reinforced by doing internships in workplaces.


Description
  • Have knowledge of the laws and regulations that determine the institutional rules in the banking and insurance fields.
  • Performs basic level information and communication technologies usage activities in the fields of banking and insurance. Has basic level knowledge of foreign languages, Turkish language spelling rules and Revolutionary history.
  • Has sufficient competence in the banking sector.
  • Has sufficient competence in the insurance sector.
  • Have knowledge about occupational safety, environmental awareness and quality processes.
  • Have knowledge about the management of the organizational structure of the banking and insurance sector.
  • Conducts group studies on sector-related issues and becomes aware of research and development activities.
  • Has awareness of career management and lifelong learning.

Implement basic credit knowledge and fund and portfolio management concepts.


Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Ability to identify, analyze and manage potential risks with appropriate strategies.Digital competence
  • Ability to understand customer needs, build trust and establish long-term relationships.
  • Ability to know banking and insurance products in depth and present them correctly to customers.
  • Ability to master sectoral laws, regulations and ethical rules and to act accordingly.

Further Info
  • Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.
  • Different methods such as application, midterm and final exams are used in measurement and evaluation.
  • Letter and/or number-based grading systems are used to evaluate student success.
  • Exams are graded out of 100 points.

81-100

AA

4.0

76-80

BA

3.5

70-75

BB

3.0

60-69

CB

2.5

50-59

CC

2.0

45-49

DC

1.5

40-44

DD

1.0

30-39

FD

0.5

0-29

FF

0.0

0

D

0.0

G

Successful

 

K

Unsuccessful

 

  • Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) or (CC) in a course are considered to have passed that course.
  • Students who receive a letter grade of (DD), (FD) or (FF) in a course are considered to have failed that course.
  • Students with a semester grade point average of 2.00 and above are considered to have passed (DC) letter grade courses. Students with a semester grade point average of less than 2.00 are considered to have failed (DC) letter grade courses.
  • (G) letter grade is given to students who pass courses that are not included in the grade point average.
  • (K) letter grade is given to students who fail courses that are not included in the grade point average.
  • (D) letter grade indicates absence and is included in the evaluation in the calculation of GPA. The course evaluated with a D letter grade is taken again in the first semester it is given.
  • The measurement and evaluation system of each course is explained on the course introduction page of the relevant course in our university's Information Management System (BYS).

Quality Assurance

Finance, Banking and Insurance Department (Banking and Insurance Program) is responsible for planning,  organizing, managing and supervising education and training and other activities carried out on the basis of the legislation of the Council of Higher Education on Higher Education Institutions  in its own program area in order to monitor the quality of higher education programs. In this context, the quality assurance of associate degree programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs". For this purpose:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma

Internal and External Evaluation

At our university, quality assurance is maintained through internal and external evaluation processes. In compliance with YÖK, the Higher Education Quality Council (YÖKAK) regulations, and international standards, the following activities are conducted:

  • Annual “University Monitoring and Evaluation Reports” are prepared and published by YÖK based on predetermined criteria.
  • As part of continuous monitoring, higher education institutions are required to upload their “Institutional Self-Evaluation Reports (ISER)” for the previous year to the Information System developed by YÖKAK at the beginning of each year.
  • YÖKAK prepares and publicly shares a “Institutional Feedback Report” based on the external evaluations conducted.
  • At Bayburt University (BAYÜ), the required data and ISER reports are submitted to YÖK and YÖKAK within the specified deadlines and are made publicly accessible through the university’s official website.

In accordance with YÖKAK regulations, periodic reviews and documentation related to defined qualifications are carried out. Accreditation decisions made through YÖKAK’s Institutional Accreditation Programme (KAP) or by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK confirm that the quality and qualifications of the programmes offered by higher education institutions are ensured.

Bayburt University is actively engaged in establishing an Integrated Quality Management System (IQMS) to meet both YÖKAK KAP and international standards (e.g., ISO) requirements, with a focus on continuous quality improvement. In this context;

  • As of March 2024, Bayburt University has been awarded the TS EN ISO 9001-2015 Quality Management System certificate.
  • In April 2025, the university successfully completed the preliminary and on-site evaluation processes of YÖKAK's KAP and was granted conditional accreditation for two years.
  • The university’s Department of Information Technologies holds the TS EN ISO 27001 Information Security Management System certificate. 
  • The Banking and Insurance Program has been accredited for a four-year period by the Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: January 1, 2025 – December 31, 2028


Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or secondary education institutions in foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.
  • To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for Success
In order to graduate from this program, students are required to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and take 120 ECTS credits from all courses specified in the curriculum. Students are required to complete their internships within the specified time and characteristics.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
  • Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.

Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
  • Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Bayburt Unıversıty Assocıate and Undergraduate Educatıon and Traınıng Regulatıon
  • Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
  • Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
  • Bayburt University Quality Commission and Quality Coordination Directive,
  • Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework
  • For other relevant legislation, see the link below;
  • https://www.bayburt.edu.tr/tr/mevzuat-4

Validity Period (If Any)

Indefinite


Url
Open Address