Yeterlilik Kodu | TR0030033320 | |
Yeterlilik Adı | Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://iuc.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Spor | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Program alanında uzmanlaşmış, etik ilkelere bağlı, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eden, yaratıcı ve üretken, farklı yaş ve gruplardaki bireyler için egzersiz ve antrenman programları planlayıp uygulayabilen, disiplinlerarası iş birliğine açık, sürdürülebilirlik ve insan hakları gibi evrensel değerlere duyarlı antrenörler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim olarak yürütülmektedir. Teorik dersler sınıf ortamında, uygulama dersleri ise laboratuvar, spor salonları, yüzme havuzu ve açık spor sahalarında yürütülür. Ayrıca uygulamalı mesleki eğitim staj (İŞME) eğitimi kamu ve özel kurumlarda gerçekleştirilir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | 1. Okuma yazma yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | -Bir dersteki başarının ölçülmesinde, o derse ait yarıyıl/yıl içi çalışmaları ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarında sağlanan başarı dikkate alınır. -Sınavlar dersin özelliğine göre teorik ve uygulamalı yapılır. Tüm dersler açık uçlu, çoktan seçmeli vd. yazılı sınavlarının yanı sıra, sözlü, ödev vd değerlendirmelere tabi olabilir. -Sınav Programı Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Akademik Takviminde ilan edilmiş tarih dikkate alınarak bölümümüzün "Ders ve Sınav Programı Hazırlama Komisyonu" tarafından hazırlanır ve fakültemiz tüm bölümleri ile koordine edildikten sonra dekanlığa sunulur. Program en az iki hafta önce ilan edilir. -Ara (Vize) sınavının ders başarı notuna katkısı %40, Bitirme (Final) veya bütünleme sınavının ders başarı notuna katkısı %60’tır. (Bütünleme sınavları final sınavı yerine geçer.) - Bitirme sınavlarına girme hakkı için teorik derslerde en az %70, uygulamalı derslerde %80 derse devam zorunluluğu vardır. Devamsız öğrenciler (FD) olarak değerlendirilir. Dersi tekrar almaları ve devam şartını yerine getirmeleri gerekir. -Başarı notu öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Başarı notunun hesaplanmasında bölümümüzde derslerin tüme yakını için bağıl değerlendirme sistemi (çan sistemi) kullanılmaktadır. Araştırma projesi I ve II dersleri ile öğrenci mevcudu bağıl değerlendirmeya uygun olmayan derslerde mutlak değerlendirme sistemi kullanılmaktadır. Mezuniyet için üç ders ve muafiyet sınavlarında mutlak değerlendirme uygulanır, 100 üzerinden 50 ve üzeri dersten başarılı kabul edilir.
-AGNO’su birbirini takip eden iki yarıyıl 1,80’in altında kalan öğrenciler başarısız sayılırlar. Başarısız öğrenciler yeni zorunlu ders alamaz, ancak bir üst dönemden seçmeli ders alabilirler (İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Madde 23/2). Mezuniyet Koşulları: 1. Eğitim-öğretiminin herhangi bir yarıyılında zorunlu yaz veya kış eğitim kamplarından birine katılmış olmak, 2. 8. yarıyıl sonunda mezuniyet AGNO'sunun en az "2,00" olması ve 3. Program bazında toplam en az 240 AKTS'yi tamamlamış olmak. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi amacıyla, Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında eğitim-öğretim ve diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden Yükseköğretim Kurulu (YÖK) sorumludur. YÖK tarafından her yıl hazırlanan ve kamuoyu ile paylaşılan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” ile yükseköğretim kurumlarının akademik, idari ve mali performanslarına ilişkin nicel ve nitel değerlendirmeler yapılmaktadır. Lisans programlarında kalite güvencesi, “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” doğrultusunda yürütülmektedir:
Üniversitemizde kalite güvencesi sisteminin etkin bir şekilde işlemesinden İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Kalite Koordinatörlüğü sorumludur. Bu kapsamda;
| |
Giriş Şartı | Öğrenci Seçme Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen Merkezi Özel Yetenek Sınavında (ÖZYES) başarılı olmak. Yabancı uyruklu öğrencilerin Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) veya muadilinden ilgili yıl için gerekli puanı almış olması ve sporcu geçmişini belgelemesi (resmi sporcu lisansı) gerekir. İşlemler "İ.Ü.-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Düzeyinde Uluslararası Öğrenci Kabulü Yönergesi" uyarınca yürütülür. Yatay geçişle öğrenci girişi için öğrencinin üniversiteye kayıt yılı itibarı ile fakültemize kayıt olan en düşük puanlı öğrencinin ÖZYES puanına eşit veya yüksek puan almış olması ve AGNO'sunun en az 2.00 olması gerekir. İşlemler "İÜC Önlisans ve Lisans Eğitim Düzeylerindeki Programlar Arasında Kurum İçi ve Kurumlar Arası Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönerge" uyarınca yürütülür. | |
Başarma Şartları | 1. Eğitim-öğretiminin herhangi bir yarıyılında zorunlu yaz veya kış eğitim kamplarından birine katılmış olması 2. 8. yarıyıl sonunda mezuniyet AGNO'sunun en az "2,00" olması 3. Program bazında toplam en az 240 AKTS'yi tamamlamış olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar bir spor branşında 3. kademe farklı 2 spor branşında 1. kademe antrenör belgesi almaya hak kazanır. Antrenörlük mesleğini yapabilmek için en düşük seviye 1. kademe antrenörlük belgesi zorunludur. En üst düzey antrenörlük seviyesi 5. kademedir. İlgili spor branşında mezuniyet ile kazanılandan ileri seviyelere devam etmek ve/veya bu seviyeyi koruma şartları spor federasyonlarının uygulamalarına göre farklılık gösterebilir. Terfi ve tenzil işlemleri spor federasyonları tarafından yapılır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu 2. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar İçin Çerçeve Yeterlilikler 3. Yükseköğretim Kurumlarında Eğitim-Öğretimle ilişkili tüm Yönetmelik ve Yönergeleri 4. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim-Öğretimle ilişkili tüm Yönetmelik ve Yönergeleri 5. Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) İlkeleri | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030033320
ISCO 08
ISCO 08
Program alanında uzmanlaşmış, etik ilkelere bağlı, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eden, yaratıcı ve üretken, farklı yaş ve gruplardaki bireyler için egzersiz ve antrenman programları planlayıp uygulayabilen, disiplinlerarası iş birliğine açık, sürdürülebilirlik ve insan hakları gibi evrensel değerlere duyarlı antrenörler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim olarak yürütülmektedir. Teorik dersler sınıf ortamında, uygulama dersleri ise laboratuvar, spor salonları, yüzme havuzu ve açık spor sahalarında yürütülür. Ayrıca uygulamalı mesleki eğitim staj (İŞME) eğitimi kamu ve özel kurumlarda gerçekleştirilir.
-
PY 1: Spor, yönetim, rekreasyon, antrenman ve engelliler ile ilgili Spor Bilimleri Fakültesi veya Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi kazanır.
PY 2: Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi edinir; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi kazanır.
PY 3: Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi kazanır.
PY 4: Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
PY 5: SPBF veya BESYO problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için uygulama tasarlama, uygulama yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
PY 6: Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır aynı zamanda bireysel çalışma becerisi kazanır.
PY 7: Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
PY 8: Öğretim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olur.
PY 9: Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir.
PY 10: Etik ilkelere uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. SPBF veya BESYO uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
PY 11: Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Bilim ve teknolojide yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
-Bir dersteki başarının ölçülmesinde, o derse ait yarıyıl/yıl içi çalışmaları ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarında sağlanan başarı dikkate alınır.
-Sınavlar dersin özelliğine göre teorik ve uygulamalı yapılır. Tüm dersler açık uçlu, çoktan seçmeli vd. yazılı sınavlarının yanı sıra, sözlü, ödev vd değerlendirmelere tabi olabilir.
-Sınav Programı Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Akademik Takviminde ilan edilmiş tarih dikkate alınarak bölümümüzün "Ders ve Sınav Programı Hazırlama Komisyonu" tarafından hazırlanır ve fakültemiz tüm bölümleri ile koordine edildikten sonra dekanlığa sunulur. Program en az iki hafta önce ilan edilir.
-Ara (Vize) sınavının ders başarı notuna katkısı %40, Bitirme (Final) veya bütünleme sınavının ders başarı notuna katkısı %60’tır. (Bütünleme sınavları final sınavı yerine geçer.)
- Bitirme sınavlarına girme hakkı için teorik derslerde en az %70, uygulamalı derslerde %80 derse devam zorunluluğu vardır. Devamsız öğrenciler (FD) olarak değerlendirilir. Dersi tekrar almaları ve devam şartını yerine getirmeleri gerekir.
-Başarı notu öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Başarı notunun hesaplanmasında bölümümüzde derslerin tüme yakını için bağıl değerlendirme sistemi (çan sistemi) kullanılmaktadır. Araştırma projesi I ve II dersleri ile öğrenci mevcudu bağıl değerlendirmeya uygun olmayan derslerde mutlak değerlendirme sistemi kullanılmaktadır. Mezuniyet için üç ders ve muafiyet sınavlarında mutlak değerlendirme uygulanır, 100 üzerinden 50 ve üzeri dersten başarılı kabul edilir.
- Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
- Bir dersten (DC) ve (DD) harf notlarından birini alan öğrenci o dersi koşullu olarak başarmış sayılır. Mezuniyette koşullu başarılı notların, başarılı kabul edilebilmesi için öğrencinin AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir.
- Bir dersten (FF) harf notunu alan öğrenci o dersten başarısız olmuş sayılır.
- Bir dersten (FD) harf notunu alan öğrenci o dersten devamsızlık nedeniyle başarısız olmuş sayılır.
-AGNO’su birbirini takip eden iki yarıyıl 1,80’in altında kalan öğrenciler başarısız sayılırlar. Başarısız öğrenciler yeni zorunlu ders alamaz, ancak bir üst dönemden seçmeli ders alabilirler (İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Madde 23/2).
Mezuniyet Koşulları:
1. Eğitim-öğretiminin herhangi bir yarıyılında zorunlu yaz veya kış eğitim kamplarından birine katılmış olmak,
2. 8. yarıyıl sonunda mezuniyet AGNO'sunun en az "2,00" olması ve
3. Program bazında toplam en az 240 AKTS'yi tamamlamış olmak.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi amacıyla, Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında eğitim-öğretim ve diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden Yükseköğretim Kurulu (YÖK) sorumludur.
YÖK tarafından her yıl hazırlanan ve kamuoyu ile paylaşılan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” ile yükseköğretim kurumlarının akademik, idari ve mali performanslarına ilişkin nicel ve nitel değerlendirmeler yapılmaktadır.
Lisans programlarında kalite güvencesi, “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” doğrultusunda yürütülmektedir:
-
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
-
YÖK, lisans bölüm ve programlarının açılması için gerekli olan asgari standartları belirler.
-
Program müfredatları ve öğrenme kazanımları, YÖK’ün belirlediği temel ilkeler doğrultusunda üniversite senatoları tarafından düzenlenir.
-
Ulusal Çekirdek Eğitim Programları (varsa) ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK onayı ile uygulanır.
-
-
Ölçme ve Değerlendirme:
-
Öğrencilerin kazanması beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikler; üniversitenin eğitim-öğretim ve sınav yönetmelikleri doğrultusunda ölçülür ve değerlendirilir.
-
-
Belgelendirme:
-
Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, gerekli ders kredilerini ve yükümlülüklerini yerine getirmeleri halinde lisans diploması almaya hak kazanırlar.
-
-
Öz Değerlendirme ve Dış Değerlendirme:
-
Yükseköğretim kurumları, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) Bilgi Sistemine yükler.
-
YÖKAK tarafından yürütülen dış değerlendirme süreçleri sonucunda hazırlanan “Kurumsal Geri Bildirim Raporları” kamuoyu ile paylaşılır.
-
YÖKAK ayrıca belirli aralıklarla yeterliliklere ilişkin gözden geçirme faaliyetleri yürüterek kalite güvencesinin sürdürülebilirliğini sağlar.
-
Üniversitemizde kalite güvencesi sisteminin etkin bir şekilde işlemesinden İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Kalite Koordinatörlüğü sorumludur. Bu kapsamda;
-
Üniversitenin stratejik planı doğrultusunda tüm akademik birimlerin hedef belirleme süreçleri yürütülmekte, bu hedeflerin kalite güvence sistemiyle uyumu gözetilmektedir.
-
Kalite Koordinatörlüğü, fakülte ve bölümlerden dönemlik ve yıllık raporlamalar istemekte; iç kalite güvencesi çerçevesinde faaliyet sonuçlarını izlemektedir.
-
Bölümlerden alınan bu raporlar, üniversite genelinde strateji ve performans izleme süreçlerine entegre edilmektedir.
-
Akademik ve idari birimlere yönelik düzenli olarak bilgilendirme toplantıları, kalite eğitimleri ve rehberlik faaliyetleri düzenlenerek kalite kültürünün yerleşmesi sağlanmaktadır.
-
Üniversitenin iç kalite güvence sistemi, sürekli iyileştirme ilkesine dayalı olarak hem veriye dayalı karar alma süreçlerini desteklemekte hem de kurumsal gelişimi teşvik edici geri bildirim mekanizmaları ile beslenmektedir.
Öğrenci Seçme Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen Merkezi Özel Yetenek Sınavında (ÖZYES) başarılı olmak.
Yabancı uyruklu öğrencilerin Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) veya muadilinden ilgili yıl için gerekli puanı almış olması ve sporcu geçmişini belgelemesi (resmi sporcu lisansı) gerekir. İşlemler "İ.Ü.-Cerrahpaşa Önlisans ve Lisans Düzeyinde Uluslararası Öğrenci Kabulü Yönergesi" uyarınca yürütülür.
Yatay geçişle öğrenci girişi için öğrencinin üniversiteye kayıt yılı itibarı ile fakültemize kayıt olan en düşük puanlı öğrencinin ÖZYES puanına eşit veya yüksek puan almış olması ve AGNO'sunun en az 2.00 olması gerekir. İşlemler "İÜC Önlisans ve Lisans Eğitim Düzeylerindeki Programlar Arasında Kurum İçi ve Kurumlar Arası Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönerge" uyarınca yürütülür.
Mezunlar bir spor branşında 3. kademe farklı 2 spor branşında 1. kademe antrenör belgesi almaya hak kazanır. Antrenörlük mesleğini yapabilmek için en düşük seviye 1. kademe antrenörlük belgesi zorunludur. En üst düzey antrenörlük seviyesi 5. kademedir. İlgili spor branşında mezuniyet ile kazanılandan ileri seviyelere devam etmek ve/veya bu seviyeyi koruma şartları spor federasyonlarının uygulamalarına göre farklılık gösterebilir. Terfi ve tenzil işlemleri spor federasyonları tarafından yapılır.
1. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
2. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar İçin Çerçeve Yeterlilikler
3. Yükseköğretim Kurumlarında Eğitim-Öğretimle ilişkili tüm Yönetmelik ve Yönergeleri
4. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim-Öğretimle ilişkili tüm Yönetmelik ve Yönergeleri
5. Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) İlkeleri
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030033320 | |
Qualification Title | Coaching Education (Coach Training) Undergraduate Diploma | |
Awarding Body | Istanbul University - Cerrahpaşa | |
Awarding Body Contact | Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://iuc.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sports | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The programme aims to train coaches who are specialised in their field, adhere to ethical principles, follow scientific and technological developments, are creative and productive, can plan and implement exercise and training programmes for individuals of different ages and groups, are open to interdisciplinary cooperation, and are sensitive to universal values such as sustainability and human rights. | |
Learning Environments | Education and training is carried out as formal education. Theoretical courses are carried out in the classroom environment and practical courses are carried out in laboratories, sports halls, swimming pools and outdoor sports fields. In addition, applied vocational training internship training is carried out in public and private institutions. | |
Description | 1: Students gain sufficient knowledge in subjects specific to the Faculty of Sports Sciences or the College of Physical Education and Sports, such as sports, management, recreation, training and disability, and acquire the ability to apply their theoretical and practical knowledge in their respective fields. 2: Students gain the ability to identify, define, interpret, formulate and solve problems in their field; for this purpose, they gain the ability to select and apply appropriate analysis and intervention approaches. 3: Students gain the ability to understand and interpret a process, event, case, equipment or product, and to solve related problems with a holistic perspective and contemporary methods. 4: Students gain the ability to develop, select and use current and functional tools required for field applications as well as the ability to use information technologies effectively. 5: Students gain the ability to design, implement, collect data, analyse and interpret results for the investigation of SPBF or BESYO problems or discipline-specific research topics. 6: Students gain the ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams and also gains the ability to work individually. 7: Students gain the ability to communicate effectively in Turkish, both orally and in writing, and knowledge of at least one foreign language; gains the ability to write effective reports and understand written reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions. 8: Students take at least two out-of-field courses in their curriculum. 9: Students gain an awareness of the necessity of lifelong learning, along with the ability to access information, follow developments in science and technology, and continuously improve oneself. 10: Students act in accordance with ethical principles and develops a sense of professional and ethical responsibility. Gains awareness of the universal and societal impacts and legal consequences of practices of sports sciences faculties or schools of physical education and sports. 11: Students gain knowledge about business applications such as project management, risk management and change management; gain awareness about entrepreneurship and innovation.
| |
Key Competencies | 1. Literacy 2. Multilingualism 3. Competence in science and technology 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurship competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | -In measuring success in a course, the success achieved in mid-term/end-of-year exams and mid-term/end-of-year coursework is taken into account. -Exams are conducted theoretically and practically according to the nature of the course. All courses may be subject to open-ended, multiple-choice, and other written exams, as well as oral exams, assignments, and other assessments. -The exam schedule is prepared by our department's ‘Course and Exam Schedule Preparation Committee’ in coordination with other departments of the faculty. It is based on the dates announced in Academic Calendar of the University, and submitted to the dean's office. The schedule is announced at least two weeks in advance by the dean's office. -The contribution of the midterm exam to the course grade is 40%, while the final or resit exam contributes 60%. (Resit exams are considered equivalent to the final exam.) -To be eligible to take the final exam, students must attend at least 70% of theoretical courses and 80% of practical courses. Students who fail to meet the attendance requirement are graded as “FD” and must retake the course and fulfill the attendance requirement. -The achievement grade refers to the equivalent on the 4.0 grading scale of the raw score calculated by taking into account the student's semester/year-long coursework and the final exam, based on predetermined weightings. In our department, the relative grading system (curve system) is used for nearly all courses when calculating the achievement grade. For courses such as Research Project I and II, and in courses where class size is not suitable for relative grading, the absolute grading system is applied. The absolute grading system is also used for graduation make-up exams and exemption exams, where a score of 50 or above out of 100 is considered a passing grade. I. A student is considered to have passed a course if they receive one of the following letter grades: AA, BA, BB, CB, or CC.
Graduation Requirements:
| |
Quality Assurance | In order to ensure the quality of higher education programs, the Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising educational activities and other operations in higher education institutions in Türkiye. Each year, YÖK prepares and shares with the public the "University Monitoring and Evaluation Reports", which include both quantitative and qualitative assessments of the academic, administrative, and financial performance of higher education institutions. Quality assurance in undergraduate programs is carried out in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs." 1. Curriculum Development and Approval:The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards required for the establishment of undergraduate departments and programs. 2. Assessment and Evaluation:The knowledge, skills, and competencies expected of students are assessed and evaluated in accordance with the university’s education and examination regulations. 3. Certification:Students who successfully complete the program and fulfill all required course credits and obligations are entitled to receive a bachelor’s degree diploma. 4. Self-Assessment and External Evaluation:Higher education institutions upload their Institutional Self-Evaluation Reports from the previous year to the Information System of the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each calendar year. The Institutional Feedback Reports, prepared as a result of external evaluation processes conducted by YÖKAK, are shared with the public. YÖKAK also carries out periodic reviews of qualifications to ensure the sustainability of quality assurance. At our university, the Istanbul University-Cerrahpaşa Quality Coordination Office is responsible for the effective operation of the quality assurance system. In this context:
| |
Access Requirements | Applicants must succeed in the Central Special Talent Exam (ÖZYES) administered by the Center for Assesment, Selection and Placement (ÖSYM). Foreign nationals are required to obtain the necessary score in the Foreign Student Examination (YÖS) or its equivalent for the relevant academic year and must document their athletic background with an official athlete license. The application process is carried out in accordance with the “Istanbul University-Cerrahpaşa Directive on the Admission of International Students to Associate and Undergraduate Degree Programs.” For transfer admission, the student must have obtained a score equal to or higher than the lowest ÖZYES score of those admitted to our faculty in the year of the student’s initial university enrollment, and must have a minimum GPA of 2.00. The transfer procedures are carried out in accordance with the “Directive on Internal and External Transfers Between Associate and Undergraduate Degree Programs at Istanbul University-Cerrahpaşa.” | |
Conditions for Success | 1. Having participated in at least one mandatory summer or winter training camp during any semester of the education program. 2. Having a minimum graduation GPA of "2.00" at the end of the 8th semester. 3. Having completed at least 240 ECTS credits in total according to the program requirements. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates are entitled to receive a Level 3 coaching certificate in one sport branch and Level 1 coaching certificates in two different sport branches. A minimum of a Level 1 coaching certificate is required to practice the coaching profession. The highest coaching level is Level 5. Advancing beyond the level granted upon graduation or maintaining that level may vary depending on the regulations of the respective sports federations. Promotion and demotion processes are carried out by the sports federations. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 2. Qualifications Framework for Associate and Bachelor’s Degree Programs in Higher Education Institutions 3. All Regulations and Directives Related to Education and Instruction in Higher Education Institutions 4. All Regulations and Directives Related to Education and Instruction at Istanbul University-Cerrahpaşa 5. Principles of the Turkish Qualifications Framework for Higher Education (TQF-HE) | |
Validity Period (If Any) | The qualification retains its validity without expiration. | |
Url | Open Address |
TR0030033320
The programme aims to train coaches who are specialised in their field, adhere to ethical principles, follow scientific and technological developments, are creative and productive, can plan and implement exercise and training programmes for individuals of different ages and groups, are open to interdisciplinary cooperation, and are sensitive to universal values such as sustainability and human rights.
Education and training is carried out as formal education. Theoretical courses are carried out in the classroom environment and practical courses are carried out in laboratories, sports halls, swimming pools and outdoor sports fields. In addition, applied vocational training internship training is carried out in public and private institutions.
1: Students gain sufficient knowledge in subjects specific to the Faculty of Sports Sciences or the College of Physical Education and Sports, such as sports, management, recreation, training and disability, and acquire the ability to apply their theoretical and practical knowledge in their respective fields.
2: Students gain the ability to identify, define, interpret, formulate and solve problems in their field; for this purpose, they gain the ability to select and apply appropriate analysis and intervention approaches.
3: Students gain the ability to understand and interpret a process, event, case, equipment or product, and to solve related problems with a holistic perspective and contemporary methods.
4: Students gain the ability to develop, select and use current and functional tools required for field applications as well as the ability to use information technologies effectively.
5: Students gain the ability to design, implement, collect data, analyse and interpret results for the investigation of SPBF or BESYO problems or discipline-specific research topics.
6: Students gain the ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams and also gains the ability to work individually.
7: Students gain the ability to communicate effectively in Turkish, both orally and in writing, and knowledge of at least one foreign language; gains the ability to write effective reports and understand written reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions.
8: Students take at least two out-of-field courses in their curriculum.
9: Students gain an awareness of the necessity of lifelong learning, along with the ability to access information, follow developments in science and technology, and continuously improve oneself.
10: Students act in accordance with ethical principles and develops a sense of professional and ethical responsibility. Gains awareness of the universal and societal impacts and legal consequences of practices of sports sciences faculties or schools of physical education and sports.
11: Students gain knowledge about business applications such as project management, risk management and change management; gain awareness about entrepreneurship and innovation.
1. Literacy
2. Multilingualism
3. Competence in science and technology
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurship competence
8. Cultural awareness and expression competence
-In measuring success in a course, the success achieved in mid-term/end-of-year exams and mid-term/end-of-year coursework is taken into account.
-Exams are conducted theoretically and practically according to the nature of the course. All courses may be subject to open-ended, multiple-choice, and other written exams, as well as oral exams, assignments, and other assessments.
-The exam schedule is prepared by our department's ‘Course and Exam Schedule Preparation Committee’ in coordination with other departments of the faculty. It is based on the dates announced in Academic Calendar of the University, and submitted to the dean's office. The schedule is announced at least two weeks in advance by the dean's office.
-The contribution of the midterm exam to the course grade is 40%, while the final or resit exam contributes 60%. (Resit exams are considered equivalent to the final exam.)
-To be eligible to take the final exam, students must attend at least 70% of theoretical courses and 80% of practical courses. Students who fail to meet the attendance requirement are graded as “FD” and must retake the course and fulfill the attendance requirement.
-The achievement grade refers to the equivalent on the 4.0 grading scale of the raw score calculated by taking into account the student's semester/year-long coursework and the final exam, based on predetermined weightings. In our department, the relative grading system (curve system) is used for nearly all courses when calculating the achievement grade. For courses such as Research Project I and II, and in courses where class size is not suitable for relative grading, the absolute grading system is applied. The absolute grading system is also used for graduation make-up exams and exemption exams, where a score of 50 or above out of 100 is considered a passing grade.
I. A student is considered to have passed a course if they receive one of the following letter grades: AA, BA, BB, CB, or CC.
II. A student is considered to have conditionally passed a course if they receive a DC or DD grade. For conditionally passed courses to be counted as successful for graduation, the student's cumulative GPA must be at least 2.00.
III. A student who receives an FF grade is considered to have failed the course.
IV. A student who receives an FD grade is considered to have failed due to non-attendance.
-
Students whose cumulative GPA (CGPA) remains below 1.80 for two consecutive semesters are considered unsuccessful. Such students are not allowed to take new compulsory courses, but may enroll in elective courses from upper semesters. (According to Article 23/2 of the Istanbul University-Cerrahpaşa Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations)
Graduation Requirements:
-
Participation in at least one compulsory summer or winter training camp during any semester of the program,
-
A minimum graduation CGPA of 2.00 at the end of the 8th semester,
-
Completion of a minimum of 240 ECTS credits as required by the program.
In order to ensure the quality of higher education programs, the Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising educational activities and other operations in higher education institutions in Türkiye.
Each year, YÖK prepares and shares with the public the "University Monitoring and Evaluation Reports", which include both quantitative and qualitative assessments of the academic, administrative, and financial performance of higher education institutions.
Quality assurance in undergraduate programs is carried out in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."
1. Curriculum Development and Approval:
The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards required for the establishment of undergraduate departments and programs.
Curricula and learning outcomes are developed by university senates in line with the core principles set by YÖK.
If available, National Core Education Programs are implemented upon approval by YÖK following their adoption by the relevant Council of Deans.
2. Assessment and Evaluation:
The knowledge, skills, and competencies expected of students are assessed and evaluated in accordance with the university’s education and examination regulations.
3. Certification:
Students who successfully complete the program and fulfill all required course credits and obligations are entitled to receive a bachelor’s degree diploma.
4. Self-Assessment and External Evaluation:
Higher education institutions upload their Institutional Self-Evaluation Reports from the previous year to the Information System of the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each calendar year.
The Institutional Feedback Reports, prepared as a result of external evaluation processes conducted by YÖKAK, are shared with the public.
YÖKAK also carries out periodic reviews of qualifications to ensure the sustainability of quality assurance.
At our university, the Istanbul University-Cerrahpaşa Quality Coordination Office is responsible for the effective operation of the quality assurance system. In this context:
-
In line with the university’s strategic plan, all academic units engage in goal-setting processes, ensuring alignment with the quality assurance system.
-
The Quality Coordination Office requests semester and annual reports from faculties and departments and monitors their activities within the internal quality assurance framework.
-
Reports collected from departments are integrated into the university-wide strategy and performance monitoring processes.
-
Information meetings, quality training sessions, and guidance activities are held regularly for academic and administrative units to promote a culture of quality.
-
The university’s internal quality assurance system, based on the principle of continuous improvement, supports data-driven decision-making and is strengthened by feedback mechanisms that promote institutional development.
Applicants must succeed in the Central Special Talent Exam (ÖZYES) administered by the Center for Assesment, Selection and Placement (ÖSYM).
Foreign nationals are required to obtain the necessary score in the Foreign Student Examination (YÖS) or its equivalent for the relevant academic year and must document their athletic background with an official athlete license. The application process is carried out in accordance with the “Istanbul University-Cerrahpaşa Directive on the Admission of International Students to Associate and Undergraduate Degree Programs.”
For transfer admission, the student must have obtained a score equal to or higher than the lowest ÖZYES score of those admitted to our faculty in the year of the student’s initial university enrollment, and must have a minimum GPA of 2.00. The transfer procedures are carried out in accordance with the “Directive on Internal and External Transfers Between Associate and Undergraduate Degree Programs at Istanbul University-Cerrahpaşa.”
Graduates are entitled to receive a Level 3 coaching certificate in one sport branch and Level 1 coaching certificates in two different sport branches. A minimum of a Level 1 coaching certificate is required to practice the coaching profession. The highest coaching level is Level 5. Advancing beyond the level granted upon graduation or maintaining that level may vary depending on the regulations of the respective sports federations. Promotion and demotion processes are carried out by the sports federations.
1. Higher Education Law No. 2547
2. Qualifications Framework for Associate and Bachelor’s Degree Programs in Higher Education Institutions
3. All Regulations and Directives Related to Education and Instruction in Higher Education Institutions
4. All Regulations and Directives Related to Education and Instruction at Istanbul University-Cerrahpaşa
5. Principles of the Turkish Qualifications Framework for Higher Education (TQF-HE)
The qualification retains its validity without expiration.