Yeterlilik Kodu

TR0010001060

Yeterlilik Adı
Koç Seviye 6 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi
Sorumlu KurumMesleki Yeterlilik Kurumu
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.myk.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sosyal çalışma ve danışma
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2635

KategoriÖzel Amaçlı
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)

Bu ulusal yeterlilik bireylerin kişisel ve profesyonel potansiyelini gerçekleştirmeye yönelik farkındalık, gelişim ve çözüm seçeneklerini artırıcı ve bu yönde destekleyici çalışmaları yürüten Koçların sahip olması gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlamak, mesleki yeterliliklerini geçerli ve güvenilir bir belge ile kanıtlamalarına imkân sağlamak, eğitim ile sınav ve belgelendirme kuruluşlarına kaynak ve referans oluşturmak, bireylere mesleğe ilişkin eğitim konusunda rehberlik sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.

Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, eğitim kurumları gibi örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Çalışma ortamında uygulayacağı iş sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma önlemlerini açıklar.
  • Çalışma ortamında uygulayacağı güvenli ve sağlıklı çalışma yöntemlerini açıklar.
  • Çalışma ortamında oluşabilecek olası acil durumlar için belirlenen prosedürleri tanımlar.
  • Çalışma ortamında alınması gereken çevre koruma önlemlerini açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinin iş programlaması, kayıt ve mali prosedürlerine ilişkin iş organizasyonlarını açıklar.
  • Verdiği hizmetlerin tanıtımı ile ilgili stratejisini ve uygulamalarını açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinin teklif, sözleşme ve mali prosedürlerini yasal hükümlere göre açıklar.
  • Müşteri(ler)e ve vereceği hizmete uygun bir iş programı oluşturmadaki kritik faktörleri açıklar.
  • Çalışma ortamının ve materyallerin, yapılacak görüşmeye uygun olarak nasıl düzenleneceğini açıklar.
  • Hizmet süreçleri ve müşterilerin kayıtlarını tutma ve güvenliği sağlama yöntemlerini açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinin kalitesini izleyerek gerekli iyileştirmeleri belirler.
  • Koçluk hizmetlerinin kalitesinin izlenmesine ve hizmet geliştirmeye yönelik bilgiler ve uygulamaları gerekçeli olarak açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinde öz değerlendirme uygulamasını gerekçeleri ile açıklar.
  • Koçluk hizmetleri ile ilgili mesleki gelişim kaynakları ve uygulamalarını açıklar.
  • Mesleki eğitim alınabilecek resmi tanınırlığı olan programları açıklar.
  • Mesleki faaliyetleri ile ilgili güncel yasa ve normları açıklar.
  • Koçun kişisel gelişimi ile ilgili uygulamaları açıklar.
  • Koçluk uygulamalarında, koçun gelişimi için meslektaş desteğini içeren uygulamaları açıklar.
  • Koçluk hizmeti için müşterinin özellikleri ve ihtiyaçlarını belirler.
  • Müşterinin özelliklerine ve hizmet ihtiyaçlarına yönelik bilgi toplar.
  • Müşteriyi tanımaya yönelik koçluk yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Müşterinin profilini oluşturur.
  • Müşteri ile koçluk ilişkisini etik kurallara, koçluk yöntemlerine, müşterinin profiline ve hizmet ihtiyaçlarına uygun şekilde oluşturur.
  •  Müşteri ile etkili ve mesleki etik kurallara uygun koçluk ilişkisi ve iletişimi kurar.
  •  Müşterinin koçluk gündemini netleştirir.
  •  Müşteriyle görüşme süreçlerini amacına uygun olarak yapılandırır.
  •  Koçluk anlaşması uygulamasının içeriği ve amaçlarını açıklar.
  •  Müşterinin eylem planı oluşturmasına destek verir.
  •  Müşterinin belirlediği hedeflerine ulaşması ile ilgili eylemlerin tanımlanmasına yönelik uygulamaları gerçekleştirir.
  •  Müşterinin; hedeflerine göre belirlediği eylemleri zamanlama ve aşamalandırma olarak düzenlemesini ve kararlılığını değerlendirmesini sağlar.
  •  Müşterinin eylem planını uygulamasını sağlar.
  •  Müşterinin eyleme geçmesine yönelik teknikleri uygular.
  •  Müşterinin özgüvenini desteklemeye yönelik teknikleri uygular.
  •  Müşterinin eylem planına göre, gelişim sürecini izleme, değerlendirme ve koçluk sürecini tamamlama uygulamalarını gerçekleştirir.
  •  Kendisi ve müşterinin ilerleme sürecini izlemesine yönelik uygulamaları, müşterinin hedeflerine ve eylem planına göre yapar.
  •  Koçluk sürecinde izleme ve sonlandırmaya yönelik değerlendirme uygulamalarını yapar.
Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
  • Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır.
  • Teorik sınavda adaylara, A1 birimi için en az otuz beş (35) soruluk; A2 birimi için en az yirmi dört (24) soruluk 5 seçenekli çoktan seçmeli ve her biri eşit puan değerinde yazılı sınav ile en az 1 açık uçlu sorunun kullanıldığı yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için ortalama 1 dakika zaman verilir.
  • Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir.
Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Öz Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.

Geri Bildirim Mekanizmaları:

Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.

Giriş Şartı

Giriş şartı bulunmamaktadır.

Başarma Şartları Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu birimlerde (A1, A2)  tanımlanan sınavlardan başarılı olmaları şartı vardır. Teorik sınavda, soruların en az % 80’ına doğru yanıt veren aday başarılı sayılır.  Adayın, performans sınavından başarı sağlaması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari % 80 başarı göstermesi gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi koçluk alanında istihdama da katılabilir

Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi, belgenin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0010001060


Yeterlilik Adı
Koç Seviye 6 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi

Sorumlu Kurum
Mesleki Yeterlilik Kurumu

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2635


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 29/03/2022 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2635


Kategori
Özel Amaçlı

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)

Bu ulusal yeterlilik bireylerin kişisel ve profesyonel potansiyelini gerçekleştirmeye yönelik farkındalık, gelişim ve çözüm seçeneklerini artırıcı ve bu yönde destekleyici çalışmaları yürüten Koçların sahip olması gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlamak, mesleki yeterliliklerini geçerli ve güvenilir bir belge ile kanıtlamalarına imkân sağlamak, eğitim ile sınav ve belgelendirme kuruluşlarına kaynak ve referans oluşturmak, bireylere mesleğe ilişkin eğitim konusunda rehberlik sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.


Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, eğitim kurumları gibi örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Çalışma ortamında uygulayacağı iş sağlığı ve güvenliği ile çevre koruma önlemlerini açıklar.
  • Çalışma ortamında uygulayacağı güvenli ve sağlıklı çalışma yöntemlerini açıklar.
  • Çalışma ortamında oluşabilecek olası acil durumlar için belirlenen prosedürleri tanımlar.
  • Çalışma ortamında alınması gereken çevre koruma önlemlerini açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinin iş programlaması, kayıt ve mali prosedürlerine ilişkin iş organizasyonlarını açıklar.
  • Verdiği hizmetlerin tanıtımı ile ilgili stratejisini ve uygulamalarını açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinin teklif, sözleşme ve mali prosedürlerini yasal hükümlere göre açıklar.
  • Müşteri(ler)e ve vereceği hizmete uygun bir iş programı oluşturmadaki kritik faktörleri açıklar.
  • Çalışma ortamının ve materyallerin, yapılacak görüşmeye uygun olarak nasıl düzenleneceğini açıklar.
  • Hizmet süreçleri ve müşterilerin kayıtlarını tutma ve güvenliği sağlama yöntemlerini açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinin kalitesini izleyerek gerekli iyileştirmeleri belirler.
  • Koçluk hizmetlerinin kalitesinin izlenmesine ve hizmet geliştirmeye yönelik bilgiler ve uygulamaları gerekçeli olarak açıklar.
  • Koçluk hizmetlerinde öz değerlendirme uygulamasını gerekçeleri ile açıklar.
  • Koçluk hizmetleri ile ilgili mesleki gelişim kaynakları ve uygulamalarını açıklar.
  • Mesleki eğitim alınabilecek resmi tanınırlığı olan programları açıklar.
  • Mesleki faaliyetleri ile ilgili güncel yasa ve normları açıklar.
  • Koçun kişisel gelişimi ile ilgili uygulamaları açıklar.
  • Koçluk uygulamalarında, koçun gelişimi için meslektaş desteğini içeren uygulamaları açıklar.
  • Koçluk hizmeti için müşterinin özellikleri ve ihtiyaçlarını belirler.
  • Müşterinin özelliklerine ve hizmet ihtiyaçlarına yönelik bilgi toplar.
  • Müşteriyi tanımaya yönelik koçluk yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Müşterinin profilini oluşturur.
  • Müşteri ile koçluk ilişkisini etik kurallara, koçluk yöntemlerine, müşterinin profiline ve hizmet ihtiyaçlarına uygun şekilde oluşturur.
  •  Müşteri ile etkili ve mesleki etik kurallara uygun koçluk ilişkisi ve iletişimi kurar.
  •  Müşterinin koçluk gündemini netleştirir.
  •  Müşteriyle görüşme süreçlerini amacına uygun olarak yapılandırır.
  •  Koçluk anlaşması uygulamasının içeriği ve amaçlarını açıklar.
  •  Müşterinin eylem planı oluşturmasına destek verir.
  •  Müşterinin belirlediği hedeflerine ulaşması ile ilgili eylemlerin tanımlanmasına yönelik uygulamaları gerçekleştirir.
  •  Müşterinin; hedeflerine göre belirlediği eylemleri zamanlama ve aşamalandırma olarak düzenlemesini ve kararlılığını değerlendirmesini sağlar.
  •  Müşterinin eylem planını uygulamasını sağlar.
  •  Müşterinin eyleme geçmesine yönelik teknikleri uygular.
  •  Müşterinin özgüvenini desteklemeye yönelik teknikleri uygular.
  •  Müşterinin eylem planına göre, gelişim sürecini izleme, değerlendirme ve koçluk sürecini tamamlama uygulamalarını gerçekleştirir.
  •  Kendisi ve müşterinin ilerleme sürecini izlemesine yönelik uygulamaları, müşterinin hedeflerine ve eylem planına göre yapar.
  •  Koçluk sürecinde izleme ve sonlandırmaya yönelik değerlendirme uygulamalarını yapar.

Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
  • Yeterlilik birimlerindeki teorik ve performansa dayalı sınavlar, her bir birim için ayrı ayrı yapılabileceği gibi birlikte de yapılabilir. Ancak her birimin değerlendirmesi bağımsız yapılır.
  • Teorik sınavda adaylara, A1 birimi için en az otuz beş (35) soruluk; A2 birimi için en az yirmi dört (24) soruluk 5 seçenekli çoktan seçmeli ve her biri eşit puan değerinde yazılı sınav ile en az 1 açık uçlu sorunun kullanıldığı yazılı sınav uygulanır. Sınavda adaylara her soru için ortalama 1 dakika zaman verilir.
  • Beceri ve yetkinliklerin tamamı performansa dayalı sınav ile ölçülür. Performansa dayalı sınavın süresi gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. Performansa dayalı sınav gerçek veya gerçeğine uygun olarak düzenlenmiş çalışma ortamında gerçekleştirilir.

Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Öz Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.

Bilgi Yönetim Sistemleri:

Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.

Geri Bildirim Mekanizmaları:

Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.


Giriş Şartı

Giriş şartı bulunmamaktadır.


Başarma Şartları
Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu birimlerde (A1, A2)  tanımlanan sınavlardan başarılı olmaları şartı vardır. Teorik sınavda, soruların en az % 80’ına doğru yanıt veren aday başarılı sayılır.  Adayın, performans sınavından başarı sağlaması için kritik adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla sınavın genelinden asgari % 80 başarı göstermesi gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu yeterliliğe sahip kişiler, aynı alanda sunulan ileri seviyelerdeki veya farklı alandaki mesleki yeterlilik belgelerine yönelik ölçme-değerlendirme süreçlerine başvurma imkânına sahip oldukları gibi koçluk alanında istihdama da katılabilir


Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi, belgenin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010001060

Qualification Title
Coach Level 6 VQA Vocational Qualification Certificate
Awarding BodyVocational Qualifications Authority
Awarding Body ContactBalgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.myk.gov.tr/index.php/en
OrientationOccupational
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022
TQF Level 6
Thematic AreasSocial work and counselling
National Occupation Classification

ISCO 08: 2635

CategorySpecific Purpose
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile

This national qualification defines the knowledge, skills and competencies that coaches should have, increasing awareness, development and solution options for individuals to realize their personal and professional potential, enabling them to prove their professional qualifications with a valid and reliable document, training and exam and training. It has been prepared to create resources and references for certification bodies and to provide guidance to individuals on vocational education.

Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments such as educational institutions, as well as independently in on-the-job and free learning environments.

Description

The person with this qualification;

  • Explains the occupational health and safety and environmental protection measures to be applied in the working environment.
  • Explains the safe and healthy working methods to be applied in the working environment.
  • It defines the procedures determined for possible emergencies that may occur in the working environment.
  • Explains the environmental protection measures to be taken in the working environment.
  • Explains business organizations regarding business scheduling, registration and financial procedures of coaching services.
  • Explains its strategy and practices related to the promotion of the services it provides.
  • Explains the offer, contract and financial procedures of coaching services according to legal provisions.
  • Explain the critical factors in creating a work program suitable for the customer(s) and the service to be provided.
  • Explains how the working environment and materials will be arranged in accordance with the interview.
  • Describes service processes and methods of keeping records of customers and ensuring security.
  • It monitors the quality of coaching services and determines necessary improvements.
  • Explains the information and practices for monitoring the quality of coaching services and developing services with justification.
  • Explains self-assessment practice in coaching services with its justifications.
  • Explains professional development resources and practices related to coaching services.
  • Explains the officially recognized programs that can take vocational training.
  • Explains current laws and norms related to professional activities.
  • Explains the practices related to the personal development of the coach.
  • Explains the practices that include peer support for the development of the coach in coaching practices.
  • Determines the characteristics and needs of the client for the coaching service.
  • It collects information about the customer's characteristics and service needs.
  • Applies coaching methods and techniques for getting to know the customer.
  • Creates the customer's profile.
  • Establishes the coaching relationship with the client in accordance with ethical rules, coaching methods, the client's profile and service needs.
  • Establishes an effective coaching relationship and communication with the client in accordance with professional ethics.
  • Clarifies the client's coaching agenda.
  • It structures the processes of meeting with the customer in accordance with its purpose.
  • Explains the content and aims of the coaching agreement application.
  • Supports the client in creating an action plan.
  • It carries out applications for defining the actions related to the achievement of the customer's determined goals.
  • of the customer; It enables him to organize the actions he has determined according to his goals as timing and phasing, and to evaluate his determination.
  • It enables the client to implement the action plan.
  • Applies techniques for the customer to take action.
  • Implements techniques to support the client's self-confidence.
  • According to the client's action plan, it performs the practices of monitoring and evaluating the development process and completing the coaching process.
  • Makes applications for himself and the customer to monitor the progress process according to the customer's goals and action plan.
  • Performs evaluation practices for monitoring and termination in the coaching process.
Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.

Further Info
  • Orientation: Vocational
  • Category: Special Purposes
  • Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
  • Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently.
  • In the theoretical exam, candidates must have at least thirty-five (35) questions for the A1 unit; For the A2 unit, a written exam with at least twenty-four (24) questions with 5 multiple choice and equal points each and a written exam in which at least 1 open-ended question is applied. In the exam, candidates are given an average of 1 minute for each question.
  • All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The duration of the performance-based examination should correspond to the time in actual practice conditions. The performance-based exam takes place in a real or realistic working environment.
Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.

Access Requirements

Entry condition is not required.

Conditions for Success Candidates must be successful in the exams defined in the compulsory units (A1, A2) in order to receive the professional qualification certificate. In the theoretical exam, the candidate who answers at least 80% of the questions correctly is considered successful. In order for the candidate to be successful in the performance exam, he/she must show a minimum of 80% success in the overall exam, provided that he/she performs successfully in all of the critical steps.
Progression Paths (Relationship Type)

Persons with this qualification have the opportunity to apply for the assessment-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the field of coaching.

Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies

Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010001060


Qualification Title
Coach Level 6 VQA Vocational Qualification Certificate

Awarding Body
Vocational Qualifications Authority

Awarding Body Contact
Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara


Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08: 2635


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 29/03/2022

National Occupation Classification

ISCO 08: 2635


Category
Specific Purpose

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile

This national qualification defines the knowledge, skills and competencies that coaches should have, increasing awareness, development and solution options for individuals to realize their personal and professional potential, enabling them to prove their professional qualifications with a valid and reliable document, training and exam and training. It has been prepared to create resources and references for certification bodies and to provide guidance to individuals on vocational education.


Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments such as educational institutions, as well as independently in on-the-job and free learning environments.


Description

The person with this qualification;

  • Explains the occupational health and safety and environmental protection measures to be applied in the working environment.
  • Explains the safe and healthy working methods to be applied in the working environment.
  • It defines the procedures determined for possible emergencies that may occur in the working environment.
  • Explains the environmental protection measures to be taken in the working environment.
  • Explains business organizations regarding business scheduling, registration and financial procedures of coaching services.
  • Explains its strategy and practices related to the promotion of the services it provides.
  • Explains the offer, contract and financial procedures of coaching services according to legal provisions.
  • Explain the critical factors in creating a work program suitable for the customer(s) and the service to be provided.
  • Explains how the working environment and materials will be arranged in accordance with the interview.
  • Describes service processes and methods of keeping records of customers and ensuring security.
  • It monitors the quality of coaching services and determines necessary improvements.
  • Explains the information and practices for monitoring the quality of coaching services and developing services with justification.
  • Explains self-assessment practice in coaching services with its justifications.
  • Explains professional development resources and practices related to coaching services.
  • Explains the officially recognized programs that can take vocational training.
  • Explains current laws and norms related to professional activities.
  • Explains the practices related to the personal development of the coach.
  • Explains the practices that include peer support for the development of the coach in coaching practices.
  • Determines the characteristics and needs of the client for the coaching service.
  • It collects information about the customer's characteristics and service needs.
  • Applies coaching methods and techniques for getting to know the customer.
  • Creates the customer's profile.
  • Establishes the coaching relationship with the client in accordance with ethical rules, coaching methods, the client's profile and service needs.
  • Establishes an effective coaching relationship and communication with the client in accordance with professional ethics.
  • Clarifies the client's coaching agenda.
  • It structures the processes of meeting with the customer in accordance with its purpose.
  • Explains the content and aims of the coaching agreement application.
  • Supports the client in creating an action plan.
  • It carries out applications for defining the actions related to the achievement of the customer's determined goals.
  • of the customer; It enables him to organize the actions he has determined according to his goals as timing and phasing, and to evaluate his determination.
  • It enables the client to implement the action plan.
  • Applies techniques for the customer to take action.
  • Implements techniques to support the client's self-confidence.
  • According to the client's action plan, it performs the practices of monitoring and evaluating the development process and completing the coaching process.
  • Makes applications for himself and the customer to monitor the progress process according to the customer's goals and action plan.
  • Performs evaluation practices for monitoring and termination in the coaching process.

Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.


Further Info
  • Orientation: Vocational
  • Category: Special Purposes
  • Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
  • Theoretical and performance-based exams in the qualification units can be done separately for each unit or together. However, each unit is evaluated independently.
  • In the theoretical exam, candidates must have at least thirty-five (35) questions for the A1 unit; For the A2 unit, a written exam with at least twenty-four (24) questions with 5 multiple choice and equal points each and a written exam in which at least 1 open-ended question is applied. In the exam, candidates are given an average of 1 minute for each question.
  • All skills and competencies are measured by a performance-based exam. The duration of the performance-based examination should correspond to the time in actual practice conditions. The performance-based exam takes place in a real or realistic working environment.

Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.


Access Requirements

Entry condition is not required.


Conditions for Success
Candidates must be successful in the exams defined in the compulsory units (A1, A2) in order to receive the professional qualification certificate. In the theoretical exam, the candidate who answers at least 80% of the questions correctly is considered successful. In order for the candidate to be successful in the performance exam, he/she must show a minimum of 80% success in the overall exam, provided that he/she performs successfully in all of the critical steps.

Progression Paths (Relationship Type)

Persons with this qualification have the opportunity to apply for the assessment-evaluation processes for the professional qualification certificates at advanced levels or in different fields offered in the same field, and they can also participate in employment in the field of coaching.


Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies


Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode