Yeterlilik Kodu

TR0020222823

Yeterlilik Adı
Ayakkabı Modelistliği Kurs Bitirme Belgesi
Sorumlu KurumHayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hbogm.meb.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 4
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tekstil (kıyafetler, ayakkabı ve deri)
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7536.28 Ayakkabı Modelisti

KategoriAna
Kredi Değeri40
Programın Normal Süresi 996 Saat
Program Profili (Amaç)

Kurs programını bitiren bireyin;

  1. İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavraması,
  2. Ayakkabı ve saraciye alanında ortaya çıkabilecek kazalar, yaralanmalar ve yangınlara karşı güvenlik tedbirlerini alması,
  3. Ayakkabı ve saraciyenin tarihsel gelişimini ve ürün çeşitlerini açıklaması,
  4. Ayakkabı ve saraciyede kullanılan el aletlerini ve malzemeleri açıklaması,
  5. Ayakkabı ve saraciyedeki meslek elemanlarını ve çalışma ortamlarını açıklaması,
  6. Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alması,
  7. Kalıp ve ölçülere uygun olarak temel ıstampa ve kalıp çıkarması,
  8. Elde ve preste kesim yapması,
  9. Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapması,
  10. Temel model dikimi yapması,
  11. Montaj, finisaj ve kalite kontrol yapması,
  12. Taban ve taban astarı ıstampasını kalıba ve ölçülerine uygun olarak çıkarması,
  13. Fermuarlı kadın çizmesi modelini çıkarması,
  14. Günlük kadın ayakkabı modelini modaya ve modele uygun olarak çıkarması,
  15. Kadın terlik modelini modaya ve günün şartlarına uygun olarak çıkarması,
  16. Erkek çarık (Oxford) modelini modele ve ayakkabı kalıbına uygun olarak çıkarması,
  17. Erkek lastiksiz makosen modelini kalıp üzerine modaya uygun olarak çizmesi,
  18. Erkek molyer botunun modelini modaya uygun olarak çıkarması,
  19. Erkek spor ayakkabısı modelini modaya ve modele uygun olarak atom yöntemiyle çıkarması,
  20. Erkek bağcıklı rok ayakkabı modelini modaya uygun olarak çıkarması,
  21. Çocuk botu modelini, çocuk ayak ölçülerine uygun olarak çıkarması,
  22. Çocuk spor ayakkabısı modelini, ayak anatomisine ve ölçülerine uygun olarak çıkarması,
  23. Modaya uygun olarak günlük kadın bot modeli çıkarması,
  24. Asimetrik kadın fantezi modeli çıkarması,
  25. Kadın sandaleti modeli çıkarması,
  26. Kalıp etüdü yapması,
  27. Taban etüdü yapması,
  28. Modaya ve modele uygun ayakkabı modeli geliştirmesi,
  29. Modaya ve modele uygun koleksiyon geliştirmesi,
  30. Bilgisayara çizim programını kurarak programı çalıştırması,
  31. Bilgisayarda temel model yapması,
  32. Çizim programını kullanarak bilgisayarda üç boyutlu model çıkarması amaçlanmaktadır. 

 

Öğrenme Ortamları
  1. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
  2. Programın uygulanmasında, gerektiğinde iş piyasasının eğitim olanaklarından faydalanılabilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
  • Ayakkabı ve saraciye alanında ortaya çıkabilecek kazalar, yaralanmalar ve yangınlara karşı güvenlik tedbirlerini alır.
  • Ayakkabı ve saraciyenin tarihsel gelişimini ve ürün çeşitlerini açıklar.
  • Ayakkabı ve saraciyede kullanılan el aletlerini ve malzemeleri açıklar.
  • Ayakkabı ve saraciyedeki meslek elemanlarını ve çalışma ortamlarını açıklar.
  • Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alır.
  • Kalıp ve ölçülere uygun olarak temel ıstampa ve kalıp çıkarır.
  • Elde ve preste kesim yapar.
  • Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapar.
  • Temel model dikimi yapar.
  • Montaj, finisaj ve kalite kontrol yapar.
  • Taban ve taban astarı ıstampasını kalıba ve ölçülerine uygun olarak çıkarır.
  • Kadın fermuarlı çizme modelini çıkarır.
  • Günlük kadın ayakkabı modelini modaya ve modele uygun olarak çıkarır.
  • Kadın terlik modelini modaya ve günün şartlarına uygun olarak çıkarır.
  • Erkek çarık (Oxford) modelini, modele ve ayakkabı kalıbına uygun olarak çıkarır.
  • Erkek lastiksiz makosen modelini modaya ve ayakkabı kalıbına uygun olarak çıkarır.
  • Erkek molyer bot modelini modaya uygun olarak çıkarır.
  • Erkek spor ayakkabı modelini modaya ve modele uygun olarak atom yöntemiyle çıkarır.
  • Erkek bağcıklı rok ayakkabı modelini modaya uygun olarak çıkarır.
  • Çocuk botu modelini, çocuk ayak ölçülerine uygun olarak çıkarır.
  • Çocuk spor ayakkabı modelini, ayak anatomisine ve ölçülerine uygun olarak çıkarır.
  • Modaya uygun olarak kadın günlük bot modelini çıkarır.
  • Asimetrik kadın fantezi modelini çıkarır.
  • Kadın sandalet modelini çıkarır.
  • Kalıp etüdü yapar.
  • Taban etüdü yapar.
  • Modaya ve modele uygun ayakkabı modeli geliştirir.
  • Modaya ve modele uygun koleksiyon geliştirir.
  • Bilgisayara çizim programını kurarak programı çalıştırır.
  • Bilgisayarda temel model yapar.
  • Çizim programını kullanarak bilgisayarda üç boyutlu model çıkarır.
Anahtar Yetkinlikler

4. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta-iyi düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı, uygulamalı sınavlar veya ödev ve projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir. 
  4. Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
  5. Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
  6. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. 
  7. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  8. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar, 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Kalite Güvencesi

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.

 

Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak.
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için "Veli/Vasi İzin Belgesi"ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.
Başarma ŞartlarıKursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında  gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.

Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
  5. Talim ve Terbiye Kurulunun 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı kararı ile kabul edilen Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları.
  6. 24.05.2018 tarihli ve 30430 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik.
  7. 13.07.2013 tarihli ve 28706 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşlerde Çalıştırılacakların Meslekî Eğitimlerine Dair Yönetmelik.
  8. 07.05.2019 tarihli ve 30767 (mükerrer) sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 13UMS0328-4 referans kodlu Ayakkabı İmalatçısı (Seviye 4) Ulusal Meslek Standardı.
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020222823


Yeterlilik Adı
Ayakkabı Modelistliği Kurs Bitirme Belgesi

Sorumlu Kurum
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7536.28 Ayakkabı Modelisti


AYÇ Seviyesi
4

TYÇ Seviyesi
4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7536.28 Ayakkabı Modelisti


Kategori
Ana

Kredi Değeri
40

Programın Normal Süresi
996 Saat

Program Profili (Amaç)

Kurs programını bitiren bireyin;

  1. İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavraması,
  2. Ayakkabı ve saraciye alanında ortaya çıkabilecek kazalar, yaralanmalar ve yangınlara karşı güvenlik tedbirlerini alması,
  3. Ayakkabı ve saraciyenin tarihsel gelişimini ve ürün çeşitlerini açıklaması,
  4. Ayakkabı ve saraciyede kullanılan el aletlerini ve malzemeleri açıklaması,
  5. Ayakkabı ve saraciyedeki meslek elemanlarını ve çalışma ortamlarını açıklaması,
  6. Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alması,
  7. Kalıp ve ölçülere uygun olarak temel ıstampa ve kalıp çıkarması,
  8. Elde ve preste kesim yapması,
  9. Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapması,
  10. Temel model dikimi yapması,
  11. Montaj, finisaj ve kalite kontrol yapması,
  12. Taban ve taban astarı ıstampasını kalıba ve ölçülerine uygun olarak çıkarması,
  13. Fermuarlı kadın çizmesi modelini çıkarması,
  14. Günlük kadın ayakkabı modelini modaya ve modele uygun olarak çıkarması,
  15. Kadın terlik modelini modaya ve günün şartlarına uygun olarak çıkarması,
  16. Erkek çarık (Oxford) modelini modele ve ayakkabı kalıbına uygun olarak çıkarması,
  17. Erkek lastiksiz makosen modelini kalıp üzerine modaya uygun olarak çizmesi,
  18. Erkek molyer botunun modelini modaya uygun olarak çıkarması,
  19. Erkek spor ayakkabısı modelini modaya ve modele uygun olarak atom yöntemiyle çıkarması,
  20. Erkek bağcıklı rok ayakkabı modelini modaya uygun olarak çıkarması,
  21. Çocuk botu modelini, çocuk ayak ölçülerine uygun olarak çıkarması,
  22. Çocuk spor ayakkabısı modelini, ayak anatomisine ve ölçülerine uygun olarak çıkarması,
  23. Modaya uygun olarak günlük kadın bot modeli çıkarması,
  24. Asimetrik kadın fantezi modeli çıkarması,
  25. Kadın sandaleti modeli çıkarması,
  26. Kalıp etüdü yapması,
  27. Taban etüdü yapması,
  28. Modaya ve modele uygun ayakkabı modeli geliştirmesi,
  29. Modaya ve modele uygun koleksiyon geliştirmesi,
  30. Bilgisayara çizim programını kurarak programı çalıştırması,
  31. Bilgisayarda temel model yapması,
  32. Çizim programını kullanarak bilgisayarda üç boyutlu model çıkarması amaçlanmaktadır. 

 


Öğrenme Ortamları
  1. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
  2. Programın uygulanmasında, gerektiğinde iş piyasasının eğitim olanaklarından faydalanılabilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
  • Ayakkabı ve saraciye alanında ortaya çıkabilecek kazalar, yaralanmalar ve yangınlara karşı güvenlik tedbirlerini alır.
  • Ayakkabı ve saraciyenin tarihsel gelişimini ve ürün çeşitlerini açıklar.
  • Ayakkabı ve saraciyede kullanılan el aletlerini ve malzemeleri açıklar.
  • Ayakkabı ve saraciyedeki meslek elemanlarını ve çalışma ortamlarını açıklar.
  • Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alır.
  • Kalıp ve ölçülere uygun olarak temel ıstampa ve kalıp çıkarır.
  • Elde ve preste kesim yapar.
  • Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapar.
  • Temel model dikimi yapar.
  • Montaj, finisaj ve kalite kontrol yapar.
  • Taban ve taban astarı ıstampasını kalıba ve ölçülerine uygun olarak çıkarır.
  • Kadın fermuarlı çizme modelini çıkarır.
  • Günlük kadın ayakkabı modelini modaya ve modele uygun olarak çıkarır.
  • Kadın terlik modelini modaya ve günün şartlarına uygun olarak çıkarır.
  • Erkek çarık (Oxford) modelini, modele ve ayakkabı kalıbına uygun olarak çıkarır.
  • Erkek lastiksiz makosen modelini modaya ve ayakkabı kalıbına uygun olarak çıkarır.
  • Erkek molyer bot modelini modaya uygun olarak çıkarır.
  • Erkek spor ayakkabı modelini modaya ve modele uygun olarak atom yöntemiyle çıkarır.
  • Erkek bağcıklı rok ayakkabı modelini modaya uygun olarak çıkarır.
  • Çocuk botu modelini, çocuk ayak ölçülerine uygun olarak çıkarır.
  • Çocuk spor ayakkabı modelini, ayak anatomisine ve ölçülerine uygun olarak çıkarır.
  • Modaya uygun olarak kadın günlük bot modelini çıkarır.
  • Asimetrik kadın fantezi modelini çıkarır.
  • Kadın sandalet modelini çıkarır.
  • Kalıp etüdü yapar.
  • Taban etüdü yapar.
  • Modaya ve modele uygun ayakkabı modeli geliştirir.
  • Modaya ve modele uygun koleksiyon geliştirir.
  • Bilgisayara çizim programını kurarak programı çalıştırır.
  • Bilgisayarda temel model yapar.
  • Çizim programını kullanarak bilgisayarda üç boyutlu model çıkarır.

Anahtar Yetkinlikler

4. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta-iyi düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre ders öğretmeni tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı, uygulamalı sınavlar veya ödev ve projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir. 
  4. Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
  5. Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
  6. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. 
  7. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  8. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar, 100 puan üzerinden değerlendirilir.

Kalite Güvencesi

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.

 


Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak.
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için "Veli/Vasi İzin Belgesi"ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.

Başarma Şartları
Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında  gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.


Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
  5. Talim ve Terbiye Kurulunun 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı kararı ile kabul edilen Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları.
  6. 24.05.2018 tarihli ve 30430 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik.
  7. 13.07.2013 tarihli ve 28706 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşlerde Çalıştırılacakların Meslekî Eğitimlerine Dair Yönetmelik.
  8. 07.05.2019 tarihli ve 30767 (mükerrer) sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 13UMS0328-4 referans kodlu Ayakkabı İmalatçısı (Seviye 4) Ulusal Meslek Standardı.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020222823

Qualification Title
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationOccupational
EQF Level4
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 4
Thematic AreasTextiles (clothes, footwear and leather)
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value40
Program Duration996 Saat
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0020222823


Qualification Title

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
4

TQF Level
4
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
40

Program Duration
996 Saat

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address