Yeterlilik Kodu | TR0030025228 | |
Yeterlilik Adı | Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hitit Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kuzey Kampüsü, Çevre Yolu Blv., 19030 Çorum Merkez/Çorum | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.hitit.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Öğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve Türk Dili ve Edebiyatı öğrenme alanı, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı, Eski Türk Dili ve Yeni Türk Dili alanlarında mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
| |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı doğrultusunda öğrenciler değerlendirilirken, ders sürecindeki gelişimlerini ve dersin sonunda kazanımlara/çıktılara ulaşma durumlarını gösteren, aktif oldukları alternatif ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrenci merkezli yaklaşımla beraber yeterlilik temelli bir yaklaşım da benimsenmiştir. Ölçme ve değerlendirme süreçleri, Hitit Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar yönetmelik/yönergesine göre yürütülmektedir. Öğrencinin bir dersle ilgili başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Başarı notunun mutlak ve/veya bağıl değerlendirme sistemine göre hesaplama ilkeleri ve Üniversitede uygulanan sınavların not sistem esasları Senato tarafından düzenlenir. Başarı notlarının hesabında aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notları kullanılır. Harf notları ve katsayılarıyla ilgili olarak aşağıdaki çizelgeye göre işlem yapılır: Harf Notları Katsayılar AA 4,00 BA 3,50 BB 3,00 CB 2,50 CC 2,00 DC 1,50 DD 1,00 FD 0,5 FF 0,0
Çizelgede gösterilmeyen harf notları şunlardır: 1) B: Kredisiz dersler için başarılı, 2) K: Kredisiz dersler için kalır, 3) D: Devamsız, 4) G: Girmedi, 5) M: Muaf, 6) S: Süregelen (iki dönem devam eden) Bitirme Ödevi/Tezi/Semineri/Projesi için birinci dönem sonunda verilen not. 2024-2025 Öğretim yılından itibaren Üniversite Senatosu’nun 25.09.2024 tarihli ve 2024/132 sayılı kararı gereğince fakültemizde öğrenci merkezli eğitim-öğretim doğrultusunda ölçme ve değerlendirme çeşitlendirilerek döneme yayılmış halde gerçekleştirilmektedir. | |
Kalite Güvencesi | Kalite güvence süreçleri, MYK Kalite Güvence Belgesi ve ekinde yer alan Rehberlere uygun olarak gerçekleştirilmektedir. Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması: Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar ile MYK çalışma grupları tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler; en az 15 gün süreyle ilgili tüm tarafların görüşüne sunulur, MYK Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartlarına bağlı olarak en geç beş yılda bir yeniden gözden geçirilir. Ölçme-Değerlendirme: TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 Standardına göre akredite edilen ve MYK tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, önceden belirlenen ve ilan edilen sınav programlara uygun olarak gerçekleştirilir. Sınav programlarında yeterlilik formlarına, değerlendiricilere, ölçme ve değerlendirme ölçütleri ve yöntemlerine ilişkin bilgilere yer verilir. Tüm ölçme ve değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Kayıtlar MYK mevzuatında tanımlanan şartlar ve sürelerde saklanır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri iç ve dış doğrulama süreçlerine tabii tutulur. Doğrulama faaliyetlere ilişkin kanıtlar MYK Web Portal üzerinden ilgili kuruluş, dosya sorumluları ve denetim ekibi ile paylaşılır. Belgelendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin tasarım ve basımına yönelik faaliyetler MYK tarafından gerçekleştirilir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi için karekod ve hologram gibi güvenlik önlemleri uygulanmakta olup Belgelerin doğruluğu MYK Web Portal üzerinden kontrol edilebilir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK mevzuatı ve TS EN ISO / IEC 17024 Akreditasyon Standardı gereğince her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları tüm düzeltici önleyici faaliyet kayıtları ve dayanak dokümanlar saklanır ve öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur. Dış Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının dış değerlendirmesi TÜRKAK tarafından (TS EN) ISO/IEC 17024 Standardına göre, MYK tarafından ise MYK mevzuatına uygun olarak programlı ve programsız denetimler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. . Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Düzenli Gözden Geçirme: MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, belgelendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 28.05.2025-30.09.2027 | |
Giriş Şartı | Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Hitit Üniversitesi’nde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://oidb.hitit+.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir. Lise öğretiminden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http:www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. Yükseköğretime Geçiş Sınavı, lise öğretimi başarı ile tamamlayan ve yükseköğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yükseköğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. Merkezi yerleştirme ile gelen öğrenci grupları dışında kalan öğrencilerin kabulünde ise, uluslararası (yabancı uyruklu), yatay geçiş ile öğrenci kabulüne ilişkin yönetmelik, yönerge ve senato kararları uygulanmaktadır. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. Öğrencinin mezuniyet için 30 iş günlük zorunlu stajı yerine getirmesi gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, başvuracakları yükseköğretim kurumunun ve programın gerekliliklerini sağlamak koşuluyla ulusal ve uluslararası yüksek öğrenim kurumlarında ikinci ve üçüncü düzey (yüksek lisans ve doktora) programlarına başvurabilirler. Hitit Üniversitesi Ders Eşdeğerlilik, Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf
Programdan mezun olanlar
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030025228
ISCO 08
ISCO 08
Öğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve Türk Dili ve Edebiyatı öğrenme alanı, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı, Eski Türk Dili ve Yeni Türk Dili alanlarında mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
- Türk Dili ve Edebiyatının Eski Türk Dili, Yeni Türk Dili, Eski Türk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı ve Yeni Türk Edebiyatı alanlarını tarihî gelişimi, önemli şahsiyetleri ve eserleriyle tanıtmak
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilmiş edebî ürünleri bilimsel ölçütler ışığında anlama, yorumlama ve eleştirme becerisi kazandırmak.
- Türkçeyi yazılı ve sözlü olarak doğru ve güzel kullanma, alan bilgisini mesleki ve sosyal yaşamda etkili aktarma becerisi kazandırmak.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında ortaya çıkması muhtemel problemlere çözüm üretme potansiyeli olan, eleştirel düşünce yapısına sahip çok yönlü öğrenciler yetiştirmek.
- Bireysel çalışmalarda etkin ve başarılı olmanın yanı sıra, takım çalışmasında da uyumlu, girişimci ruha sahip, özgüvenli ve en az bir yabancı dilde iletişim kurabilme yetisi kazandırmak.
- Disiplinler arası çalışabilme vizyon ve becerisi kazandırmak.
- Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiğinin bilincinde olan ve bilgiye erişimde güncel gelişmeleri takip edebilen öğrenciler yetiştirmek
- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırmak.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
- Türk dili ve edebiyatının temel kavramları, eserleri, olguları, etkileşimleri ve aşamaları hakkında bilgi sahibi olur
- Türk dili ve edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları içerisindeki yeri ve önemiyle ilgili detaylara hâkim olur
- Türk dili ve edebiyatının temelini oluşturan tarihî ve modern kaynaklara ulaşıp bunları değerlendirme ve farklı mecralarda kullanır
- Türkoloji disiplini kapsamındaki her türlü bilgi ve beceriyi gerek akademik gerek popüler ortamlarda kullanma ve uygular
- Edebiyat ve dilcilik çalışmalarının kuramsal ve eleştirel metotlarını kullanarak Türkoloji çalışmalarını yürütür
- Gerek bireysel olarak gerek bir çalışma grubu içerisinde Türkoloji bilgilerini aktarma, uygulama, yayma ve geliştirme konusunda sorumluluk alır
- Türkoloji alanında edinilen bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve düzenleme süreçlerini yönetir
- Türk dili ve edebiyatının öğrenilme süreçlerini yorumlayıp alanla ilgili kişisel düzeyde gelişimi ve yaşam boyu öğrenmeyi temin eder
- Türkoloji alanının sorunlarını tespit edip bu sorunlara farklı dillerde yapılan çalışmalar ve modern teknolojiler kapsamında çözüm önerileri sunma ve bunları her kesimden paydaşa ulaştırır
- Türkolojiyle ilişkili her türlü etkinlik ve çalışmayı takip edip bu etkinliklere katılma ve yeni etkinliklerde bulunur
- Türk dili ve edebiyatıyla ilgili tarihî ve güncel bilgileri bütüncül yaklaşımla bir arada değerlendirip yorumlayarak paydaşlara aktarır
- Farklı disiplinlerle etkileşimde bulunup etik sınırlar içinde Türkoloji alanında çok yönlü faaliyetler planlama ve yürütür
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı doğrultusunda öğrenciler değerlendirilirken, ders sürecindeki gelişimlerini ve dersin sonunda kazanımlara/çıktılara ulaşma durumlarını gösteren, aktif oldukları alternatif ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrenci merkezli yaklaşımla beraber yeterlilik temelli bir yaklaşım da benimsenmiştir. Ölçme ve değerlendirme süreçleri, Hitit Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar yönetmelik/yönergesine göre yürütülmektedir.
Öğrencinin bir dersle ilgili başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Başarı notunun mutlak ve/veya bağıl değerlendirme sistemine göre hesaplama ilkeleri ve Üniversitede uygulanan sınavların not sistem esasları Senato tarafından düzenlenir.
Başarı notlarının hesabında aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notları kullanılır.
Harf notları ve katsayılarıyla ilgili olarak aşağıdaki çizelgeye göre işlem yapılır:
Harf Notları Katsayılar
AA 4,00
BA 3,50
BB 3,00
CB 2,50
CC 2,00
DC 1,50
DD 1,00
FD 0,5
FF 0,0
Çizelgede gösterilmeyen harf notları şunlardır:
1) B: Kredisiz dersler için başarılı,
2) K: Kredisiz dersler için kalır,
3) D: Devamsız,
4) G: Girmedi,
5) M: Muaf,
6) S: Süregelen (iki dönem devam eden) Bitirme Ödevi/Tezi/Semineri/Projesi için birinci dönem sonunda verilen not.
2024-2025 Öğretim yılından itibaren Üniversite Senatosu’nun 25.09.2024 tarihli ve 2024/132 sayılı kararı gereğince fakültemizde öğrenci merkezli eğitim-öğretim doğrultusunda ölçme ve değerlendirme çeşitlendirilerek döneme yayılmış halde gerçekleştirilmektedir.
Kalite güvence süreçleri, MYK Kalite Güvence Belgesi ve ekinde yer alan Rehberlere uygun olarak gerçekleştirilmektedir.
Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması: Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar ile MYK çalışma grupları tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler; en az 15 gün süreyle ilgili tüm tarafların görüşüne sunulur, MYK Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.
Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartlarına bağlı olarak en geç beş yılda bir yeniden gözden geçirilir.
Ölçme-Değerlendirme: TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 Standardına göre akredite edilen ve MYK tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, önceden belirlenen ve ilan edilen sınav programlara uygun olarak gerçekleştirilir. Sınav programlarında yeterlilik formlarına, değerlendiricilere, ölçme ve değerlendirme ölçütleri ve yöntemlerine ilişkin bilgilere yer verilir. Tüm ölçme ve değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Kayıtlar MYK mevzuatında tanımlanan şartlar ve sürelerde saklanır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri iç ve dış doğrulama süreçlerine tabii tutulur. Doğrulama faaliyetlere ilişkin kanıtlar MYK Web Portal üzerinden ilgili kuruluş, dosya sorumluları ve denetim ekibi ile paylaşılır.
Belgelendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin tasarım ve basımına yönelik faaliyetler MYK tarafından gerçekleştirilir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi için karekod ve hologram gibi güvenlik önlemleri uygulanmakta olup Belgelerin doğruluğu MYK Web Portal üzerinden kontrol edilebilir.
Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK mevzuatı ve TS EN ISO / IEC 17024 Akreditasyon Standardı gereğince her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları tüm düzeltici önleyici faaliyet kayıtları ve dayanak dokümanlar saklanır ve öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.
Dış Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının dış değerlendirmesi TÜRKAK tarafından (TS EN) ISO/IEC 17024 Standardına göre, MYK tarafından ise MYK mevzuatına uygun olarak programlı ve programsız denetimler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. . Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur.
Düzenli Gözden Geçirme: MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.
Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, belgelendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.
Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 28.05.2025-30.09.2027
Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Hitit Üniversitesi’nde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://oidb.hitit+.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir. Lise öğretiminden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http:www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. Yükseköğretime Geçiş Sınavı, lise öğretimi başarı ile tamamlayan ve yükseköğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yükseköğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. Merkezi yerleştirme ile gelen öğrenci grupları dışında kalan öğrencilerin kabulünde ise, uluslararası (yabancı uyruklu), yatay geçiş ile öğrenci kabulüne ilişkin yönetmelik, yönerge ve senato kararları uygulanmaktadır.
Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, başvuracakları yükseköğretim kurumunun ve programın gerekliliklerini sağlamak koşuluyla ulusal ve uluslararası yüksek öğrenim kurumlarında ikinci ve üçüncü düzey (yüksek lisans ve doktora) programlarına başvurabilirler. Hitit Üniversitesi Ders Eşdeğerlilik, Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi:
http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf
Programdan mezun olanlar
- Lisansüstü eğitimle birlikte akademik alanda ilerleyerek araştırma görevlisi, öğretim görevlisi veya öğretim üyesi olabilirler.
- Formasyon alarak Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olabilirler.
- KPSS’nin ilgili puanlarında yeterlilik göstererek çeşitli kamu görevlerinde yer alabilir.
- Devlet arşivlerinde görev yapabilirler.
- Çeşitli dergi ve gazetelerde editörlük yapabilirler.
- Özel kurumlarda ya da bireysel olarak Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı dersleri verebilirler.
- Halk eğitim merkezlerinde Osmanlı Türkçesi dersi verebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030025228 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Turkish Language and Literature | |
Awarding Body | Hitit University | |
Awarding Body Contact | Faculty of Arts and Sciences İkbalkent Campus, Ulukavak Mah. Çiftlik Çayırı Cad. No: 45 – CORUM | |
Awarding Body Url | https://www.hitit.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | This is a higher education program based on teaching competencies, covering an eight-semester curriculum. It provides professional training in the field of Turkish Language and Literature, including Old Turkish Literature, Modern Turkish Literature, Turkish Folk Literature, Old Turkish Language, and Modern Turkish Language. • To introduce the fields of Old Turkish Language, Modern Turkish Language, Old Turkish Literature, Turkish Folk Literature, and Modern Turkish Literature in terms of their historical development, key figures, and significant works. | |
Learning Environments | Education and training is provided in the form of formal education. | |
Description | • To have knowledge about the fundamental concepts, works, phenomena, interactions, and developmental stages of Turkish language and literature | |
Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level: 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | In line with the student-centered education approach, alternative measurement and evaluation tools and methods that demonstrate students' progress during the course and their achievement of learning outcomes at the end of the course are used to evaluate students. In addition to the student-centered approach, a competency-based approach is also adopted in the measurement and evaluation processes. Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the Hitit University Associate and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations, and the Hitit University Regulations/Guidelines on the Conduct of Distance Learning Courses and Examinations. A student's success in a course is determined by their course grade. The principles for calculating the grade based on the absolute and/or relative evaluation system and the grading system principles applied in the University are regulated by the Senate. The letter grades with the following expansions and coefficients are used in calculating grades. The following table is used for letter grades and coefficients: Letter Grades Coefficients AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.5 FF 0.0 The letter grades not shown in the table are as follows: 1) B: Pass for non-credit courses, 2) K: Fail for non-credit courses, 3) D: Absent, 4) G: Did not attend, 5) M: Exempt, 6) S: Continuing (two-semester) Final Project/Thesis/Seminar/Project grade given at the end of the first semester. Starting from the 2024-2025 academic year, in accordance with the decision of the University Senate dated 25.09.2024 and numbered 2024/132, assessment and evaluation are diversified and spread throughout the semester in line with student-centered education and teaching in our faculty. | |
Quality Assurance | Quality assurance processes are carried out in accordance with the MYK Quality Assurance Certificate and its annexed Guidelines. Creation and Approval of National Qualifications: National qualifications developed by institutions and organizations representing their sectors and professions, as well as MYK working groups, are presented to all relevant parties for review for at least 15 days, verified by MYK Sector Committees, and approved by the MYK Executive Board. National qualifications are reviewed at least every five years, based on national occupational standards. Measurement and Evaluation: Certification institutions accredited by TÜRKAK according to the ISO/EN 17024 Standard and authorized by the MYK are conducted in accordance with MYK regulations and the conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with pre-determined and announced examination programs. The examination programs include information on qualification forms, assessors, measurement and evaluation criteria, and methods. All measurement and evaluation procedures are video-recorded and stored. Records are retained under the conditions and periods defined in MYK regulations. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file officers, and audit team via the MYK Web Portal. Certification: Authorized Certification Bodies issue the MYK Vocational Qualification Certificate to individuals deemed successful. MYK handles the design and printing of the MYK Vocational Qualification Certificate. Security measures such as QR codes and holograms are implemented for the MYK Vocational Qualification Certificate, and the authenticity of the documents can be verified through the MYK Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies conduct annual self-assessments in accordance with MYK regulations and the TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. The results of these activities, along with all corrective and preventive action records and supporting documentation, are retained and submitted to MYK in a self-assessment report. External Assessment: The external assessment of Authorized Certification Bodies is conducted by TÜRKAK in accordance with the (TS EN) ISO/IEC 17024 Standard, and by MYK in accordance with MYK regulations through scheduled and unscheduled audits. External assessment reports are submitted to the Authorized Certification Bodies and the MYK Executive Board. Regular Review: The external assessment activities and results of the MYK Audit Department are regularly reviewed by the MYK Executive Board. TÜRKAK's external assessment activities and results are also subject to regular review by the European Cooperation for Accreditation. Information Management Systems: Authorization, assessment-evaluation, certification, self-assessment, and external assessment processes are conducted through the MYK Portal. Feedback Mechanisms: Stakeholder participation is ensured at the highest level in all qualification-related processes, and opinions, suggestions, objections, and complaints are evaluated in accordance with legislation. Social, Human, and Basic Sciences Accreditation and Rating Association (STAR) Accreditation Start/End Date: 28.05.2025-30.09.2027 | |
Access Requirements | Registration, admission, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Council of Higher Education issued on the basis of this law. At Hitit University, registration and admission procedures are carried out by the Student Affairs Department, and information on regulations and directives can be found at http://oidb.hitit.edu.tr/. A two-stage examination system is applied in the transition from high school education to higher education. The exams are conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found at http:www.osym.gov.tr. The first stage of the examination system is a single and common examination called the Higher Education Transition Examination (YGS). The Higher Education Transition Examination is an exam that measures the qualification for transition to higher education for those who have successfully completed high school education and want to study higher education. Regulations, directives and senate decisions regarding international (foreign nationals), horizontal transfer and student admission are applied in the admission of students other than the student groups coming with central placement. (https://www.hitit.edu.tr/mevzuat-arsivi ) | |
Conditions for Success | In order to graduate, students are required to complete 240 ECTS credits and achieve a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00, with no failed courses. Additionally, students must successfully complete a mandatory internship of 30 working days. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates who have successfully completed their undergraduate education can apply to second and third level (master's and doctorate) programs in national and international higher education institutions, provided that they meet the requirements of the higher education institution and program to which they will apply. Hitit University Course Equivalency, Exemption and Adjustment Procedures Directive: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf Career Opportunities for Graduates of the Program: Graduates may work as archaeologists, curators, or museum researchers at museums affiliated with the Ministry of Culture and Tourism. Similarly, they can participate in excavation and restoration works at archaeological sites. They may serve as scientific personnel in excavations, surface surveys, and restoration projects conducted under university or Ministry-approved projects. Graduates can be involved in documentation, conservation, and restoration activities aimed at the preservation of cultural heritage. They may hold positions as specialists or assistant specialists within various general directorates of the Ministry (e.g., General Directorate of Cultural Heritage and Museums, General Directorate of Promotion). By pursuing graduate studies, they can advance in the academic field to become research assistants, lecturers, or faculty members. Graduates who obtain a guiding certificate can work professionally as tourist guides, leveraging their knowledge of cultural heritage. They may contribute as editors, consultants, or content creators in archaeology-related journals, books, documentaries, and media projects. Graduates can work as project managers, specialists, or trainers in NGOs engaged in cultural heritage preservation, promotion, and public relations. They may be employed in private institutions such as archaeological consultancy firms or construction and infrastructure companies managing cultural heritage projects. Graduates can participate in projects carried out by international organizations such as UNESCO and ICOMOS, as well as foreign archaeological institutes. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid indefinitely. | |
Url | Open Address |
TR0030025228
ISCO 08
ISCO 08
This is a higher education program based on teaching competencies, covering an eight-semester curriculum. It provides professional training in the field of Turkish Language and Literature, including Old Turkish Literature, Modern Turkish Literature, Turkish Folk Literature, Old Turkish Language, and Modern Turkish Language.
• To introduce the fields of Old Turkish Language, Modern Turkish Language, Old Turkish Literature, Turkish Folk Literature, and Modern Turkish Literature in terms of their historical development, key figures, and significant works.
• To develop the ability to understand, interpret, and critically evaluate literary works in the field of Turkish Language and Literature based on scientific criteria.
• To enable students to use the Turkish language accurately and eloquently in both written and spoken forms, and to effectively communicate field-specific knowledge in professional and social contexts.
• To educate versatile students with a potential to solve possible problems in the field of Turkish Language and Literature and with a mindset of critical thinking.
• To equip students with the ability to be effective and successful in individual work, while also being cooperative in team settings, entrepreneurial in spirit, self-confident, and capable of communicating in at least one foreign language.
• To instill a vision and skills for interdisciplinary collaboration.
• To cultivate students who are aware of the necessity of lifelong learning and capable of following current developments to access knowledge.
• To foster a sense of professional and ethical responsibility.
Education and training is provided in the form of formal education.
• To have knowledge about the fundamental concepts, works, phenomena, interactions, and developmental stages of Turkish language and literature
• To have a comprehensive understanding of the place and importance of Turkish language and literature among world languages and literatures
• To access, evaluate, and utilize historical and modern sources that form the foundation of Turkish language and literature across various platforms
• To apply all knowledge and skills within the discipline of Turkology in both academic and popular contexts
• To conduct Turkology research using theoretical and critical methods of literary and linguistic studies
• To take responsibility for transmitting, applying, disseminating, and developing knowledge of Turkology both individually and within a team
• To evaluate the knowledge acquired in the field of Turkology from a critical perspective and manage editorial and organizational processes
• To interpret the learning processes of Turkish language and literature, and ensure personal development and lifelong learning in the field
• To identify problems in the field of Turkology and offer solutions within the scope of studies in different languages and modern technologies, delivering these solutions to stakeholders from all sectors
• To follow all activities and studies related to Turkology, participate in such activities, and take initiative in organizing new ones
• To interpret and communicate historical and contemporary information about Turkish language and literature with an integrative approach
• To engage with other disciplines and plan and carry out interdisciplinary activities in the field of Turkology within ethical boundaries
Possesses the following key competencies at an advanced level:
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
In line with the student-centered education approach, alternative measurement and evaluation tools and methods that demonstrate students' progress during the course and their achievement of learning outcomes at the end of the course are used to evaluate students. In addition to the student-centered approach, a competency-based approach is also adopted in the measurement and evaluation processes. Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the Hitit University Associate and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations, and the Hitit University Regulations/Guidelines on the Conduct of Distance Learning Courses and Examinations.
A student's success in a course is determined by their course grade. The principles for calculating the grade based on the absolute and/or relative evaluation system and the grading system principles applied in the University are regulated by the Senate.
The letter grades with the following expansions and coefficients are used in calculating grades.
The following table is used for letter grades and coefficients:
Letter Grades Coefficients
AA 4.00
BA 3.50
BB 3.00
CB 2.50
CC 2.00
DC 1.50
DD 1.00
FD 0.5
FF 0.0
The letter grades not shown in the table are as follows:
1) B: Pass for non-credit courses,
2) K: Fail for non-credit courses,
3) D: Absent,
4) G: Did not attend,
5) M: Exempt,
6) S: Continuing (two-semester) Final Project/Thesis/Seminar/Project grade given at the end of the first semester.
Starting from the 2024-2025 academic year, in accordance with the decision of the University Senate dated 25.09.2024 and numbered 2024/132, assessment and evaluation are diversified and spread throughout the semester in line with student-centered education and teaching in our faculty.
Quality assurance processes are carried out in accordance with the MYK Quality Assurance Certificate and its annexed Guidelines. Creation and Approval of National Qualifications: National qualifications developed by institutions and organizations representing their sectors and professions, as well as MYK working groups, are presented to all relevant parties for review for at least 15 days, verified by MYK Sector Committees, and approved by the MYK Executive Board. National qualifications are reviewed at least every five years, based on national occupational standards.
Measurement and Evaluation: Certification institutions accredited by TÜRKAK according to the ISO/EN 17024 Standard and authorized by the MYK are conducted in accordance with MYK regulations and the conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with pre-determined and announced examination programs. The examination programs include information on qualification forms, assessors, measurement and evaluation criteria, and methods. All measurement and evaluation procedures are video-recorded and stored. Records are retained under the conditions and periods defined in MYK regulations. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file officers, and audit team via the MYK Web Portal.
Certification: Authorized Certification Bodies issue the MYK Vocational Qualification Certificate to individuals deemed successful. MYK handles the design and printing of the MYK Vocational Qualification Certificate. Security measures such as QR codes and holograms are implemented for the MYK Vocational Qualification Certificate, and the authenticity of the documents can be verified through the MYK Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies conduct annual self-assessments in accordance with MYK regulations and the TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. The results of these activities, along with all corrective and preventive action records and supporting documentation, are retained and submitted to MYK in a self-assessment report.
External Assessment: The external assessment of Authorized Certification Bodies is conducted by TÜRKAK in accordance with the (TS EN) ISO/IEC 17024 Standard, and by MYK in accordance with MYK regulations through scheduled and unscheduled audits. External assessment reports are submitted to the Authorized Certification Bodies and the MYK Executive Board. Regular Review: The external assessment activities and results of the MYK Audit Department are regularly reviewed by the MYK Executive Board. TÜRKAK's external assessment activities and results are also subject to regular review by the European Cooperation for Accreditation. Information Management Systems: Authorization, assessment-evaluation, certification, self-assessment, and external assessment processes are conducted through the MYK Portal. Feedback Mechanisms: Stakeholder participation is ensured at the highest level in all qualification-related processes, and opinions, suggestions, objections, and complaints are evaluated in accordance with legislation. Social, Human, and Basic Sciences Accreditation and Rating Association (STAR) Accreditation Start/End Date: 28.05.2025-30.09.2027
Registration, admission, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Council of Higher Education issued on the basis of this law. At Hitit University, registration and admission procedures are carried out by the Student Affairs Department, and information on regulations and directives can be found at http://oidb.hitit.edu.tr/. A two-stage examination system is applied in the transition from high school education to higher education. The exams are conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found at http:www.osym.gov.tr. The first stage of the examination system is a single and common examination called the Higher Education Transition Examination (YGS). The Higher Education Transition Examination is an exam that measures the qualification for transition to higher education for those who have successfully completed high school education and want to study higher education. Regulations, directives and senate decisions regarding international (foreign nationals), horizontal transfer and student admission are applied in the admission of students other than the student groups coming with central placement. (https://www.hitit.edu.tr/mevzuat-arsivi )
Graduates who have successfully completed their undergraduate education can apply to second and third level (master's and doctorate) programs in national and international higher education institutions, provided that they meet the requirements of the higher education institution and program to which they will apply. Hitit University Course Equivalency, Exemption and Adjustment Procedures Directive: http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf
Career Opportunities for Graduates of the Program:
Graduates may work as archaeologists, curators, or museum researchers at museums affiliated with the Ministry of Culture and Tourism. Similarly, they can participate in excavation and restoration works at archaeological sites.
They may serve as scientific personnel in excavations, surface surveys, and restoration projects conducted under university or Ministry-approved projects.
Graduates can be involved in documentation, conservation, and restoration activities aimed at the preservation of cultural heritage.
They may hold positions as specialists or assistant specialists within various general directorates of the Ministry (e.g., General Directorate of Cultural Heritage and Museums, General Directorate of Promotion).
By pursuing graduate studies, they can advance in the academic field to become research assistants, lecturers, or faculty members.
Graduates who obtain a guiding certificate can work professionally as tourist guides, leveraging their knowledge of cultural heritage.
They may contribute as editors, consultants, or content creators in archaeology-related journals, books, documentaries, and media projects.
Graduates can work as project managers, specialists, or trainers in NGOs engaged in cultural heritage preservation, promotion, and public relations.
They may be employed in private institutions such as archaeological consultancy firms or construction and infrastructure companies managing cultural heritage projects.
Graduates can participate in projects carried out by international organizations such as UNESCO and ICOMOS, as well as foreign archaeological institutes.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid indefinitely.