Yeterlilik Kodu | TR0030019704 | |
Yeterlilik Adı | Arkeoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://hacibayram.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tarih ve arkeoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 2632.05 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Lisans programımız, öğrencilere arkeoloji alanında başarılı bir kariyere ulaşmalarını sağlayacak kapsamlı bir lisans eğitimi sunmaktadır. Programımız, Paleolitik Dönemden başlayarak Geç Antik Dönem sonuna kadar Anadolu ve çevre kültürlerinin tarih ve kültürlerine dair bilgi sahibi olma fırsatı sunarken, aynı zamanda onları gelecekteki iş imkanlarına hazırlamayı da amaçlamaktadır. Mezunlarımız, arkeolog olarak sahada çalışabilecekleri gibi müze uzmanı, akademisyen, araştırmacı ve danışman gibi çeşitli kariyer fırsatlarına da sahip olacaklardır. Programımız, öğrencilerin arkeolojik kazı tekniklerini ve belgeleme yöntemlerini uygulama becerisi kazanmalarını, analitik düşünme ve araştırma yeteneklerini geliştirmelerini, çağdaş arkeolojik teknikleri ve araçları kullanabilme becerisini edinmelerini amaçlamaktadır. Programımız, mezunlarımızın kültürel mirasın korunması, müzecilik, restorasyon ve konservasyon gibi konularda bilgi sahibi olmalarını ve bu alanlarda çalışabilme yetkinliklerini geliştirmelerini hedeflemektedir. Programımız, mezunlarımızın insanlık tarihinin zenginliklerini koruma, anlama ve gelecek nesillere aktarma konusunda donatılmış, arkeoloji ve kültürel miras alanında başarılı bir kariyere sahip olmalarını amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Bölümümüzde eğitim ve öğretim faaliyetleri örgün eğitim olarak sürdürülmektedir. Eğitim öğretim Üniversitemiz Edebiyat Fakültesi Derslik bloklarında teorik olarak gerçekleştirilmektedir. Buna ek olarak müzeler, kazı alanları, laboratuvarlar ve atölyelerde staj ve iş eğitimi imkanları mevcuttur. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | BİLGİ:
BECERİ:
YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme):
YETKİNLİK (Öğrenme):
YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal):
YETKİNLİK (Alana Özgü):
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Önlisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir: AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 80-84 CB 2,50 75-79 CC 2,00 70-74 DC 1,50 65-69 DD 1,00 60-64 FD 0,50 50-59 FF 0,00 0-49 BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) 0,00 0 GR (GİRMEDİ) 0,00 0 Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir. İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilinir https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Bu vizyon, misyon ve politika kapsamında Bölümümüz FEDEK Akreditasyon şartlarını sağlamıştır. Bölümümüz 17.01.2024 tarihinden, 30.09.2026 tarihine kadar geçerli olmak üzere FEDEK tarafından akredite edilmiştir. İlgili link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan toplam 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans programından mezun olanlar üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyen, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı olarak Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü birimleri, İl Kültür Müdürlükleri, müzeler, kültürel mirasın korunması çerçevesinde Belediyeler, BOTAŞ, DSİ, TCKY, DDY, TPAO gibi kurumların bağlı olduğu bakanlıklarda istihdam alanı bulabileceklerdir. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030019704
ISCO-08 2632.05
ISCO-08 2632.05
Lisans programımız, öğrencilere arkeoloji alanında başarılı bir kariyere ulaşmalarını sağlayacak kapsamlı bir lisans eğitimi sunmaktadır.
Programımız, Paleolitik Dönemden başlayarak Geç Antik Dönem sonuna kadar Anadolu ve çevre kültürlerinin tarih ve kültürlerine dair bilgi sahibi olma fırsatı sunarken, aynı zamanda onları gelecekteki iş imkanlarına hazırlamayı da amaçlamaktadır.
Mezunlarımız, arkeolog olarak sahada çalışabilecekleri gibi müze uzmanı, akademisyen, araştırmacı ve danışman gibi çeşitli kariyer fırsatlarına da sahip olacaklardır.
Programımız, öğrencilerin arkeolojik kazı tekniklerini ve belgeleme yöntemlerini uygulama becerisi kazanmalarını, analitik düşünme ve araştırma yeteneklerini geliştirmelerini, çağdaş arkeolojik teknikleri ve araçları kullanabilme becerisini edinmelerini amaçlamaktadır.
Programımız, mezunlarımızın kültürel mirasın korunması, müzecilik, restorasyon ve konservasyon gibi konularda bilgi sahibi olmalarını ve bu alanlarda çalışabilme yetkinliklerini geliştirmelerini hedeflemektedir.
Programımız, mezunlarımızın insanlık tarihinin zenginliklerini koruma, anlama ve gelecek nesillere aktarma konusunda donatılmış, arkeoloji ve kültürel miras alanında başarılı bir kariyere sahip olmalarını amaçlamaktadır.
Bölümümüzde eğitim ve öğretim faaliyetleri örgün eğitim olarak sürdürülmektedir. Eğitim öğretim Üniversitemiz Edebiyat Fakültesi Derslik bloklarında teorik olarak gerçekleştirilmektedir. Buna ek olarak müzeler, kazı alanları, laboratuvarlar ve atölyelerde staj ve iş eğitimi imkanları mevcuttur.
- Arkeolojinin temel düzeydeki bilgilerine sahip olur.
- Alanında edindiği kuramsal bilgileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme becerisi edinir.
- Uygulamalı teknik bilgileri arazi çalışmalarında kullanabilir.
- Arkeolojik verilerin ve materyalin, dönem, stil ve kronoloji sorunlarını ayırt edebilme ve çözümleyebilme becerisi kazanır.
- Arkeolojinin temel verileri olan, seramik, mimari, heykel ve küçük buluntuları karşılaştırır ve bağlantılar kurarak yorumlar.
- Tarih, Felsefe, Antropoloji, Sosyoloji, Teoloji, Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri vb. bilim dalları ile ilişkiler kurar.
- Arkeolojik materyalin korunması ve toplum nezdinde tanıtımını yapar ve turizm ve çevre ilişkisi içindeki yerini değerlendirir.
- Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme becerisi kazanır.
- Arkeoloji bilimine katkıda bulunacak düşünce becerisi ve bilimsellik nosyonuyla bilim ve teknolojiye uyumlu, araştırma ve danışmanlık hizmetleri sunabilecek yetkinliğe sahip olur.
- Anadolu’nun tarihi mirasına sahip çıkar, bu mirası benimser, korur ve tanıtır.
- Arkeoloji alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
- Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
BİLGİ:
- Beşeri Bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip
BECERİ:
- Beşeri Bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme):
- Beşeri Bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
YETKİNLİK (Öğrenme):
- Beşerî bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal):
- Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
- Beşeri bilimler alanını ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler. Bu verileri ilgili alanda uzman olan, olmayan kişi ve kurumlarda çeşitli iletişim araçları ile paylaşır.
YETKİNLİK (Alana Özgü):
- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgiler toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler; sosyal adalet bilinci kazanır; tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
- Beşeri bilimler alanında disiplinler arası çalışmalar yapar.
Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Önlisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir:
AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89
BB 3,00 80-84
CB 2,50 75-79
CC 2,00 70-74
DC 1,50 65-69
DD 1,00 60-64
FD 0,50 50-59
FF 0,00 0-49
BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) 0,00 0 GR (GİRMEDİ) 0,00 0
Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilinir https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Bu vizyon, misyon ve politika kapsamında Bölümümüz FEDEK Akreditasyon şartlarını sağlamıştır.
Bölümümüz 17.01.2024 tarihinden, 30.09.2026 tarihine kadar geçerli olmak üzere FEDEK tarafından akredite edilmiştir. İlgili link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Lisans programından mezun olanlar üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyen, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı olarak Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü birimleri, İl Kültür Müdürlükleri, müzeler, kültürel mirasın korunması çerçevesinde Belediyeler, BOTAŞ, DSİ, TCKY, DDY, TPAO gibi kurumların bağlı olduğu bakanlıklarda istihdam alanı bulabileceklerdir.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030019704 | |
Qualification Title | Archaeology Bachelor’s Degree | |
Awarding Body | Ankara Haci Bayram Veli University | |
Awarding Body Contact | Yücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA | |
Awarding Body Url | https://hacibayram.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | History and archaeology | |
National Occupation Classification |
ISCO-08 2632.05 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Our undergraduate program offers students a comprehensive undergraduate education that will enable them to achieve a successful career in archaeology. | |
Learning Environments | In our department, education and training activities are carried out as formal, face to face education. Education and trainings are carried out theoretically in the classroom blocks of our University's Faculty of Letters. In addition, internship and professional work training options are available for students in museums, excavation sites, laboratories and workshops. | |
Description |
| |
Key Competencies | Information 1. To be able to have course materials containing up-to date information, applied tools and materials, methods and techniques in field studies and advanced theoretical and applied applications in other resources that inform the competences gained in the field of humanities. Skills 1. Uses the advanced theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities. 2. Theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities; To be able to use, analyze and apply education, research and community service. Competence (Independent Working and Taking Responsibility) 1. Takes responsibility individually or as a working team member to solve the main unforeseen problems encountered in the field of humanities. 2. Planning personal and institutional development using knowledge and skills in thehumanities. Competencies (Learning) 1. Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of humanities with a criticalapproach. 2. Develops sensitive attitude towards lifelong learning. Competencies (Communication and Social) 1. To inform the relevant people and institutions in the field of humanities and to convey theirthoughts to them, to present theoretical and practical solutions to the problems. 2. Supports solutions to problems related to the field of humanities with quantitative andqualitative data and shares these data with various communication tools with experts and non-experts in the field. Competencies (Spesific for the Field) 1. It collects, analyzes, comments and shares information about the humanities field withrelevant people, institutions and organizations. 2. Observes ethical values in the process of applying the information related to the field of humanities. 3. In the field of humanities, it acquires the universality of social and cultural rights, socialand social justice awareness, and protects the historical and cultural heritage. 4. Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of humanities. | |
Further Info | (1) Whether a student is considered successful in a course is determined by the course achievement grade. The course achievement grade is calculated using the relative grading method, based on the student's performance in midterm exams, submitted assignments, practical work, and other assessment methods throughout the semester/year, as well as the final exam results. The impact of assessment criteria other than midterm and final exams on the achievement grade cannot exceed 10%. BZ (Unsuccessful) 2) A student is considered successful in a course if they receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade. The relevant Regulation can be accessed via the link provided below. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions. 4. Self Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Accreditation Institution Name; Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK) Within the scope of this vision, mission and policy, our Department has met the FEDEK Accreditation requirements. Our department has been accredited by FEDEK, valid from 17.01.2024 until 30.09.2026. Relevant Link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and International students apply to start the program. | |
Conditions for Success | Successfully completing the courses in the program equal to 240 ECTS and having a minimum CGPA of 2.00 over 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates can become academics in universities, work in departments of the General Directorate of Museums and Cultural Heritage of the Ministry of Culture and Tourism, City Culture Directorates, museums, at positions for the preservation of the cultural heritage in municipalities, and other public offices such as BOTAŞ, DSİ, TCKY, DDY, TPAO, etc... | |
Legal Basis |
| |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030019704
ISCO-08 2632.05
ISCO-08 2632.05
Our undergraduate program offers students a comprehensive undergraduate education that will enable them to achieve a successful career in archaeology.
While our program offers the opportunity to gain knowledge about the history and culture of Anatolian and surrounding cultures, starting from the Paleolithic Period until the end of the Late Antique Period, it also aims to prepare them for future job opportunities.
Our graduates will be able to work in the field as archaeologists, as well as have various career opportunities such as museum experts, academics, researchers and consultants.
Our program aims to ensure that students gain the ability to apply archaeological excavation techniques and documentation methods, develop their analytical thinking and research skills, and acquire the ability to use contemporary archaeological techniques and tools.
Our program aims to ensure that our graduates have knowledge about issues such as preservation of cultural heritage, museology, restoration and conservation, and to develop their competencies to work in these fields.
Our program aims to ensure that our graduates have a successful career in the field of archeology and cultural heritage, equipped to preserve, understand and pass on the riches of human history to future generations
In our department, education and training activities are carried out as formal, face to face education. Education and trainings are carried out theoretically in the classroom blocks of our University's Faculty of Letters. In addition, internship and professional work training options are available for students in museums, excavation sites, laboratories and workshops.
- Acquires and applies foundational knowledge and terminology of archaeology in practical applications.
- Develops the ability to identify, interpret, and evaluate archaeological problems based on acquired knowledge in the field.
- Utilizes archaeological excavation methods and technical knowledge of documentation techniques in fieldwork.
- Distinguishes and analyzes the period, style, and chronological issues of archaeological data and materials, and demonstrates the ability to make comparisons during scientific research.
- Compares chipped stone, ceramics, architecture, sculpture and other small finds, which are the basic materials of archaeology, with data from contemporary settlements and interprets them by establishing connections between them.
- Establishes connections with disciplines such as history, philosophy, anthropology, sociology, ancient languages, and cultures.
- Gains knowledge of the preservation of archaeological materials, museum practices, restoration, and conservation, and learns to assess the position of cultural heritage within the environment.
- Develops the skills to use contemporary techniques and tools necessary for archaeological practices and scientific research.
- Generates innovative ideas contributing to the field of archaeology and possesses the competence to provide research and consultancy services compatible with science and technology.
- Recognizes the cultures and languages of Anatolia and neighboring regions from the Paleolithic era to the present, embraces and preserves cultural heritage, and promotes its significance.
- Conducts interdisciplinary research and investigations in the field of archaeology.
- Applies and utilizes practical knowledge acquired in the field of archaeology in research and service to the community.
Information
1. To be able to have course materials containing up-to date information, applied tools and materials, methods and techniques in field studies and advanced theoretical and applied applications in other resources that inform the competences gained in the field of humanities.
Skills
1. Uses the advanced theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities.
2. Theoretical and applied knowledge acquired in the field of humanities; To be able to use, analyze and apply education, research and community service.
Competence (Independent Working and Taking Responsibility)
1. Takes responsibility individually or as a working team member to solve the main unforeseen problems encountered in the field of humanities.
2. Planning personal and institutional development using knowledge and skills in thehumanities.
Competencies (Learning)
1. Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of humanities with a criticalapproach.
2. Develops sensitive attitude towards lifelong learning.
Competencies (Communication and Social)
1. To inform the relevant people and institutions in the field of humanities and to convey theirthoughts to them, to present theoretical and practical solutions to the problems.
2. Supports solutions to problems related to the field of humanities with quantitative andqualitative data and shares these data with various communication tools with experts and non-experts in the field.
Competencies (Spesific for the Field)
1. It collects, analyzes, comments and shares information about the humanities field withrelevant people, institutions and organizations.
2. Observes ethical values in the process of applying the information related to the field of humanities.
3. In the field of humanities, it acquires the universality of social and cultural rights, socialand social justice awareness, and protects the historical and cultural heritage.
4. Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of humanities.
(1) Whether a student is considered successful in a course is determined by the course achievement grade. The course achievement grade is calculated using the relative grading method, based on the student's performance in midterm exams, submitted assignments, practical work, and other assessment methods throughout the semester/year, as well as the final exam results. The impact of assessment criteria other than midterm and final exams on the achievement grade cannot exceed 10%.
(2) The achievement grade is determined using one of the methods prescribed by the Student Information and Management System (ÖİBS) and approved by the Senate, considering the overall performance of the class, arithmetic averages, and statistical distribution.
(3) The raw achievement grade of a course is calculated by summing 40% of the midterm exam score and 60% of the final or resit exam score.
(4) Exam results are entered into the ÖİBS by the course instructor within the period specified in the academic calendar and announced to students. The grades become final on the day they are approved by the instructor.
Article 24 – (1) The coefficients of course achievement grades are applied as follows:
Achievement Grade Coefficient Score Range
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
BL (Successful)
BZ (Unsuccessful)
DZ (Absent)
GR (Not Attended)
2) A student is considered successful in a course if they receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade.
(3) Students who do not attend the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their performance during the semester/year, and this grade is recorded as zero in the system.
(4) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the calculation of the weighted grade point average. Courses failed with DZ or GR grades must be retaken in the following semester/year as a priority.
(5) Grades for courses taken at other higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate.
In addition, students with a semester/year grade point average of at least 2.00 are also considered successful in courses where they received a (DC) grade for that semester/year. This result is expressed as (DC+).
The relevant Regulation can be accessed via the link provided below. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.
4. Self Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Accreditation Institution Name; Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)
Within the scope of this vision, mission and policy, our Department has met the FEDEK Accreditation requirements.
Our department has been accredited by FEDEK, valid from 17.01.2024 until 30.09.2026. Relevant Link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf
General admission requirements for Turkish and International students apply to start the program.
Our graduates can become academics in universities, work in departments of the General Directorate of Museums and Cultural Heritage of the Ministry of Culture and Tourism, City Culture Directorates, museums, at positions for the preservation of the cultural heritage in municipalities, and other public offices such as BOTAŞ, DSİ, TCKY, DDY, TPAO, etc...
-
Law No. 2547 on Higher Education
-
Regulation on the Principles of Transferring between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
-
Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
-
Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
-
Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous.
