| Yeterlilik Kodu | TR0030015084 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yeterlilik Adı | Uçak Teknolojisi Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sorumlu Kurum | Ege Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sorumlu Kurum URL | http://ege.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sınıflandırma (Tematik Alan) | Motorlu taşıtlar, gemiler ve uçaklar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 3115.56 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Program Profili (Amaç) | Program, örgün öğretimde 45 öğrenci kontenjanına sahiptir. 2025-2026 Akademik yıl itibariyle “isteğe bağlı hazırlık eğitimi” ile birlikte Türkçe müfredata geçilmiştir. Bu programda isteğe bağlı hazırlık eğitimini takiben 2 yıl süre ile mesleki eğitim yer almaktadır. İngilizce hazırlık eğitimi Ege Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından Ege Üniversitesi Bornova Kampusunda gerçekleştirilecektir. Sonraki 2 yıl içerisinde diğer bütün mesleki dersler Ahmet EROĞLU Eğitim Tesisi Sarnıç/Gaziemir de sürdürülecektir. Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %25'i uygulamalı eğitime ve yaklaşık %50’si programa/alana özgü mesleki derslere dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Öğrenme Ortamları | Eğitim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Teorik derslerin yürütüldüğü derslikler dışında uygulamalı eğitim için Havacılık MYO Vecihi Hürkuş Hangarı içerisindeki UTEK Eğitim Uygulama alanları kullanılır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1. Sivil havacılık sektörü ile ilgili literatür, yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar hakkında genel bilgi sahibi olur. 2. Havacılık terminolojisi, temel uçak bilgisi ve uçuş güvenliği ve hava aracı bakım ve onarım teknikleri konularında bilgi sahip olur. 3. Hava aracı bakım ve onrarım sistemine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri bakım ve onarım yönetimi çözümleri kapsamında kullanır, ve havacılık operasyonlarının aksatılmadan yürütülmesini sağlar. 4. Havacılık emniyeti ve güvenliğinin önemini kavrar, uçuş güvenliği ve emniyetinin sağlanması için kullanılan doküman ve formlara hakim olur. 5. Uçak teknolojisi alanıyla ilgili gerekli görülen ve havacılık sektöründe bir çalışanın ihtiyaç duyacağı temel prosedürler hakkında bilgi sahibi olur. 6. Havacılık bakım merkezleri, uçak sistemleri, bakım ve onarım, arıza giderme ve modifikasyon işlemleri temel konuları öğrenir. 7. Sayısal düşünme yeteneği sayesinde olası sonuçları öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunarak stratejik kararlar verebilme becerisini edinir. 8. Hukuk, hukuksal kavramlar, havacılık hukuku ve kuralları hakkında temel bilgi seviyesine sahip olur. 9. Bir projeye başlamak, sürdürmek ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri sunmak için gerekli bilgiye sahip olur. 10. Bilgi iletişim sistemleri hakkında bir kültüre sahip olur ve alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 11. Yazılı ve sözlü iletişim tekniklerini kullanarak, sahip olduğu bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde doğru ve etkili şekilde aktarır. 12. Alanındaki temel bilgileri takip edebilecek ve paydaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili akıcı şekilde kullanır. 13. Ekip çalışmalarına katılmaya istekli, liderlik becerileriyle donatılmış bir birey olarak, sosyal sorumluluk ve mesleki etik bilinci ile iş yapabilme yetkinliği kazanır. 14. Çalışabileceği şirketleri ve yapabileceği meslekleri tanır. Teorik ve uygulamalı dersler ile staj çalışmalarında edindiği bilgileri sektörde rahatlıkla uygular. 15. Havacılık sektörüyle etkileşimi olan sektörlerle ilgili temel kazanımlar edinir. 16. Havacılık sektörüyle ileri ve geri bağlantısı güçlü olan faaliyet alanlarına yönelik, teorik ve uygulamalı konular hakkında edindiği bilgileri, çalışma hayatında kullanma becerisine sahiptir. Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar ve bu programda gelişen öğrenme becerileri ve yeterlilikleri yaşamın diğer alanlarında kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | • Programda verilen tüm derslerde en az bir ara sınav (teorik sınav) yapılmaktadır. Ayrıca öğrencilerin dönem içi performansları, kısa sınav, ödev, sunum vb. faaliyetlerle ölçülerek değerlendirmeye katılmaktadır. Yılsonunda ise final ve bütünleme sınavları yapılmaktadır. • Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmekte ve öğrencilerin kendini ifade etme olanakları mümkün olduğunca çeşitlendirilmektedir. Tüm bu değerlendirme ölçütleriyle program eğitim amaçlarına ulaşılıp ulaşılamadığı ölçülmektedir. • Bir yarıyıl içinde yapılan kısa ve ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve genel sınav birlikte değerlendirilir ve ders başarı notu; elde edilir. Sınavların ve uygulamalı çalışmaların ders başarı notu içerisindeki ağırlığını öğretim sorumlusu belirler ve her yarıyıl başında öğrencilere duyurur. Değerlendirmede kullanılan harf notlarının anlamları, katsayıları ve 100 puan üzerinden sayısal karşılıkları aşağıda belirtilmiştir (Öğrencilerinin değerlendirilmesinde “T.C. Ege Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi” temel alınmaktadır). • Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders PlanıAKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Giriş Şartı | Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) yapılan Temel Yeterlilik Testi (TYT) ile yerleştirilmektedir. UTEK Programı'na kayıt yaptırmak isteyen öğrencilerin ortaöğretim programını bitirmeleri gerekmektedir. Meslek lisesi çıkışlı öğrencilerin sınavsız geçiş yapabilmeleri için Yükseköğretim Kurulu'nun belirlediği ortaöğretim programından mezun olmaları gerekmektedir. Bu programlar dışında kalan öğrenciler programa üniversite seçme sınavı ile yerleştirilebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Başarma Şartları | Öğrenci 2 yıllık eğitim süresini 120 AKTS kredisi alarak tamamlamalıdır. Bu derece, öğretim planında yer alan bütün teorik ve uygulamalı dersleri ve staj dönemini başarı ile tamamlayan öğrencilere verilir. Ege Üniversitesi Eğitim Öğretim Yönetmeliği’ne göre mezuniyet/başarma şartları aşağıdaki gibidir: ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: Mezuniyet, Bitirme Tezi, Stajlar ve Diplomalar Mezuniyet MADDE 10 - (1) Öğrencilerin mezun olabilmeleri için; a) Ders, laboratuar, tez, staj ve benzeri tüm çalışmalarını tamamlamaları, b) Başarısız derslerinin olmaması, c) Mezuniyet derecesini gösteren AGNO değerinin 2,00 veya üzerinde olması gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda; Elektrik Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Elektronik Mühendisliği Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği, Enerji Sistemleri Mühendisliği, Havacılık ve Uzay Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Otomotiv Mühendisliği, Pilotaj, Uçak Elektrik-Elektronik, Uçak Gövde – Motor, Uçak Gövde - Motor Bakım, Uçak Mühendisliği ile Uçak ve Uzay Mühendisliği gibi lisans bölümlerine geçiş yapabilmektedirler. Mezun öğrenciler, havacılık sektöründe aşağıdaki alanlarda aşağıdaki unvanlar ile istihdam olanağı sağlarlar: • Hava Aracı Bakım Merkezlerinde Uçak Teknikeri veya Uçak Teknisyeni, • Hava Aracı İmalat Merkezlerinde Tekniker. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TR0030015084
ISCO 08: 3115.56
ISCO 08: 3115.56
Program, örgün öğretimde 45 öğrenci kontenjanına sahiptir. 2025-2026 Akademik yıl itibariyle “isteğe bağlı hazırlık eğitimi” ile birlikte Türkçe müfredata geçilmiştir. Bu programda isteğe bağlı hazırlık eğitimini takiben 2 yıl süre ile mesleki eğitim yer almaktadır. İngilizce hazırlık eğitimi Ege Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından Ege Üniversitesi Bornova Kampusunda gerçekleştirilecektir. Sonraki 2 yıl içerisinde diğer bütün mesleki dersler Ahmet EROĞLU Eğitim Tesisi Sarnıç/Gaziemir de sürdürülecektir.
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %25'i uygulamalı eğitime ve yaklaşık %50’si programa/alana özgü mesleki derslere dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
Teorik derslerin yürütüldüğü derslikler dışında uygulamalı eğitim için Havacılık MYO Vecihi Hürkuş Hangarı içerisindeki UTEK Eğitim Uygulama alanları kullanılır.
1. Sivil havacılık sektörü ile ilgili literatür, yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar hakkında genel bilgi sahibi olur.
2. Havacılık terminolojisi, temel uçak bilgisi ve uçuş güvenliği ve hava aracı bakım ve onarım teknikleri konularında bilgi sahip olur.
3. Hava aracı bakım ve onrarım sistemine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri bakım ve onarım yönetimi çözümleri kapsamında kullanır, ve havacılık operasyonlarının aksatılmadan yürütülmesini sağlar.
4. Havacılık emniyeti ve güvenliğinin önemini kavrar, uçuş güvenliği ve emniyetinin sağlanması için kullanılan doküman ve formlara hakim olur.
5. Uçak teknolojisi alanıyla ilgili gerekli görülen ve havacılık sektöründe bir çalışanın ihtiyaç duyacağı temel prosedürler hakkında bilgi sahibi olur.
6. Havacılık bakım merkezleri, uçak sistemleri, bakım ve onarım, arıza giderme ve modifikasyon işlemleri temel konuları öğrenir.
7. Sayısal düşünme yeteneği sayesinde olası sonuçları öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunarak stratejik kararlar verebilme becerisini edinir.
8. Hukuk, hukuksal kavramlar, havacılık hukuku ve kuralları hakkında temel bilgi seviyesine sahip olur.
9. Bir projeye başlamak, sürdürmek ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri sunmak için gerekli bilgiye sahip olur.
10. Bilgi iletişim sistemleri hakkında bir kültüre sahip olur ve alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
11. Yazılı ve sözlü iletişim tekniklerini kullanarak, sahip olduğu bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde doğru ve etkili şekilde aktarır.
12. Alanındaki temel bilgileri takip edebilecek ve paydaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili akıcı şekilde kullanır.
13. Ekip çalışmalarına katılmaya istekli, liderlik becerileriyle donatılmış bir birey olarak, sosyal sorumluluk ve mesleki etik bilinci ile iş yapabilme yetkinliği kazanır.
14. Çalışabileceği şirketleri ve yapabileceği meslekleri tanır. Teorik ve uygulamalı dersler ile staj çalışmalarında edindiği bilgileri sektörde rahatlıkla uygular.
15. Havacılık sektörüyle etkileşimi olan sektörlerle ilgili temel kazanımlar edinir.
16. Havacılık sektörüyle ileri ve geri bağlantısı güçlü olan faaliyet alanlarına yönelik, teorik ve uygulamalı konular hakkında edindiği bilgileri, çalışma hayatında kullanma becerisine sahiptir. Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar ve bu programda gelişen öğrenme becerileri ve yeterlilikleri yaşamın diğer alanlarında kullanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
• Programda verilen tüm derslerde en az bir ara sınav (teorik sınav) yapılmaktadır. Ayrıca öğrencilerin dönem içi performansları, kısa sınav, ödev, sunum vb. faaliyetlerle ölçülerek değerlendirmeye katılmaktadır. Yılsonunda ise final ve bütünleme sınavları yapılmaktadır.
• Öğrenci merkezli ölçme ve değerlendirme, yetkinlik ve performans temelinde yürütülmekte ve öğrencilerin kendini ifade etme olanakları mümkün olduğunca çeşitlendirilmektedir. Tüm bu değerlendirme ölçütleriyle program eğitim amaçlarına ulaşılıp ulaşılamadığı ölçülmektedir.
• Bir yarıyıl içinde yapılan kısa ve ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve genel sınav birlikte değerlendirilir ve ders başarı notu; elde edilir. Sınavların ve uygulamalı çalışmaların ders başarı notu içerisindeki ağırlığını öğretim sorumlusu belirler ve her yarıyıl başında öğrencilere duyurur. Değerlendirmede kullanılan harf notlarının anlamları, katsayıları ve 100 puan üzerinden sayısal karşılıkları aşağıda belirtilmiştir (Öğrencilerinin değerlendirilmesinde “T.C. Ege Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi” temel alınmaktadır).
• Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi, "Ders PlanıAKTS Kredileri" nde ayrıntılı olarak yer almaktadır.
|
Ham Başarı Puanı HBP |
Harf Notu |
4'lü Not |
Açıklama |
|
88 < HBP <100 |
AA |
4,00 |
Başarılı |
|
81 < HBP <87 |
BA |
3,50 |
Başarılı |
|
74 < HBP <80 |
BB |
3,00 |
Başarılı |
|
67 < HBP <73 |
CB |
2,50 |
Başarılı |
|
60 < HBP <66 |
CC |
2,00 |
Başarılı |
|
53 < HBP <59 |
DC |
1,50 |
Başarısız |
|
46 < HBP <52 |
DD |
1,00 |
Başarısız |
|
0 < HBP< 45 |
FD |
0,50 |
Başarısız |
|
Devamsız |
FF |
0,00 |
Başarısız |
|
60 < HBP <100 |
G |
|
Başarılı |
|
0 < HBP< 59 |
Z |
|
Başarısız |
|
|
S |
|
Başarılı |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) yapılan Temel Yeterlilik Testi (TYT) ile yerleştirilmektedir.
UTEK Programı'na kayıt yaptırmak isteyen öğrencilerin ortaöğretim programını bitirmeleri gerekmektedir.
Meslek lisesi çıkışlı öğrencilerin sınavsız geçiş yapabilmeleri için Yükseköğretim Kurulu'nun belirlediği ortaöğretim programından mezun olmaları gerekmektedir.
Bu programlar dışında kalan öğrenciler programa üniversite seçme sınavı ile yerleştirilebilir.
Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda; Elektrik Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Elektronik Mühendisliği Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği, Enerji Sistemleri Mühendisliği, Havacılık ve Uzay Mühendisliği, Makine Mühendisliği, Otomotiv Mühendisliği, Pilotaj, Uçak Elektrik-Elektronik, Uçak Gövde – Motor, Uçak Gövde - Motor Bakım, Uçak Mühendisliği ile Uçak ve Uzay Mühendisliği gibi lisans bölümlerine geçiş yapabilmektedirler. Mezun öğrenciler, havacılık sektöründe aşağıdaki alanlarda aşağıdaki unvanlar ile istihdam olanağı sağlarlar:
• Hava Aracı Bakım Merkezlerinde Uçak Teknikeri veya Uçak Teknisyeni,
• Hava Aracı İmalat Merkezlerinde Tekniker.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Belge sürekli geçerlidir.
| Qualification Code | TR0030015084 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Qualification Title | Aircraft Technology | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Awarding Body | EGE UNIVERSITY | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Awarding Body Contact | Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Awarding Body Url | http://ege.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Thematic Areas | Motor vehicles, ships and aircraft | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| National Occupation Classification |
ISCO 08: 3115.56 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Program Profile | The programme has a capacity of 45 students in formal education. As of the 2025-2026 academic year, the Turkish curriculum has been adopted along with ‘optional preparatory education’. This programme includes two years of vocational education following optional preparatory education. The English preparatory education will be conducted by the Ege University School of Foreign Languages at the Ege University Bornova Campus. The remaining two years of vocational courses will be held at the Ahmet EROĞLU Education Facility in Sarnıç/Gaziemir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Learning Environments | Education is provided through formal education. In addition to classrooms where theoretical courses are held, the ATEC Training Application Area within the Vecihi Hürkuş Hangar of the Aviation Vocational School is used for practical training. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Description | 1. They will acquire general knowledge of the literature, legal regulations, professional standards, and practices related to the civil aviation sector. 2. They will have knowledge of aviation terminology, basic aircraft knowledge, flight safety, and aircraft maintenance and repair techniques. 3. They will utilize theoretical and practical knowledge of aircraft maintenance and repair systems within the scope of maintenance and repair management solutions, ensuring the smooth operation of aviation operations. 4. They will understand the importance of aviation safety and security, and will be familiar with the documents and forms used to ensure flight safety and security. 5. They will have knowledge of the basic procedures required in the field of aircraft technology and those required for an employee in the aviation sector. 6. They will learn the basic concepts of aviation maintenance centers, aircraft systems, maintenance and repair, troubleshooting, and modification operations. 7. Acquires the ability to make strategic decisions by anticipating possible outcomes and making accurate predictions thanks to numerical thinking skills. 8. Gains a basic level of knowledge about law, legal concepts, aviation law and regulations. 9. Gains the necessary knowledge to start and continue a project and offer researchbased solutions. 10. Possesses a culture of information communication systems and effectively uses the information technologies required in their field. 11. Uses written and verbal communication techniques to convey their knowledge and thoughts accurately and effectively in a way that others can understand. 12. Uses at least one foreign language fluently at a level that allows them to keep up with basic information in their field and communicate with stakeholders. 13. As an individual who is willing to participate in teamwork and equipped with leadership skills, they gain the competence to work with social responsibility and professional ethical awareness. 14. They recognise the companies they can work for and the professions they can pursue. They can easily apply the knowledge they have gained in theoretical and practical courses and internships in the sector. 15. Acquires basic knowledge about sectors related to the aviation sector. 16. Possesses the ability to use the knowledge gained about theoretical and practical topics related to areas of activity with strong forward and backward links to the aviation sector in their working life. Understands the importance of lifelong learning and uses the learning skills and competencies developed in this programme in other areas of life. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Further Info | • At least one midterm exam (theoretical exam) is given in all courses offered in the programme. In addition, students' performance during the semester is assessed through short exams, assignments, presentations, etc. At the end of the year, final and comprehensive exams are held. • Student-centred assessment and evaluation are based on competence and performance, and students are given as many opportunities as possible to express themselves. All these assessment criteria are used to measure whether the programme's educational objectives have been achieved. • Short and mid-term exams, assignments, practical work and general exams conducted during a semester are evaluated together to determine the course grade. The weight of exams and practical work in the course grade is determined by the instructor and announced to students at the beginning of each semester. The meanings, coefficients, and numerical equivalents of the letter grades used in the evaluation are listed below (the ‘T.C. Ege University Measurement and Evaluation Principles Guidelines’ are used as the basis for evaluating students). • The assessment and evaluation method applied for each course is detailed in the ‘Course Plan-ECTS Credits.’
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programs: • YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted at higher education institutions. • YÖK publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions annually, prepared within the framework of criteria determined by YÖK. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher ducation institutions, prepared based on these reports, are also shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs at higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs at higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters. 3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment/External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that quality assurance is provided for program qualifications. YÖKAK conducts regular reviews of the qualifications determined in accordance with its regulations. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Access Requirements | Placement is based on the Basic Proficiency Test (TYT) administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Students wishing to enroll in the ATEC Program must have completed their secondary education. Vocational high school graduates must graduate from a secondary education program designated by the Council of Higher Education to transfer without taking the exam. Students who do not qualify for these programs can be placed in the program through the university entrance exam. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Conditions for Success | Students must complete their two-year education by earning 120 ECTS credits. This degree is awarded to students who successfully complete all theoretical and practical courses in the curriculum and the internship period. According to the Ege University Education and Training Regulations, the graduation/success requirements are as follows: PART THREE: Graduation, Graduation Thesis, Internships, and Diplomas Graduation ARTICLE 10 - (1) To graduate, students must: a) Complete all courses, laboratories, thesis, internships, and similar work; b) Have no failed courses; c) Have a GPA of 2.00 or higher, indicating the graduation grade. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Progression Paths (Relationship Type) | Students graduating from vocational associate degree programs can transfer to undergraduate programs such as Electrical Engineering, Electrical and Electronics Engineering, Electronics and Communication Engineering, Energy Systems Engineering, Aerospace Engineering, Mechanical Engineering, Automotive Engineering, Pilot Training, Aircraft Electrical and Electronics, Airframe and Engine, Airframe and Engine Maintenance, Aeronautical Engineering, and Aerospace Engineering, upon taking the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM. Graduates find employment opportunities in the aviation industry with the following titles: • Aircraft Technician or Aircraft Technician in Aircraft Maintenance Centers • Technician in Aircraft Manufacturing Centers | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Validity Period (If Any) | The document is always valid. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TR0030015084
ISCO 08: 3115.56
ISCO 08: 3115.56
The programme has a capacity of 45 students in formal education.
As of the 2025-2026 academic year, the Turkish curriculum has been adopted along with ‘optional preparatory education’.
This programme includes two years of vocational education following optional preparatory education.
The English preparatory education will be conducted by the Ege University School of Foreign Languages at the Ege University Bornova Campus.
The remaining two years of vocational courses will be held at the Ahmet EROĞLU Education Facility in Sarnıç/Gaziemir.
Education is provided through formal education. In addition to classrooms where theoretical courses are held, the ATEC Training Application Area within the Vecihi Hürkuş Hangar of the Aviation Vocational School is used for practical training.
1. They will acquire general knowledge of the literature, legal regulations, professional standards, and practices related to the civil aviation sector.
2. They will have knowledge of aviation terminology, basic aircraft knowledge, flight safety, and aircraft maintenance and repair techniques.
3. They will utilize theoretical and practical knowledge of aircraft maintenance and repair systems within the scope of maintenance and repair management solutions, ensuring the smooth operation of aviation operations.
4. They will understand the importance of aviation safety and security, and will be familiar with the documents and forms used to ensure flight safety and security.
5. They will have knowledge of the basic procedures required in the field of aircraft technology and those required for an employee in the aviation sector.
6. They will learn the basic concepts of aviation maintenance centers, aircraft systems, maintenance and repair, troubleshooting, and modification operations.
7. Acquires the ability to make strategic decisions by anticipating possible outcomes and making accurate predictions thanks to numerical thinking skills.
8. Gains a basic level of knowledge about law, legal concepts, aviation law and regulations.
9. Gains the necessary knowledge to start and continue a project and offer researchbased solutions.
10. Possesses a culture of information communication systems and effectively uses the information technologies required in their field.
11. Uses written and verbal communication techniques to convey their knowledge and thoughts accurately and effectively in a way that others can understand.
12. Uses at least one foreign language fluently at a level that allows them to keep up with basic information in their field and communicate with stakeholders.
13. As an individual who is willing to participate in teamwork and equipped with leadership skills, they gain the competence to work with social responsibility and professional ethical awareness.
14. They recognise the companies they can work for and the professions they can pursue. They can easily apply the knowledge they have gained in theoretical and practical courses and internships in the sector.
15. Acquires basic knowledge about sectors related to the aviation sector.
16. Possesses the ability to use the knowledge gained about theoretical and practical topics related to areas of activity with strong forward and backward links to the aviation sector in their working life. Understands the importance of lifelong learning and uses the learning skills and competencies developed in this programme in other areas of life.
Possesses the following key competencies at an advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
• At least one midterm exam (theoretical exam) is given in all courses offered in the programme. In addition, students' performance during the semester is assessed through short exams, assignments, presentations, etc. At the end of the year, final and comprehensive exams are held.
• Student-centred assessment and evaluation are based on competence and performance, and students are given as many opportunities as possible to express themselves. All these assessment criteria are used to measure whether the programme's educational objectives have been achieved.
• Short and mid-term exams, assignments, practical work and general exams conducted during a semester are evaluated together to determine the course grade. The weight of exams and practical work in the course grade is determined by the instructor and announced to students at the beginning of each semester. The meanings, coefficients, and numerical equivalents of the letter grades used in the evaluation are listed below (the ‘T.C. Ege University Measurement and Evaluation Principles Guidelines’ are used as the basis for evaluating students).
• The assessment and evaluation method applied for each course is detailed in the ‘Course Plan-ECTS Credits.’
|
Success Score |
Letter Grade |
4-Point Scale |
Explanation |
|
88 < HBP <100 |
AA |
4,00 |
PASS |
|
81 < HBP <87 |
BA |
3,50 |
PASS |
|
74 < HBP <80 |
BB |
3,00 |
PASS |
|
67 < HBP <73 |
CB |
2,50 |
PASS |
|
60 < HBP <66 |
CC |
2,00 |
PASS |
|
53 < HBP <59 |
DC |
1,50 |
FAILED |
|
46 < HBP <52 |
DD |
1,00 |
FAILED |
|
0 < HBP< 45 |
FD |
0,50 |
FAILED |
|
Devamsız |
FF |
0,00 |
FAILED |
|
60 < HBP <100 |
G |
|
PASS |
|
0 < HBP< 59 |
Z |
|
FAILED |
|
|
S |
|
PASS |
To monitor the quality of higher education programs:
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted at higher education institutions.
• YÖK publishes "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions annually, prepared within the framework of criteria determined by YÖK. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher ducation institutions, prepared based on these reports, are also shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. The Council of Higher Education (YÖK) determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs at higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs at higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.
3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment/External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that quality assurance is provided for program qualifications. YÖKAK conducts regular reviews of the qualifications determined in accordance with its regulations.
Placement is based on the Basic Proficiency Test (TYT) administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
Students wishing to enroll in the ATEC Program must have completed their secondary education. Vocational high school graduates must graduate from a secondary education program designated by the Council of Higher Education to transfer without taking the exam. Students who do not qualify for these programs can be placed in the program through the university entrance exam.
Students graduating from vocational associate degree programs can transfer to undergraduate programs such as Electrical Engineering, Electrical and Electronics Engineering, Electronics and Communication Engineering, Energy Systems Engineering, Aerospace Engineering, Mechanical Engineering, Automotive Engineering, Pilot Training, Aircraft Electrical and Electronics, Airframe and Engine, Airframe and Engine Maintenance, Aeronautical Engineering, and Aerospace Engineering, upon taking the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM.
Graduates find employment opportunities in the aviation industry with the following titles:
• Aircraft Technician or Aircraft Technician in Aircraft Maintenance Centers
• Technician in Aircraft Manufacturing Centers
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
