Yeterlilik Kodu | TR0030025927 | |
Yeterlilik Adı | Arkeoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Trakya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Telefonlar +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tarih ve arkeoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08-2632.05 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | 1- Anadolu ve Trakya’da bilimsel araştırmalar yapmak. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Kazı ve yüzey araştıma çalışmalarına katılan öğrenciler saha deneyimi kazanır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda belirtilern yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir,
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölümümüzde uygulanan ölçme değerlendirme sistemi, 1.4.1 11.08.2003 tarih ve 25196 sayılı Resmî Gazetede yayınlanan Trakya Üniversitesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinden belirlenmiştir. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7371&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Kalite Güvencesi | • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Başlangıç: 08.01.2024 / Bitiş: 30.09.2029 | |
Giriş Şartı | Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında (YKS) alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde bölümde yapılan ve program ile ilgili sınavlardan başarılı olmak zorundadır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan arkeolog ünvanıyla mezun olan öğrenciler kamu kurum / kuruluşları ve özel sektörde profesyonelleri olarak kariyerlerini | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030025927
ISCO-08-2632.05
ISCO-08-2632.05
1- Anadolu ve Trakya’da bilimsel araştırmalar yapmak.
2- Elde ettiği bilgileri yurtiçi ve yurtdışı bilimsel platformlarda bilim dünyası ile paylaşmak.
3- Elde ettiği bilgi ve deneyimleri öğrencilerimiz ile paylaşarak, onların arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisini kazandırmayı sağlamak.
4- Ülkemizin kültürel değerlerinin farkında olan ve kültürel mirasımıza sahip çıkan bireyler yetiştirmektir. Arkeoloji eski uygarlıklardan kalan taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını araştıran, ortaya çıkaran, sistematik ve metodolojik olarak inceleyen ve yorumlayıp açıklayan bilim dalıdır. Bir arkeoloğun amacı Anadolu ve Trakya’da bilimsel araştırmalar yapmak, elde ettiği bilgileri yurtiçi ve yurtdışı bilimsel platformlarda bilim dünyası ile paylaşmaktır. Bununla birlikte elde ettiği bilgi ve deneyimleri öğrencilerimiz ile paylaşarak, onların arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisini kazandırmayı sağlayarak ülkemizin kültürel değerlerinin farkında olan ve kültürel mirasımıza sahip çıkan bireyler yetiştirmektir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Kazı ve yüzey araştıma çalışmalarına katılan öğrenciler saha deneyimi kazanır.
- Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Arkeoloji alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, uygular.
- Arkeoloji alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir, sentez yapar.
- Sosyal hakların evrenselliğini korur. Tarihsel ve kültürel mirasa sahip çıkar.
- Arkeoloji alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve paylaşır.
- Arkeoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bileşim ve teknolojileri ileri düzeyde kullanır.
- Arkeoloji alanı ile ilgili çalışmalarda etik değerleri gözetir.
- Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri takdim etme becerisine sahip olur.
- Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Bir yabancı dili kullanarak Arkeoloji alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
Aşağıda belirtilern yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir,
- Arkeoloji alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgi
- Arkeoloji alanı ile ilgili bilgileri toplama ve çözümleme,
- Arkeoloji alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izleme ve paylaşma,
- Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri takdim etme becerisine sahip olmak.
- Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Arkeoloji alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir, sentez yapar.
- Arkeoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bileşim ve teknolojileri ileri düzeyde kullanır.
- Bir yabancı dili kullanarak Arkeoloji alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
- Sosyal hakların evrenselliğini korur. Tarihsel ve kültürel mirasa sahip çıkar.
- Arkeoloji alanı ile ilgili çalışmalarda etik değerleri gözetir.
- Okuma yazma yetkinliği Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bölümümüzde uygulanan ölçme değerlendirme sistemi, 1.4.1 11.08.2003 tarih ve 25196 sayılı Resmî Gazetede yayınlanan Trakya Üniversitesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinden belirlenmiştir. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7371&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Bölüm dersleri için bir ara sınavı, bir dönem sonu sınavı ve dönem sonunda başarısız olunan dersler için bir bütünleme sınavı yazılı olarak uygulanmaktadır. Sınav programları, bölüm başkanlığı tarafından taslak program olarak sınavlardan en az 20 gün, kesin program olarak sınavlardan en az 15 gün önce öğrencilere fakülte ve bölüm panolarından ilan edilmektedir. Derslere ve uygulamalara devam zorunludur. Derslere devam zorunluluğu %80 uygulamalara ise %90’dır. Bir dersten belirlenen devam koşulunu yerine getirmeyen ve/veya uygulamalardan başarılı olamayan öğrenciler, o dersin dönem sonu sınavına alınmamaktadırlar. Öğrencinin dönem sonu başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu sınav notunun birlikte değerlendirilmesi ile belirlenmektedir. Dönem içi notları, en az biri ara sınav notu olmak üzere; ödevlere, uygulamalara verilen notlardan oluşmaktadır. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yılsonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u, uzaktan eğitim programlarında %20’si ile yarıyıl/yılsonu sınavında alınan notun %70’inin, uzaktan eğitim programlarında %80’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yılsonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartı ile ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %70’i arasında, yarıyıl/yılsonu sınavında alınan notun %70’i ile %30’u arasında değişebilen
ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı 5’ten küçük ise bir alt tam sayıya, 5 veya 5’ten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Başarı notu; Fakülte Kurulu kararı ve Senatonun onayı ile mutlak değerlendirme yöntemi uygulanarak hesaplanır. Mutlak değerlendirme yönteminde hesaplanan yarıyıl/yılsonu notu dikkate alınarak tablo gereği tespit edilen harf notu başarı notu olarak kabul edilir.
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Başlangıç: 08.01.2024 / Bitiş: 30.09.2029
Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında (YKS) alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir.
Programdan arkeolog ünvanıyla mezun olan öğrenciler kamu kurum / kuruluşları ve özel sektörde profesyonelleri olarak kariyerlerini
sürdürebilir ve isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030025927 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Archaeology | |
Awarding Body | Trakya University | |
Awarding Body Contact | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Phone +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Awarding Body Url | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | History and archaeology | |
National Occupation Classification |
ISCO-08-2632.05 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | 1. Conducting scientific research in Anatolia and Thrace. | |
Learning Environments | Learning occurs through formal, open, or distance education. Students participating in excavation and surface survey activities gain field experience. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses advanced theoretical and practical knowledge in the field of archaeology, supported by up-to-date course materials, applied tools and equipment, research methods and techniques used in field studies, and other relevant sources. | |
Further Info | The assessment and evaluation system implemented in our department is determined within the framework of the Trakya University Education and Examination Regulation, published in the Official Gazette dated 11.08.2003 and numbered 25196. Regulation Link | |
Quality Assurance | The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities within higher education institutions. Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK) Start: 08.01.2024 / End: 30.09.2029 | |
Access Requirements | It is required to have completed Turkish secondary education or an equivalent education abroad and to have obtained a sufficient score in the national university entrance exam (YKS) in the relevant field. | |
Conditions for Success | The student must successfully pass the exams conducted within the department and related to the program, in accordance with the university's academic and legal regulations. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program with the title of archaeologist can pursue their careers as professionals in public institutions/organizations and the private sector, and if they wish, they can continue their academic studies at a higher level. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid indefinitely. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030025927
ISCO-08-2632.05
ISCO-08-2632.05
1. Conducting scientific research in Anatolia and Thrace.
2. Sharing the acquired knowledge with the scientific community on national and international scientific platforms.
3. Transmitting the obtained knowledge and experiences to our students to equip them with the ability to examine, analyze, discuss, and develop interpretations based on scientific evidence regarding concepts, ideas, and data related to the discipline of archaeology using social science research methodologies.
4. Educating individuals who are aware of our country's cultural values and committed to preserving our cultural heritage.
Archaeology is a scientific discipline that investigates, uncovers, systematically and methodologically examines, and interprets cultural assets from ancient civilizations. The primary objective of an archaeologist is to conduct scientific research in Anatolia and Thrace and share the acquired knowledge with the global scientific community through national and international platforms. Additionally, an archaeologist aims to pass on their knowledge and experience to students, enabling them to analyze and interpret archaeological concepts, ideas, and data using social science research methods. This, in turn, fosters individuals who recognize the significance of cultural values and are dedicated to safeguarding our cultural heritage.
Learning occurs through formal, open, or distance education. Students participating in excavation and surface survey activities gain field experience.
- Possesses advanced theoretical and practical knowledge in the field of archaeology, supported by up-to-date course materials, applied tools and equipment, research methods and techniques used in field studies, and other relevant sources.
- Collects, analyzes, and applies information related to the field of archaeology.
- Evaluates and synthesizes acquired knowledge and skills in archaeology with a critical approach.
- Upholds the universality of social rights and preserves historical and cultural heritage.
- Follows and shares theoretical and practical knowledge in the field of archaeology.
- Utilizes computer software and information technologies required for archaeology at an advanced level.
- Adheres to ethical values in archaeological studies.
- Demonstrates the ability to present theoretical and practical knowledge acquired in archaeology.
- Works independently or assumes responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in the field of archaeology.
- Follows theoretical and practical developments in archaeology using a foreign language and shares this knowledge with experts and non-experts in the field.
Possesses advanced theoretical and practical knowledge in the field of archaeology, supported by up-to-date course materials, applied tools and equipment, research methods and techniques used in field studies, and other relevant sources.
Collects, analyzes, and applies information related to the field of archaeology.
Follows and shares theoretical and practical knowledge in archaeology.
Demonstrates the ability to present acquired theoretical and practical knowledge in archaeology.
Works independently or assumes responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in the field of archaeology.
Evaluates and synthesizes acquired knowledge and skills in archaeology with a critical approach.
Utilizes computer software and information technologies required for archaeology at an advanced level.
Follows theoretical and practical developments in archaeology using a foreign language and shares this knowledge with experts and non-experts in the field.
Upholds the universality of social rights and preserves historical and cultural heritage.
Adheres to ethical values in archaeological studies.
Competencies:
Literacy competency
Multilingual competency
Mathematical competency and competence in science, technology, and engineering
Digital competency
Personal, social, and learning-to-learn competency
Citizenship competency
Entrepreneurship competency
Cultural awareness and expression competency
The assessment and evaluation system implemented in our department is determined within the framework of the Trakya University Education and Examination Regulation, published in the Official Gazette dated 11.08.2003 and numbered 25196. Regulation Link
For departmental courses, a midterm exam, a final exam, and a make-up exam for failed courses at the end of the semester are administered in written format. Examination schedules are announced on faculty and departmental notice boards at least 20 days in advance as a draft schedule and at least 15 days before the exams as a final schedule by the department head.
Attendance in courses and practical sessions is mandatory. Students are required to attend at least 80% of lectures and 90% of practical sessions. Students who fail to meet the attendance requirements and/or do not achieve success in practical sessions are not permitted to take the final exam for that course.
A student's final grade is determined by evaluating both in-semester performance and the final exam score. In-semester grades consist of at least one midterm exam score as well as grades from assignments and practical applications. Exams are graded on a scale of 100. The semester/year-end grade for a course is calculated as follows: • 30% of the arithmetic average of the midterm exam(s) (20% for distance education programs) • 70% of the final exam score (80% for distance education programs) However, with a decision from the relevant faculty/school board and its announcement at the beginning of the semester, the midterm exam(s) weight can range between 30% and 70%, and the final exam weight can range between 70% and 30%, provided that the total equals 100%. If the decimal place in the final calculation is less than 5, the grade is rounded down to the nearest whole number; if it is 5 or higher, it is rounded up to the nearest whole number. The passing grade is determined using the absolute grading method, subject to the decision of the Faculty Board and the approval of the Senate. The letter grade corresponding to the semester/year-end score, calculated using the absolute grading method, is accepted as the final grade.
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities within higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports," prepared based on the criteria set by YÖK, are published annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, containing quantitative and qualitative assessments of foundation universities, are also made publicly available by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
Development and Approval of Academic Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions.
The curriculum of undergraduate programs and the intended learning outcomes for students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by YÖK.
The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK following its adoption by the relevant Deans' Council.
Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of learning outcomes for each undergraduate program are carried out in accordance with the fundamental principles established by YÖK and implemented through the academic and examination regulations prepared by higher education institutions.
Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)
Start: 08.01.2024 / End: 30.09.2029
It is required to have completed Turkish secondary education or an equivalent education abroad and to have obtained a sufficient score in the national university entrance exam (YKS) in the relevant field.
Graduates of the program with the title of archaeologist can pursue their careers as professionals in public institutions/organizations and the private sector, and if they wish, they can continue their academic studies at a higher level.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Credit Transfer Between Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates from Vocational Schools and Open Education to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council
The qualification is valid indefinitely.
