Yeterlilik Kodu | TR0030016045 | |
Yeterlilik Adı | Tıp Mühendisliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.acibadem.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Biyomedikal Mühendisliği Programı eğitim amaçları: Mezunlarımız; a. Akademi, kamu ve özel sektör kuruluşlarında sağlık teknolojisi ve hizmetlerinin kalitesini artırmak amacıyla yenilikçi biyomedikal teknolojiler geliştirir. b. Hem sağlık profesyonelleri hem de özel sektör ile birlikte, akademi ve endüstrinin beklentilerine uyumlu projelere liderlik eder. c. Sürekli olarak kendini geliştirerek, mühendislik, Ar-Ge ve Ür-Ge alanlarında yönetimsel kademelerde görev alır. | |
Öğrenme Ortamları | Sınıf, çevrimiçi | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilerin değerlendirilmesi için ara sınav, quiz, pratik, proje, rapor, ve final vb çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mezuniyet için programda genel not ortalamasının 4 üzerinden en az 2 olması beklenir. Dersler tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harflendirilir.
Ders Notu Puan Aralığı Değeri Katsayı AA 90-100 Pekiyi 4.00 BA 85-89 İyi-Pekiyi 3.50 BB 80-84 İyi 3.00 CB 70-79 Orta -İyi 2.50 CC 60-69 Orta 2.00 DC 55-59 Orta - Zayıf 1.50 DD 50-54 Zayıf - Başarılı 1.00 FF 0-49 Zayıf - Başarısız 0.00 FG Yarıyıl/Yılsonu Sınavına Girmedi Başarısız 0.00 NA Devamsız Başarısız 0.00 T - Transfer | S - Seçmeli Kredisiz Derste Başarılı | U - Seçmeli Kredisiz Derste Başarısız | W - Dersten Çekilme | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Biyomedikal Mühendisliği Bölümü'ne giriş için Türk orta öğretim eğitimini tamamlamış veya yurt dışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonucu elde edilen (SAY) puan türü yeterliliğine uygun olmak gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Her öğrencinin 20+20 iş günü olacak şekilde ikinci ve üçüncü sınıf sonundaki yaz döneminde staj yönergesindeki zorunluluklarını yerine getirmeleri gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olan öğrenciler Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlarda ve hastanelerde, SGK ve diğer kamu kuruluşlarına bağlı sağlık birimlerinde, şirketlerde, özel hastanelerde, ayrıca araştırma geliştirme faaliyetleri gösteren kamu ve özel kurumlarda çalışabilmektedir. Ayrıca isterlerse üniversitelerin Tıp Mühendisliği bölümlerinde öğretim elemanı olarak çalışabilirler. Tıp teknolojileri alanında girişimci atılımlarda da bulunmak mümkündür. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030016045
ISCO 08
ISCO 08
Biyomedikal Mühendisliği Programı eğitim amaçları:
Mezunlarımız;
a. Akademi, kamu ve özel sektör kuruluşlarında sağlık teknolojisi ve hizmetlerinin kalitesini artırmak amacıyla yenilikçi biyomedikal teknolojiler geliştirir.
b. Hem sağlık profesyonelleri hem de özel sektör ile birlikte, akademi ve endüstrinin beklentilerine uyumlu projelere liderlik eder.
c. Sürekli olarak kendini geliştirerek, mühendislik, Ar-Ge ve Ür-Ge alanlarında yönetimsel kademelerde görev alır.
Sınıf, çevrimiçi
- Tıp mühendisliği özelinde matematik, istatistik, temel bilim ve genel mühendislik bilgilerini uygulama yetisini kazanır.
- Deney tasarımı ve gerçekleştirme yetilerinin yanı sıra veri analizi ve yorumlama yetilerini de kazanır.
- Ekonomik, çevresel, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, üretilebilirlik, ve sürdürülebilirlik gibi gerçekçi kısıtlamalar içinde arzu edilen gereksinimleri karşılayacak sistem, bileşen, ya da işlem tasarlama yetisi kazanır.
- Çok-disiplinli takımlar içinde çalışabilme yetisi edinir
- Mühendislik problemlerini tanımlama, kesin ve açık olarak belirtme ve çözme yetilerini kazanır.
- Etik ve mesleki sorumlulukların neler olduğunu kavramış olur.
- Etkili iletişim yetisini edinir.
- Mühendisliğin etkisini küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamda anlamak için geniş kapsamlı eğitim alır.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkına varmak ve yaşam boyu öğrenmeye devam etme yetisini kazanır.
- Günümüz sorunlarıyla ilgili bilgi sahibi olur.
- Mühendislik mesleğini yapabilmek için gerekli yöntemler, beceriler ve güncel mühendislik araç-gereçlerini kullanabilme yetisini kazanır.
- Canlı ve cansız sistemler arasındaki etkileşim ile bağlantılı olanlar da dahil olmak üzere medikal mühendislik problemlerini çözer.
- Medikal cihazları, sistemleri, bileşenleri veya işlemleri analiz eder, modeller, tasarlar ve gerçekleştirir
- Canlı sistemler üzerinde ölçümler yapar ve yorumlar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Öğrencilerin değerlendirilmesi için ara sınav, quiz, pratik, proje, rapor, ve final vb çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Mezuniyet için programda genel not ortalamasının 4 üzerinden en az 2 olması beklenir. Dersler tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harflendirilir.
Ders Notu Puan Aralığı Değeri Katsayı
AA 90-100 Pekiyi 4.00
BA 85-89 İyi-Pekiyi 3.50
BB 80-84 İyi 3.00
CB 70-79 Orta -İyi 2.50
CC 60-69 Orta 2.00
DC 55-59 Orta - Zayıf 1.50
DD 50-54 Zayıf - Başarılı 1.00
FF 0-49 Zayıf - Başarısız 0.00
FG Yarıyıl/Yılsonu Sınavına Girmedi Başarısız 0.00
NA Devamsız Başarısız 0.00
T - Transfer | S - Seçmeli Kredisiz Derste Başarılı | U - Seçmeli Kredisiz Derste Başarısız | W - Dersten Çekilme
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme:
Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme:
Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:
Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Biyomedikal Mühendisliği Bölümü'ne giriş için Türk orta öğretim eğitimini tamamlamış veya yurt dışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonucu elde edilen (SAY) puan türü yeterliliğine uygun olmak gerekmektedir.
Bu programdan mezun olan öğrenciler Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlarda ve hastanelerde, SGK ve diğer kamu kuruluşlarına bağlı sağlık birimlerinde, şirketlerde, özel hastanelerde, ayrıca araştırma geliştirme faaliyetleri gösteren kamu ve özel kurumlarda çalışabilmektedir. Ayrıca isterlerse üniversitelerin Tıp Mühendisliği bölümlerinde öğretim elemanı olarak çalışabilirler. Tıp teknolojileri alanında girişimci atılımlarda da bulunmak mümkündür.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030016045 | |
Qualification Title | Tıp Mühendisliği Undergraduate | |
Awarding Body | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University | |
Awarding Body Contact | Acıbadem Mehmet Ali Aydinlar University | |
Awarding Body Url | http://www.acibadem.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Biomedical Engineering Program educational objectives: Our graduates; a. Develop innovative biomedical technologies to increase the quality of health technology and services in academia, public and private sector organizations. b. Lead projects that are compatible with the expectations of academia and industry, together with both health professionals and the private sector. c. Continuously improve themselves and take on managerial positions in engineering, R&D and P&D fields. | |
Learning Environments | Classroom, Online | |
Description | Apply knowledge of mathematics, science and engineering appropriate to medical engineeringDesign and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data Design a system, component, or process to meet desired needs within realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, and sustainability Gain ability to function on multi-disciplinary teams Identify, formulate and solve engineering problems Display an understanding of professional and ethical responsibility Gain ability to communicate effectively Acquire the broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global, economic environment, and societal context Recognize the need for and engage in life-long learning Exhibit a knowledge of contemporary issues Use technique, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice Solve bio/biomedical engineering problems, including those associated with the interaction between living and non-living systems Analyze, model, design and realize bio/biomedical engineering devices, systems, components or processes Make measurements on and interpret data from living systems | |
Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level: 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | For the assessment of the students, assesments methodologies such as mid term, exams, quizes, practical applications, projects, reports and final exams etc is used. For graduation, the eneral average points should be minimum 2 over 4. Classes are pointed and given letters according to the following table. LetterPoints IntervalVlaue CoefficientAA 90-100Very good 4.00BA 85-89Good-Very good 3.50BB 80-84Good 3.00CB 70-79Average -Good 2.50CC 60-69Average 2.00DC 55-59 Average -Poor 1.50DD 50-54 Poor - Pass 1.00FF 0-49 Poor - Fail 0.00FGAbsent in final exam Fail 0.00NANot attended Fail 0.00T - Transfer | S - Satisfactory in non-credit electice course | U - Unsatisfactory in non-credit electice course | W - Withdrawal For a student in order to be able to graduate from Medical Engineering Department, he/she had to accomplish (by fullfilling all the requirements in) all the courses in the programm and must not have any FF, FG, NA and U grades. Student has to fulfill the minimum 240 ECTS credits requirement and general grade average must be minimum 2.00 over 4.00 at least. In addition to that, every student must accomplish all the requirements included in the summer term internship regulations in summer at the end of second and third classes as 20+20 working days. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" are published annually for higher education institutions, prepared according to criteria established by the Council of Higher Education (YÖK). Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared based on these reports, are also shared with the public by YÖK.
The Council of Higher Education (YÖK) publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative assessments of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs at higher education institutions.
1.2. The curricula of undergraduate programs at higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by YÖK on these matters.
1.3. The curricula of the National Core Curriculum are approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.
3. Certification:
Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment/External Evaluation:
As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions issued by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that quality assurance is provided for program qualifications. YÖKAK conducts regular reviews of the qualifications determined in accordance with its legislation.
| |
Access Requirements | For the acceptance to Medical Engineering Department, accomplishment of Turkish high school education or the equivalent education in a foreign country and having proficieny (in MF-4) score type from the Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) by Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) is required. | |
Conditions for Success | For a student in order to be able to graduate from Medical Engineering Department, he/she had to accomplish (by fullfilling all the requirements in) all the courses in the programm and must not have any FF, FG, NA and U grades. Student has to fulfill the minimum 240 ECTS credits requirement and general grade average must be minimum 2.00 over 4.00 at least. In addition to that, every student must accomplish all the requirements included in the summer term internship regulations in summer at the end of second and third classes as 20+20 working days. For a student in order to be able to graduate from Medical Engineering Department, he/she had to accomplish (by fullfilling all the requirements in) all the courses in the programm and must not have any FF, FG, NA and U grades. Student has to fulfill the minimum 240 ECTS credits requirement and general grade average must be minimum 2.00 over 4.00 at least, and ,in addition to that, every student must accomplish all the requirements included in the summer term internship regulations in summer at the end of second and third classes as 20+20 working days. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students graduated from this programm, may work in institutions and hospitals related to Ministry of Health, SGK, and other health units that are bound to public institutions, companies, private hospitals, besides the public and private institutions having research and development activities. In addition to these, they may work as a educational staff in the Medical Engineering departmetns of universities. Enterprise progresses in the field of medical technologies is possible as well. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030016045
Biomedical Engineering Program educational objectives:
Our graduates;
a. Develop innovative biomedical technologies to increase the quality of health technology and services in academia, public and private sector organizations.
b. Lead projects that are compatible with the expectations of academia and industry, together with both health professionals and the private sector.
c. Continuously improve themselves and take on managerial positions in engineering, R&D and P&D fields.
Classroom, Online
Apply knowledge of mathematics, science and engineering appropriate to medical engineeringDesign and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data Design a system, component, or process to meet desired needs within realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, and sustainability Gain ability to function on multi-disciplinary teams Identify, formulate and solve engineering problems Display an understanding of professional and ethical responsibility Gain ability to communicate effectively Acquire the broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global, economic environment, and societal context Recognize the need for and engage in life-long learning Exhibit a knowledge of contemporary issues Use technique, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice Solve bio/biomedical engineering problems, including those associated with the interaction between living and non-living systems Analyze, model, design and realize bio/biomedical engineering devices, systems, components or processes Make measurements on and interpret data from living systems
Possesses the following key competencies at an advanced level: 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence
For the assessment of the students, assesments methodologies such as mid term, exams, quizes, practical applications, projects, reports and final exams etc is used. For graduation, the eneral average points should be minimum 2 over 4. Classes are pointed and given letters according to the following table. LetterPoints IntervalVlaue CoefficientAA 90-100Very good 4.00BA 85-89Good-Very good 3.50BB 80-84Good 3.00CB 70-79Average -Good 2.50CC 60-69Average 2.00DC 55-59 Average -Poor 1.50DD 50-54 Poor - Pass 1.00FF 0-49 Poor - Fail 0.00FGAbsent in final exam Fail 0.00NANot attended Fail 0.00T - Transfer | S - Satisfactory in non-credit electice course | U - Unsatisfactory in non-credit electice course | W - Withdrawal For a student in order to be able to graduate from Medical Engineering Department, he/she had to accomplish (by fullfilling all the requirements in) all the courses in the programm and must not have any FF, FG, NA and U grades. Student has to fulfill the minimum 240 ECTS credits requirement and general grade average must be minimum 2.00 over 4.00 at least. In addition to that, every student must accomplish all the requirements included in the summer term internship regulations in summer at the end of second and third classes as 20+20 working days.
To ensure the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities conducted in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" are published annually for higher education institutions, prepared according to criteria established by the Council of Higher Education (YÖK). Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, prepared based on these reports, are also shared with the public by YÖK.
The Council of Higher Education (YÖK) publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative assessments of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs at higher education institutions.
1.2. The curricula of undergraduate programs at higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles established by YÖK on these matters.
1.3. The curricula of the National Core Curriculum are approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these matters.
3. Certification:
Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment/External Evaluation:
As part of continuous monitoring, higher education institutions enter the previous year's "Institutional Internal Evaluation Reports" into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions issued by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that quality assurance is provided for program qualifications. YÖKAK conducts regular reviews of the qualifications determined in accordance with its legislation.
For the acceptance to Medical Engineering Department, accomplishment of Turkish high school education or the equivalent education in a foreign country and having proficieny (in MF-4) score type from the Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) by Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) is required.
Students graduated from this programm, may work in institutions and hospitals related to Ministry of Health, SGK, and other health units that are bound to public institutions, companies, private hospitals, besides the public and private institutions having research and development activities. In addition to these, they may work as a educational staff in the Medical Engineering departmetns of universities. Enterprise progresses in the field of medical technologies is possible as well.
1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education by Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
Qualification is continuous