Yeterlilik Kodu | TR0030025925 | |
Yeterlilik Adı | Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Trakya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Telefonlar +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün amacı, Türk yüksek öğretiminin amaçları çerçevesinde Türk dili ve edebiyatının yapısı ve tarihî gelişimini, Türkçe ile ortaya konmuş eserleri ve eserlerin yazarlarını, Türk edebiyatının İslamiyet öncesi, İslamiyet sonrası, Batı etkisi altındaki ve Cumhuriyetin ilanından sonraki dönemlerini, türlerini, eserlerin biçim ve içerik özelliklerini bilen, Türkçenin; biçim ve anlam özelliklerini, Türk edebiyatının kültürel, siyasal ve sosyal kaynaklarını kavrayan, Türk dili ve edebiyatının özelliklerini diğer dil ve edebiyatların özellikleriyle karşılaştırabilen, araştırma, çözümleme ve karşılaştırma yöntemlerini öğrenip kullanabilen, bütün bu kazanımları millî kültürle evrensel kültür arasında yaratıcı bir düşünceyle yansıtabilen, çağın gelişmelerini yakından takip edebilen, yeniliklere açık, araştırma ve öğretim faaliyetlerinde teknolojiden faydalanabilen, diğer disiplinlerle ilişki kurabilen, bilimsel etik ilkelerine ve Türkiye Cumhuriyetinin milli ve manevi değerlerine bağlı çağdaş dil ve edebiyat araştırmacıları/öğretmenleri yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Trakya Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür. a) Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının % 30’u, uzaktan eğitim programlarında % 20’si ile yarıyıl/yıl sonu sınavında alınan notun % 70’inin, uzaktan eğitim programlarında % 80’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartı ile ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının % 30’u ile %70’i arasında, yarıyıl/yıl sonu sınavında alınan notun % 70’i ile % 30’u arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı 5’ten küçük ise bir alt tam sayıya, 5 veya 5’ten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir. (Ek paragraf:RG-21/8/2013-28742) Ortak zorunlu derslerin not sistemindeki değerlendirmesinde uygulanacak puanlamaya ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir. b) (Değişik:RG-1/9/2019-30875) Başarı notu; (a) bendinde belirlenen notlar esas alınarak, Fakülte/Yüksekokul Kurulu kararı ve Senatonun onayı ile mutlak değerlendirme yöntemi veya bağıl değerlendirme yöntemi uygulanarak hesaplanır. Bağıl değerlendirme yöntemi uygulama esasları Senato tarafından belirlenir. Mutlak değerlendirme yönteminde ise (a) bendine göre hesaplanan yarıyıl/yılsonu notu dikkate alınarak (c) bendindeki tablo gereği tespit edilen harf notu başarı notu olarak kabul edilir. Bağıl değerlendirme yöntemi ve mutlak değerlendirme yöntemi kullanılarak elde edilen harfli notlar, katsayılar ve başarı durumları için (c) bendindeki tablo ve esaslar uygulanır. c) (Değişik:RG-16/6/2016-29744) Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00 Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine geçirilir. (Değişik fıkra:RG-16/6/2016-29744) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az CC olması gerekir. Ancak, genel not ortalaması (GNO) CB (2.50) ve üzerinde olan öğrenciler, DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1.50 olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir. Ödev ve uygulamaların önem kazandığı derslerde, bu çalışmaların ara sınav notunu hangi oranda etkileyeceği, ders niteliğindeki laboratuvar ve proje derslerinde yarıyıl veya yıl içi başarı notunun nasıl belirleneceği ve başarı notuna etki oranı ilgili fakülte veya yüksekokul kurulu tarafından belirlenerek ilan edilir. Sınırsız sınav hakkı verilmiş ve daha önce yarıyıl sonu sınavına girme hakkı kazanılmış olan derslerde başarı notu, eski yarıyıl içindeki çalışma ve ara sınav sonuçlarına bakılmadan, sadece yarıyıl/yıl sonu sınav notu ile belirlenir. Tek ders sınavlarının ve ek sınavların sonuçları, başarı notu olarak kabul edilir ve değerlendirilir. Ayrıca not belgesinde, aşağıda tanımlanan harf notları da kullanılır: 1) DZ (devamsız) notu; ders kaydı yaptırılan, ancak devam koşulu yerine getirilemeyen kredili dersler için verilir ve FF notu olarak değerlendirilerek ortalamalara katılır. 2) BL (başarılı) notu; ortalamaya katılmayan ve kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. 3) BZ (başarısız) notu; ortalamaya katılmayan ve kredisiz derslerden başarısız veya devamsız öğrencilere verilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Başlangıç: 08.01.2024 / Bitiş: 30.09.2029 | |
Giriş Şartı | Programlara öğrenci kabulü, ÖSYM tarafından yapılan merkezi lisans yerleştirme sınavları ile belirlenir. Yine ÖSYM Kılavuzunda belirtilen programa başvuru koşulları geçerlidir. Zorunlu hazırlık sınıfları bulunan programlarımızda üniversitemiz Yabancı Diller Yüksek Okulu Hazırlık Sınıfları yönetmeliği geçerli olup ders yılı başında muafiyet sınavları yapılır. Bu sınavdan geçenler ile bu sınava eşdeğer sınavlardan yeterli puana sahip olanlar hazırlık sınıflarından muaf olurlar. Lisans programa öğrenci kabulü konusunda da yine üniversitemiz lisan eğitim-öğretim yönetmeliği geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Lisans derecesi almak için gerekli olan toplam kredi sayısı 240 AKTS kredisi karşılığı ilan edilen lisans ders programından ders alınması ve başarılı bir şekilde bu derslerin tamamlanması gerekmektedir. Son sınıfta danışman öğretim üyesinin nezaretinde belirlenecek bir konuda bitirme ödevi yapılarak teslim edilmelidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar öncelikle Millî Eğitim Bakanlığının öngördüğü diğer koşulları yerine getirerek ilk ve ortaöğretimde öğretmen olabilirler. Ayrıca lisansüstü öğrenim görerek üniversitelerde öğretim elemanı olarak da görev yapabilirler. Tüm bunların yanında kütüphanelerde, arşivlerde, alanla ilgili bakanlıklarda ve kurumlarda çalışabilirler. Özel yeteneğe sahip mezunlar çeşitli yayın kuruluşlarında da farklı kademelerde görev yapabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030025925
ISCO 08
ISCO 08
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün amacı, Türk yüksek öğretiminin amaçları çerçevesinde Türk dili ve edebiyatının yapısı ve tarihî gelişimini, Türkçe ile ortaya konmuş eserleri ve eserlerin yazarlarını, Türk edebiyatının İslamiyet öncesi, İslamiyet sonrası, Batı etkisi altındaki ve Cumhuriyetin ilanından sonraki dönemlerini, türlerini, eserlerin biçim ve içerik özelliklerini bilen, Türkçenin; biçim ve anlam özelliklerini, Türk edebiyatının kültürel, siyasal ve sosyal kaynaklarını kavrayan, Türk dili ve edebiyatının özelliklerini diğer dil ve edebiyatların özellikleriyle karşılaştırabilen, araştırma, çözümleme ve karşılaştırma yöntemlerini öğrenip kullanabilen, bütün bu kazanımları millî kültürle evrensel kültür arasında yaratıcı bir düşünceyle yansıtabilen, çağın gelişmelerini yakından takip edebilen, yeniliklere açık, araştırma ve öğretim faaliyetlerinde teknolojiden faydalanabilen, diğer disiplinlerle ilişki kurabilen, bilimsel etik ilkelerine ve Türkiye Cumhuriyetinin milli ve manevi değerlerine bağlı çağdaş dil ve edebiyat araştırmacıları/öğretmenleri yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği,
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
- Vatandaşlık yetkinliği,
- Girişimcilik yetkinliği,
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Trakya Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.
Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve başarı notu aşağıda gösterildiği şekilde belirlenir:
a) Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının % 30’u, uzaktan eğitim programlarında % 20’si ile yarıyıl/yıl sonu sınavında alınan notun % 70’inin, uzaktan eğitim programlarında % 80’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartı ile ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının % 30’u ile %70’i arasında, yarıyıl/yıl sonu sınavında alınan notun % 70’i ile % 30’u arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı 5’ten küçük ise bir alt tam sayıya, 5 veya 5’ten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
(Ek paragraf:RG-21/8/2013-28742) Ortak zorunlu derslerin not sistemindeki değerlendirmesinde uygulanacak puanlamaya ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
b) (Değişik:RG-1/9/2019-30875) Başarı notu; (a) bendinde belirlenen notlar esas alınarak, Fakülte/Yüksekokul Kurulu kararı ve Senatonun onayı ile mutlak değerlendirme yöntemi veya bağıl değerlendirme yöntemi uygulanarak hesaplanır. Bağıl değerlendirme yöntemi uygulama esasları Senato tarafından belirlenir. Mutlak değerlendirme yönteminde ise (a) bendine göre hesaplanan yarıyıl/yılsonu notu dikkate alınarak (c) bendindeki tablo gereği tespit edilen harf notu başarı notu olarak kabul edilir. Bağıl değerlendirme yöntemi ve mutlak değerlendirme yöntemi kullanılarak elde edilen harfli notlar, katsayılar ve başarı durumları için (c) bendindeki tablo ve esaslar uygulanır.
c) (Değişik:RG-16/6/2016-29744) Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine geçirilir.
(Değişik fıkra:RG-16/6/2016-29744) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az CC olması gerekir. Ancak, genel not ortalaması (GNO) CB (2.50) ve üzerinde olan öğrenciler, DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1.50 olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir. Ödev ve uygulamaların önem kazandığı derslerde, bu çalışmaların ara sınav notunu hangi oranda etkileyeceği, ders niteliğindeki laboratuvar ve proje derslerinde yarıyıl veya yıl içi başarı notunun nasıl belirleneceği ve başarı notuna etki oranı ilgili fakülte veya yüksekokul kurulu tarafından belirlenerek ilan edilir. Sınırsız sınav hakkı verilmiş ve daha önce yarıyıl sonu sınavına girme hakkı kazanılmış olan derslerde başarı notu, eski yarıyıl içindeki çalışma ve ara sınav sonuçlarına bakılmadan, sadece yarıyıl/yıl sonu sınav notu ile belirlenir. Tek ders sınavlarının ve ek sınavların sonuçları, başarı notu olarak kabul edilir ve değerlendirilir.
Ayrıca not belgesinde, aşağıda tanımlanan harf notları da kullanılır:
1) DZ (devamsız) notu; ders kaydı yaptırılan, ancak devam koşulu yerine getirilemeyen kredili dersler için verilir ve FF notu olarak değerlendirilerek ortalamalara katılır.
2) BL (başarılı) notu; ortalamaya katılmayan ve kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir.
3) BZ (başarısız) notu; ortalamaya katılmayan ve kredisiz derslerden başarısız veya devamsız öğrencilere verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Başlangıç: 08.01.2024 / Bitiş: 30.09.2029
Programlara öğrenci kabulü, ÖSYM tarafından yapılan merkezi lisans yerleştirme sınavları ile belirlenir. Yine ÖSYM Kılavuzunda belirtilen programa başvuru koşulları geçerlidir. Zorunlu hazırlık sınıfları bulunan programlarımızda üniversitemiz Yabancı Diller Yüksek Okulu Hazırlık Sınıfları yönetmeliği geçerli olup ders yılı başında muafiyet sınavları yapılır. Bu sınavdan geçenler ile bu sınava eşdeğer sınavlardan yeterli puana sahip olanlar hazırlık sınıflarından muaf olurlar. Lisans programa öğrenci kabulü konusunda da yine üniversitemiz lisan eğitim-öğretim yönetmeliği geçerlidir.
Mezunlar öncelikle Millî Eğitim Bakanlığının öngördüğü diğer koşulları yerine getirerek ilk ve ortaöğretimde öğretmen olabilirler. Ayrıca lisansüstü öğrenim görerek üniversitelerde öğretim elemanı olarak da görev yapabilirler. Tüm bunların yanında kütüphanelerde, arşivlerde, alanla ilgili bakanlıklarda ve kurumlarda çalışabilirler. Özel yeteneğe sahip mezunlar çeşitli yayın kuruluşlarında da farklı kademelerde görev yapabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030025925 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Turkish Language and Literature | |
Awarding Body | Trakya University | |
Awarding Body Contact | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Phone +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Awarding Body Url | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of the Department of Turkish Language and Literature, within the framework of the objectives of Turkish higher education, the structure and historical development of Turkish language and literature, the works and authors of works in Turkish, the periods of Turkish literature before Islam, after Islam, under the influence of the West and after the proclamation of the Republic, the genres, the form and content characteristics of the works, Turkish; To train contemporary language and literature researchers/teachers who can comprehend the form and meaning features of Turkish, the cultural, political and social sources of Turkish literature, compare the features of Turkish language and literature with the features of other languages and literatures, learn and use research, analysis and comparison methods, reflect all these achievements with a creative thought between national culture and universal culture, follow the developments of the age closely, open to innovations, benefit from technology in research and teaching activities, establish relations with other disciplines, adhere to the principles of scientific ethics and the national and moral values of the Republic of Turkey. | |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal education. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the key competencies listed below.
| |
Further Info | It is conducted in accordance with the conditions specified in the Trakya University Undergraduate Education and Examination Regulation. a) Exams are evaluated out of a full score of 100. The semester/year end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm exam or midterm exams, 20% in distance education programs and 70% of the grade received in the midterm/year end exam, and 80% in distance education programs. However, the semester/year end grade of a course can also be calculated as 30% to 70% of the arithmetic average of the midterm exam or midterm exams, 70% to 30% of the grade received in the midterm/year end exam, provided that a decision is made by the relevant faculty/college board and announced at the beginning of the semester, and the sum of the rates will be 100%. If the first number after the decimal point is less than 5 as a result of the calculation, a to the lower integer, and if it is 5 or higher, to the upper integer and finalized. (Additional paragraph: RG-21/8/2013-28742) The procedures and principles regarding the scoring to be applied in the evaluation of common compulsory courses in the grading system are determined by the Senate. b) (Amended: RG-1/9/2019-30875) The final grade is calculated by applying the absolute evaluation method or the relative evaluation method, based on the grades determined in clause (a), with the decision of the Faculty/College Board and the approval of the Senate. The application principles of the relative evaluation method are determined by the Senate. In the absolute evaluation method, the letter grade determined according to the table in clause (c) by taking into account the semester/year-end grade calculated according to clause (a) is accepted as the success grade. The table and principles in clause (c) are applied for the letter grades, coefficients and success statuses obtained using the relative evaluation method and the absolute evaluation method. c) (Amended:OG-16/6/2016-29744) The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation methods are determined according to the table below: Value out of 100 Points Letter grade Coefficient 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00 The last grade received from the repeated courses is included in the general grade point average. All grades are transferred to the student's transcript. (Amended paragraph: RG-16/6/2016-29744) In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least CC. However, students with a general grade point average (GPA) of CB (2.50) and above are also considered successful with a success grade of DD and the success grade is recorded on the transcript as DB with a coefficient of 1.50. In courses where homework and practices gain importance, the extent to which these studies will affect the midterm exam grade, how the semester or yearly success grade will be determined in laboratory and project courses that are lecture-like, and the rate of impact on the success grade are determined and announced by the relevant faculty or college board. In courses where unlimited exam rights are granted and where the right to take the semester-end exam has been gained before, the success grade is determined only by the semester/year-end exam grade, without considering the results of the work and midterm exams in the previous semester. The results of single-course exams and additional exams are accepted and evaluated as success grades. In addition, the following letter grades are also used in the transcript: 1) DZ (non-attendance) grade is given for credit courses where the course registration is made but the attendance requirement is not met and is evaluated as an FF grade and included in the averages. 2) BL (successful) grade is given to students who are successful in non-credit courses that are not included in the average. 3) BZ (unsuccessful) grade is given to students who are unsuccessful or absent from non-credit courses that are not included in the average. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and The criteria are determined by the Council of Higher Education. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Association for the Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK) Start: 08.01.2024 / End: 30.09.2029 | |
Access Requirements | Student admission to the programs is determined by the central undergraduate placement exams conducted by ÖSYM. Again, the program application conditions specified in the ÖSYM Guide are valid. In our programs with compulsory preparatory classes, the regulations of our university's School of Foreign Languages Preparatory Classes are valid and exemption exams are held at the beginning of the academic year. Those who pass this exam and those who have enough points from exams equivalent to this exam are exempt from preparatory classes. In terms of student admission to the undergraduate program, the undergraduate education and training regulations of our university are also valid. | |
Conditions for Success | The total number of credits required to obtain a bachelor's degree is 240 ECTS credits from the announced undergraduate curriculum and these courses must be completed successfully. In the senior year, a graduation paper on a subject to be determined under the supervision of the advisor faculty member must be submitted. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can become teachers in primary and secondary education by fulfilling the other conditions stipulated by the Ministry of National Education. They can also work as lecturers in universities by studying postgraduate education. In addition to all these, they can work in libraries, archives, ministries and institutions related to the field. Graduates with special skills can also work at different levels in various publishing organizations. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030025925
ISCO 08
ISCO 08
The aim of the Department of Turkish Language and Literature, within the framework of the objectives of Turkish higher education, the structure and historical development of Turkish language and literature, the works and authors of works in Turkish, the periods of Turkish literature before Islam, after Islam, under the influence of the West and after the proclamation of the Republic, the genres, the form and content characteristics of the works, Turkish; To train contemporary language and literature researchers/teachers who can comprehend the form and meaning features of Turkish, the cultural, political and social sources of Turkish literature, compare the features of Turkish language and literature with the features of other languages and literatures, learn and use research, analysis and comparison methods, reflect all these achievements with a creative thought between national culture and universal culture, follow the developments of the age closely, open to innovations, benefit from technology in research and teaching activities, establish relations with other disciplines, adhere to the principles of scientific ethics and the national and moral values of the Republic of Turkey.
Education and training are carried out in the form of formal education.
- Based on the qualifications gained in the field of Turkish Language and Literature, it has advanced theoretical and practical knowledge supported by course materials containing up-to-date information, applied tools and materials, research methods and techniques applied in field studies and other sources.
- Uses advanced theoretical and practical knowledge in the field of Turkish Language and Literature.
- Uses, analyzes and applies the theoretical and practical knowledge acquired in the field of Turkish Language and Literature in the fields of education, research and community service.
- To be able to work independently or take responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in the field of Turkish Language and Literature.
- Plans activities for the development of employees under his/her responsibility in the related field.
- Plans personal and organizational development by using knowledge and skills in the field of Turkish Language and Literature.
- Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of Turkish Language and Literature with a critical approach.
- Determines the learning needs of the employees under his/her responsibility and manages the learning processes.
- Develops a positive attitude towards lifelong learning
- Informs the relevant people and institutions in the field of Turkish Language and Literature and conveys their thoughts to them, puts forward theoretical and practical solutions to the problems.
- Supports the solution proposals for the problems related to the field of Turkish Language and Literature with quantitative and qualitative data and shares these data with experts and non-experts in the relevant field through various communication tools.
- Participates in various social, cultural and artistic activities in the field of Turkish Language and Literature.
- Uses information and information technologies at an advanced level with the computer software required by the field of Turkish Language and Literature.
- Collects, analyzes, interprets and shares information related to the field of Turkish Language and Literature with relevant people, institutions and organizations.
- Observes ethical values in the process of applying information related to the field of Turkish Language and Literature.
- Supports the universality of social and cultural rights in the field of Turkish Language and Literature, gains social justice awareness, protects historical and cultural heritage.
- Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of Turkish Language and Literature.
- Behaves and participates in quality management and processes.
Has advanced level of the key competencies listed below.
- Literacy competence,
- Personal, social and learning to learn competence,
- Citizenship competence,
- Entrepreneurship competence,
- Cultural awareness and expressive competence.
It is conducted in accordance with the conditions specified in the Trakya University Undergraduate Education and Examination Regulation.
The evaluation of exam results and the success grade are determined as shown below:
a) Exams are evaluated out of a full score of 100. The semester/year end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm exam or midterm exams, 20% in distance education programs and 70% of the grade received in the midterm/year end exam, and 80% in distance education programs. However, the semester/year end grade of a course can also be calculated as 30% to 70% of the arithmetic average of the midterm exam or midterm exams, 70% to 30% of the grade received in the midterm/year end exam, provided that a decision is made by the relevant faculty/college board and announced at the beginning of the semester, and the sum of the rates will be 100%. If the first number after the decimal point is less than 5 as a result of the calculation, a to the lower integer, and if it is 5 or higher, to the upper integer and finalized.
(Additional paragraph: RG-21/8/2013-28742) The procedures and principles regarding the scoring to be applied in the evaluation of common compulsory courses in the grading system are determined by the Senate.
b) (Amended: RG-1/9/2019-30875) The final grade is calculated by applying the absolute evaluation method or the relative evaluation method, based on the grades determined in clause (a), with the decision of the Faculty/College Board and the approval of the Senate. The application principles of the relative evaluation method are determined by the Senate. In the absolute evaluation method, the letter grade determined according to the table in clause (c) by taking into account the semester/year-end grade calculated according to clause (a) is accepted as the success grade. The table and principles in clause (c) are applied for the letter grades, coefficients and success statuses obtained using the relative evaluation method and the absolute evaluation method.
c) (Amended:OG-16/6/2016-29744) The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation methods are determined according to the table below:
Value out of 100 Points Letter grade Coefficient
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
The last grade received from the repeated courses is included in the general grade point average. All grades are transferred to the student's transcript.
(Amended paragraph: RG-16/6/2016-29744) In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least CC. However, students with a general grade point average (GPA) of CB (2.50) and above are also considered successful with a success grade of DD and the success grade is recorded on the transcript as DB with a coefficient of 1.50. In courses where homework and practices gain importance, the extent to which these studies will affect the midterm exam grade, how the semester or yearly success grade will be determined in laboratory and project courses that are lecture-like, and the rate of impact on the success grade are determined and announced by the relevant faculty or college board. In courses where unlimited exam rights are granted and where the right to take the semester-end exam has been gained before, the success grade is determined only by the semester/year-end exam grade, without considering the results of the work and midterm exams in the previous semester. The results of single-course exams and additional exams are accepted and evaluated as success grades.
In addition, the following letter grades are also used in the transcript:
1) DZ (non-attendance) grade is given for credit courses where the course registration is made but the attendance requirement is not met and is evaluated as an FF grade and included in the averages.
2) BL (successful) grade is given to students who are successful in non-credit courses that are not included in the average.
3) BZ (unsuccessful) grade is given to students who are unsuccessful or absent from non-credit courses that are not included in the average.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and The criteria are determined by the Council of Higher Education.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Association for the Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)
Start: 08.01.2024 / End: 30.09.2029
Student admission to the programs is determined by the central undergraduate placement exams conducted by ÖSYM. Again, the program application conditions specified in the ÖSYM Guide are valid. In our programs with compulsory preparatory classes, the regulations of our university's School of Foreign Languages Preparatory Classes are valid and exemption exams are held at the beginning of the academic year. Those who pass this exam and those who have enough points from exams equivalent to this exam are exempt from preparatory classes. In terms of student admission to the undergraduate program, the undergraduate education and training regulations of our university are also valid.
Graduates can become teachers in primary and secondary education by fulfilling the other conditions stipulated by the Ministry of National Education. They can also work as lecturers in universities by studying postgraduate education. In addition to all these, they can work in libraries, archives, ministries and institutions related to the field. Graduates with special skills can also work at different levels in various publishing organizations.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.
